Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • Издания
Начало Новини Новини 2025 Брой 48, 04-10.12.2025 г.

Дуалното дава възможности

Или как обучението чрез работа помогна на Любомир Дечев да започне кариерата си в голяма компания

Диляна Кочева от Диляна Кочева
05-12-2025
в Брой 48, 04-10.12.2025 г.
A A
Снимки Goldminebg.eu

В този брой „Аз-буки“ разказва историята на Любомир Дечев, която на практика демонстрира какви са предимствата на дуалната форма на обучение в училище. С него се запознаваме на форума „Професионално и дуално: Образование+“.

Младият мъж е представен като първия възпитаник на дуалната програма в Професионалната гимназия „Златица“, който след това продължава кариерата  си в компанията, където е трупал опит на практика.

Дечев е сред първите ученици, които се включват в дуалната форма на обучение по партньорството между училището и „ДПМ Челопеч“, като през 2022 г. става част от екипа на компанията като подземен шлосер мобилно оборудване.

 

„Дуалната форма на обучение ти помага, докато учиш в училище, да успееш да натрупаш житейски и професионален опит в реална работна среда“, разказва за „Аз-буки“ Любомир Дечев. На мнение е, че учениците, които имат възможността да се включат в тази форма на обучение, трябва да се опитат да използват времето си пълноценно и да дадат максимума от себе си. По този начин ще могат да си осигурят хубава работа в голяма компания още от училищната скамейка.

„Важно е да успеят да направят добро впечатление и да използват разумно предоставената им възможност. Освен това изискванията на работодателите към теб, когато си ученик, не са толкова големи, както, ако току-що си започнал работа и си назначен на трудов договор“, казва Дечев. И това според него има своите предимства – дава възможност да учиш повече и да „крадеш“ занаят от хора на различни длъжности. Помага сам да видиш цялата картина – кое и как работи в голяма, реално съществуваща компания, а не такава от учебник.

И позитивите не свършват дотук според младия мъж. Прекарвайки време в реална работна среда, се учиш на трудова дисциплина – да идваш навреме на работа, да изпълняваш работните си ангажименти съвестно, да планираш отпуските си и да не си позволяваш да отсъстваш без основателна причина.

„Но най-важното е може би, че се научаваш да бъдеш отговорен – както към себе си, така и към другите. Особено ако работиш с машини. Отговорността, която носиш в едно предприятие, е далече по-голяма от тази в училище“, обяснява той.

Любомир Дечев е завършил специалността „Оператор на машини с цифрово програмно управление“ в Професионалната гимназия „Златица“ и днес работи по специалността си. Паралелно с това е и студент в III курс със специалност „Автоматика, информационна и управляваща техника“ в Минно-геоложкия университет „Св. Иван Рилски“.

„В университета учим неща, които не можем толкова лесно да срещнем в практиката. Най-просто казано, научаваме как функционират системите на машините – не механичната им част, а това, което ги управлява отвътре. И това наистина ми харесва“, аргументира той избора си на специалност и висше училище.

Обича работата си и по всичко личи, че определя избора си на професия като също толкова успешен, колкото и избора на специалност в университета. Още след VII клас, когато му предстои да избере гимназия, в която да продължи обучението си, е изправен пред дилема – дали да остане в училището, в което е учил до момента – Средно училище „Саво Ц. Савов“ в Пирдоп, и да избере профилирана подготовка в областта на компютърните науки, или да кандидатства в професионална гимназия.

„Тогава баща ми ме посъветва да се насоча към избор на професия, която има по-голяма професионална реализация. Беше чул за възможностите, които предлага дуалната форма на обучение, и така реших да кандидатствам в Професионалната гимназия „Златица“, обяснява моят събеседник.

Първата професия, към която се насочва, е на заварчика.

Причините са две – тя е добре платена и търсена, а освен това Любомир обича да прави неща с ръцете си, защото бързо вижда резултата от труда и отделеното време. Въпреки това, в крайна сметка, се спира на обучение за работа с машини с цифрово програмно управление.

„Лошото е, че тези машини са много скъпи и трудни за поддръжка. Закупуването им за обучителни цели е много голяма инвестиция за един училищен бюджет, така че ние се обучавахме на по-стари модели и на обикновени стругове. Благодарен съм, че с помощта на дуалното обучение ни предоставиха възможност да работим и на истински машини от най-висок клас“, посочва Дечев.

Характерното за този тип машини е, че обработват металите с изключително голяма точност и прецизност, което, само по себе си, ги прави много скъпи и трудни за поддръжка.

Любомир е разпределен да се обучава в „ДПМ Челопеч“. Там трябва да ремонтира малки детайли в работилницата. „Обичам да работя с ръцете си. Освен това научих много за хидравликата и пневматиката в реална среда“, разказва той.

След завършване на средното си образование младият мъж решава да си потърси работа. Вижда свободна позиция за млад апаратчик в друго предприятие от региона и решава да подаде документите си за кандидатстване. Поканен е на интервю, което минава добре, но дълго време не получава обратна връзка. Междувременно вижда, че и в „ДПМ Челопеч“ има свободна позиция за друга подходяща за него длъжност – подземен оператор челен товарач. Решава да кандидатства и там.

„Забавната история от интервюто е, че човекът преди мен беше с 8-годишен стаж и искаше да започне работа, за да може да направи годините за пенсия. За тази позиция му трябват 10 години. Човекът след мен пък беше с пет години стаж и поради същата причина се явяваше. Тогава разбрах, че шансът да вземат мен, е много малък“, спомня си той.

След няколко дни му се обаждат от отдел „Човешки ресурси“ и му предлагат друга позиция – подземен шлосер мобилно оборудване. Казват му, че са изключително доволни от работата му по време на дуалното обучение и че на събеседването се е представил добре. Той приема и така вече се занимава с поддръжка и зададената правилна експлоатация на машините в подземния рудник.

На въпрос какво би казал на един седмокласник, който в момента се чуди къде да продължи образованието си, Дечев е категоричен: „Нека избере професионална гимназия с дуална форма на обучение. Нека се пусне в дълбокото, да предизвика себе си и да не губи ценно време“.

Your Image Description

Свързани статии:

Нов списък със 193 професии утвърди МОН Бизнесът търси образовани кадри Default ThumbnailТипология на субектите в спортната журналистика Марката Езикова гимназия „Пловдив“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: възможностиДуална форма на обучениезаварчикопит в реална работна средапрактикапрофесиипърви възпитаниктрудова дисциплина

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

УНСС открива и Институт по криптоикономика, блокчейн и иновации

Следваща статия

Без такси за обучение в специалности от професионално направление „Металургия“

Следваща статия
Без такси за обучение в специалности от професионално направление „Металургия“

Без такси за обучение в специалности от професионално направление „Металургия“

Enhancing Student Motivation and Achievement through Digital

Application of Python in Data Forecasting using SARIMA Models

Последни публикации

  • Годишно съдържание на научно списание „Математика и информатика“, година LXVIII, 2025
  • Artificial Intelligence as a Tool for Pedagogical Innovations in Mathematics Education
  • Optimization vs Boosting: Comparison of Strategies on Educational Datasets to Explore Low-performing at-risk and Dropout Students
  • Математическо моделиране в първи гимназиален етап: изграждане на междупредметни връзки между математика, физика, биология и информационни технологии
  • И Варна е красива, и Русе е красиво
  • Application of Python in Data Forecasting using SARIMA Models
  • Enhancing Student Motivation and Achievement through Digital
  • Без такси за обучение в специалности от професионално направление „Металургия“
  • Дуалното дава възможности
  • УНСС открива и Институт по криптоикономика, блокчейн и иновации
  • 1400 учители участваха в майсторски класове през 2025 г.
  • Марката Езикова гимназия „Пловдив“
  • Девети фестивал на китайската култура в Русенския университет
  • Националната спортна академия „Васил Левски“ отличи „Спортист на годината“ за 2025 г.
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 48/2025 г.
  • Нова смяна лекари положиха Хипократовата клетва в МУ – Варна
  • Снимка на броя: На гости в света на науката
  • Ботевградската гимназия по техника и мениджмънт с изцяло обновена сграда, модерно общежитие и нов STEM център
  • Проф. Галин Цоков, директор на Института по образованието: Образованието е начин да променим обществото
  • МОН публикува концепции за промяна на учебните програми
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9s/2025, година XCVII
  • What Can a Mixed-methods Approach Tell us about Digital Competences in Physics Teacher Training?

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"