Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 20, 22-28.05.2025 г.

Жените, които променят света

Книгата на д-р Женя Лазарова развива социално-емоционалните умения на децата и показва, че успехите идват с упоритост

Диляна Кочева от Диляна Кочева
23-05-2025
в Брой 20, 22-28.05.2025 г.
A A
Снимка Личен Архив

„Жените, които променят света“ – така се казва книгата на психолога и невроучен д-р Женя Лазарова. Тя работи в сферата на когнитивното и социално-емоционалното развитие и ефективните зелени комуникации.

В книгата ѝ са събрани вдъхновяващите истории на реални жени от различни епохи, култури и сфери на живота – наука, изкуство, спорт, политика, предприемачество и много други.

Авторката е описала съдбите на 10 невероятни жени, които са извървели нелеки пътища и са оставили трайна следа. Става въпрос за Мария Кюри, Фрида Кало, Хеди Ламар, Джейн Гудол, Уангари Маатаи, Мей Керъл Джемисън, Кристиан Аманпур, Джоан К. Роулинг, Естер Ферхиър и Риана Фенти. Някои от тях са добре познати, а за други се говори за първи път.

Безспорно книгата на д-р Лазарова учи на съпричастност и устойчивост, дава вътрешна мотивация, помага на децата да изградят у себе си себеуважение и уважение към другите и не на последно място – развива любознателността на малкия читател.   

 

„След премиерата книгата предизвика голям отзвук. Родителите често ми казват, че преди да излезе книгата ми, са се чудели какви книжки да четат на момичетата си у дома. Повечето от тях са за принцеси, които взимат отровни ябълки от непознати или пък чакат пасивно някой да дойде да ги спаси. Безпомощните принцеси не са добър пример за подражание на момичетата и създават погрешни стереотипи у момчетата. Няма приказки, в които момичетата са главният герой и те, а не някой принц, са смелите, упоритите и побеждаващите. Няма достатъчно детски книги, в които именно жени да демонстрират качествата, необходими за успеха в живота. А те са универсални, независимо дали си момче, или момиче“, казва пред „Аз-буки“ д-р Женя Лазарова.

Тя посочва, че „Жените, които променят света“ не е нито само за момичета, нито само за деца.

Случва се и майки да се обръщат към нея с думите, че и самите те имат нужда някой да им каже, че могат да сбъднат мечтите си. Защото и възрастните понякога се нуждаят от кураж за справяне с трудностите.

„В книгата ми има послания за всяка възраст и всеки ще види различни неща. В зависимост от своето ниво на зрялост ще намери различно вдъхновение в историите“, посочва авторката.

Използва възможността и специално да подчертае, че книгата ѝ не е само за момичета. Момчетата също имат нужда да разберат, че момичетата са способни да правят наука, да творят изкуство и да създават света, в който живеем.

„Голяма част от историята ни, по стечение на обстоятелствата, е сътворена от мъже. Затова примерите за подражание от всички професии са много повече сред мъжете, отколкото сред жените. Така че книгата просто запълва тази празнина. Подрастващите трябва да разберат, че имат право да мечтаят смело, и че могат да постигнат мечтите си, стига да вложат усилие“, обяснява тя.

Изборът за това кои точно силни дами да включи в детската си книжка, е направен по три основни критерия.

Първият е географско и културно разнообразие. Разгледаните дами са от всички краища на света. Вторият е сферата на успех. И по отношение на него д-р Лазарова също търси разнообразие. Представени са най-различни сфери от живота: химия и физика, сценични изкуства, технологии, зоология, астронавтика, рисуване, журналистика… И последният критерий, но не по важност, е социалният принос. Жените в книгата не само имат впечатляващи лични постижения, но и са ги превърнали в нещо общочовешко, непреходно и стойностно.

Предимствата на изданието са много. И безспорно, сред тях е широката му приложимост. То може да се чете у дома, но и да се използва в клас. Може да послужи за отлично помагало за социално-емоционално учене и за верен помощник на учителите, които се стремят да развиват тези умения у учениците си. Всяка история е повод за рефлексия, споделен разговор по важна тема, ролева игра или кръг на доверието.

А у дома книгата би могла да е основа за разговор, размисъл и споделен ритуал между родител и дете.

Тя би могла да провокира обсъждане и осмисляне по достъпен и хуманен начин на житейски предизвикателства, както и да даде на децата устойчивост за справяне с трудностите.

И ако при малките и подрастващи читатели развива социално-емоционалните умения и ги учи да мечтаят, то при възрастните помага да предадат на децата си не само знание, но и мъдрост и житейска опитност.

„Това е книга за силата да бъдеш себе си, да продължиш и да оставиш светлина за тези, които идват след теб“, обобщава авторката.

Книгата е преведена и на английски език, което също е предимство. По този начин може да обхване още по-голям брой читатели, както и да се ползва като достъпно четиво за затвърждаване на уменията за четене на английски.

Възпитаваме ли момичетата и момчетата различно?

Момичетата обичайно се справят по-добре от момчетата по математика и по природни науки в училище. Но твърде малка част от тях избират STEM професии в по-късен етап от живота си. Д-р Лазарова обяснява, че това се дължи на липсата на определени социално-емоционални умения, които би трябвало да се изграждат целенасочено от родителите и учителите в процеса на израстване.

Какво е научното обяснение? Психолозите са установили, че на момичетата по-често се дават похвали, че са умни, когато получат добри оценки. А момчетата се окуражават да полагат повече усилия, за да постигнат по-добри оценки. При момчетата фокусът е върху усилията и връзката им с крайния резултат. Така те се научават, че той зависи от тях, и когато им стане трудно, влагат повече усилия. Именно това липсва при момичетата – те не са окуражавани да развиват упоритост и нагласа за растеж. Затова обясняват успехите си с вродени качества и се отказват лесно при първите трудности, каквито има във всички науки.

Д-р Лазарова подчертава, че социално-емоционалните умения са универсални. И момичетата, и момчетата имат потребност да се научат да регулират емоциите си, да вярват в себе си и да знаят, че успехът е пропорционален на вложените усилия. Тези нагласи и умения са в основата на социално-емоционалното съзряване и трябва да се възпитават от най-ранна възраст.

Your Image Description

Свързани статии:

Премиера на книгата „Написаното остава. Пиши правилно! 101 езикови бележки“ Модернизират смолянския Планетариум Национален лагер за момичета в подкрепа на образованието Примата Диана Дамрау пристига в София

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: възпитаниеженикоито променят света“постиженияпредставяне на книгаСюжети„Жените

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Българското неделно училище „Св. Св. Кирил и Методий“ в Египет възстановява работа

Следваща статия

Димитър Маринов ще представи книгите си в София

Следваща статия
Димитър Маринов ще представи книгите си в София

Димитър Маринов ще представи книгите си в София

Първото училище в Кюстендил празнува с приятели

Първото училище в Кюстендил празнува с приятели

Българската наука излиза на световната сцена в роботиката

Българската наука излиза на световната сцена в роботиката

Последни публикации

  • Зрелостници анализираха на втората матура лидерството в клас и привличането на инвестиции
  • „Написаното остава. Пиши правилно! 101 езикови бележки“ с премиера по БНР
  • Повече обучаващи се в професионални програми
  • Полетът на фантазията
  • МОН публикува за обществено обсъждане промени в Закона за предучилищното и училищното образование
  • Българската наука излиза на световната сцена в роботиката
  • Първото училище в Кюстендил празнува с приятели
  • Димитър Маринов ще представи книгите си в София
  • Жените, които променят света
  • Българското неделно училище „Св. Св. Кирил и Методий“ в Египет възстановява работа
  • Премиерът Росен Желязков: 24 май е празник, върху чиито основи да градим нашето общо европейско бъдеще
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Mathematical Modelling of the Transmission Dynamics of Pneumonia and Meningitis Coinfection with Vaccination
  • Най-добрите математици сред студентите
  • Games in Function of Development of Multiplication Skills
  • A Pedagogical Method of Teaching Nested Loops in Introductory Programming Courses
  • Българските азбуки и чатджипити
  • Предизвикателства на дигиталната трансформация в обучението за комуникация при кризи
  • Дигиталното рисуване в обучението по рисуване на студенти от педагогическите специалности
  • Трансконтиненталният трансфер на Фрьобеловата педагогика – американският контекст
  • Българската литературна класика за деца. Образованието и образователните институции. Идейно-естетически, педагогически, етично-културологични аспекти
  • Изграждане на компетенции и компетентности за моделиране в обучението по математика в детската градина и началното училище при студенти бъдещи учители

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"