Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 8, 22-28.02.2024 г.

Гимназии разкриват нови специалности

Паралелките за следващата учебна година намаляват заради по-малкото завършващи седмокласници

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
22-02-2024
в Брой 8, 22-28.02.2024 г.
A A
Професионалните паралелки стават все по-търсени от учениците и техните родители.

Нови специалности разкриват редица училища в страната с цел привличането на кандидат-гимназисти и в отговор на специфичното търсене на кадри от работодателите в различните региони на страната. След предложение на гимназиите и отчитане заявките на работодателите предложенията на регионалните управления на образованието за план-приема за следващата учебна година са в процес на одобрение от комисиите по заетостта към областните управи. Предстои и съгласувателната процедура с МОН.

В област Варна се въвежда обучение по професиите куриер,

асистент на лекар по дентална медицина и търговски представител. В ПГ по текстил и моден дизайн в областния център се предлага паралелка „Сценичен костюм“. В общините Дългопол, Вълчи дол и Долни чифлик за пъви път разкриват паралелки по специалностите „Електронна търговия“, „Полевъдство“ и „Производство и обслужване в заведенията за хранене и развлечения“.

За областта са планирани 168 паралелки за 4359 осмокласници, като професионалните са 104. Броят на завършващите VII клас е 4344. В 36 паралелки ще се изучават дефицитни на пазара на труда професии – хлебари, готвачи, корабни монтьори, спедитори, лесовъди, строителни техници и др. В дуална форма са пет паралелки във варненски професионални гимназии: по търговия, мебелно производство, пътностроителна техника, машини и системи и осигуряване на продуктова информация. Само във Варненската морска гимназия ще се изучават защитени от държавата специалности по професиите „Електротехник“, „Корабен техник“ и „Корабоводител“.

В област Бургас отчитат намаление на завършващите седмокласници за първи път от 4 години насам.

Техният брой пада с 300 до 4002-вама. Планираните паралелки за прием в VIII клас са 157 – 101 професионални и 56 профилирани, в общо 51 училища. Предвижда се разкриването на 8 нови специалности след VII клас – „Икономист“, „Електротехник“, „Консултант козметични, парфюмерийни, биологични продукти и битова химия“, „Техник по транспортна техника“, „Техник-технолог в дървообработване“, „Електромонтьор“, „Ресторантьор“ и „Електронна търговия“. В 16 паралелки се предлага дуално обучение. STEM профили и професии ще се изучават в 91 паралелки. Предвижда се прием в 4 паралелки със защитени специалности – „Електрообзавеждане на подемна и асансьорна техника“, „Морско корабоводене“, „Електрообзавеждане на кораби“, „Вътрешни облицовки и настилки“. В 24 паралелки ще се изучават професии с очакван недостиг на пазара на труда.

Общо 54 паралелки в VIII клас са предвидени за област Сливен,

което е с 6 по-малко от предходните 3 години. От тях 36 са професионални и 18 профилирани. Броят на седмокласниците в областта е 1818. Със STEM профил и професия са 57,48 % от общия брой на местата, като интензивно изучаване на чужд език е заложено в 6 профилирани паралелки. В дуална форма са планирани 5,5 паралелки, като 4 от тях са в ПГТО „Д. Желязков“ – Сливен, 1 в ПГ по механотехника – Сливен, и 0,5 ПГ по селско стопанство – Нова Загора. Една паралелка е по защитена специалност „Сухо строителство“ в СПГСГ „Арх. Г. Козаров“ – Сливен. Паралелките със специалности, по които е очакван недостиг от кадри на пазара на труда, са 11,5.

По заявка на училищата се разкрива прием по 2 нови специалности: „Електрически превозни средства“ в ПГ по механотехника – Сливен, и „Графичен дизайн“ в ПГТО „Добри Желязков“ – Сливен.

Общо 64 паралелки за прием в VIII клас са предложени от училищата в област Шумен.

1438 седмокласници ще избират между 27 общински и 5 държавни училища. Професионалните паралелки са 29, като не се предлага прием в дуално обучение. По думите на началника на Регионалното управление на образованието Светлана Милева, това се дължи на затруднения и недостатъчно успешно партньорство между училищата и фирмите. Профилираните паралелки са 32, като 21 от тях са в STEM направление.

Предвижда се и прием в V клас в 2 паралелки в ППМГ „Нанчо Попович“ – Шумен, както и допълнителен държавен план-прием в ХІ клас в общо 3 паралелки в СУ „Св. Паисий Хилендарски“ – Върбица, СУ „Георги Ст. Раковски“ – Каолиново, и ПГ по селско стопанство и хранителни технологии – Шумен.

Одобреният от Комисията по заетост план-прием

в област Стара Загора предвижда разкриването на 107 паралелки

70 професионални и 37 профилирани. Общо в областта се очаква да завършат 2990 седмокласници. Сред професиите, които ще се предлагат, най-много паралелки ще бъдат посветени на хотелиерство, ресторантьорство и кетъринг – 10,5, следвани от моторни превозни средства – 7, и приложна информатика – 6,5. В СУ „Христо Ботев“ се въвежда нова специалност – „Спедиция, транспортна и складова логистика“.

В ПМГ „Гео Милев“ – Стара Загора, и в ПМГ – Казанлък, ще бъдат сформирани по 2 паралелки за петокласници с по 26 деца.

35 паралелки за VIII клас се предвиждат в област Габрово.

От тях 24 ще са професионални, а профилирани – 11. Само в община Габрово ще бъдат разкрити 22 паралелки – 15 професионални и 7 профилирани. В община Севлиево паралелките ще са 10, от които 3 профилирани и 7 професионални. Две ще са паралелките в Дряново, като и двете са професионални, а в Трявна е предвидена една профилирана паралелка. Обучение по STEM профили и професии ще се извърши в 23,5 паралелки. Дуална система на обучение ще има в 6,5 паралелки в област Габрово.

Регионалното управление по образованието в Монтана предлага отново 46 паралелки за прием след VII клас в региона, макар броят на седмокласниците в областта да намалява с близо 100 деца до 933. Предвижда се прием в 34 професионални и 12 профилирани паралелки. Въвеждат се и нови 7 специалности в 6 училища, съобразени с потребностите на бизнеса.

За пръв път ще има обучение по фотография и библиотекарство във 2. СУ „Н. Вапцаров“ в Монтана. В Лесотехническата професионална гимназия в Берковица се въвежда обучение по мебелно производство. В СУ „Христо Ботев“ в село Долни Цибър и в СУ „Отец Паисий“ в село Медковец ще се изучава специалност „Икономическо информационно осигуряване“. В Професионалната гимназия по производствени технологии в Лом се предвиждат паралелки по „Охранителна техника и системи за сигурност“ и „Пристанищна механизация“, а в ПГ по лека промишленост в Монтана откриват специалност „Бутикови облекла“.

В област Велико Търново предлагат обучение в шест нови професии след VII клас.

Това са специалностите „Ветеринарен техник“ в ПГ по електроника „А. С. Попов“, „Програмиране на изкуствен интелект“ в ПМГ „Васил Друмев“, „Приложен програмист“ в СУ „Бачо Киро“ – Павликени, „Машинен техник за машини и съоръжения за химическата и хранително-вкусовата промишленост“ и „Техник на охранителна техника и системи за сигурност“ в Свищовската професионална гимназия „Алеко Константинов“, „Логистика на товари и услуги“ в ПГ по транспорт „Васил Друмев“ –  Стражица.

4 нови специалности в план-приема за Пловдив и областта

Четири нови специалности са заложени в държавния план-прием за Пловдив и областта за следващата учебната 2024/2025 г. В Професионалната гимназия по облекло „Ана Май“ ще се изучава „Фотография“, в Професионалната гимназия по кожени изделия и текстил – „Художествена тъкан“, в СУ „Симон Боливар“ – „Цветарство“, а в СУ „Братя Миладинови“ разкриват специалност „Продавач-консултант“ с подкрепата на Стопанската камара на Австрия в България.

„Препоръчахме на училищата, в които се отчита спад на резултатите, да заменят профилираните паралелки с професионални, за да се даде на учениците по-широка възможност за последващо развитие“, поясни началникът на РУО Рангел Райчев.

В СУ „Найден Геров“ например ще се изучават „Шивачество“ и „Парково строителство и озеленяване“. В ПГ по жп транспорт в Карлово обявяват прием за „Електрически превозни средства“, в ПГ „Петър Парчевич“ в Раковски – „Спедиция, транспортна и складова логистика“. Заради нуждите на „Тракия икономическа зона“ се дава шанс на преобразуваното от основно в СУ „Георги Бенковски“ в с. Бенковски да реализира прием по специалност „Мехатроника“.

Общият брой на паралелките е 221, като 145 от тях са професионални, а профилираните са 76. Това е с 15 по-малко от миналата година. Основната причина е в намаляване броя на седмокласниците с 200 в сравнение с предходната година.

Паралелките в дуална форма на обучение ще бъдат 17, докато през мината година те бяха 14,5.

Анализите на пазара на труда в региона показват най-големи затруднения при намиране на работна сила за готвачи, шивачи, машинни оператори, заварчици, електротехници, техници на компютърни системи, оператори в производството, сътрудници в малък и среден бизнес, камериери.

Държавният прием в V клас остава само в Математическата гимназия в Пловдив – две паралелки с общо 52-ма ученици.

Актуални професионални паралелки в Смолянско

Общо 43 паралелки за прием в гимназиите след VII клас за предстоящата учебна 2024/2025 година прие Областната комисия по заетост в Смоялн, която одобри обобщеното предложение на РУО – Смолян.

От тях 20 са профилирани и 23 професионални. Дуална форма на обучение по 5 професии се предлага в 2,5 паралелки. Десет от предложените паралелки са с очакван недостиг на кадри по 16 специалности. 28,5% са предвидени паралелки със STEM профили и специалности.

По държавния план-прием в V клас е включена една паралелка с природо-математически профил в ППМГ „Васил Левски“ – Смолян, като е спазено изискването до 2% от общия брой ученици, завършващи IV клас.

Приемът е съгласуван с всяка община от региона и с директорите на училища.

Съобразен е и със заявените потребности от работодатели, както и със зададените целеви стойности от МОН. Отчита се, че професионалното образование е с превес пред профилираното в общините Чепеларе, Неделино и Баните. Близко до тях е съотношението им в общините Смолян и Борино. В общините Доспат, Девин, Мадан, Златоград и Рудозем профилираната подготовка е с по-високи стойности от професионалната.

За учебната 2024/2025 г. са предложени актуални професионални специалности като „Биотехнолог“ в СУ „Св. св. Кирил и Методий“  – Рудозем, с оглед нуждите на козметичната и хранителната промишленост в местната икономика; „Организация на туризма и свободното време“ в ПГСГСТ „Никола Й. Вапцаров“ – Чепеларе; „Компютърна графика“ в СУ „Антим I“ – Златоград; „Софтуерни и хардуерни науки“ и „Приложно програмиране“ в СУ „Димитър Благоев“ – Доспат; „Програмно осигуряване“ в СУ „Св. св. Кирил и Методий“ – с. Върбина, „Графичен дизайн“ в СУ „Св. Княз Борис I” – с. Старцево.

Отчита се, че изпълнението на държавния план-прием за настоящата 2023/2024 учебна година е общо 97,6%. От заложените 42 паралелки са реализирани 41 с общ обхват на 843 ученици. Констатира се и положителна тенденция към намаляване броя на учениците, напускащи област Смолян, за да продължат образованието си в други области на страната.

Your Image Description

Свързани статии:

Глад за стругари и шлосери в Кюстендилско Рекорден брой възпитаници на Медицинския университет в София от випуск 2023 ще останат в България България иска по-добър достъп до евросредства за научни изследвания и иновации Премиерът Николай Денков: Кадрите са изключително важни, за да развиваме ядрената енергетика

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: гимназияДенятпаралелкиспециалности

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Вестник „Аз-буки“ – брой 8/2024 г.

Следваща статия

Доброто партньорство с родителите – ключ към успешно образование

Следваща статия
Екипът на 94. СУ работи активно, за да даде шанс на децата от столичния кв. „Христо Ботев“

Доброто партньорство с родителите - ключ към успешно образование

Видя ли, Христо, какво ти каза учителката?

Значението на думата спорт

Задълбочаваме научното и образователното сътрудничество със Северна Македония

Задълбочаваме научното и образователното сътрудничество със Северна Македония

Последни публикации

  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите
  • Важни са научните доказателства, а не научните награди
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"