Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 6, 8-14.02.2024 г.

Министър Галин Цоков: Влагаме пари в децата на България

Ректорите предлагат стипендии за социално слабите студенти вместо безплатно висше за всички

Елена Василева от Елена Василева
07-02-2024
в Брой 6, 8-14.02.2024 г.
A A
Снимка – БТА

„Отпадането на таксите за студенти е национална политика. Влагаме пари в децата на България и искаме те да останат тук“, коментира пред БНР министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков. По думите му средната такса за обучение на студентите държавна поръчка през м.г. е 1050 лв., което за някои семейства не е голяма сума, но за други не е така.

Според него мярката няма да реши изведнъж всички проблеми, но ще даде възможност да се разшири кръгът от младежи, които да влязат държавна поръчка. Според него това е национална мярка, която ще доведе до следващо развитие на висшето образование в България, дори ще увеличи конкуренцията за местата, определени за държавна поръчка.

„Тази мярка не е някакъв еднократен акт. Това е цялостна правителствена политика, мисля, че е политика на цялото общество по отношение на това да има по-голям достъп до качествено образование за децата на България, както и да привлече деца от българската диаспора, които учат в неделните училища“, обясни проф. Цоков.

Той даде пример с подкрепата за приоритетните професионални направления и защитени специалности, която

за няколко години е довела до увеличение на броя на кандидатстващите зрелостници.

Министърът напомни и годишния доклад на ОИСР, за която България е кандидат-член. „Един от лошите за нас индикатори е, че 17% от младежите между 18 и 25 г. нито учат, нито работят, нито се занимават с дейности, свързани с неформално образование. Според него ние трудно можем да стигнем в пълно членство, ако нямаме такива проактивни политики по отношение на образованието. Надеждата е, че поне част от тези 17% да кандидатстват на база на това, че са отпаднали таксите“, заяви той.

За 10 години с 12% е нараснал процентът на децата, завършващи висше образование, които се осигуряват в България – сега той е 86%, изтъкна още просветният министър. По думите му завършването на висше образование в България гарантира, че тези деца ще останат в страната и ще се реализират на пазара на труда. Според данни от Рейтинговата система средният доход на завършилите висше образование е 2200 лв., а само преди 5-6 години той е бил 950 лв.

Съветът на ректорите излезе с официално становище относно предложението

на Министерския съвет за премахване на таксите за обучение по държавна поръчка във висшите училища. Оттам предлагат таксите в университетите да не се премахват за всички студенти, а вместо това за младежите в затруднено финансово положение да има стипендии, които да покриват заплащането на обучение.

Ректорите смятат, че поставянето на всички студенти под общ режим, каквато мярка е освобождаване от такси на общо основание, не е социална мярка. „Въвеждането й облагодетелства в еднаква степен и социално обезпечените с финансови възможности младежи. Обратното, социалната политика се изразява в даване на подходящи стимули в увеличен размер на лица в затруднено финансово положение“, казват от Съвета. Според тях увеличаването на кръга студенти и докторанти, получаващи помощ от държавата чрез механизма на стипендиите и допълнителното повишаване на заплатите на академичния и на неакадемичния състав на висшите училища,

би улеснило постигането в много по-голяма степен на целения с проектозакона краен резултат.

„Подобни идеи се съдържат в становището на синдикатите и следва да бъдат задължително обсъдени, защото без да нарушават модела на споделено финансиране, постигат идентичен и дори по-добър ефект. Това би било и действително добра държавна политика по стимулиране на качеството на обучение, осигурена по подходящ начин“, се посочва в становището, като се предлага „мерките за социална подкрепа, каквито се явяват освобождаването от такси, да бъдат модифицирани в мерки за целево подпомагане, с цел покриването им от страна на широки категории социално уязвими студенти и докторанти“.

От Съвета на ректорите заявяват, че премахването на таксите е палиативно решаване на въпроси, свързани с модела на финансиране на висшите училища. Те припомнят, че едновременно в Народното събрание между първо и второ четене се обсъжда друг законопроект, регламентиращ концептуална промяна на начина на формиране на разходната част на бюджетите на висшите училища, какъвто е размерът на работните заплати на академичния състав, както и че през последните близо 2 години са поставяли въпроса за цялостната промяна на модела на финансиране на висшите училища, който определят като морално остарял и неефективен.

„Това обаче може и следва да стане единствено след обединяване и съвместно разглеждане на всички въпроси, както свързани с начина на формиране на приходите на университетите, така и на нормативната регулация на разходите им“, казват те.

От Синдикат „Висше образование и наука“ към КНСБ също заявиха, че

подобни кардинални промени не бива да се въвеждат без внимателен анализ

на системата на финансиране и диалог с всички заинтересовани страни. „Така предложените текстове ще доведат до липса на конкуренция между държавните висши училища, до значително движение на студенти в различни университети, до намаляване на качеството на образователния продукт“, посочват оттам в своя позиция. Според синдиката студентските такси, съотнесени с икономическата рамка на страната, са ниски и не те, а високите разходи за издръжка на живот в големите градове е онова, което затруднява студентите.

От ВОН посочват, че и сега в 40 направления броят на действащите студенти е под 50% от определения капацитет, като от тях 30 са приоритетни, т.е. финансирането е 100% от държавата и 0 лв. от студентски такси. „Този модел на финансиране в приоритетните направления бе въведен преди 5 г. и в резултат на успешно реализираната политика се наблюдава увеличение в приемите в специалности като инженерни науки, химични технологии, физика, химия, морска техника и т.н.

С отпадането на таксите тези специалности отново ще станат непопулярни сред кандидатите. От това ще последва отлив на специалисти от ключови сектори на икономиката, държавата ще се лиши от устойчив и добре работещ инструмент за обвързване на търсенето на образование с нуждите на пазара на труда“, прогнозират от синдиката.

Според тях отпадането на таксите крие опасност и от заличаване на конкуренцията между държавни висши училища. От синдиката смятат и че ако възможностите за споделеност от страна на студента отпаднат, той ще превърне от партньор в образователния процес в клиент, ръководен не от вътрешната си мотивация, а от възможността за лесен и непосредствен достъп до образователния ресурс.

Your Image Description

Свързани статии:

България и Словакия ще обменят студенти и опит в дуалното обучение София (29 януари 2024) В Министерски съвет се провежда брифинг във връзка с предложението на правителството за отпадане на таксите за обучение на студенти и докторанти. На снимката: председателят на Националното представителство на студентските съвети Даниел Парушев (дясно), министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков (втори отдясно), народният представител от ГЕРБ-СДС Теменужка Петкова (ляво) и министър-председателят акад. Николай Денков (втори отляво). Снимка: Христо Касабов/БТА (БТ)Правителството предлага безплатно висше образование МОН обмисля връщане на учителите методисти Първата открита студентска аудитория в МОН (видео)

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: висше образованиеГалин ЦоковректориРепортерстипендиистуденти

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Снимка на броя: Малчугани се учат да контролират емоциите си

Следваща статия

Радиото учи как да боравим с гласа си

Следваща статия
Радиото учи как да боравим с гласа си

Радиото учи как да боравим с гласа си

Видя ли, Христо, какво ти каза учителката?

Съвременен стенопис или съвременна стенопис

Министър Галин Цоков: Разработваме стандарт за образование и грижи за децата до три години

Министър Галин Цоков: Разработваме стандарт за образование и грижи за децата до три години

Последни публикации

  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"