Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 7, 15-21.02.2024 г.

Най-голямото българско неделно училище в Европа отбелязва 15-ата си годишнина

Диляна Кочева от Диляна Кочева
19-02-2024
в Брой 7, 15-21.02.2024 г.
A A
Българско школо „Васил Левски“ – Великобритания

През 2024 г. най-голямото българско неделно училище в Европа – Българско школо „Васил Левски“ в Лондон, чества 15 години от своето създаване. Празникът ще бъде отбелязан с редица инициативи, като кулминацията е планирана за края на годината със запомнящ се ретро концерт. В школото вече е разположен кът с изложба на ученически рисунки, посветени на годишнината, а съставът по народни танци усилено репетира за предстоящия концерт.

 „Изключително приятно съвпадение с нашата годишнина е фактът, че английска фондация изработи и преди дни направи откриване на мозайка на знаково място в квартал „Баркинг“, където се намира училището ни“, разказва за в. „Аз-буки“ основателката на училището Милена Везенкова.

Проектът е свързан с историята на квартала през годините, местните хора и обогатяването на културното наследство от живеещите наоколо чужденци от цял свят.

„Вече сме малка частица от историята на града, тъй като от 15 години сме част от общността тук и живеем в добро съжителство с всички съседи. Българското училище е добре познато не само на българите в района, но и на много англичани“, допълва тя.

Преди броени дни на посещение в Българското школо „Васил Левски“ бе и министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков. „Винаги сме харесвали гости в нашето училище и най-забавно е когато най-малките не успяват да скрият любопитството си и задават най-смешните въпроси. При нас срещите винаги са приятелски. Такава беше и с министъра и екипа му“, казва Везенкова.

Разказва, че

по-малките ученици с радост споделят на проф. Цоков кои са любимите им неща в България

и защо обичат да ходят там. Съвсем разбираемо, малчуганите свързват родината с баба, дядо и кученцето на село. За българчетата зад граница асоциацията за родина е „при баба“ – най-топлото, любимо място, където винаги си очакван и желан. Там са най-вкусните гозби и най-хубавото весело лято.

Голяма част от учениците са родени във Великобритания. Затова в училището в Лондон е толкова важно да запалят искрицата, жаждата за знание и интереса в децата. „Оттам насетне е лесно – те сами започват да питат, да разучават“, казва тя.

На мнение е, че безпочвен патриотизъм на никого не е полезен: Важното е учениците да знаят кои са важните имена и места в българската история, да знаят своите корени. Родолюбието се възпитава още в най-ранна възраст в семейството. Ако има поставено начало, ние само надграждаме и заедно с родителите възпитаваме деца, които са готови да живеят в един мултикултурен свят, но знаейки добре кои са. Само така могат да бъдат истински свободни личности“, обяснява Везенкова.

Това виждат министър Цоков и колегите му по време на посещението си – запознават се с атмосферата и чуват български език с много различни акценти. На въпрос от страна на министъра дали искат да се върнат в родината си, третокласник отговаря: „Осъзнавам, че ще е трудно на мама и тати да си намерят работа в България, но много би било хубаво, ако си отидем цялото семейство скоро“.

А шестокласниците под въздействието на предишния час по литература и запознанството си с романа „Под игото“ на Иван Вазов се включват в разговора с обсъждането на няколко непознати за тях думи. „Оказаното ни внимание ни зарадва. Имахме възможност да споделим нашите постижения и проблеми“, споделя Везенкова.

Истината е, че

Българското школо „Васил Левски“ в Лондон има много поводи за гордост

Разбира се, големият принос за това се дължи на основателката на голямото семейство на БГ школо в Англия – Милена Везенкова. Днес то е съставено от три училища – Българско школо  „Васил Левски“ в квартал „Баркинг“ в Лондон, Българско школо „Розова долина“ в „Тотнъм“ и филиала към него в Харлоу.

Екипът им се състои от шестима преподаватели, като някои от тях преподават в две от училищата. Имат и няколко ръководители на извънкласни форми и трима души, които се занимават с организационна и административна дейност. Общо десет човека покриват три училища в две населени места и близо 800 български деца.

„Всички в екипа ми са професионалисти, педагози и преди всичко – прекрасни хора. Всеки е най-добър в нещо конкретно, а заедно сме перфектно сработен екип“, споделя моята събеседничка. Имат човек, който е добър в планирането и комуникацията, човек, който се справя с новите технологии и знае как успешно да ги приложи в учебния процес.

Освен това разполагат и със специалист по народно пеене и организатор на събития. Учителката им по български език като чужд е и действащ преподавател по английски в колеж, което определено много помага за работата ѝ в училището.  Имат и колеги, които са завършили специалности, които не се преподават в българските училища в чужбина, но това пък им е само от полза, защото

с разнообразните си знания успяват да направят уроците в клас още по-интересни.

Някои от учителите им имат и завършено образование в Англия, което също е допълнително предимство.

Милена Везенкова, директор

„Най-хубавото е, че всички наши преподаватели не спират да се учат – учат от децата, учат от допълнителни курсове и обновяват методите си всекидневно. Онова, което е работило перфектно миналата година, не е задължително да работи днес. Нивото на владеене на български език на нашите ученици се променя постоянно, а това изисква нов подход. В добри приятелски отношения сме с колегите от другите български училища в Англия и често обменяме идеи и добри практики“, уточнява Везенкова.

Категорична е, че всеки член от екипа ѝ знае точно и конкретно за какво отговаря и си върши задълженията без компромиси. Традиционно за Коледа и за края на учебната година подготвят много разнообразни инициативи – различни за всеки клас. И така, учейки се, се забавляват много.

„Трудности и проблеми имаме, това е неизбежно, но се опитваме да ги разрешаваме, без излишно да тревожим децата и родителите“, казва тя. Добре свършената организационна дейност,

доброто планиране, съчетано с брилянтни преподавателски умения,

дават своя резултат и нещата винаги се получават.

Днес Везенкова и колегите ѝ могат да се похвалят с десетки завършили ученици, които в по-голямата си част вече са студенти в университети, в това число и в български висши училища.

„Децата, които идват при нас и са събрани в един клас, често са на различна възраст, с различно ниво на владеене на български език, с различни умения и навици за учене“, разказва моята събеседничка.

Някои от тях са от смесени бракове, а за други българският език се явява трети (в английското училище говорят на английски език, а в семейството говорят турски).

Оттам идва проблемът, че едни ученици работят с лекота, докато за други работата в клас и изпълнението на домашната работа са изключително трудни. А щом има проблем, той винаги трябва да намери и своето решение. В Българското школо то се нарича индивидуален подход към всяко дете.

Учениците покриват всички предмети от задължителната учебна програма

Освен тях имат възможност да посещават и различни групи по интереси. Имат регулярни клубове по народни танци, зумба, игри и театрална работилница. „Децата ги обожават и няколко пъти в годината подготвят представления, за да покажат какво са научили“, допълва тя.

Също така имат и тематични периодични групи като артистичните и творчески работилници, свързани с различните български празници и важни дати, в които децата собственоръчно изработват български сувенири, мартенички, сурвачки, картички и много други.

В края на 2023 г. организират и клуб по грънчарство.  От тази учебна година въвеждат и срещи по медийна грамотност и журналистика с Васил Христов. Първата среща вече е факт, предстоят още няколко до края на учебната година.

Везенкова споделя, че от общообразователната подготовка като че ли най-интересни за учениците са часовете по история: „Попиват жадно информацията, която им представяме, а после не спират да задават въпроси, търсят допълнителни материали по темата, а родителите споделят, че децата са впечатлени развълнувани от това, което са научили в училище“.

В часовете постоянно присъстват технологиите и иновативните подходи

Днешното поколение е свикнало с тях и те няма как да не бъдат част от работата им. „Мултимедията е незаменим помощник за учителя, когато трябва да покаже или разкаже нещо“, допълва моята събеседничка.

При по-големите ученици често домашната работа е свързана с изработването на проекти, за които са необходими електронни устройства, а при по-малките обикновено служи за онагледяване.

Няма как да не попитам каква е тайната и как от двадесетина деца през 2009 г.,

днес възпитаниците в Българско школо „Васил Левски“ в Лондон са 526.

А броят на учениците от двата филиала на Българско школо „Розова долина“ са 272.

„С всяка следваща година учениците ни се увеличават. Вече изпратихме няколко випуска с абитуриенти. Мисля, че успехът ни се дължи на много добрата синергия между преподавателския екип и мен като мениджър. Стараем се винаги всичко да е добре планирано, всичко да е подсигурено и учениците да получават максимално много за времето, което прекарват в училище. Всеки от нас допринася с нещо училището да става все по-добро и да се развива, да отговаря на изискванията на деня. Искрено вярвам, че в днешно време, ако стоиш на едно място, буквално изоставаш“, споделя тя.

Още в първите няколко години родителите се уверяват сами, че за няколко месеца децата им започват да четат, пишат и знаят за България.

„Едно е да управляваш училище със стотина деца, и съвсем друго – три с около 800 възпитаници. Съвсем разбираемо се появява нуждата от повече пространство, време и по-голям екип. Но досега сме успявали да се справим, наистина много се надяваме и занапред да е така“, завършва Везенкова.

Your Image Description

Свързани статии:

Българчета на Острова месят хляб и правят туршия в час Български рози ще ухаят в Престън Роди се Божият син в… Кувейт В БНУ „Джон Атанасов“ Чикаго почитат будителите

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: българско неделно училищеБългарско школо „Васил Левски“ВеликобританияМилена ВезенковаНие по света

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Ролята на генетиката при много заболявания е около 50%

Следваща статия

INSAIT дава стипендии от 2000 лв. на месец на родни таланти

Следваща статия
INSAIT дава стипендии от 2000 лв. на месец на родни таланти

INSAIT дава стипендии от 2000 лв. на месец на родни таланти

МОН публикува насоки за използване на изкуствен интелект в училище

МОН публикува насоки за използване на изкуствен интелект в училище

България почита Апостола

България почита Апостола

Последни публикации

  • Излезе първо класиране за прием в I клас в София
  • Кариерен форум за студенти в София
  • Кариерен форум за студенти в София
  • Професии с традиции
  • Кой познава най-добре правилата на пътя
  • Критичен поглед към съвремието
  • Храни и пития – от Ориента до столовата
  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково
  • И аз уча там! И аз боядисвам там!
  • „Златна ябълка“ за героите на децата
  • Вълшебни години
  • Всички живи организми излъчват сияние
  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"