
Столичната 91. немска езикова гимназия „Проф. Константин Гълъбов“ отбеляза тържествено на 17 април тази година в зала 1 на НДК своята 65-годишнина и 30 години на немския отдел в нея. В него работят делегирани германски преподаватели по договор между България и ФРГ.
„Празникът премина с грандиозен спектакъл. Надсловът на концерта беше „Пътят към успеха“. На едно място се събраха бивши и настоящи учители и възпитаници на гимназията. Имаше представители на различни професии – лекари, писатели, певци, журналисти, политици“, разказва директорката Нели Георгиева.
Сред гостите е и президентът Румен Радев, който удостоява 91. НЕГ с плакет „Св. св. Кирил и Методий“, председателят на 51. народно събрание Наталия Киселова, заместник-министърът на образованието и науката д-р Емилия Лазарова и други.
„От партньорите от немскоговорящите страни тържеството уважиха с присъствието си посланиците на Германия – Н.Пр. Ирене Планк, на Австрия – Н.Пр. Андреа Икич-Бьом, и на Швейцария – Н.Пр. Раймунд Фурер. Почувстваха се общността и духът на Немската. Беше много емоционално и приятно и за мен, която отскоро съм в тази атмосфера“, добавя директорката.
Нели Георгиева е директор на 91. НЕГ „Проф. Константин Гълъбов“ от една година.

Подчертава, че за нея освен голямо предизвикателство е чест и удоволствие да работи в една от най-известните гимназии в страната – Немската в София. Благодарна е за топлия прием от страна и на колегите ѝ, и на децата. Той надминава очакванията ѝ, а притеснението, че е външна за институцията, отпада.
На въпроса коя от традициите на Немската гимназия трябва да се съхрани и кое би променила, Нели Георгиева е категорична, че традициите са нещо, което трябва да се запази. Благодарна е на своите предшественици, че са създали и поддържали високо ниво на образование. И се чувства отговорна да продължи в тази посока.
Успехът на Немската гимназия се дължи на стремежа за високи академични постижения, както и за формирането на отговорни, широко скроени млади хора.
От друга страна, тридесетте години партньорство с делегираните преподаватели от немския отдел са пример за тясната връзка между българската и немската култура и образование. И те също допринасят за високото качество на обучение в 91. НЕГ „Проф. Константин Гълъбов“, тъй като се прилага най-хубавото от двете системи.
Всяка година се правят срещи с Немския отдел, обменят се добри практики. Симбиозата между българската и немската образователна система е мотивираща и за учителите, и за учениците. И това дава тласък на гимназията, защото възпитаниците ѝ получават добра възможност за реализация след това и в България, и в чужбина.
„Освен високите стандарти на образование е важно да се поддържа и духът на общността на Немската. Трябва да се насърчават трудолюбието, ученолюбието и критичното мислене у младите и тяхната гражданска активност. Тук учениците винаги са имали позиция, която не се страхуват да защитават“, категорична е директорката.
Колкото до това какво би променила, то е по-скоро в отговор на динамиката на днешното съвремие – най-вече в развитието на технологиите. Директорката би стимулирала колегите си да използват повече иновативни методи за преподаване и дигитални инструменти в образователния процес, както и да развиват социално-емоционалната интелигентност и уменията на учениците.
„Всяка година инвестираме в квалификацията на колегите – подчертава Нели Георгиева. – В екипа има 11 души с образователна и научна степен „доктор“. Поне в дългогодишната си практика като учител и като експерт в РУО, не съм попадала на училище с толкова много преподаватели с подобна степен. Стимулираме колегите да участват в различни научни конференции и семинари. Имаме и млади колеги, които сега ще кандидатстват за докторантура. Това няма как да не се отразява и върху успеха на децата.“
Когато преди година заема поста, Нели Георгиева е неприятно изненадана само от инфраструктурата. Гимназията има нужда от реконструкция, за да се премине на едносменен режим на работа. Към момента това е невъзможно. Въпреки че се работи на две смени, няма почти никакви свободни кабинети и всички извънкласни дейности се провеждат в събота или след часовете.
Старият физкултурен салон е с размерите на физкултурен салон за детска градина.
Имало е проект за нов корпус от 2019 г., но той не е реализиран. Сега се работи по актуализиране на проекта за доизграждане на два нови корпуса – единият с класни стаи и кабинети, другият с нова модерна библиотека, мултифункционална зала, която да става и за спорт, и за събития, и нов физкултурен салон.
„Но тъй като сме в центъра на София, първо трябва да се погрижим за укрепване на археологическите разкопки и ако нещо се открие, то да бъде консервирано“, уточнява Георгиева.
В тази връзка, разчитат много на съдействие от Столичната община и в частност на район „Възраждане“, защото гимназията е ползвател на сградата, но тя и теренът са собственост на Общината и без нея нищо не може да се направи.
„Смятам, че колегите и децата заслужават съвременно оборудвано училище и да преминем на едносменен режим, което е крайната цел. Това лято ще бъде изграден и STEM център с финансиране по Плана за възстановяване и устойчивост. Мечтая си и за специализирани фонетични кабинети, каквито съм виждала в чужбина“, допълва директорката Георгиева.
По-сложно ще бъде изграждането на новата част, която включва библиотека, физкултурен салон и мултифункционална зала, защото по средата на настоящия корпус минава централен топлопровод. Заради евентуалните археологически находки се осуетява и идеята за фитнес на открито, която ръководството иска да реализира.
Успехите на Немската гимназия директорката обяснява с всеотдайността на висококвалифицираните си колеги, които приемат професията си като призвание. Хубавото е, че те не само учат младите хора по основния предмет, по който преподават, но възпитават у тях и много добродетели. Неслучайно, когато пораснат, се връщат в училище да видят своите преподаватели. Особено учителите си по немски в подготвителен клас.
Възпитаниците на гимназията са инициативни и освен високи образователни постижения, които се виждат от резултатите на матурите, те постигат успехи и на други поприща.
Участват в олимпиади, конкурси, състезания, театрални постановки, включват се в благотворителни акции. Ученическият съвет има много инициативи.
Наскоро директорката заварва ученици да репетират пиеса за конкурса за театър на немски на единственото зелено пространство на двора.
На този конкурс от Немската редовно печелят награди, като през 2024-а са победители. Тази година награда за мъжка роля донася Теодор Манев.
Тимът по волейбол е републикански шампион сред ученическите отбори и се класира за световно първенство.
Миналата година ученик печели второ място на световно първенство по състезателни дронове в Абу Даби, Обединените арабски емирства. Наскоро в германския град Бон отборът на гимназията печели престижна награда на международно състезание по природни науки в раздел биология. Тримата ученици от София се нареждат непосредствено след отбора на Германия, а учителката, която ги подготвя, взима специалната награда.
Тази година трима възпитаници на Немската гимназия – Рая Такорова, Деница Митова и Владимир Пасев, получават грамоти за отлично представяне в конкуренцията и са сред малцината наградени, които не са възпитаници на математически и природо-математически гимназии.
„Другата гордост е, че тази година нашият възпитаник Андрей Дичев е лауреат на Националната олимпиада по биология. Миналата година се върна и с медал от международното състезание по природни науки. Така че тук не се развива само езикът, а всички науки и всички таланти на децата. Ние не само преподаваме знания на високо академично ниво, но и възпитаваме учениците ни да бъдат отговорни, културни млади хора, да са подготвени за живота и за глобалния свят“, отбелязва събеседничката ми.
Нели Георгиева преподава информационни технологии на VIII клас, които са по нова програма за първа година. Предизвикателството е голямо, но е и интересно, защото в програмата вече присъства и темата за изкуствения интелект, който трябва да се научим да ползваме, казва тя.
„Учениците отдавна го ползват, но въпросът е това да е в тяхна помощ, а не за да мисли вместо тях. Изкуственият интелект ще е полезен, ако вместо да седят пет часа в библиотеката, по-бързо намерят ресурсите, които трябва да прочетат и да анализират“, смята Георгиева.
Според нея учениците трябва да имат достатъчно знания и критично мислене, за да оценят дали това, което им предлага изкуственият интелект, е достоверно, да оценят дали например са истински изображенията. Проблемът е, че когато не знае нещо, изкуственият интелект си го измисля – т.нар. халюциниране. Големите световни модели трудно се справят с българската литература, с исторически данни. Просто международните компании и консорциуми нямат интерес към подобни локални теми. По думите ѝ, в това отношение BgGPT е по-добре обучен с българска информация, макар и недостатъчно все още.
„Коментарите относно изкуствения интелект ми напомнят как едно време, когато се появи интернет, всички се страхуваха какво ще стане. А сега не можем да си представим деня без достъп до мрежата. Същото ми се струва ще стане и с истериите около изкуствения интелект и как той може да промени пазара на труда. Да, ще се сменят някои професии, но ще се появят и нови“, отбелязва директорката на Немската гимназия.

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg