Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 3, 23 – 29.01.2025 г.

Равен шанс за реализация

Стела Маринова от Стела Маринова
28-01-2025
в Брой 3, 23 – 29.01.2025 г.
A A

Проектът „Европейски опит за реалистични професионални очаквания“, финансиран по Програма „Еразъм+“, носи на Професионалната гимназия – Бяла, област Русе, Европейската награда за иновативно обучение 2024 в категория „Професионално образование и обучение“.

Отличието се връчва по инициатива на Европейската комисия, а приза училището получава по време на конференция в Брюксел. Повече за реализираните по Проекта дейности споделя неговият координатор и старши учител по математика и информационни технологии в гимназията Галя Попова.

Галя Попова

„Наградата е заслужено признание за постоянния стремеж на Професионалната гимназия – Бяла, да предоставя качествено образование и да бъде пример за училище, което адаптира своите практики спрямо нуждите на съвременното общество.

Отличието асоциира училището ни с добрите образователни институции в Европа, които са пример за модерно и иновативно образование“, казва Галя Попова.

Проектът дава възможност на 22 ученици да проведат производствената си практика в Милано,

Италия, през лятото на 2022 г. Участници са представители на различни специалности, изучавани в гимназията в града – „Трайни насаждения“, „Производство на кулинарни изделия и напитки“, „Автотранспортна техника“, „Производство на облекло от текстил“ и „Фризьорство“.

Гимназистите прекарват три седмици в италианския град и усвояват занаята, за който се обучават, в реална работната среда. Проектът по „Еразъм+“ покрива разходите им за настаняване и за път. Учениците получават джобни и средства за културна програма. Предвидени са и по 30 евро помощ за подготовка за пътуването.

Част от възпитаниците на училището са от малки населени места около Бяла и от семейства с ограничени възможности. Водени от желанието си да даде равен достъп на гимназистите и нови възможности, училищният екип решава да кандидатства по Програма „Еразъм+“ за първи път. И този първи проект им носи и наградата.

„Голяма част от тях не бяха излизали от пределите на България. От една страна, искахме да видят какъв е животът извън България и да пътуват в чужбина. От друга – да поставим учениците в реална работна среда и да провокираме интереса им към професията, която изучават. Нашият девиз е „Равен достъп до иновативно обучение – равен шанс за бъдеща реализация“, споделя Попова.

Участниците в Проекта остават очаровани от практиката си. Триседмичният престой в Италия им дава възможност да повишат езиковите си компетентности, да изградят умения за самостоятелност, работа в екип, отговорност, дисциплина, адаптивност към различни задачи.

Знанията, които придобиват по време на професионалната практика, надграждат наученото в училище,

а новите им професионални умения им помагат да са по-добре подготвени и конкурентни за нуждите на пазара на работна ръка в сферата на селското стопанство и услугите.

„Децата останаха много доволни от преживяването. Имаха възможност не само да работят, но и да обикалят града, след като свършат работа. Организирана бе и културна програма“, посочва координаторът на проекта.

Тя дава за пример, че един от практикантите сбъдва и дългогодишна своя мечта – да посети емблематичния стадион „Сан Сиро“.

„Гордеем се с реализацията на проекта, защото отговорихме на нуждите и приоритетите на нашата образователна институция, свързани с желанието ни за повишаване мотивацията на учениците за изучаване на професията, която са избрали. Освен това той спомага за личностното им развитие и усъвършенстване, както и за подготовката на добре квалифицирани млади хора с развити умения по професията, които отговарят на съвременните изисквания на пазара на труда“, посочва Попова.

Успехът на първия проект дава тласък на колектива за разработването на следващ.

Вторият спечелен проект по Програма „Еразъм+“ е реализиран в периода от 23 юни до 13 юли 2024 г. Двадесет ученици от специалностите „Автотранспортна техника“, „Полевъдство“, „Производство на облекло от текстил“ и „Производство на хляб и хлебни изделия“ заминават с двама ръководители на 21-дневна производствена практика в реална работна среда в столицата на Унгария.

„За времето, прекарано в Будапеща, учениците повишиха езиковите си компетентности, усвоиха и надградиха нови знания, умения, компетенции и адаптивни поведенчески модели, които подкрепиха тяхното личностно израстване, професионална реализация, желание за учене и развитие.

Придобитите професионални умения направиха учениците по-добре подготвени и конкурентоспособни за нуждите на пазара на работна ръка в сферата на селското стопанство и услугите“, смята Попова.

Тя споделя, че ученичка в такава степен впечатлява работодателите със своите умения, че те ѝ предлагат да започне работа при тях. Но първо трябва да завърши обучението си.

Междувременно Професионалната гимназия в Бяла е кандидатствала за акредитация по Програма „Еразъм+“ в сектор „Професионално образование и обучение“. Към настоящия момент училището вече е сред одобрените и е акредитирано.

Този успех ще даде възможност на гимназията през следващите три години да кандидатства за международни практики в европейски страни по облекчена процедура. Учениците ще имат отличната възможност всяка година да посещават и да работят във водещи компании от различни европейски страни.

Новият директор на гимназията Илиян Цанков, който поема поста от тази учебна година, е категоричен, че ще продължи да подкрепя участието на училището, на колегите си и на гимназистите по Програма „Еразъм+“, по националните програми на МОН и по други европейски програми и проекти.

„Училището участва от години по различните проекти и програми, които предлага Министерството на образование и науката. Колегите имат богат опит в организацията, провеждането и изпълнението им, включително и при „Еразъм+“, посочва директорът Илиян Цанков.  По думите му случващото се е плод на желание, усърдна работа и старание. А учениците се включват активно в работните дейности в чужбина. Където и да са ходили, партньорите по Програмата са оставали доволни от техния труд и усърдие.

В гимназията се предлага богата палитра от специалности

– „Автотранспортна техника“, „Трайни насаждения“, „Производство на кулинарни изделия и напитки“, „Фризьорство“, „Производство на хляб, хлебни изделия и сладкарски изделия“ и „Производство на облекло и текстил“. Учениците получават професионални свидетелства за готвачи, хлебари, шивачи, монтьори на транспортна техника, растениевъди.

Всяка година държавният план-прием и предложенията за специалностите от професии, които ще се изучават есента, се обсъждат с местния бизнес и с национално представените работодателски организации, които имат представителство в Русе, така че да отговарят на потребностите от кадри на фирмите в града.

В близко бъдеще директорът възнамерява

в училището да започне приложение и на дуалната форма на обучение.

Към момента учене чрез работа не се прилага в Бяла. „Надявам се тази възможност да привлече вниманието на учениците, които искат да се обучават в реална работна среда“, споделя Цанков.

Все още обаче се колебаят за коя професия да предложат дуалната форма, защото това зависи от потребността на бизнеса и от обезпечаването с професионалисти, които да обучават децата.

„До планирането на държавния план-прием в VIII клас за учебната 2026/2027 г., когато влиза в сила и новият списък на професиите за професионално образование и обучение, този въпрос ще бъде уточнен. Всичко зависи най-вече от потребността на местния бизнес, защото във втори гимназиален етап обучението е в реална работна среда“, казва директорът.

Отбелязва още, че Бяла е малко населено място и няма големи компании, каквито са характерни за областните градове. На територията на общината се развива предимно малък и среден бизнес, затова предложението трябва да се съобрази с професиите, застъпени в града.

Илиян Цанков, директор на ПГ – Бяла:

„Целите, които си поставям, се свързват с развитие на професионалното образование в училището и подготовка на добри специалисти, които да обезпечат пазара на труда с натрупани знания и умения.

Стараем се да изграждаме личности, носители на нравствени качества, на професионални умения и компетентности. Това са млади хора, които е нужно да бъдат конкурентоспособни и полезни не само на себе си, а и на обществото, като градивна част от него.

 

 




Your Image Description

Свързани статии:

ДецаSTEM център отвори врати в 27. СУ „Акад. Георги Караславов“ в София Деца в снегаSTEM кабинет и за най-малките Помогни ми да се справя Когато знаеш какво правиш

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Галя ПоповаЕвропейска наградаИлиян ЦанковПрофесионална гимназия в БялаРегиони„Еразъм+“

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Нови три области обявяват грипна епидемия

Следваща статия

Кибератаките се усъвършенстват

Следваща статия
Д-р инж. Димитрия Михайлова по време на церемонията на „Жените в науката“ за 2024 г.

Кибератаките се усъвършенстват

По време на снимките

Би Би Си с репортаж за ОбУ „Неофит Рилски“ в с. Дерманци

19-годишната Мария Дренчева

Първокурсничка от Софийския университет и INSAIT стана водещ автор на световен форум за изкуствен интелект

Последни публикации

  • Храни и пития – от Ориента до столовата
  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково
  • И аз уча там! И аз боядисвам там!
  • „Златна ябълка“ за героите на децата
  • Вълшебни години
  • Всички живи организми излъчват сияние
  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise
  • Application of computer modelling and simulation systems and intelligent decision support technologies in control systems
  • Budget-oriented control system for intelligent building automation modules with feedback
  • Artificial intelligence and biometric technologies in defense: algorithms and challenges
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Research on artificial neural networks as a regulator for an aviation DC generator
  • Вълшебство и интерпретация

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"