Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 15, 17-23.04.2025 г.

Да те гледат като писано яйце

Националният етнографски музей – БАН, с тематична образователна програма „Шарена перашка“ в навечерието на Великден

Диляна Кочева от Диляна Кочева
18-04-2025
в Брой 15, 17-23.04.2025 г.
A A
Снимки Национален етнографски музей – БАН

„Да те гледат като писано яйце“ – фразата използваме често в речта си, но знаем ли наистина откъде произлиза тя?

Етнографите от Националния етнографски музей – БАН гл. ас д-р Радина Илиева и Мария Боянова отговарят на този въпрос по време на образователната програма „Шарена перашка“. Те пренасят учениците в света на старите български обичаи и традиции, свързани с един от най-почитаните християни празници – Великден.

„Интересът към образователната програма „Шарена перашка“ е много голям. Първоначално бяхме обявили, че ще работим с ученически групи в периода от 7 до 12 април, но местата много бързо се запълниха. Поради големия брой запитвания заниманията продължават и в дните преди Великден“, разказва за „Аз-буки“ гл. ас д-р Радина Илиева от Националния етнографски музей – БАН.

Програмата е насочена към ученици от I до VII клас и се осъществява по Националната програма „Образование с наука“.

Тя включва беседа за празника – такъв, какъвто са го почитали нашите деди в миналото, и творческа работилница за боядисване на яйца с писалка и восък. След това участниците попълват работен лист към образователната програма „Календарни празници“. Целта е всеки сам за себе си да разбере по интересен начин какво е научил и разбрал от урока в музея.

Разговарям с гл. ас. д-р Радина Илиева, докато в залата Мария Боянова представя традициите на отбелязването на Великден пред гостуващите второкласници от столичното 21. СУ „Христо Ботев“. Децата слушат в захлас за обичаите и сами разбират, че подготовката за Великден е отнемала цялото време на домакините в миналото. Малчуганите са изключително активни – задават въпроси, споделят как посрещат празника у дома, и с нетърпение чакат момента за преборването с яйца. Разбира се, всеки иска неговото яйце да победи останалите. А дали наистина ще се боричкат с яйца?

Увлекателният разказ на Мария Боянова започва с това

в кой ден от Страстната седмица какво са правели нашите баби и дядовци.

Обикновено Велики понеделник, вторник и сряда са се свързвали с подготовката за Великден. А с какво друго може да започне тя освен с чистене.

Традиционно в първите три дни от Страстната седмица българите са правели основно почистване на домовете си – пране на дрехи, белосване на стените, изтупвали чергите и одеялата си, изгаряли боклука.

Велики четвъртък пък е денят за боядисване на яйцата. Според старите обичаи стопанката на дома е трябвало най-наред да ги преброи и да ги нарече: „първо, за домашните, толкова яйца, колкото да стигнат до Спасовден, а второто, за пътниците и друмниците, за госте и роднини“.

Обичаят е повелявал и всеки, който влезе в къщата на стопанина, да бъде изпратен с подарък яйце, за да не излезе берекетът от дома, нивите и лозята. Сами разбирате колко много е това, нали?

„Броят на великденските яйца, които е боядисвала всяка стопанка, винаги е бил над 500 – 600 в домакинство“, обяснява на децата Боянова.

След като яйцата са наречени и преброени, идва ред на приготвянето им за боядисване. Това е ставало посредством котле с лишия, което означава вода с пепел. „Бабите ни са вярвали, че ако яйцата не са почистени добре и по тях остане и едно петно, няма да се „вапцат“ хубаво и няма да се хванат цветовете“, разказва тя.

Както в миналото, така и сега, първото яйце, което се боядисва във всеки дом, е червено.

Нарича се „перашка“ и се боядисва отделно от другите яйца. Смята се за вълшебно и лековито. Може да разваля магии и пази от зли сили. И точно затова с него се рисува кръст върху челото на всяко дете в къщата с думите: „на яйцето жълтината, на детето – белината и червенината“.

На Велики четвъртък, освен че се боядисват яйцата, се прави и квас. Най-възрастната жена в семейството е замесвала малко тесто с лековити билки и го оставяла да вкисне в дървен съд, наречен „нощви“. Задължително е покривала съда с месал.

И както първото боядисано червено яйце се пази за догодина, така и този квас се пази и използва като лек срещу магии през годината.

Велики петък, или Разпети петък е денят на траур за християните.

Тогава те носят цветя в черквата и се провират под плащаницата. Това е денят, в който в съвременността месим козунаците и изписваме яйцата. Но в древността нашите прадеди са приготвяли хляб. Имал е много имена: яйченик, кокулник, великденски кравай и колак. По своята украса е приличал на обредния хляб, който приготвяме за Бъдни вечер, но при великденския са се оформяли венчета от тесто, в които са се поставяли червено и бяло яйце, след като се сервира на трапезата. По традиция броят на приготвяните хлябове е бил три – по един за кумовете, родителите на невестата и за домашната трапеза.

По време на образователната беседа в Музея Мария Боянова обръща специално внимание как се замесвал в миналото обредният хляб за Великден. Много важно условие при замесването има водата. Тя е трябвало да бъде „мълчана, цветна и неначната“. Още рано сутрин жените отивали до най-близкия извор за прясна вода. Пренасяли са я в дома си в пълно мълчание. След това я преливали в голям съд, добавяли са билки и са я сгрявали на жив огън в двора.

Любопитното е, че традиционно Разпети петък е бил денят, в който момите са се събирали на седянка. Разговаряли са и са изписвали яйцата. Писаните яйца не са се използвали за боричкане, а са се подарявали, пазели се у дома за украса или са били част от чеиза. Оттам произлиза и изразът „да те гледат като писано яйце“.

След Разпети петък идва Велика събота. Тя се нарича още „погребенна“ или „душна“, защото е ден за почит на покойните родственици. Жените ходели на гробища, за да прелеят вино на гробовете и да ги прекадят, да запалят свещи, след което да раздадат боядисаните яйца, вареното жито и хляб за душите на мъртвите.

А в полунощ, в събота срещу неделя настъпва Великден.

Тогава всички християни посещават празнична литургия в черквата и донасят свещта си вкъщи, за да запалят с нея домашното кандило. По този начин те вкарват новия огън и новото начало в дома си. От този момент се поздравяват с думите „Христос воскресе – Воистину воскресе“.

Навръх Великден, в неделя, традицията повелява младоженците да гостуват на своите кумове и на родителите на невестата. Носили са дарове, т.нар. поклон или каниска – кошница с боядисани яйца и великденски кравай, които връчвали с целуване на ръка.

След строгия 48-дневен пост от Сирни Заговезни до сутринта на Великден, идва време за отблажване. Интересното е, че ако днес на великденската трапеза задължително присъства агнешкото месо, то в миналото е било печеното прасе. И задължително, слагайки го на трапезата, са слагали червено яйце в устата му. Оттам произлизат и две поговорки – „като печено прасе на Великден“ и „и то да разбере, че е Великден“.

На Великден се боричка и с яйца, а черупките не се изхвърляли в боклука, а ги заравяли в градината, за да се предпазят от градушки през годината.

След увлекателната образователна беседа за учениците настъпва любимият момент – творческо ателие за изписване на яйца. За целта етнографите са приготвили яйца, писалки, восък и свещ. Децата искрено се забавляват и се състезават кое яйце ще бъде най-красиво. Малко се натъжават, че яйцата им са без жълтък и белтък и няма как да се боричкат с тях, но за сметка на това състезателният дух отново се завръща. Всеки иска да покаже колко хубаво е изрисувал своето яйце. А докато чакат яйцата им да изсъхнат, попълват работен лист. Оказва се, че знаят отговорите на въпросите, защото внимателно са слушали беседата и темата им е била изключително интересна.

Естествени багрила за шарени яйца

Учените от Националния етнографски музей са направили кратък списък с естествени багрила за украсяване на великденските яйца. Събрали са на едно място всичко, което са ползвали нашите баби, преди да започнат да продават бои за яйца в магазините. Шаренето на яйцата става по-бавно, но за сметка на това резултатите си заслужават.

За да се боядиса яйцето в червено, може да използваме люспи от червен лук, червен риган или смрадлика. Със спанак, коприва и магданоз се получава „зелено“, а с люспи от лук – жълто. А с червено зеле и червено цвекло се получават синкаво-лилави нюанси.

Your Image Description

Свързани статии:

Да възпитаваш патриоти: Учениците от ОУ „Христо Ботев“ – с. Невестино, вървят по коридор на българската войнска слава Парите през погледа на децата Всичко, което търсиш, ще го откриеш при нас При баба е най-вкусно

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: ателие за изписване на яйцаВеликденНационален етнографски музей – БАННационална програма „Образование с наука“Работилницатрадиции

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Изследователи дискутират темата за хищното публикуване

Следваща статия

Учителят, който иска да помага на хората

Следваща статия
Учителят, който иска да помага на хората

Учителят, който иска да помага на хората

Обединени от доброто

Обединени от доброто

Гората на децата

Гората на децата

Последни публикации

  • Прародителят на всички рози е бил малко жълто цвете
  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма
  • Цената на труда: Пазарни реалности, правни рамки и социални дилеми
  • Determinants Affecting Academic Staff Satisfaction with Online Learning in Higher Medical Education
  • Несигурност за бъдещето, финансова грамотност и лични финанси

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"