Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 12, 27.03-02.04.2025 г.

STEM средата повишава интереса към природните науки

В 1. ОУ „Христо Ботев“ в Търговище показват на практика написаното в учебника

Диляна Кочева от Диляна Кочева
31-03-2025
в Брой 12, 27.03-02.04.2025 г.
A A
Снимки 1.ОУ „Христо Ботев“ – Търговище

„В последните години сме напълно отдадени на развитието на STEM концепцията по природни науки. Стараем се технологиите да бъдат неизменна част от учебния процес. С всеки изминал ден нараства и интересът към изкуствения интелект.“ Така започва разговорът ми с директора на 1. ОУ „Христо Ботев“ в Търговище Димитър Алексиев. Ръководеното от него училище съвсем скоро ще разполага не с един, а с два STEM центъра.

Първият е изграден през 2021 г. по Националната програма на МОН „Изграждане на училищна STEM среда“. Там се провеждат и част от заниманията по интереси в областта на природните науки – физика, химия и биология.

Освен за практически упражнения STEM центърът се използва и като място за обмяна на опит и добри практики.

Често, именно там преподавателите представят иновативните си уроци – STEM, бинарни, проектно базирани и интерактивни.

„Преподавателите ни споделят добри практики и обменят идеи и опит, които не само са в полза на учениците, но им помагат и да надградят уменията си“, посочва моят събеседник.

Димитър Алексиев

В момента са в процес на изграждане на още един STEM център – със средства от Плана за възстановяване и устойчивост. Новата STEM концепция предвижда функциониране на два центъра: център за млади предприемачи в начален етап и център „Природни науки“ в прогимназиален етап. Най-общо първият ще бъде с фокус върху роботиката при по-малките ученици, а вторият – върху природните науки.

Решили са догодина да разширят палитрата от занимания по интереси и да предложат на децата от начален етап на обучение интересни възможности за допълнителни занимания в новата образователна среда.

„Тъй като новият STEM център ще бъде използван за обучението на децата от начален етап, в заниманията по интереси ще включим и дейности, свързани с общообразователните предмети човекът и природата и човекът в обществото“, обяснява той.

Идеята е догодина да могат да осъществяват съвместни дейности по природни науки, в които заедно да работят учениците им от начален и прогимназиален етап на обучение.

„Интересът на учениците към практическото измерение на знанията, получени от природните науки, е много голям“, уточнява Алексиев.  Категоричен е, че това се дължи на възможността всеки от тях да види и докосне продукта, който сам или с помощта на учителя си е създал.

Директорът е на мнение, че новата образователна среда, която предоставят STEM кабинетите, повишава интереса на учениците към природните науки. „За четири години, откакто имаме работещ STEM център, броят на учениците ни, които след VII клас избират да продължат обучението си в профилирани гимназии с разширено изучаване на математика, химия, физика или биология, постепенно се увеличава“, обяснява той.

Свидетел е и на все по-голям интерес от страна на възпитаниците му за записване в клубовете по природни науки от заниманията по интереси: „Интересът на младите към тези науки се увеличава. Това се дължи на STEM центъра, STEM уроците и STEM заниманията по интереси. Възможността да влязат в ролята на млади изследователи и сами да провеждат практически опити, увлича и провокира любопитството им.“

Извънкласните дейности за тях са много интересни и провокативни. В заниманията по интереси освен подготовката по общообразователни предмети учениците могат да се включват и в много тематични направления.

Тази година децата от клуб „Млад предприемач“ участваха в Седмицата на предприемачеството в България

с интересната тема „Пътеводител за млади предприемачи“.

„Тази група за занимания по интереси е сред традиционните за училището. Години наред работим много добре с „Джуниър Ачийвмънт България“, обяснява моят събеседник.

В прекрасно сътрудничество са и с ансамбъл „Мизия“. Резултат от работата им е създадената група за автентичен фолклор към училището.

„Децата ни са изключително впечатлени от професионалния фолклорен състав на Търговище. Надявам се, че от групи като нашата ще излязат млади хора, които ще продължат дейността в състава“, казва Алексиев.

Фолклор и български традиции учениците изучават в клуб „Жарава“.

През настоящата учебна година в нея се обучават децата от III клас. С много желание се включват в отбелязването на всички значими дати от фолклорния празничен календар, включително Деня на християнското семейство, Рождество Христово, Цветница и Великден.

„Децата редовно правят възстановки на родни обичаи и празници. Обикновено това се случва в Актовата зала пред всички наши възпитаници или по време на гостувания в детски градини“, казва директорът.

Училището е активен партньор на детските градини в регионалната инициатива Мрежа за сътрудничество и партньорство с образователни институции от Търговище. Осъществяват различни съвместни дейности с четири от тях – ДГ № 1 „Веселушко“, ДГ № 2 „Осми март“, ДГ № 5 „Червената шапчица“ и ДГ №8 „Слънце“.

„В рамките на първия срок те ни гостуваха. Обменихме опит – представихме част от дейностите, които осъществяваме в училище, а те ни показаха колко са дисциплинирани, талантливи и подготвени за училище“, посочва Алексиев.

Гостуванията са с цел запознанство на млаките деца с по-големите ученици, опознаването на учебната среда и правилата в училище. Всичко това безспорно прави прехода от детската градина към училище по-плавен и с минимум стрес и напрежение.

Талантливите деца от клуб „Млад актьор“ също се включват в „Дейности в мрежата“. По време на коледните празници те представят своя спектакъл „Коледно вълшебство“.

 

В рамките на регионалната инициатива работят и с две училища – Професионалната гимназия по икономическа информатика „Джон Атанасов“ и 2. СУ „Проф. Никола Маринов“.

„Съвместните дейности с училищата са насочени повече към учебното съдържание, но и към кариерното ориентиране на учениците ни. По математика имахме интересна среща с ученици и учители от ПГИИ „Джон Атанасов“.

Гостувахме на урока им „Креативна математика“. Там видяхме техен собствен програмен продукт чрез възможностите на 3D технология“, разказва той.

След това гимназистите отиват на гости при учениците от 1. ОУ „Христо Ботев“ и присъстват на занимания от клубовете по интереси „Питагор“ и „Еко математика“.

През април учениците на Димитър Алексиев очакват да дойдат възпитаници на 2. СУ „Проф. Никола Маринов“. Те ще им покажат талантите си и как са развили любовта си към изкуствата в ценни умения за XXI век.

Всяка година организират и много съвместни дейности с родители. Инициативата са нарекли „Ателие за родители“. Темите, които обсъждат, са за психическото здраве, вредата от наркотиците, емоционалното състояние на подрастващите, адаптацията на децата в начален и в прогимназиален етап и други.

„Идеята ни е триединството между родител, ученик и учител да бъде все по-изпълнено със съдържание“, обяснява Алексиев. Родителите трябва да са част от училищния живот, защото само по този начин ще могат да усетят работата на учителя, загрижеността и вниманието към учениците и атмосферата в клас. „Невинаги родителят може да осъзнае колко е трудно и какво предизвикателство е да бъдеш учител“, обяснява той. На мнение е, че благодарение на такива съвместни инициативи се раждат прекрасни идеи за бъдещи проекти.

По идея на Училищното настоятелство и Ученическия съвет в момента възпитаниците на училището работят по много интересен проект. Решили са сами, със собствени сили и средства да преобразят интериора на първия етаж от сградата – мястото, където учат най-малките. Идеята е да нарисуват етюди от приказки.

Парите за обновлението на пространството събират чрез благотворителен базар. „На 19 декември в рамките на два часа съвместно участие на родители и ученици успяха да съберат 11 500 лв., които са напълно достатъчни за създаването на много хубав интериор за децата от I и II клас“, обяснява моят събеседник.  Заложили са по-големите ученици в училището да направят общо 30 рисунки, като за целта ще работят по групи. „Процесът е труден и бавен, но със сигурност резултатът ще е много хубав“, допълва още той. И така съвсем скоро по стените в училището ще оживеят приказните герои от „Златната ябълка“, „Котаракът в чизми“, „Пепеляшка“, „Снежанка и седемте джуджета“ и много други.

Your Image Description

Свързани статии:

Ролята на учителя е да напътства, да гълчи и да… обича Ученици от три държави с решения в областта на климатичните промени НСА и Спортното училище в Кюстендил продължават сътрудничество си Хотел в училищния двор

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: 1. ОУ „Христо Ботев“STEM образованиеприродни наукиРегиони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Тайната на гробницата на Тутанкамон

Следваща статия

Светът под лупа

Следваща статия
В Разград наградиха призьорите в 13-тото издание на Националния ученически журналистически конкурс „Григор Попов“

Светът под лупа

Професионалната гимназия по икономика и мениджмънт в Пазарджик отбелязва 70-годишнина

Професионалната гимназия по икономика и мениджмънт в Пазарджик отбелязва 70-годишнина

Иновативен форум събра учители от седем области

Иновативен форум събра учители от седем области

Последни публикации

  • Всички живи организми излъчват сияние
  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise
  • Application of computer modelling and simulation systems and intelligent decision support technologies in control systems
  • Budget-oriented control system for intelligent building automation modules with feedback
  • Artificial intelligence and biometric technologies in defense: algorithms and challenges
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Research on artificial neural networks as a regulator for an aviation DC generator
  • Вълшебство и интерпретация
  • За лидерството в образованието – с факти и аргументи
  • Две начала. Словашкият сюрреализъм и неговият европейски контекст
  • По стъпките на Ботев
  • Бакалавърските програми трябва да бъдат по-широко специализирани
  • STEM център и нов физкултурен салон за учениците в с. Скравена

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"