
„Маршрути „Аз-буки“ гостува на ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ в село Попица, община Бяла Слатина, област Враца. То e единственото училище на територията на населеното място. Школото е средищно, в него учат и деца от селата Бъркачево и Враняк. В ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ се обучават 86 ученици. Около 90% от тях са от уязвими групи и семейства с нисък образователен статус. Паралелките са маломерни. Това обаче не пречи на качеството на образованието. Точно обратното, вниманието върху всяко дете е двойно повече.
Училищният колектив на ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ в село Попица организира различни инициативи и разработва иновативни уроци. Най-хубавото е, че всички дейности и идеи, които директорката Наталия Евтимова и нейният екип предлагат, получават подкрепата на родителите.
„Те са наши партньори и ни подкрепят. Смело мога да кажа, че нашите родители се доближават до възрожденските разбирания и все още имат уважението към учителя и преклонението към него и труда му“, казва Евтимова пред „Аз-буки“.
Тя добавя, че родителите са до децата си и са равностойно отговорни към възпитанието и обучението им. „Майките и татковците участват с радост в общи мероприятия – спортни празници, открити уроци, здравни беседи“, казва директорката.
Дава за пример, че тази година в конкурса за краснопис „Тайната на буквите“ се включват 21 родители. Когато получават грамотите си за участие и награди, те споделят, че като ученици не са получавали такива. „Радваха се като деца“, казва Евтимова.
И примерите за това са много. Тази година на първата родителска среща молят родителите да подкрепят учителите в предложението им да спре използването на телефоните в училище. Решават да приложат мярката, тъй като резултатите на националните външни оценявания на децата са незадоволителни.
„Имаме 100% подкрепа от родителите и вече цял срок няма ученик, който да носи телефон и да го използва в час. Децата вече общуват много по-добре, по-концентрирани са, по-спокойни“, споделя резултатите директорката.
Родителите също виждат ефекта върху децата си. На всяка родителска среща или индивидуален разговор с учител те споделят, че са доволни от забраната на телефоните.
По идея на началника на Регионалното управление на образованието – Враца, Лорета Колева и нейния експертен екип училищата от област Враца тази година са групирани в междуинституционални мрежи за подкрепа и сътрудничество. Школата са категоризирани и обединени по общи характеристики.
„Училищата в мрежата си гостуваме, споделяме добри практики, подкрепяме се професионално. Всеки представя различни изнесени уроци или свои постижения, които биха били от полза и за други образователни институции. След това на регионално ниво добрите практики ще бъдат обобщавани и споделяни. Тези срещи са полезни, кореспондират по своята същност с НП „Иновации в действие“, модул 2“, обяснява Евтимова.
Тематиката на мрежата, в която основното училище в село Попица участва, е „Гражданско образование. Работа с родители“.
През март 2025 г. ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ ще бъде домакин на среща на регионалната мрежа. Екипът ще представи как работят с родителите.
„Идеята ни е родителите заедно с учениците да решават математически текстови задачи от движение, свързани с търсене на път, скорост, време, разход на гориво и цената му. Задачите са забавни и интересни“, издава директорката.
Публичната изява в регионалната мрежова среща неслучайно е свързана с автомобилите. От миналата година училището е част от списъка на иновативните. Новаторският подход е свързан именно с безопасното движение по пътищата, техниката и технологията.
„За нашия тип ученици най-важното е да придобият основно образование и да притежават шофьорска книжка. За да спазват правилата на движение по пътищата, за нас е важно да успеем да научим учениците и на пътните знаци, да имат пътна култура, да познават правилата“, обяснява причините за избора на иновация Евтимова.
Програмата е с продължителност четири години и обхваща учениците от начален етап. Иновативните уроци се провеждат по време на заниманията по интереси в целодневната организация всяка сряда в рамките на два часа.
В момента групите в целодневната организация в начален етап са две – с децата от I и IV и от II и III клас. Така са разделени и групите за иновацията.
Почти всички ученици в школото посещават занималня. Освен двете групи в начален етап има и една в прогимназиален.
„Целодневното обучение е облекчение за родителите. Децата им получават помощ за написване на домашните и самоподготовка. Всички дейности, които може да се предлагат на целодневна организация, ги получават при нас“, казва директорката.
По време на заниманията се провеждат и кулинарни уроци. Запретнали ръкави и с престилки около кръста, учениците готвят вкусни сладки, тематичната за иновацията им салата „Светофар“ и други кулинарни изкушения.
В училището има готварска печка и различни уреди, благодарение на които могат да готвят с помощта на учителите си.
„Колегите ми имат пълната свобода да използват цялата база и всякакви методи. Могат да правят каквото решат, стига да е полезно за децата и за живота им. В социалните мрежи виждам как някои от момичетата са направили същите сладки с майките си. Успели сме, след като придобитото умение в училище се мултиплицира вкъщи“, гордо заявява Евтимова.
Щастлива е, че няма проблем с намирането на учители. Колективът в основното училище се подмладява, като около 80% от тях са около 40-годишна възраст.
По думите на директорката, спокойствието в по-малките училища в малките населени места привлича учителите, особено тези, които правят първите си стъпки в професията.
ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ активно участва и в различни национални програми. „За малките училища националните програми и проекти, по които имаме възможност да кандидатстваме, са една от спасителните сламки, за да можем да предлагаме качествено образование и да подобряваме материалната база на училището“, казва директорката.
Сред последните приключили проекти е този по НП „Безопасност на движението по пътищата“. Учителите провеждат интегрирани уроци в I и II клас по безопасност на движението, български език, физическо възпитание и нови технологии. За тях получават подкрепата на служители от МВР и родители, които са гости и партньори в уроците.
През миналото лято част от децата заминават на учебна екскурзия по НП „България – образователни маршрути.
„Някои от тях отидоха на море за първи път. Всеки ден получавах снимки, от които си личеше щастието на децата“, споделя моята събеседничка.
Отбелязва още, че смятат да кандидатстват и през тази година, за да могат още ученици да отидат на подобна екскурзия и да се мотивират да го заслужат.
По модул „Културните, държавните и научните институции като образователна среда“ от същата национална програма ученици от начален етап посещават Националния музей на образованието, музея „Дом на хумора и сатирата“ и Етнографския музей „Етъра“ в Габрово. Скоро им предстои да разгледат и детския научен център „Музейко“ в София, Археологическия комплекс „Калето“ – Мездра, музея „Параход „Радецки“.
Евтимова е горда, че откакто е директор, всяка година от бюджета на училището е подсигурена и екскурзия с образователна цел.
Учениците посещават по-близки дестинации. Сред тях са Челопек и къщата на Баба Илийца, панорамата „Плевенска епопея“, Регионалния исторически музей – Враца.
За подобряването на материалната база участват и в Националната програма „Осигуряване на съвременна, сигурна и достъпна образователна среда“. По нея с проект за 12 000 лв. е изграден бутиков кабинет по български език и литература. Върху една от стените му учителката по изобразително изкуство изрисува елементи от кирилицата и глаголицата. На откриването му гостува Виктория Бешлийска, която говори пред учениците за родолюбието и обичта към българския език.
Работили са и по националните програми „Заедно за всяко дете“, „ИКТ“ и „Без свободен час“.
В училището са сформирани и три групи за заниманията по интереси. Клуб „Малки питагоровци“ е за любителите на математиката от начален етап. „Млад еколог“ е насочен към прогимназиален етап. Имат и група по спорт и танци в начален етап.
„Успяваме да обхванем в различните дейности всички деца и всяко намира своето място“, категорична е директорката.
За първа година организират и лятно училище за децата, които в момента са в I клас. За една седмица децата се адаптират към учебната среда, към сградата, базата, учителите и персонала.
„Деца, които са посещавали различни детски градини, трябваше да станат колектив и да ги сплотим. Проведоха първите си занимания с бъдещите си учители. Първолачетата се чувстваха много добре, спокойни бяха да се разхождат в училището сами. Организирано ги заведохме в местната библиотека и музея в читалището, показано им бе как да пазаруват в близките магазини. Почти изцяло навън в двора писаха, пяха, рисуваха и спортуваха. Проследиха дори как тече ремонтът на бъдещата им класна стая. Лятното училище беше полезно и отново ще го организираме“, посочва Евтимова.
В школото има седем деца със специални образователни. Шест от тях са в дневна форма и едно – в комбинирана. Те са добре интегрирани в учебната среда. Изявяват се във всякакви конкурси и състезания, включително за краснопис, за рисуване и рецитиране.
С тях работят специалисти от Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование, с който основното училище си партнира.
Миналата година правят и съвместна инициатива, с която отбелязват Деня на белия бастун. Директорката на Центъра Галина Статкова, незрящ учител и двама ученици от Центъра посещават училището с куче водач. Те показват на възпитаниците на основното училище какъв е животът им, каква е ролята на обучените кучета.
„Заниманието беше много интересно и полезно за децата. Те показаха емпатия към хората със зрителни увреждания. Важно е от малки да приемат различните“, казва директорката.
Всяка година училището организира и поредица от събития, посветени на определена тема.
Последната е свързана с Космоса, а идеята е учители и ученици да поговорят за постиженията на България в изследването му. През март очакват на гости писателката Людмила Филипова. Тя ще говори с учениците по темата за космическата храна и ще им донесе да опитат какво се яде в орбита.
„Най-големият ни проблем е ниската раждаемост в цяла Северозападна България. Трудно е, когато и да искаш да даваш много от себе си в работата, да няма на кого да отдадеш внимание и знания. Силно се надявам младите семейства да преоткрият спокойствието на селото и да се върнат“, завършва директорката.

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg