В 309 училища ще бъдат изградени кабинети за работа с деца със специални образователни потребности. Дейностите се реализират по проект „Успех за теб“ на Министерството на образованието и науката, който се изпълнява основно със средства от Европейския социален фонд през Програма „Образование“. Инвестицията за новите кабинети е над 2,2 млн. лв., като в някои училища те вече са готови. Едно от тях е в ОУ „Иван Сергеевич Тургенев“ в Разград. Там е изградена мултисензорна стая за обучение за ученици със специални потребности. Финансирането по проект „Успех за теб“ е в размер на 6000 лв., като школото участва и със собствени средства.
„По проект „Успех за теб“ надграждаме вече изградения кабинет за допълнителна подкрепа на учениците със специални образователни потребности. Закупили сме материали, които чрез визуални и слухови канали подпомагат развитието на децата“, споделя пред „Аз-буки“ Милена Орешкова, директор на ОУ „Иван С. Тургенев“ в Разград.
В мултисензорната стая има иновативно самозатъмняващо се стъкло, тъй като е необходимо в залата да бъде тъмно.
То може да се освети с дистанционно и да се наблюдава процесът на обучение. Залата се намира в сградата, в която ще бъде и STEM центърът, изграждан по Националния план за възстановяване и устойчивост.
В училището е изградена и втора мултисензорна стая благодарение на дарение в размер на 10 000 лв. Обстановката в нея е предразполагаща – има осветление и музика, а подът е покрит с пясък. Психологът и логопедът работят с децата и с кинетичен пясък, който е част от формите на подкрепа на всички ученици.
Това е и елемент от работата по метода „Монтесори“, който училището прилага от тази учебна година. Стаята може да се ползва както от тези, които имат желание да работят по метода, така и от останалите ученици.
В училището работи една „Монтесори“ паралелка във II клас. Започват с въвеждането на отделни елементи още миналата учебна година, докато все още протича обучението на двама от преподавателите за работа по метода. С дарение и със средства от училищния бюджет имат обзаведен и оборудван кабинет. Към момента вече разполагат с подготвени специалисти и с необходимата образователна среда.
Методът „Монтесори“ е въведен в училището в резултат на желанието на родителите децата им да се обучават по него.
Това е единствената „Монтесори“ паралелка в Разград. Преди няколко години Детска градина „Приказка“ започва работа по метода и от училището дават възможност децата да надградят усвоените знания.
„Постигаме изключително добри резултати чрез „Монтесори“. Колегите коментират, че постиженията на децата, дисциплината по време на часа, начинът, по който те възприемат и запомнят учебния материал, са на различно ниво в сравнение с резултатите, които се постигат със стандартните методи на преподаване“, посочва директорката.
Орешкова дава пример с математиката и как децата, обучавани по „Монтесори“, възприемат по-бързо таблицата за умножение и математическите действия.
„Тези деца са с две стъпки пред останалите. Когато начинът на запомняне е на база на опита, учебният материал е много по-лесен и достъпен за децата. Съвременното поколение възприема всичко по-различно“, смята тя.
STEM средата, която се изгражда, ще бъде използвана от всички ученици. Ще бъдат обособени кабинети за зелените технологии, по математика и информатика и по природни науки. „Те са свързани основно с обучението в прогимназиален етап, но колегите в начален етап имат добра практика да използват дигитални технологии и нагледни средства. Те също ще имат възможност да посещават STEM центъра“, разяснява Орешкова.
Тази година училището отново кандидатства да бъде част от списък на иновативните. Проектът е свързан със зелените технологии. Идеята е те да бъдат въведени като факултативен учебен предмет за всички от I до VII клас. Затова и кабинетът по зелените технологии ще бъде използван както в начален, така и в прогимназиален етап.
Предходната иновация е свързана с въвеждането на два типа допълнително обучение за начален етап – предметите „Киберсвят“ и „Дизайн лидерство“.
Първият е насочен към дигиталните технологии, навлизането на изкуствения интелект и всичко, свързано с уменията на XXI век. Вторият предмет е насочен към сферата на личностното развитие, гражданското образование, идентифициране на собствените качества, умения и таланти.
В резултат на допълнителните часове учениците постигат високи резултати. Директорката отбелязва, че децата имат постижения в почти всички конкурси в полето на математиката, фотографията, изобразителното изкуство. „Това са все сфери, в които можем да диагностираме талантите на учениците, да ги подпомогнем и да ги развием“, допълва тя.
Иновацията допринася за позитивната среда в училището и доброто възпитание на учениците.
„Успяваме да установим дефицитите на всяко дете и да ги компенсираме, когато има нужда. Наблягането на възпитанието като елемент от целия процес в училище е важно, за да се създаде позитивна среда. – смята Орешкова. – Това помага не само за качеството на образование, а и за предотвратяване на агресията, на различните форми на тормоз и други наболели теми, които при нас липсват в почти всички аспекти.“
Педагогическият екип на училището постоянно повишава своята квалификация
– участват в различни вътрешноучилищни квалификации или във водени от обучителни институции. Също така голяма част от педагозите притежават по няколко специалности. Колективът се включва в различни конференции за обмяна на опит. Школото участва и в Националната програма „Иновации в действие“.
Орешкова отбелязва, че наскоро получават и грамота от министъра на образованието и науката за участието си в Лабораторията за иновации, посветена на темата за гражданското образование. Училището работи и по други проекти, които дават възможност за подобряване на материалната база.
По проект „Образование за утрешния ден“ например оборудват кабинет с магически под. Закупен е дигитален проектор с над 100 образователни игри, който осветява пода и децата играят заедно, изпълняват различни задачи. В училището има и кабинет по роботика, който е оборудван с лего конструктори и също е интересен за децата. Отборът по роботика участва три поредни години във финалите на фестивала „Роботика за България“. През 2024 г. завоюва и първо място в дивизия SPIKE A в категория „Робо игра“.
В училището има двама специалисти, които подготвят отбора по роботика,
както и още 10 обучени специалисти, които работят с останалите деца в заниманията по интереси по роботика.
Международният гросмайстор по шахмат Ивайло Енчев е учител по физическо възпитание и спорт. Той провежда също занимания по интереси по шахмат в специалния кабинет. Така възпитаниците на ОУ „Иван С. Тургенев“ са добре подготвени в този спорт.
Единственият закрит плувен басейн не само в Разград, а и в региона също се намира в училището. Той е реновиран в резултат на дарения, за да може да се използва от децата на града. Така вече шеста година те могат да практикуват и плуване. Сформирани са два клуба за занимания по интереси. Досега спортът не е развиван в Разград, затова и няма обучени треньори. Но специалисти идват от Русе.
Плувният комплекс е посещаван и от деца от съседните Попово, Търговище и Исперих. „След като вече имаме база и предоставяме възможност да се спортува плуване, децата го предпочитат“, коментира Орешкова.
Училището работи по модела 1:1.
Разполага и с дигитални устройства за работа с няколко мишки едновременно. Иновативният метод на преподаване дава възможност на един екран няколко деца да работят съвместно. Във всички стаи има и мултимедийни проектори. Някои от кабинетите разполагат и с дигитални екрани. Предстои с дисплеи да бъдат оборудвани още 5 високотехнологични кабинета.
„Предлагаме добра материално-техническа база. В комбинация с екип, който е насочен да развива не само нея, но и педагогическата среда, постигаме високо качество на образование“, с гордост заявява събеседничката ми.
В последните години колективът на основното училище не може да се оплаче от липса на ученици. „В Разград също има райониране и ние обхващаме ученици в кв. „Орел“. Тези деца преди ходеха в други училища, но сега отрано заявяват интерес към училището. Вече сме обхванали почти целия квартал“, споделя Орешкова.
Предлагат и целодневна подготвителна група. Тя е смесена с малчугани на 5 и 6 години, а местата са запълнени. С децата в подготвителната група се провеждат педагогически ситуации, имат и следобеден сън. Те имат контакти и с по-големите ученици, провеждат съвместни дейности и инициативи, участват във всичките мероприятия в школото.
„Това им дава добра подготовка за постъпване в I клас. А така адаптацията в училище на децата от подготвителната група е много по-лесна“, посочва директорката.
Милена Орешкова, директор:

„Сферата на образованието е от значение за всеки човек. И е изключително важно то да бъде позитивно. Разградската общност вижда, когато в дадено училище се работи. Не става дума само за отделен аспект от дейността, а за всичко случващо се в него. Общността вижда, че децата се чувстват добре в училище. Тогава предприемачите и хората, които имат финансови възможности, ни подкрепят в различните идеи, които ще бъдат в полза на това училището да продължи да се развива. Благодарение на разградската общност също получаваме средства, които подкрепят развитието на образователната среда. Защото, колкото и добри идеи да имаме, ако те не бъдат подкрепени финансово, няма как да бъдат реализирани.“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg