Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024

Образованието е приоритет за децата в Европейския съюз

Подрастващите искат и мерки за психичното здраве, срещу малтретирането и насилието, както и повече възможности за работа или обучение

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
31-05-2024
в Новини 2024
A A
Снимка UNICEF

Образованието е сред най-важните приоритети за децата в Европейския съюз. А на въпроса какво биха искали да учат в училище, 75% от децата посочват на първо място житейски умения. Това показва допитването „Нашите права. Нашето бъдеще. Европа, в която искаме да живеем“, в което се включват 9265 деца от 10 до 18 години от 26 държави от ЕС (без Латвия).

Проучването е инициирано от пет организации за правата на детето

– Child Fund Alliance, Eurochild, Save the Children, SOS Детски селища и УНИЦЕФ. Без да претендира за изследователска представителност за целия Съюз анкетата посочва най-големите притеснения на децата и препоръките, които те отправят към политиците.

Най-големите притеснения на децата са войни и конфликти, посочени от 82%, психичното здраве – 79%, намирането на работа или възможност за обучение – 76%, образованието – 76%, тормозът и малтретирането – 71%. В отговор на въпрос какво ЕС трябва да приоритизира, за да подобри живота на децата

анкетираните поставят на първо място образованието – 64%,

следвано от психичното здраве – 59%, малтретирането и насилието над деца – 51%, повече възможности за работа или обучение – 42%, и предприемане на действия срещу войни или конфликти – 39%.

За съжаление, децата имат усещането, че образователната система не отговаря на потребностите им и не ги подготвят адекватно за бъдещето.

Само 14% от децата намират обучението в училище за много полезно, докато 51% го намират за полезно до известна степен. Цели 33% не намират обучението в училище за полезно за бъдещето си.

На въпроса какво биха искали да учат в училище,

децата от целия ЕС поставят на първо място „житейски умения“ (75%),

последвани от цифрови умения (67%), социални умения (56%), емоционални умения (55%), как да участват във вземането на решения (44%), здравословен начин на живот (42%), права на детето (37%), изменение на климата (24%) и нищо различно (7%).

Посланието на децата като цяло е ясно: в допълнение към академичните умения, училищата трябва да подготвят децата за прехода към пълнолетие и отговорностите, които идват с него.

Относно това какво биха желали да променят в училище, децата отговарят – по-голяма свобода да избират какво да учат (66%), по-голяма практическа насоченост на обучението и развитието на умения (59%), по-малко домашна работа (53%), повече работа в група и по-интерактивно обучение (44%), повече време за игра или спорт (43%), повече възможности за учениците да споделят своите идеи (41%), по-добри училищни сгради (40%), по-малко наказания (25%), по-голяма безопасност в училище (24%) и по-малки класове (22%).

Освен това

децата препоръчват да се окаже подкрепа на учителите, за да преосмислят начина си на преподаване

и да останат мотивирани – това може да включва например подкрепа за психичното здраве, добри работни условия и възможност да преминат допълнително обучение. Децата често имат усещането, че учителите са претоварени, уморени и нещастни.

Децата очакват още да се повиши осведомеността относно съществуващите програми, които подкрепят децата и младежите да придобият нов опит, например програмата „Еразъм“.

Предлага се още определена годишна тема, върху която да се фокусират всички училища в държавите в ЕС, въз основа на приоритетите на децата, за да им се помогне да намерят заедно решения за проблемите в цяла Европа.

Подрастващите искат да се разширят възможностите да взаимодействат със свои връстници от други държави в ЕС,

като например се създадат програми за обмен, за да се улесни съвместното развитие на образователните системи.

Методите на преподаване трябва да станат по-приобщаващи и да се адаптират към нуждите на децата със специални потребности. Учителите следва да са добре подготвени да общуват с деца със специални потребности и увреждания и да разработят цели на обучението, които съвпадат с нуждите им. А ЕС трябва да разработи стандартни цели за обучение на деца с увреждания във всички държави в Съюза.

Проучването показва още, че

две от всеки три деца (66%) усещат, че натискът в училище има отрицателен ефект върху психичното им здраве.

Социални трудности като самота (56%), несигурност за бъдещето (52%), тормоз (51%) или дискриминация (46%) също са значителни фактори, които допринасят за проблемите с психичното здраве при децата и младежите.

Безопасността, особено на обществени места и в онлайн пространството, е друг належащ проблем за децата, показват данните от допитването. Само 50% от децата се чувстват в безопасност онлайн, а по-малко от половината участници в прочуването се чувстват в безопасност в училище.

Изменението на климата е друго основно притеснение, което много деца споделят за бъдещето си,

а 69% от тях имат чувството, че политиците не правят достатъчно, за да се справят с климатичните промени.

Проучването е инициирано от пет организации за правата на детето – Child Fund Alliance, Eurochild, Save the Children, SOS Детски селища и УНИЦЕФ. Процесът е ръководен от специално създаден Детски консултативен съвет, състоящ се от десет деца от шест европейски държави (Германия, Гърция, Испания, Румъния, Сърбия и Хърватия), номинирани от организациите, които провеждат консултациите.

Съветът разработва онлайн анкета на 15 езика с 21 въпроса, която е разпространена в Европа от ноември 2023 г. до януари 2024 г. Освен това 47 деца участват в дискусии във фокус групи, които с е проведоха в България, Нидерландия, Малта и Хърватия.

Възрастовият профил на участниците показва, че анкетираните от 10 до 13 години са 20%, от 14 до 17 години – 64%, и на 18 години – 12%. най-много са участниците от Полша – 3089, Румъния – 1876, Хърватия – 1570, Испания – 923. Най-малко са включените от Малта – 6, Словакия – 5, Финландия – 4, Естония – 3, и Литва – 2. От България са участвали 100 деца и младежи.

318 от участниците се определят като част от етническо малцинство, други 195, като лица, търсещи убежище, бежанци или мигранти.

Лицата под приемна грижа са 490, определящите се като ЛГБТКИ+ – 1115, деца с увреждания – 325, деца, живеещи в бедност – 200, членове на друга група – 631.

5076 от респондентите са се определили като момиче, 3340 – като момче, 178 са посочили „други“, 312 са предпочели да не казват, а 359 не са посочили отговор.

Your Image Description

Свързани статии:

Двойно повече деца от уязвими групи завършват училище Деца от 25 училища и детски градини представят ръчно изработени мартеници на базар в МОН Дeца от 26 училища и детски градини се включиха в първомартенски благотворителен базар в МОН Над 5000 занимания и събития в лятната ваканционна програма

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: децаЕвроновиниЕвропийски съюзобразованиеприоритети

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Заместник-министър Наталия Митева: Започва нов модел на преподаване, ориентирано към умения за живота

Следваща статия

Кодове на езика

Следваща статия
Кодове на езика

Кодове на езика

Пчеличката Биззи спасява Земята

Пчеличката Биззи спасява Земята

Песнопения за духа и вярата

Песнопения за духа и вярата

Последни публикации

  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите
  • Важни са научните доказателства, а не научните награди
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"