Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024

Работодатели предлагат 27 780 места за прием по държавна поръчка във висшите училища от есента

Според АИКБ най-голям трябва да бъде приемът в професионалните направления „Комуникационна и компютърна техника“, „Информатика и компютърни науки“, „Общо инженерство“ и „Машинно инженерство“

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
06-02-2024
в Новини 2024
A A
Снимка – Pixabay.com

Общо 27 780 места за прием държавна поръчка във висшите училища за учебната 2024/2025 г. предлагат от Асоциацията на индустриалния капитал в България в свое писмо до министъра на образованието и науката. В него те излагат и визия на своите членове за броя на необходимите свободни места за студенти държавна поръчка по професионални направления, необходими за икономиката на страната.

Според АИКБ най-голям трябва да бъде приемът в професионалните направления „Комуникационна и компютърна техника“ – 2600 места, „Информатика и компютърни науки“ – 2000, „Общо инженерство“ – 2000, „Машинно инженерство“ – 1500, „Електротехника, електроника и информатика“ – 1500, „Педагогика на обучението по…“ – 1200, „Транспорт, корабоплаване и авиация“ – 1200, и „Медицина“ – 1000.

Необходимите места държавна поръчка в специалност „Медицинска сестра“ са 1000, „Акушерка“ – 300, „Рехабилитатор“ – 250, „Лекарски асистент“ – 150, „Помощник-фармацевт“ – 150, „Медицински лаборант“ – 150, „Кинезитерапия“ – 100, „Рентгенов лаборант“ – 100, „Зъботехник“ – 50.

Според работодателската организация най-малко места за обучение държавата следва да финансира в ПН „Туризъм“ – 100, „Металургия“ – 90, „Психология“ – 80, „Обществени комуникации и информационни науки“ – 80, „Право“ – 80, „Философия“ – 60, „Религия и теология“ – 60, „Социология, антропология и науки за културата“ – 60, и „Политически науки“ – 50.

С нулев прием са ПН „Теория и управление на образованието“, „Теория на изкуствата“ и „Администрация и управление“, както и специалностите „Организация и управление на военните формирования на тактическо ниво“ и „Стратегическо ръководство на отбраната и въоръжените сили“ от ПН „Военно дело“.

От АИКБ посочват, че

България се нуждае от кадри с добро образование по търсените от работодателите професии.

В момента обаче системата на висшето образование „произвежда“ редица кадри с квалификация, която не е търсена от пазара на труда и „свръхквалифицираните“ кадри с висше образование работят на работни места, които изискват по-ниски образователни и квалификационни изисквания, или се вливат в редиците на безработните, което води до загуба на човешки ресурс, посочват работодателите. Оттам отбелязват, че най-голям е утвърденият прием за обучение на студенти в държавните висши училища в професионалните направления от област „Социални, стопански и правни науки“, който заема 34 – 35 на сто от утвърдения и 35 – 36% от реализирания прием по професионални направления от всички области на висшето образование. В осем направления – „Икономика“, „Педагогика“, „Медицина“, „Администрация и управление“, „Педагогика на обучението по…“, „Комуникационна и компютърна техника“, „Информатика и компютърни науки“ и „Право“, се обучават над половината настоящи студенти.

Затова АИКБ смята, че е необходима единна държавна политика във връзка с приема и реализацията на завършилите висше образование, за да се постигне реално обвързване на обучението с националните потребности на пазара на труда и за повишаване на ефекта от инвестициите на публични средства във висшето образование. Според организацията Националната карта на висшето образование за момента остава все още документ с пожелателен характер.

От бизнес организацията обръщат внимание на нуждата държавният план-прием да бъде съобразен с броя на завършващите средно образование, като броят на откритите места за студенти да е до не повече от 50 на сто от общия брой завършващи. Според нея това ще доведе до по-голяма конкуренция сред кандидат-студентите и подобряване на тяхното качество, а оттам и до изграждане на подходящи специалисти, които бързо да преминат прехода от образование към заетост.

От АИКБ отбелязват, че на практика

36,4 хиляди младежи получават диплома за завършено средно образование

по данни на НСИ. А в същото време за учебната 2023/2024 г. държавата е приела да субсидира обучението на 42 611 студенти в 38 държавни висши училища (включително и военните), от които 36 457 след средно образование. На практика всеки завършил средно образование може да бъде приет за студент държавна поръчка. И това на фона на около 26 000 места, обявени в частните университети, близо 8000 места за платено обучение в държавните висши училища и 6000 абитуриенти, заминаващи да учат в чужбина.

Отбелязва се още, че според Националната карта на висшето образование броят на местата за обучение на студенти е над два пъти по-голям от броя на действащите студенти през последната учебна година. Общият капацитет за обучение на студенти, определен от НАОА през 2023 г., е 419 159 места, което е с над 11 500 повече, отколкото през 2021 г. През пролетта на 2023 г. броят на действащите студенти представлява едва 42,9% от определения от НАОА капацитет при 48% през 2022 г. и 53% през 2021 г.

От АИКБ и нейните членове изразяват и притеснение за степента на подготовка на студентите, която не съответства на потребностите на бизнеса, тъй като е предимно теоретична.

В писмото, подписано от председателя на Управителния съвет на АИКБ Васил Велев, се изразява готовност през февруари бизнес организацията да обсъди с екипа на МОН Националната карта на висшето образование в страната, поставените в писмото въпроси и последващото реализиране на приема за следващата академична година, както и подготовката на студентите, концепция за въвеждане на дуалното обучение в сферата на висшето образование, ревизия на компрометиралия се според организацията принцип на финансиране „парите следват студента“ и други проблеми.

Разпределение професионални направления АИКБ – 2024/2025

Your Image Description

Свързани статии:

Одобрени са 22 национални програми за развитие на образованието с общ бюджет от 231 млн.лв. Признание за олимпийските отбори по природни науки Млади творци представиха филми и подкасти на международния медиен фестивал „Арлекин“ (обновено) Пет медала от Международната олимпиада по физика

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: АИКБДенятдържавна поръчкаплан-приемуниверситет

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

С 10% нарастват средствата за транспорт на деца и ученици

Следваща статия

Над 200 изследвания по Националната научна програма „Сигурност и отбрана“ са публикувани във водещи издания

Следваща статия
Над 200 изследвания по Националната научна програма „Сигурност и отбрана“ са публикувани във водещи издания

Над 200 изследвания по Националната научна програма „Сигурност и отбрана“ са публикувани във водещи издания

Търсят се талантливи млади учени

Търсят се талантливи млади учени

Разработват уроци за здравно образование и култура в училище

Разработват уроци за здравно образование и култура в училище

Последни публикации

  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise
  • Application of computer modelling and simulation systems and intelligent decision support technologies in control systems
  • Budget-oriented control system for intelligent building automation modules with feedback
  • Artificial intelligence and biometric technologies in defense: algorithms and challenges
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Research on artificial neural networks as a regulator for an aviation DC generator
  • Вълшебство и интерпретация
  • За лидерството в образованието – с факти и аргументи
  • Две начала. Словашкият сюрреализъм и неговият европейски контекст
  • По стъпките на Ботев
  • Бакалавърските програми трябва да бъдат по-широко специализирани
  • STEM център и нов физкултурен салон за учениците в с. Скравена
  • Етнорелигиозната политическа субкултура в България – история на възникването ѝ, основни характеристики и предизвикателствата пред нея (1878 – 1934)
  • Постистината като езиков и културен феномен
  • Educational Gains of Digital Transformation in Academic Libraries: The Case of Istanbul University’s DijitalKütüpİST Project
  • Предизвикателства и предимства при внедряване на STEM/SТЕАМ проекти в училищното образование в България
  • Икономически университети организират единен приемен изпит по математика на 15 юни

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"