Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 51-52, 19.12.2024 г.

Приказка за всеки

Как да подберем историите, които да разказваме на децата, според възрастта им

Катерина Ковачева от Катерина Ковачева
20-12-2024
в Брой 51-52, 19.12.2024 г.
A A
Родителите имат важната роля да подберат за децата си подходящите за възрстта им приказки, за да помогнат развитието на езиковите, емоционалните и социалните им умения. Снимка Олег Попов

Всяко дете расте със свят, изпълнен с чудеса, вълшебства и фантазии. Този свят често оживява чрез приказките – онези вълшебни истории, които разказват за смели герои, добри вълшебници и победи на доброто над злото. За малките слушатели приказките не са просто разкази – те са мост към въображението, урок за живота и уютно убежище от реалността.

Но как да изберем подходящите за възрастта?

Изборът на правилната приказка съобразно възрастта на детето има редица ползи.  Децата се учат на емпатия и състрадание чрез преживяванията на героите. Приказките стимулират въображението и езиковите умения, а историите учат децата на добро и зло, на последиците от действията и важността на добродетелите. Но приказките освен мощен инструмент за възпитание и обучение са и истинско удоволствие.

Подходящи приказки за деца от 0 до 3 години – на тази възраст децата тепърва започват да развиват езиковите си умения, така че обичат истории с прости думи, повтарящи се елементи и ярки герои. Сюжетът трябва да бъде много ясен, а животните или героите трябва да имат ясни и лесно разпознаваеми черти. Препоръчителни приказки са „Трите прасенца“ – класическа история за трудолюбието и мързела. Децата обичат повтарящия се момент, когато вълкът духа къщичките, което ги прави идеални за тази възраст.

В адаптираната версия на „Червената шапчица“ за най-малките историята може да набляга на пътешествието на Червената шапчица, без да включва страховити моменти като срещата с вълка. „Зайченцето бяло“ е българска римувана приказка, която учи на доброта и грижовност.

За деца от 3 до 5 години, които разбират по-сложни сюжети и започват да разпознават герои, са подходящи увлекателни, с ясно разграничение между доброто и злото истории. Като „Пепеляшка“ – история за доброта, търпение и награда за положените усилия. Тази приказка въвежда деца в магичния свят на фантазиите с помощта на феята кръстница и красивата рокля.

„Златокоска и трите мечки“ съдържа хумористичен елемент и повтарящи се сцени, които децата лесно запомнят. Тя учи децата да зачитат чуждите граници. „Косе Босе“ – българска народна приказка, която учи на хитрост, но и на справедливост. „Житената питка“: историята за питката, която тръгва на пътешествие, е идеална за развиване на въображението и любопитството.

Приказките за деца от 6 до 8 години трябва да подбудят децата да започнат да анализират героите и техните решения. Те вече могат да се справят с по-дълги текстове и сложни конфликти. Това е времето, когато започват да ценят герои, които преминават през приключения и се борят със злото. Препоръчителна приказка е „Снежанка и седемте джуджета“. Историята учи на честност, доброта и последствията от завистта. Джуджетата добавят елемент на забавление и разнообразие.

„Неродена мома“ е българска народна приказка за хитрост и изобретателност. Помага на децата да осмислят значението на смелостта и умението да мислят нестандартно.

„Храбрият шивач“ разказва за находчивост и самоувереност, който мотивира децата да вярват в себе си.

Приказен календар за слушане 

В празничните дни подаряваме подаръци на обичаните от нас хора, но какво още можем да им дадем, така че да ги накараме да се усмихнат и да ги заредим с чудесни емоции всеки декемврийски ден? Подкаст „Златните приказки“ предлага по-нестандартен подарък – коледен плейлист с над 25 заглавия, с които да отброяваме дните до Коледа. Вълшебният списък е за деца от 2 до 102 години. А ако изслушате всички заглавия, но искате и още, то такива ви очакват в празничния зимно-коледен лист „Слушай гласа на вълшебството“.

Кака Коледа (както сама се определя създателката на подкаста) и златните елени от подкаста вече са пообиколили земното кълбо и поръсили с вълшебния книжен прашец цели 108 държави. Каталогът включва над 130 аудио приказки, детски книги и първото по рода си аудио списание с песни, гатанки и кратки приказки. Те са достъпни в Spotify.

Кампанията „Слушай гласа на вълшебството“ се осъществява с подкрепата на българските издатели, които вярват в каузата четящи деца, обичащи света на приказките и вълшебствата. В каталога ще откриете съвременни заглавия, но и класики, с които да направите Коледата истински уютна и вълшебна.
Your Image Description

Свързани статии:

В центъра са децата Вековно средище на традиции и бъдеще в Бяла вода Мисия „Спаси Коледа“ Африкански приказки по ноти

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: децаприказкиСюжетичитатели

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Национална програма ще насърчава социално-емоционалното обучение

Следваща статия

МОН възобновява излъчването на новини на български жестов език

Следваща статия
МОН възобновява излъчването на новини на български жестов език

МОН възобновява излъчването на новини на български жестов език

Вековно средище на традиции и бъдеще в Бяла вода

Вековно средище на традиции и бъдеще в Бяла вода

Голямата компенсационна сделка от 1934 г. и преодоляването на кризата в българската тютюнева индустрия

Последни публикации

  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise
  • Application of computer modelling and simulation systems and intelligent decision support technologies in control systems
  • Budget-oriented control system for intelligent building automation modules with feedback
  • Artificial intelligence and biometric technologies in defense: algorithms and challenges
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Research on artificial neural networks as a regulator for an aviation DC generator
  • Вълшебство и интерпретация
  • За лидерството в образованието – с факти и аргументи
  • Две начала. Словашкият сюрреализъм и неговият европейски контекст
  • По стъпките на Ботев
  • Бакалавърските програми трябва да бъдат по-широко специализирани
  • STEM център и нов физкултурен салон за учениците в с. Скравена
  • Етнорелигиозната политическа субкултура в България – история на възникването ѝ, основни характеристики и предизвикателствата пред нея (1878 – 1934)

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"