Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 5, 1-7.02.2024 г.

Пазители на духа на Самоков

От Историческия музей в града предлагат на учениците богата образователна програма с майсторски работилници

Петя Николова от Петя Николова
31-01-2024
в Брой 5, 1-7.02.2024 г.
A A
Деца работят с глина под напътствията на Камелия Савова по време на Спортен ден Самоков - 2023 , част от проекта Обединени от спорта.
Историческият музей в Самоков организира от тази година три работилници за децата от града.

Самоковци имат право да се гордеят. Почти 100 години са изминали от създаването на първата музейна сбирка, която поставя началото на Историческия музей в града. Това се случва през 1930 г., а сбирката се съхранява най-напред в читалище „Отец Паисий“.

Архитект Юрдан Юрданов обаче проектира самостоятелна сграда и макар да е завършена след края на Втората световна война, на сайта на Музея пише, че това е първата сграда в България, проектирана за музей. С времето Историческият музей в Самоков създава богат фонд от около 30 000 музейни експоната, собствена художествена галерия и 3500 произведения на изкуството. Има обаче и нещо друго, което поддържа будно съзнанието за културното наследство на Самоков и околността. Повече от 20 години Историческият музей провежда за децата на Самоков и общината образователна прог­рама.

Нови музейни работилници

„От тази учебна година включихме и три музейни работилници – уточнява за „Аз-буки“ уредникът Десислава Каназирова. – Едната е грънчарската работилница, която създадохме по идея на нашия директор д-р Веселин Хаджиангелов и поканихме външен лектор – майстора грънчар от Самоков Камелия Савова.“

Над 600 ученици преминават през образователната програма на Историческия музей в Самоков всяка година. Изнасят се беседи, лектории с презентации, свързани с музейните обекти и темите в музейните експозиции, а вече има и работилници.

В началото на учебната година Музеят уведомява училищата в общината за програмата си и работи с предварително записване. Десислава Каназирова казва, че за всички инициативи в Музея получават обратна връзка и отзивите винаги са положителни.

„Нашата идея е да запознаваме местното младо поколение най-напред с най-близките възможни културно-исторически обекти и експозиции, за да не забравят откъде са и колко голямо и важ­но значение е имал градът им в миналото – уточнява Каназирова. – Да знаят и да помнят колко значими личности за историята на страната ни са родени в Самоков и какви исторически и културни събития са се случили първо тук, в Самоков – техния роден град“.

Беседи в Историческия музей

Между 20 и 40 минути продължават беседите от образователната програма на Историческия музей. Хората, които работят с учениците, са предимно Десислава Каназирова и Гергана Янакиева. Сред темите присъстват „Самоков – произход и възникване на града и неговото име“, „Селско облекло от Самоковско, тъкани и шевици“, „Самоковска художествена школа – творби и зографи“, както и любопитната беседа в графичната база на Есовата къща – „Гравьорство и щампарство“.

За служителите на Историческия музей е важно децата на Самоков да се включат и в занимания, в които ще правят нещо сами. Затова и музейните работилници, които започват през учебната 2023/2024 г., са насочени към творчество и работа с ръце.

„Посещенията на работилниците винаги включват цял клас, а таксата е само 3 лева на ученик“, уточнява Десислава Каназирова и разказва какво представляват практическите занимания.

В сградата на Музея се провежда заниманието „Млад етнограф – изработи си шевица“. Децата могат да си направят модел с мотив от самоковска шевица за книгоразделител, за картичка или украса. Заниманието е подходящо за по-малките, от I до IV клас. В Художествената галерия се организира работилницата „Прави фотография като едно време – цианотипия“. Тя е предназначена и за по-големите ученици – до XII клас.

В посетителския център на Музея се разполагат закупените мобилни грънчарски колела. Там Камелия Савова прави грънчарската работилница „Бъди майстор грънчар – направи си глинен съд“. Всички занимания, както и беседите и презентациите, са единствено за ученици от Самоков и околността.

Известна в миналото и превърнала се в част от историята, Абаджийската чаршия събирала на едно място над 50 дюкяна, сред които и грънчарски работилници. Майстори от село Бусинци, дало на страната една от двете най-големи грънчарски школи в България, са идвали да работят и на място са създавали продукцията си.

Да запазиш занаят

„Искаме да запазим грънчарството като занаят и да предоставим възможност на учениците да се запознаят отблизо с грънчарското колело. Да се докоснат до глината и да усетят чувството да изработиш нещо с ръцете си, което да остане и след теб, за спомен – казва Десислава Каназирова. – Като майстор грънчар, Камелия Савова направи благотворителна изложба в наш обект с глинени съдове и фигури, изработени от децата, които посещават професионалните ѝ уроци. Заедно със семейството ѝ решиха събраната сума от разпродажбата на тези произведения да дарят на Историческия музей – Самоков.

Идеята е тя да се използва, за да знаят децата, че има и каузи, подкрепящи изкуството, културата и историята ни. След разговор на Камелия с директора ни д-р Хаджиангелов закупихме мобилни грънчарски колела и материали. Вече направихме първото занятие на грънчарската работилница в музейна среда.

Освен че предоставяме възможност на повече ученици едновременно да се запознаят с грънчарството като занаят, се надяваме, че у някои от тях ще се пробуди и по-задълбочен интерес.“

Образователната програма на Историческия музей за самоковските ученици продължава. Екипът се радва на посещението на всеки клас и ги очаква. Защото само така културното и историческото наследство на възрожденския Самоков, чието име се споменава за първи път в писмени източници още през XVI век, ще се запази завинаги.

Your Image Description

Свързани статии:

Да пиеш вода от стомната Радио „Китай“ звучи в Каспичан Книги за обичане Да докажеш своите идеи

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: СамоковТворчество

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

От идеята до небцето

Следваща статия

Да пиеш вода от стомната

Следваща статия
Да пиеш вода  от стомната

Да пиеш вода от стомната

Празниците обединяват

Празниците обединяват

„Заедно“ – за първи път в Атина

„Заедно“ – за първи път в Атина

Последни публикации

  • Храни и пития – от Ориента до столовата
  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково
  • И аз уча там! И аз боядисвам там!
  • „Златна ябълка“ за героите на децата
  • Вълшебни години
  • Всички живи организми излъчват сияние
  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise
  • Application of computer modelling and simulation systems and intelligent decision support technologies in control systems
  • Budget-oriented control system for intelligent building automation modules with feedback
  • Artificial intelligence and biometric technologies in defense: algorithms and challenges
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Research on artificial neural networks as a regulator for an aviation DC generator
  • Вълшебство и интерпретация

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"