Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024

Випуск 2024 с най-добри резултати, откакто се провеждат матури

След по-слабите резултати на миналогодишните изпити МОН набеляза редица мерки, които заедно с регионалните управления на образованието и отделните училища реализирахме, отчете министър Галин Цоков

Стела Маринова от Стела Маринова
07-06-2024
в Новини 2024
A A
Снимка Олег Попов

Тази година на държавните зрелостни изпити по български език и литература се получи най-високият резултат в брой точки в исторически план. Това заяви служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков при представянето на анализ за постигнатото на матурите и националните външни оценявания в IV клас.

Средният резултат на випуск 2024 по БЕЛ е 58,48 точки („Добър 4,32“) и е с няколко десети по-добър от досегашния най-висок резултат, получен през 2008 г.

Проф. Цоков уточни, че в тази статистика не са включени допълнителните 4 точки, които бяха дадени служебно на явилите се на изпит по български език и литература заради липсващите на места диаграми. С тях средният резултат би бил 59,40 точки, или „Добър 4,36“.

„Това е сериозен успех на учениците, на учителите, които са подготвили своите ученици, на училищните директори, на регионалните управления на образованието, на колегите, които са подготвили държавния зрелостен изпит“, посочи проф. Цоков.

Нарастването е значително и спрямо показаното от випуск 2023. Постигнато от зрелостниците е с 8,4 точки повече спрямо средния брой точки на матурата по български език и литература през миналата година. Тогава успехът бе „Добър 3,93“.

Има още няколко положителни тенденции.

Слабите и средните оценки по БЕЛ намаляват, а отличните се увеличават.

Източник – МОН

Данните на МОН сочат още, че няма регион с понижени резултати от матурата по БЕЛ, а значително повишение отбелязват Кюстендил, София-област, Перник, Пазарджик, Видин и Велико Търново. Сравнението по региони показва, че първите седем и последните три остават непроменени – София-град, Смолян, Пловдив, Варна, Благоевград, Стара Загора, Русе, и съответно – Шумен, Разград и Плевен.

Източник – МОН

Средният брой точки на базата на резултатите, постигнати в отделните профилирани предмети на втората матура, е 67,18 и съответства на „Много добър 4,72“. Спрямо миналата година нарастването е с около 5 точки, тогава средният резултат бе 62,11 („Добър 4,48“).

Източник – МОН

Основното нарастване на оценките и на броя точки е при най-популярните зрелостни изпити по профилиращ предмет – английски език, биология и здравно образование, география и икономика и математика.

„Положително е, че на зрелостния изпит по математика резултатът на учениците е нараснал с 15 точки“, отбеляза още министър Цоков. Той достига 72,53 точки, или „Много добър“.

Източник – МОН

Средният успех на държавния зрелостен изпит за придобиване на професионална квалификация също е по-висок – с 22 стотни, спрямо миналата година и достига „Добър 4,51“. Най-високи резултати показват зрелостниците в областта на администрация и управление, информатика, архитектура и строителство, хотелиерство, ресторантьорство и кетъринг.

Данните сочат, че от 95,95% от явилите се на изпита са го положили успешно. Най-голяма част от зрелостниците са демонстрирали знанията си по професията, по която се подготвят, изготвяйки дипломен проект – 11 245 от 20 537. Над 99% от тях са го издържали.

Областите с високи резултати на изпита при трите начина на явяване – дипломен проект, тема и изпит по практика и тест и изпит по практика, са: София-град, Стара Загора, Варна и Пловдив.

„След по-слабите резултати на миналогодишните матури година МОН набеляза редица мерки, които заедно с регионалните управления на образованието и отделните училища реализирахме“, отчете проф. Цоков.

Регионалните управления на образованието са организирали пробни изпити в стотици училища, а мерки имаше и на ниво училища. В много образователни институции е организирана допълнителна подготовка по български и математика за учениците, включително и чрез проектно базирано обучение.

„Колегите целенасочено са работили с децата, за  да се подготвят и да се представят по-добре на изпитите и да се повиши мотивацията им“, каза министърът. Усилията в тестовете да се включат повече практически задачи, също са дали резултат, стана ясно по време на отчитането на резултатите.

Четвъртокласниците също се представят по-добре тази година.

Източник – МОН

Средният брой точки по български език и литература е 72,6 – с две повече спрямо миналата година, което съответства на „Много добър 4,97“.

По математика също има много положителна тенденция. Тази година четвъртокласниците постигат средно 70,53 точки, което е с 5,1 повече спрямо постигнатото от випуск 2023 (64,4 т.) и се равнява на „Много добър“ 4,87.

Министър Цоков отбеляза и броя на четвъртокласниците, които имат отлични оценки по двата предмета – те са 15 570, или с 50% повече от отлично представилите се миналата година.

2012 са изпитните работи, оценени с максимален брой, което е с 305 повече от миналата година. Увеличава се броят на учениците, получили по 100 т. и на двата предмета (75, а за 2023 г. са били 64), като в същото време намалява броят на учениците с 0 точки и на двата предмета (22 срещу 31 за 2023 г.).

Източник – МОН

Запазва се първата шестица от региони – София-град, Смолян, Варна, Благоевград, Габрово, Перник, както и последният регион – Сливен. Макар и на други позиции, сред регионите с най-ниски постижения остават Кърджали и Видин.

Източник – МОН
Your Image Description

Свързани статии:

Министър Галин Цоков: Разработваме стандарт за образование и грижи за децата до три години Министър Галин Цоков връчи договорите на първите 15 училища, в които ще бъдат изградени нови STEM центрове Софийският фестивал на науката събира над 12 000 ученици и изследователи от три континента Деца в Уганда учат български песни и танци

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: IV класБългарски език и литератураДенятматуриМинистър Галин ЦоковНВО

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Инициативата на Виктория Петрова „Маратон на добротата“ обхвана стотици училища в страната и в чужбина

Следваща статия

Отличия за героите

Следваща статия
Отличия за героите

Отличия за героите

За да получиш, трябва първо да дадеш нещо от себе си

За да получиш, трябва първо да дадеш нещо от себе си

„Катарина, или Дъщерята на разбойника“

„Катарина, или Дъщерята на разбойника“

Последни публикации

  • МОН отличи четирима директори с наградата „Св. Иван Рилски“
  • Селфи с холограми в ПГТМ „Христо Ботев“– Ботевград
  • Тайната на дълголетието
  • Детството не е състезание
  • Няма кой да те чуе, ако не си онлайн
  • Студентите бягат с УАСГ
  • Прародителят на всички рози е бил малко жълто цвете
  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"