Как да се променят училищата, какви са пътищата за решаването на различни проблеми, как учителите да бъдат подкрепяни и мотивирани, как да се подходи индивидуално към децата и възможностите за ефективно включване на родителите в образователния процес.
Това бяха част от обсъжданите теми на среща на министъра на образованието и науката проф. Галин Цоков с
кандидатите, получили 90 или повече точки на проведените конкурси за училищни директори,
съобщава пресцентърът на МОН.
Новите конкурсни процедури, които включват повече практически казуси и въпроси, са били предизвикателство, но и се оценяват като положителна стъпка за промяна в образованието, е общото мнение на директорите. Те споделят, че са били изненадани от новия изпитен формат, и смятат, че на база професионален опит и добро познаване на уредбата всеки кандидат може да се справи с изискванията.
„Насочихме различните фази на изпита към това да се оцени лидерството на кандидатите и много важно – умението им да взаимодействат с хора. Защото очакваме промяната в образованието да започне от директорите в системата – те са лидерите, които трябва да имат визията за утрешния ден“, отбелязва министър Цоков.
Той поздрави за постигнатите резултати спечелилите конкурса и подчерта, че разчита на техните идеи за провеждането на следващите конкурси.
„Както искаме учениците да прочетат една задача и да мислят за решението ѝ, така
трябва да изпитваме и директорите –
по-компетентностно ориентирано, да имаме не само добри администратори, а хора с умения да се справят при различни условия“, каза министър Цоков.
Директорите споделят каква е спецификата на техните училища, какви предизвикателства имат – с прием, работа с родители, привличане и приобщаване на деца от семейства без образование или пък с голям ангажимент към развитието на децата, училища, в които постоянно надграждат с иновации и квалификация на преподавателския състав.
Партньорствата с местната власт са друг акцент в разговора. Всички са на мнение, че
за развитието на всяка образователна институция е изключително важна ролята на директора,
но и на неговия екип и подкрепата за учителите – за тяхното постоянно професионално развитие. Те поздравяват екипа в МОН за непрекъснатото създаване на нови национални програми и допълнителни модули в тях, които позволяват на ръководителите на училища да модернизират образователната среда и да ангажират учениците в разнообразни дейности, което стимулира техните интереси и желание да посещават училище и да постигат по-добри резултати.
Предстои и организиране на среща с всички новоизбрани директори, стана ясно по време на разговора.
„В никакъв случай не искаме да разделяме едни кандидати от други, защото знаем, че всяка оценка има и субективен елемент. Затова и
предстои да организираме дискусия с всички 200 новоназначени директори
и заедно да обсъждаме промените, които ни очакват, и мерките, които МОН трябва да предприеме“, обяснява проф. Цоков.
По думите му, на подобна среща ще бъдат поканени и социалните партньори, защото „всички ние сме част от този процес на промяна и всички носим отговорността тя да бъде положителна и адекватна на времето, в което живеем“.
В срещата участват директори на професионални и езикови гимназии, както и на обединено училище. В разговора се включват и зам.-министър д-р Емилия Лазарова и Георги Маринов – директор на дирекция „Организация и контрол“ в МОН, както и Величка Таседжикова – секретар на УС на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета в България.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg