Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 19, 15-21.05.2025 г.

В крак с новите технологии

Учениците в Професионалната гимназия по дървообработване „Иван Вазов“ във Велинград са подготвени за пазара на труда

Стела Маринова от Стела Маринова
17-05-2025
в Брой 19, 15-21.05.2025 г.
A A
Снимки ПГД „Иван Вазов“ – Велинград

Професионалната гимназия по дървообработване „Иван Вазов“ е сред избраните училища в страната с нов STEM център и високотехнологични свързани класни стаи, реализирани по проект „Механизъм за устойчивост и развитие“. STEM центърът бе официално открит от заместник-министъра на образованието и науката инж. Таня Михайлова, областния управител на Пазарджик Валентина Кайтазова, началника на Регионалното управление на образованието Албена Димитрова, началник отдел „Хуманитарни и социални дейности“ в Община Велинград Мариана Зинкова-Шенкова и директори на училища от общината. Като символ на устойчивост и растеж в двора на училището е засадено дърво. В корените му ръководството, ученици и официалните лица полагат стъклена капсула с надпис на проекта, включващ датата и годината на събитието – послание към бъдещите поколения. С гордост директорът на професионалната гимназия инж. Росица Рускова споделя, че благодарение на новата придобивка още преди края на учебната година учениците получават възможност да учат в модерно оборудвани класни стаи.

STEM центърът е разделен на три основни зони – „Природни науки“, „Математика и информатика“ и „3D дизайн и прототипиране“, които отговарят на нуждите на училището.

Най-съществен за гимназията по дървообработване е кабинетът по „3D дизайн и прототипиране“. В часовете по практика учениците ще могат да работят  на мултифункционална машина 3 в 1 – 3D принтер, лазер с най-голяма мощност и фреза – 200 W CNC. На нея могат да се правят 3D модели, да се моделират сложни форми, да се изработват дърворезби.

Основната цел на STEM центъра е осигуряване на учебна среда от ново поколение,

която да поощри иновациите в преподаването и обучението в сферата на STEM. Да се повиши интересът към науките и научните изследвания у учениците, да са в крак с новите технологии. Да излизат подготвени за пазара на труда, тъй като в много мебелни фирми в България вече разполагат с модерно оборудване и се оценява креативността.

Кабинетът по математика и информатика пък е оборудван с многофункционално лазерно устройство, интерактивен дисплей и последен модел компютри.

Кабинетът по природни науки разполага с течнокристални цифрови микроскопи, учениците могат да работят с виртуални 3D холограми, които могат да се докосват, могат да правят дисекции, да разглобяват, сглобяват и поправят. Лаптопът осигурява реалистични стереоскопични 3D изгледи без специални 3D очила. Те могат да видят и модел на Слънчевата система и на ДНК верига. Кабинетът е оборудван и с лабораторни консумативи по химия.

STEM центърът разполага и с лаптоп с виртуална реалност, на който педагозите могат да правят демонстрации чрез специално закупени програми. Имат дигитални продукти по биология, химия, физика. За уроците по биология и здравно образование лаптопът с виртуална реалност работи с помощта на писалка и например може да се разглоби целият скелет, да се отделят частите му и процесът да се наблюдава с 3D визуализация.


В Професионалната гимназия по дървообработване „Иван Вазов“ се предлагат три специалности.

Това са „Мебелно производство“ с професия „Техник-технолог в дървообработването трета степен“, „Електрически превозни средства“ с професия „Техник на транспортна техника трета степен“ и „Организация и технология на фризьорските услуги“ с професия „Фризьор“.

Специалност „Мебелно производство“ е и в дуална форма на обучение. Директорът инж. Росица Рускова е на мнение, че изборът на професия трябва да е осъзнат и направен в Х клас, а не както е в момента – при кандидатстването в VIII клас.

„Предимствата на дуалното обучение са много, особено за самите ученици, които освен че получават заплащане, придобиват и практически опит по време на обучението си. В резултат на това излизат подготвени на пазара на труда“, споделя инж. Рускова.

Отскоро по линията Велинград – Ракитово – Костандово – Дорково пътува електрически автобус. Учениците от специалност „Електрически превозни средства“ ще имат възможност да демонстрират знанията и уменията си.

В гимназията се предлага и задочна форма на обучение по професия „Техник-технолог в дървообработването“, която дава възможност хора, които вече работят по избраната професия да придобият трета степен на професионална квалификация, да бъдат конкурентоспособни и да се развият на пазара на труда, подчертава инж. Рускова.

Училището участва в различни проекти – „Ученически практики“, „Модернизиране на професионалното образование и обучение“, „Успех за теб“, „Равен достъп до училищно образование в условията на кризи“, както и в Националната програма „Заедно в изкуствата и спорта“.

През учебната 2023/2024 г. гимназията участва за първи път по проект по програма „Еразъм+“

и последвала акредитация за следващите три години – от 2025 до 2027 г.

Мотивирани да подобрят своите професионални умения и да открият нови светове, 15 ученици от специалностите „Мебелно производство“ и „Организация и технология на фризьорските услуги“ практикуваха своята професия на реални работни места в Севиля, Испания, по проект „Испанският модел на учене чрез работа“.

Част от тях са разпределени в реставрационния отдел на „Икеа“, а други – във фризьорски салони в града. В мобилността по проекта участват и преподаватели. Тази година през месец юни учениците ще заминат по проекта за друг испански град – Малага.

Възпитаниците на ПГД „Иван Вазов“ участват активно и в различни състезания по специалности. Тази година учениците от професия  „Фризьор“ завоюваха второ място на националното състезание „Най-добър млад фризьор и гримьор“ – Пловдив. Сребърните медали грабнаха Кристина Благова, Нургюл Карагьозова и Трайко Горанов.

Второ място на националното състезание „Мебели, стилни мебели и дърворезба“, чийто домакин бе ПГД „Иван Вазов“, спечелиха Петър Атанасов, Исус Миленков и Йордан Караилиев.

Инж. Росица Рускова, директор: Екипната работа е ключова за успехите ни

 

Нашето училище е малко, но благодарение на различни проекти непрекъснато обновяваме материално-техническата база и тя е съвременна и с модерна визия. Гордеем се с нашите ученици, които се явяват на много състезания и печелят призови места. Това е признание за учителите, които ги подготвят и мотивират, защото  успехите не зависят само от ученика или директора, а от екипната работа на колектива. Когато получавам висока оценка за работата си, аз знам, че зад това стои моят екип. Колегите в училище са лидери – всеки в своята професионална област, и общата ни работа е много добра. Това е ключовото за този успех! Изказвам огромна благодарност към всеки един от тях и за малкото ни „чудо“ – психолога Антония Даскалова, за проявената креативност при изработването и реализирането на проекта.

Your Image Description

Свързани статии:

STEM средата повишава интереса към природните науки Ловеч по време на ваканция И така могат да се учат гласните Спа център в училищния двор

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: STEM оборудванеSTEM образованиеевропрограма „Еразъм+“Професионалната гимназия по дървообработване „Иван Вазов“Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети

Следваща статия

Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ (ОБНОВЕНА)

Следваща статия
Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ (ОБНОВЕНА)

Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ (ОБНОВЕНА)

Изкуството да отстояваш позиции

Изкуството да отстояваш позиции

В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури

В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури

Последни публикации

  • Интегрален тест в VII клас след промяна в учебните програми
  • Time Perspective in Counseling Parents of Children with Developmental Disorders
  • Образователно включване на студенти с бежански статут в българското висше образование – възможности и перспективи
  • Предприемачество и иновации в публичния сектор: правна рамка и перспективи за публичните предприятия в България
  • Paradigms for Soft Skills Enhancement in Military Healthcare
  • Forming Entrepreneurial Culture through Education
  • Algorithm for Optimizing the Process оf Selecting a Topic for a Scientific Publication with the Assistance of ChatGPT
  • Софийският университет е сред първите 50% от най-добрите в света в QS University Rankings 2026
  • Принос към изучаването на българската лексикална прозодия (Морфологични и прозодични аспекти при акцентуването на съществителни имена в българския език, София: УИ „Св. Климент Охридски“, 2024)
  • Сред трагизма и триумфа на Дойран („Ехо от Дойранските окопи. Спомени на участници 1916 − 1918“, съст. Владислав Карагеоргиев, 2024)
  • Многоезичието и междукултурната комуникация като теми в продължаващата квалификация на учителите по български език и литература
  • Какво трябва да знаем за отпуска при две и повече деца
  • Национално състезание по пътна безопасност във Враца
  • Тържество на таланта
  • Бебешката зала в Габрово – възродената сцена за детски усмивки
  • Първо българско училище в Остин отпразнува края на учебната година
  • ДГ „Еделвайс“ докосва сърцата
  • Децата учат най-добре чрез преживявания
  • Чудесата нямат край
  • Удължават общественото обсъждане на промените в Закона за предучилищното и училищното образование
  • Доц. д-р арх. Гичка Кутова-Каменова, ректор на УАСГ: Нужно е още по-тясно сътрудничество между бизнеса и висшето образование
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2025, година LXVIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"