Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 8, 22-28.02.2024 г.

Сензори ще алармират за проблеми с язовирните стени

Учени създават център за мониторинг устройствата, за да регистрират отрано процесите на разрушаване

Зина Соколова от Зина Соколова
24-02-2024
в Брой 8, 22-28.02.2024 г.
A A
Снимка – Олег Попов

Мартин Ралчев е тазгодишният лауреат на наградата „Еврика“ в категорията „Млад изобретател“. Той е асистент в Института по роботика при БАН. Завършил е Техническия университет – София, с професионална квалификация „Електроинженер“. Има 30 публикации, реферирани в Scopus и WoS и 62 цитирания.

Носител е на награда от XVIII национална младежка научно-практическа конференция на ФНТС, 2021 г.; награда от конкурса „Предприемачи на науката 2021“; наградата „Иван Евстратиев Гешов“, 2023 г., за най-млади учени до 30 години. Наградата „Еврика“ му се присъжда като съавтор в следните изобретения. „Двуосен магниточувствителен сензор, съдържащ елементи на Хол“, регистрирано от Патентното ведомство на България на 17.07.2023 г.

Принос на изобретението е широкият температурен обхват на функциониране, необходим за целите на високоточната и слабополевата магнитометрия. Сферата на приложимост са

роботиката и мехатронните системи с изкуствен интелект;

квантовата комуникация; 3D роботизираната медицина и и минимално инвазивната хирургия, включително лапароскопията; безконтактната автоматика; контролно-измервателната технология; автомобилната промишленост; енергетиката; навигацията; биомедицинските изследвания; военното дело и сигурността и др. „Робот за почистване на подови повърхности“, регистрирано като патент на 15.08.2023 г. „Робот за UV дезинфекция“, регистрирано като патент на 16.01.2023 г.

Той е съавтор и на още две изобретения, които са в процес на регистрация – „Устройство за определяне на физико-механичното състояние на деформирани скали и строителни материали“ и „Устройство за определяне на подвижността на токоносителите в полупроводници“. Дяловото участие на Мартин Ралчев в петте изобретения е 75%.

Мартин Ралчев е бил изключително буйно дете. Но винаги е имал много сериозен интерес към науката и различни физични процеси. Eкспериментите в детството му нямат чет. Своеобразен венец на тази експериментаторска дейност е опит, който прави в шести клас в 81. училище „Виктор Юго“. Любопитно му е какво ще се случи, когато фазата и нулата се срещнат в различна от въздуха среда. За тази цел избира десерта от столовата на училището. Разглобява външен контакт от класната стая и с помощта на дървената показалка на неговата класна, за да бъде изолиран, пуска ток в десерта. Наистина се получава нещо интересно – десертът е взривен, а половината училище остава без ток. А са втора смяна.

„Бях  отличен  ученик, но тези пакости не си тръгваха от мен – спомня си Мартин. – Наложи се в актовата зала на училището да обяснявам пред всички учители как се е зародила идеята ми, защо съм го направил и какви са резултатите. Това беше първото ми изявление пред много хора, начело с директорката. Беше си съвет за изключване, но прецениха, че съм имал чисто научен интерес. И ще е достатъчно само да ме предупредят да не правя повече така.“

Като малък у дома винаги е имал лаборатория под една или друга форма. Първата е едно чекмедже на бюрото му, в което при отваряне светва електрическа крушка. То е пълно с батерии, проводници, кабели. Признава, че никога не е оставал без клещи, отвертки, защото е любител на хардуера. И

обича нещата, които се разработват, да се осъществяват и внедряват.

Ралчев завършва средното си образование в Професионалната гимназия по строителство, архитектура и геодезия „Христо Ботев“ в София, за която казва, че е една от най-добрите гимназии в България.

„Тя даде основата на моето техническо мислене, бях в направление „Геодезия“ – спомня си младият изобретател. – Исках да продължа в строителството. Но реших да се отдам на това, което винаги е било моя слабост, а именно – електротехниката. Записах се в Техническия университет – София, в специалност „Електроенергетика и електрообзавеждане“, впоследствие надградих познанията си и в специалност „Електротехника“. В университета се срещнах с изключителни професионалисти, отдадени и на образователния процес, и на научното развитие. Те ме запалиха много. Смея да твърдя, че поех доста от техните знания и възможности и в приложен, и в научен план. Още като студент имах късмета да се запозная с акад. Чавдар Руменин и неговия екип, както и с проф. Сия Лозанова, която е мой научен ръководител и до днес. С тях вече близо 10 години работим заедно – още преди да се дипломирам в Техническия университет, идвах тук и помагах в базовите научни дейности в Института. И  първите проведени експерименти в моя живот са с този екип. Двамата успяха да ме запалят окончателно за научната кауза. Както казвам и на приятелите си, с тях сме се превърнали в едно семейство. Дадоха ми възможност в тези лаборатории да се чувствам като у дома си. Дори не си спомням кога е бил първият ми работен ден, сякаш съм работил тук открай време. Но когато имаш най-новата апаратура и техника, за която всеки човек в нашия сектор си мечтае,  трудно си тръгваш от работа.“

А как от специалността „Електроенергетика, електрообзавеждане и електротехника“ се стига до роботиката. Младият изобретател обяснява, че енергетиката, електротехниката са сектори, без които много отрасли не могат. Те са свързани с всеки електрически апарат в заобикалящият ни свят, както и със секторите програмиране, захранване на сензори, снемане на характеристики, захранване на роботи – всичко това минава през  електроинженера.

„Техническият университет успя да надгради у мен широкоспектърни познания и в мехатрониката, и в роботиката, и в програмирането – подчертава Ралчев. – Това, че по квалификация съм електроинженер, не означава че нямам компетенции в проектирането, програмирането и съответно в механизацията. В момента сме се съсредоточили върху генерацията на микро- и наночастици от твърдотелни структури при едноосни деформации. Идеята е да разработим сензорна система и да направим мониторинг на инженерни съоръжения в България – по-конкретно  на виадукти и язовирни стени.“

Внедряването на сензори в инженерните съоръжения на язовирните стени и виадуктите

е изключително интересно, тъй като генерацията на микро- и наночастици се получава при вибрациите на тези структури. А това би довело до тяхното срутване. За пример ученият дава виадукта на магистрала „Хемус“ – най-високия в България, както и Аспаруховия мост във Варна, който е със сериозни механични увреждания. Ако при тях има такъв сензор, лесно може да се установи дали настъпва процес на разрушаване, и хората ще могат да се евакуират с цел превенция.

„Разработваме сензора и съответно уреда, с който ще снемаме данните от него – казва Ралчев. – Ако  нещата се развиват добре и имаме подкрепата от ЕС,  през втория програмен период на нашия Център за компетентност „Квантова комуникация, интелигентни системи за сигурност и управление на риска (QUASAR)“ сме заложили в бъдеще да направим  и център за мониторинг на тези сензори. Представете си, че имаме сензори на язовир „Искър“, на язовир „Батак“, на по-големите водоеми. Цялата информация от тях ще се обработва в този диспечерски център – това ще позволи да се анализира състоянието на тези съоръжения. И когато се установи, че има риск от срутване, ще знаем предварително за него и ще можем да реагираме навреме. Ако се върнем назад в миналото, в минните  галерии са загивали много миньори заради срутване на скални маси. Подобни сензори биха регистрирали процеса по срутване на много ранен етап и хората ще бъдат спасени.“

Учените ежедневно изпитват сензорите в лабораторна среда.

С опитна постановка за едноосни деформации те симулират как ще се държи апаратурата в процес на експлоатация. Може да се симулират и процеси на застаряване на материали и да се покаже как ще изглеждат характеристиките след 10 години.

Тепърва предстоят срещи с представители на автомагистрали, със съответните министерства, за да се осигури достъп до тези съоръжения, тъй като те са част от националната сигурност. Сензорите са специфични, разработени са от български учени и не са познати в световен мащаб.

„Идеята за тях е на акад. Чавдар Руменин и проф. Сия Лозанова, които я споделиха с мен още в зародиш – казва Мартин Ралчев.  – Четири години работим  усилено по изучаването на това новооткрито явление.  С ежедневни усилия и подкрепа от страна на ръководството на Института по роботика при БАН в лицето на проф. Август Иванов и благодарение на ОП „Наука и образование за интелигентен растеж“ към Министерството на образованието и науката успяхме да изградим сплотен екип и да закупим отлична апаратура с цел тези идеи да станат реалност.“

Your Image Description

Свързани статии:

Софийският университет търси млади предприемачи в науката Медът е най-лесен за фалшифициране Алуминиева тел с наноструктури Предизвикателството да изследваш света

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Мартин РалчевМлад изобретателнаграда „Еврика“Наукасензориязовирни стени

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Промяната е тук и сега: ПГ „Васил Левски“ в Мездра е с почти двойно повече ученици

Следваща статия

Най-интересното от археологическо лято 2023 г.

Следваща статия
Най-интересното от археологическо лято 2023 г.

Най-интересното от археологическо лято 2023 г.

Водещият на Радио FM+ Калин Кирилов: Радиото не е монолог

Водещият на Радио FM+ Калин Кирилов: Радиото не е монолог

Ако искате хепиенд, предложете го!

Ако искате хепиенд, предложете го!

Последни публикации

  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма
  • Цената на труда: Пазарни реалности, правни рамки и социални дилеми
  • Determinants Affecting Academic Staff Satisfaction with Online Learning in Higher Medical Education
  • Несигурност за бъдещето, финансова грамотност и лични финанси
  • Влияние на образованието и човешкия капитал върху формалната и неформалната икономика
  • Quality of Higher Education in Bulgaria: Communication and Computer Technology Training
  • Референции към системата на професионално образование и обучение в сектор туризъм

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"