Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 4, 30.01. – 05.02.2025 г.

Сурва за здраве

Децата от 6. ДГ „Българче“ в Перник изработват кукерски маски, гонят злите сили и наричат за берекет

Диляна Кочева от Диляна Кочева
30-01-2025
в Брой 4, 30.01. – 05.02.2025 г.
A A
Деца и учители
Снимки 6. ДГ „Българче“

„За нас, перничаните, Сурва е един от най-значимите празници и категорично е най-колоритният“, споделя за „Аз-буки“ директорката на 6. ДГ „Българче“ в Перник Евелина Венкова.

Разказва, че през годините са отбелязвали празника по различни начини. Преди ковид пандемията са провеждали маскарадна щафета, която е включвала всички детски градини на територията на община Перник.

„Изработвахме на ротационен принцип една голяма маска, а след това предавахме маската от градина на градина. Организирахме и различни тържества“, обяснява тя.

След пандемията, за съжаление, не възобновяват тази традиция, но пък остава желанието и възможността всяка градина да избере своя начин, по който да отбележи празника Сурва.

Някои детски градини правят конкурси, други – тържества, а трети – работилници. „Важна е същината – всички го правят в името на децата и запазването на традициите“, обяснява моята събеседничка.

Работилница за изработка на сувенири и кукерски маски

Тази година 6. ДГ „Българче“ организира работилница за изработването на сувенири и кукерски маски в група „Пчелички“. А в подготвителните групи „Калинки“ и „Усмивки“ претворяват традицията, като разиграват сцена от посрещането на сурвакарите в пернишките домове. След това отиват на гости на Второ районно управление – Перник, където децата „дрънкат“ за здраве и берекет.

„Обикновено по-сериозните тържества в градината се правят в големите групи, като мъничките се включват, при желание и възможност“, казва Венкова.

Детската градина разполага с богат гардероб за различни видове празници – носии, сценични костюми, сурвакарски и други маскарадни облекла.

„Децата, които участват от своите села на самата Сурва, която традиционно се отбелязва на 13 и 14 януари, и на фестивала – всеки последен уикенд на януари, се маскират със собствени костюми. Те включват звънци, хлоп­ки, мечкарски костюми, маски, „парцали“ и „ликове“, казва моята събеседничка.

По думите ѝ, обредното маскиране по българските земи идва от дълбока древност и е живо до днес. Със своите причудливи и неповторими маски и костюми, изпълнителите изиграват древни обреди и обичаи. Те се правят за ритуално прогонване на злото и за тържеството на зараждащия се нов живот.

Маскираните се наричат сурвакари, кукери, джамалари, мечкари, бабугери и старци.

Венкова посочва, че особено характерно за сурвакарите в Пернишкия край е разиграването на ритуала сватба. При отбелязването на традиционната Сурва задължително се обхожда селището и се посещава всяка къща. След това се разиграва колективна игра на селския площад, край ритуалните огньове.

„Костюмите в нашия край са главно два типа – само кожи или нарязани парцали в различни цветове. Обикновено бяло, зелено и червено. На кръста си маскираните носят нанизи от хлопки или звънци (чанове)“, казва директорката.

В Пернишко маските са изработени от кожи на овце и кози, както и рога, криле и пера от домашни птици и коноп върху дървен скелет. Тези от кожа се наричат „маски“, а другите, които са от пера – „ликове“.

През учебната 2024/2025 г. децата в пернишката 6. ДГ са 165. Те са разпределени в шест групи. Три са подготвителните групи – едната е за деца на възраст 5 и 6 години, а другите две – за 6- и 7-годишни деца.

За по-леко преодоляване на трудния за децата преход от детската градина към училището педагозите в Перник залагат на индивидуалност и работа с всяко дете поотделно, като му помагат да се израсне в осъзнат човек. Освен това организират и срещи с родители, колеги от основни училища, различни инициативи и обучения.

Стремят се да поддържат и приятелски отношения с родителите, като неусетно ги въвличат в живота на детската градина. Образователно-възпитателният процес е тристранен и напълно разбираемо включва деца, учители и родители.

„В един момент сякаш неусетно осъзнаваш, че тези деца стават част от теб и ти – част от тях. Докато са в детската градина, те са наши деца, както обичаме да казваме „нашите – ваши деца“ на родителите. Ние сме голямо, щастливо семейство“

– казва директорката и допълва с усмивка: – Е, разбира се, като във всяко семейство, не всичко е розово. Но пък с комуникация и общи усилия винаги успяваме да постигнем положителни резултати в името на децата.“

Благодарна е на родителите, че всички са много отговорни и с отворени сърца участват в живота на градината.

„Без тях нямаше да сме този дом за щастливи деца, който вече седемдесет години обгрижва малките перничанчета“, завършва тя.

 

 

Евелина Венкова

„Ние сме детска градина със 70-годишна история. Смело мога да твърдя, че за тези години сме успели не само да запазим българските традиции, но и да отговорим на нуждите на съвременното общество. Не сме пропуснали да отбележим нито един значим за българщината празник.

Нашите деца познават земята, поминъка на хората през годините и модерните преживявания.

В един момент сме самодиви на празник, в следващия изработваме мартеници, почитаме революционери, писатели, че дори и чужди празници. За да имат децата ни богата обща култура и познания в различни сфери, които съответстват на тяхната възраст. Горди сме да се наречем „Българче“ и достойно да пазим традициите през поколенията.“

Your Image Description

Свързани статии:

Магията на „Сурва“ (ГАЛЕРИЯ) Снимка БУ „Райна Княгиня“ – РичонеДа знам и да помня Участник в "Сурва" 2025 с кукерска маска31-вият Международен фестивал на маскарадните игри „Сурва“ 2025 събра над 12 000 участници В 25 училища създават малки изследователски общности

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: 6. ДГ „Българче“-ПерниккукериРегионСурва

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Зам.-министър Таня Михайлова участва в дискусия срещу наркотиците с ученици от Смолян и Рудозем

Следваща статия

Децата гонят злите сили с авторски маски

Следваща статия
Децата гонят злите сили с авторски маски

Децата гонят злите сили с авторски маски

Безплатен достъп до Scopus AI и SciVal

Безплатен достъп до Scopus AI и SciVal

Стипендиантската програма на Института INSAIT и Софийския университет продължава с 1 млн.лв. за талантливи студенти

Стипендиантската програма на Института INSAIT и Софийския университет продължава с 1 млн.лв. за талантливи студенти

Последни публикации

  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"