Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 12, 27.03-02.04.2025 г.

Училищни дворове за цялата общност

В тях могат да бъдат обособени зони за спорт, игра и култура

Стела Маринова от Стела Маринова
30-03-2025
в Брой 12, 27.03-02.04.2025 г.
A A
Проект за преобразяване на дворното пространство на 59. ОУ „Васил Левски“ Снимки Столична община

Столична община обяви началото на програмата „От сив училищен двор – модерен център на общността“. В същността ѝ е заложена трансформацията на дворните пространства в многофункционална и модерна зона, интегрирана в обучителния процес, която съчетава възможността за отдих, спорт, социално взаимодействие и обучение на открито, както и много зелени площи. Тя е приложена пилотно в две столични училища – 59. ОУ „Васил Левски“ и 29. СУ „Кузман Шапкарев“.

Работата по проектите им е основа за изработка на Архитектурен наръчник за устойчиви и функционални пространства, който е представен на всички районни администрации в София.

Повече за програмата разказва Момчил Даскалов – кмет на район „Сердика“ и ръководител на пилотната фаза.

„Цялостната концепция на Прог­рамата е училищните дворове да се променят, но не е само да се ремонтират.

Идеята е да бъдат преобразени по нов начин, така че да станат по-приятни и полезни не само за децата, но и за екипите на училищата. И най-важното – да бъдат отворени към общността. Това, разбира, се ще бъде след учебно време, в събота и неделя, през ваканциите“, обяснява Момчил Даскалов.

Той допълва, че още в самото начало започва работа по такава концепция със столичния кмет Васил Терзиев. За да изберат най-правилния начин, по който да подходят, е създадена работна група, в която влизат главният архитект и неговият екип, заместник-кметовете по „Култура, образование, спорт и младежки дейности“ и по „Зелена система, екология и земеползване“ с оглед на идеята дворовете да станат по-зелени. Включва се и директорът на Дирекция „Сигурност“.

Те се обединяват около идеята, че е най-добре

първо да бъде изработена концепцията и да се реши как искат да изглежда съвременният училищен двор,

да бъдат проучени световните практики и как те могат да бъдат приложени в България. Следващата стъпка е да оформят събраната информация в документи, които могат да бъдат използвани от всички районни кметове не само на София, а и в цялата страна.

За целта избират архитектурно студио, чиято първоначална задача е да изготви концепцията и на нейна база – т.нар. архитектурен наръчник.

В архитектурния наръчник са обобщени всички нормативни документи, които трябва да се спазват.

Дадени са и примери с успешно реализирани проекти по света с обяснения по тях. Включени са и предложения какви зони могат да бъдат разположени в един училищен двор спрямо свободното пространство в него. Идеята е всеки кмет да използва наръчника за основа и да остане само да се намери проектант, който да изпълни проекта“, обяснява Даскалов.

Една от предложените зони е за спорт.

Идеята е тя да бъде със съвременни игрища с настилки, които не се нагряват и са по-безопасни за децата. Изградените модерни съоръжения ще бъдат за най-различни видове спорт.

Където е възможно, могат да бъдат разположени и зони за открити класни стаи или с градинки, в които малките деца да засаждат различни растения. Могат да бъдат обособени и места с маси и столове, за да има къде учениците да закусват или обядват на открито.

Друга идея е да бъде изградена сцена и тя да бъде мястото, където училищната общност се събира за тържества на 15 септември и 24 май и при отбелязването на други празници.

Предложени са и зони в полза на общността в квартала – с катерушки и фитнес на открито.

Може да се обособи и място за развиване на културни дейности, като се поставят пана върху сградата за прожекции на филми или презентации, а наоколо се наредят столчета. Обсъждани са и зони за достъп на автомобили за разтоварване на необходими за училището материали, както и паркинги за колела.

„Зоните са обособени като идеи. Конкретните проектанти заедно с районния кмет и общността на училището решават какво точно да бъде направено в тяхното училище. Така може да се стигне до резултат, който да е приятен за всички“, категоричен е кметът на район „Сердика“.

За да има реални примери, при изработването на концепцията и на архитектурния наръчник се работи пилотно с две напълно различни училища.

Дворът на столичното 29. СУ е малък, докато този на 59. училище има 5 дка площ.

Даскалов допълва, че СУ „Кузмaн Шапкарев“ се намира в квартал без нито една детска площадка, защото инфраструктурата не позволява да бъде изградена такава. „Този проект ще даде възможност и на майки с деца да ползват двора“, казва кметът на район „Сердика“.

Направени са обсъждания и анкети с общностите – родители, обществен съвет, учители, директори, за може всеки да сподели потребностите си.

В архитектурния наръчник е описана и методологията на срещи с общността, дадени са примерни анкети, разписано е как да се обработят резултатите.

На база предварителните проучвания и с финансиране от Столична община

е разработен проект как би изглеждало дворното пространство в 59. училище. Идеята е да бъде проектирано максимално голямо футболно игрище, което при достатъчно финансиране да бъде направено с изкуствена трева. На него ще могат да се провеждат училищни турнири, тъй като в района единственият стадион е в квартал „Бенковски“. В ОУ „Васил Левски“ има достатъчно пространст­во и за открити класни стаи. Ще бъдат поставени осветление и видеонаблюдение.

„Надяваме се, ако минат всички процедури, да имаме възможност да изпълним проекта още това лято. Ще бъдем много щастливи за учебната 2025/2026 г. в 59. училище да могат да се похвалят с нов двор. Може и да не е изцяло завършен, но да е започнала работата“, уточнява Даскалов.

Идеята е в училището да има охрана, която да бъде до по-късно. А след това дворът ще се заключва.

За опазването на новото прост­ранство обаче ще се разчита най-вече на самосъзнанието на учениците, учителите и хората, които ще го посещават.

„Дворът ще стане общ център и искаме да въвлечем общностите, родителите, хората наблизо сами да започнат да пазят и сами да подават сигнали, ако видят, че нещо се случва. Има психологически изследвания, че когато нещо е ново, хората се чувстват по-добре и това ще ги възпира от вандалски прояви. С екипа ми вярваме, че по този начин ще можем да опазим това пространст­во“, категоричен е кметът на район „Сердика“.

Средствата за реализация на даден проект могат да варират от няколкостотин хиляди до малко над милион, ако училището е по-голямо, показват сметките на Даскалов.

Идеята на предварително разработения проект е общината да има готовност да го подаде, когато се появи програма, по която може да бъде финансиран.

Даскалов припомня, че миналата година

Столичната община отпуска на всеки район средства, с които да се реализират проекти,

които са към финалната си фаза. При приемането на Инвестиционната програма за общински проек­ти с бюджета за 2024 г. обаче не са имали възможност да подадат проекти заради липса на разрешение за строеж. Но преди актуализацията през есента са успели да приключат градоуст­ройствените процедури и проектът е включен в корекцията на бюджета и ще бъде финансиран чрез програма на Министерството на регионалното развитие и благоустройството.

„В момента няма гаранция за финансиране на общинските ни проекти. Но имаме подготвени, за да може, когато се появи възможност да кандидатстваме по някоя програма, веднага да подадем съответния проект. Надяваме се с проекта за 59. училище да се справим с бюджета на Столична община и той да бъде включен в капиталовата програма“, казва Даскалов.

Уточнява, че заданието е разписано така, че реализацията на проектите да бъде поетапна. Тоест, ако преобразяването на даден по-голям училищен двор е много скъпо, проектът да бъде реализиран на зони. Това ще позволи и дейностите по тях да могат да се реализират по различни програми.

Момчил Даскалов, кмет на район „Сердика“: Искаме децата да растат в нова среда

Всеки районен кмет в столицата или в страната решава какви проекти да реализира. Нашият екип е осигурил инструментариума. Разчитаме промяната на дворните пространства да се припознае като ключов приоритет и да могат да се осигурят средства. Надяваме се, че за 10 – 15 години всички училищни дворове, или поне по-голямата част от тях да изглеждат по модерен начин. Генералната ни цел е децата да растат и да се развиват в много по-зелени, по-приветливи и по-екологични пространства, които формират у тях естетически вкус и отношение към заобикалящата ги среда и към живота.

Your Image Description

Свързани статии:

България иска по-добър достъп до евросредства за научни изследвания и иновации Студенти прилагат иновативни практики в детски градини Зам.-министър Емилия Лазарова откри конференция за зелено образование за устойчиво бъдеще Министър Красимир Вълчев проведе онлайн среща с началниците на регионалните управления на обраозваниетоМинистър Красимир Вълчев очерта приоритетите в средното образование

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: архитектураекологияиновацииПерспективи

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Започва социологическо изследване сред студенти за рейтинга на висшите училища

Следваща статия

Антоанета Василева: Социалните мрежи промениха начина, по който се възприема онлайн съдържанието

Следваща статия
Антоанета Василева:  Социалните мрежи промениха начина, по който се възприема онлайн съдържанието

Антоанета Василева: Социалните мрежи промениха начина, по който се възприема онлайн съдържанието

Тайната на гробницата на Тутанкамон

Тайната на гробницата на Тутанкамон

STEM средата повишава интереса към природните науки

STEM средата повишава интереса към природните науки

Последни публикации

  • Министър Красимир Вълчев: Ще инициирам промяна, която да ограничи възможността кметовете да обявяват неучебни дни
  • The State of Inclusion in Adapted Basketball
  • Теоретичен модел за интердисциплинарност в обучението по баскетбол в професионалната подготовка по физическо възпитание и спорт
  • Изследване на болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната стойка след приложено въздействие със средствата на терапевтичното плуване
  • Състояние на някои двигателни способности при деца от предучилищна възраст
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Изображенията на птици в античните подови мозайки от България от орнитологичен аспект: видове, произход и търговски връзки (II – VI в. н.е.)
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия
  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък
  • Съветът на ректорите: Кадри на МВР да правят дискусии за зависимостите в университетите
  • Ученици от Търговище влязоха в ролята на зам.-министри на образованието
  • Вицепрезидентът Йотова стана „Доктор хонорис кауза“ на Великотърновския университет
  • Perspectives on Food Waste Management and the Green Food Movement
  • Дигитални ресурси за развитие на ключови компетентности при изучаване на характеристиките на химичните процеси в X клас
  • Приложение на метода на концептуалните карти при преподаване на разделите „Електромагнитни явления“ и „Светлина“ от съдържанието по физика и астрономия в Х клас за формиране на ученическите представи за природата на светлината
  • Проучване на подходите към ученето на студенти по химия и фармация
  • Зам.-министър Лазарова: Новият образ на учителя тръгва от университета
  • Студентка от Военноморското училище ще представя България на международен конкурс в ЦЕРН
  • От главния редактор

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"