Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 7, 20-26.02.2025 г.

Когато правиш всичко със сърце: Педагози и ученици от СУ „Вичо Грънчаров“ в Горна Оряховица се вдъхновяват взаимно

Стела Маринова от Стела Маринова
21-02-2025
в Брой 7, 20-26.02.2025 г.
A A
В СУ „Вичо Грънчаров“ изучават иновативния предмет „Виртуална биология“. Снимки СУ „Вичо Грънчаров“ – Горна Оряховица

След успеха на първите пет училищни лаборатории за иновации Министерството на образованието и науката ще финансира откриването на нови шест. Както в. „Аз-буки“ писа, благодарение на тях ще бъдат привлечени учители и директори и от други училища, които ще имат възможност да се запознаят с процесите на въвеждане на иновации и да обменят опит. По този начин успешните проекти на дадено училище ще могат да се мултиплицират в повече образователни институции.

Целта е да се формират общности и екипи с визия за сродни образователни иновации чрез представяне и структуриране на идеи, които да доведат до развиване на тематични иновативни мрежи и надградени иновативни модели. Днес ви представяме Лабораторията за иновации в СУ „Вичо Грънчаров“ в Горна Оряховица.

Въведените иновации през последните години, доброто сътрудничество с Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“, успехите на възпитаниците на състезания са част от причините екипът на СУ „Вичо Грънчаров“ да избере да създаде лабораторията „Образование с наука“.

„Ще представим пред партньорските училища два урока в IX и в X клас по новия ни предмет „Виртуална биология“. Ще разкажем как сме въвели иновацията и как протича обучението. Интегрирали сме два учебни предмета – биология и здравно образование и информационни технологии. Предметът е въведен в раздел А на учебния план, т.е. той е задължителен“, обяснява директорката Нели Атанасова.

Всяко от партньорските училища е въвело нов предмет, но в различен раздел на учебния план. Те използват активно и съвременните технологии. В рамките на четири дни партньорски училища ще разкажат за своите иновации, ще обменят опит в иновативните методи и технологии, които прилагат в образователния процес.

„Ще бъдат проведени работилници, в които всяко училище ще представи своята работа и своите дейности. Ще има практически задачи, ще се изработват и макети“, допълва събеседничката ми.

През последните години екипът на горнооряховското училище търси различни подходи, за да провокира учениците и да ги накара да бъдат активни. Стреми се знанията на децата да подпомагат тяхното социално и емоционално развитие. От своя страна, възпитаниците на СУ „Вичо Грънчаров“ възприемат всяка идея на педагозите.

Училището въвежда новия предмет „Виртуална биология“ през учебната 2021/2022 г.

„Решението да кандидатстваме и да станем част от иновативните училища, е следствие от нашата работа и взаимното вдъхновяване и стимулиране между учители и ученици. Провокацията дойде от един клас, който вече завърши“, споделя директорката Атанасова.

Екипът е подтикнат да кандидатства по Националната програма на МОН за изграждане на STEM среда. Още преди новият кабинет да е готов, учениците започват да работят активно и в края на първата година училището издава наръчник. В него са събрани статии на ученици от XII клас от иновативното им обучение по предмета „Виртуална биология“.

Първоначално той е въведен в един клас, а към днешна дата класовете са четири.

През настоящата учебна година СУ „Вичо Грънчаров“ отново кандидатства с цел да продължи да е част от Списъка на иновативните училища. Този път идеята е по-различна.

„Ще въведем предмета в паралелките с профил „Софтуерни и хардуерни науки“ от IX до XII клас, за да направим анализ на постиженията в областта на биологията между учениците, изучаващи иновативен предмет, и тези, които не изучават такъв“, обяснява директорката.

В процеса на обучение учителите използват и софтуера zSpace. Разполагат с 10 лаптопа, на които учениците работят в екипи по двама. Те си служат със специални очила. Активният ученик работи с 3D очила за виртуална реалност, а съекипникът му използва 2D очила. Първият дисектира и моделира обекти, а вторият наблюдава процеса, след което разменят ролите си.

„Когато изучаваният материал се визуализира и има възможност за работа с макети, интересът на учениците определено нараства. Те могат да разделят на части цялото човешко тяло, да видят всяка кост и орган“, посочва Атанасова.

За да преподават по този начин, учителите преминават обучение.

В училището предстои да се изгради втори STEM център

със средства от Националния план за възстановяване и устойчивост. Той ще бъде в две направления – „Дизайн и 3D прототипиране“ и „Математика и информатика“. Ще бъде създадено и студио за подкаст.

„На пръв поглед, студиото за подкаст няма общо с предмета „Виртуална биология“, но на практика е по-различно. В него децата ще могат да прилагат получените знания по информационни технологии и информатика“, обяснява Атанасова.

Учениците вече са започнали да правят училищен вестник. За целта имат нужда не само от добри познания в областта на езика, но и от IT умения. Така ще могат сами да подредят вестника и да го оформят по начин, който би спомогнал за изпълняването на основната му функция – да привлича вниманието върху ключови за училището теми и да информира широката общественост за тях.

„Учениците започнаха да правят и подкасти в звукозаписното студио, с което разполагаме. То обаче не е достатъчно оборудвано за създаването на качествен продукт, към какъвто се стремим. В STEM центъра децата ще могат да интегрират знанията и компетентностите си от различни научни области – български език, английски език, информационни технологии, информатика, дизайн“, допълва директорката.

Ще се оборудва и компютърна зала със специализиран софтуер, който ще подпомага мултимедийната обработка в областта на изкуствата.

В резултат на дългогодишното си сътрудничество с Великотърновския университет от тази учебна година СУ „Вичо Грънчаров“ е базово училище. Има базови учители по почти всички предмети в начален, прогимназиален и гимназиален етап – български език и литература, математика, технологии и предприемачество, както и  ресурсни учители и логопеди.

По думите на директорката, малката възрастова граница между бъдещите учители и възпитаниците на училището помага учениците да възприемат по-лесно учебния материал. Но опитът на педагозите със стаж също е от значение. „Бъдещите учители идват със своите идеи, с желание и с ентусиазъм за работа. Но ако не са подкрепени от по-опитните си колеги и ръководството на училището, адаптацията и професионалното им реализиране биха били по-трудни“, подчертава Атанасова.

Педагогическият колектив на училището е млад

и пред него стоят редица възможности – преподаване не само на ученици, но и споделяне на знания и добри практики със студенти. По този начин учителите добиват увереност и стават по-отговорни.

В училището се обучават над 430 ученици, но директорката е категорична, че не броят им е важен: „Въпросът е какво можем да дадем на тези деца. Как да бъдем най-полезни на всяко от тях. Наш приоритет е да ги познаваме добре и да повлияем за личност­ното им израстване и усъвършенстване“.

В гимназиален етап се предлагат два профила – „Софтуерни и хардуерни науки“ и „Изобразително изкуство“. Втората паралелка е реализирана преди четири години. Три години тя е с два творчески профила – изобразително изкуство и музика. Идеята е тази възможност да се възстанови в най-близко бъдеще.

„Откакто станах директор, в мой прио­ритет се превърна възстановяването на изкуството в училище. Важно е учениците да се занимават с изкуство, независимо дали това ще е бъдещата им професия. То развива личността и възпитава по различен начин. Досегът с него влияе на децата, на тяхното емоционално, социално и интелектуално развитие“, категорична е Атанасова.

Училището участва в Националната програма „Заедно в изкуствата и спорта“. Клубът по керамика е една от дейностите в нея. Изграденото керамично ателие дава възможност за творчество, вдъхновение и вече жъне много успехи. С това и интересът на децата към клуба расте.

„Благодарна съм, че има национални програми, които дават възможност на тези, които искат да работят допълнително. Правим всяка от дейностите в училище от сърце и с много желание, за да можем да видим как тези деца се променят“, казва директорката.

Резултатът от заниманията може да се види в

изложбата на деца със специални образователни потребности „Живопис и керамика“.

За първи път произведенията са изложени през декември 2024 г. във Велико Търново. Втората спирка е Народното събрание. Идеята е творбите да продължат да обикалят различни градове.

„Децата със специални образователни потребности имат същите права като всички останали. Те имат голям потенциал. Повечето от тях се изразяват трудно с думи, но го правят по изключителен начин чрез изкуството“, споделя събеседничката ми.

В училището има 33 деца със специални потребности, от които 17 са на индивидуална форма. В изложбата са представени творби на 10 от учениците.

Нели Атанасова, директор:

Идеята ни е да провокираме учениците да вървят напред

„Технологиите са част от младите хора. За да искаме те да се вслушат в нас, трябва и ние да се вслушваме в тях. Ако искаме те да полагат усилия, трябва да покажем, че и ние го правим. Това е нещото, което ни движи.

Идеята е не да задължаваме учениците, а да ги вдъхновяваме да вървят напред. Ако не са убедени, че нещо трябва да се случи, то няма да има същия ефект и резултат. Ние им даваме свобода, напътстваме ги и те ни се доверяват и черпят от нашия опит. Това за мен е магия.“


Your Image Description

Свързани статии:

Изкуството да уважаваш: В СУ „Св. св. Кирил и Методий“ – Земен, възпитават децата на толерантност Без смартфони в часовете в столичното 60. ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ Подготвени за технологичния свят: ОУ „Никола Й. Вапцаров“ в село Севар е едно от първите с финансиране за STEM Повелителите на солта

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: STEMвиртуална биологияизложбаНаукаРегиониучилищен вестник

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Връчиха наградите за образование по икономика в средните училища

Следваща статия

Повече млади лекари искат да останат у нас

Следваща статия
Повече млади лекари искат да останат у нас

Повече млади лекари искат да останат у нас

И яслите започват деня с утринна приказка

И яслите започват деня с утринна приказка

Народното събрание преименува Университета „Проф. д-р Асен Златаров“

Народното събрание преименува Университета „Проф. д-р Асен Златаров“

Последни публикации

  • Бакалавърските програми трябва да бъдат по-широко специализирани
  • STEM център и нов физкултурен салон за учениците в с. Скравена
  • Етнорелигиозната политическа субкултура в България – история на възникването ѝ, основни характеристики и предизвикателствата пред нея (1878 – 1934)
  • Постистината като езиков и културен феномен
  • Educational Gains of Digital Transformation in Academic Libraries: The Case of Istanbul University’s DijitalKütüpİST Project
  • Предизвикателства и предимства при внедряване на STEM/SТЕАМ проекти в училищното образование в България
  • Икономически университети организират единен приемен изпит по математика на 15 юни
  • Нелинейность новой реальности в РКИ
  • Прилагането на методи, базирани на дигитални инструменти, в чуждоезиковото обучение
  • Language Matters: Stability and/or Change of Personality Traits in Bilingual Sample
  • Нова употреба на глагола споделям
  • The Language Issue in Ukraine: Legal and Educational Challenges in the Budjak Region
  • Трупа ли се осигурителен стаж по време на неплатен отпуск
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 21/2025 г.
  • Снимка на броя: Дядо вади ряпа
  • Държавата плаща за обучението на 1988 студенти с договори с работодател
  • Тервел Замфиров, световен шампион по сноуборд за младежи, студенти и мъже: Ден, в който не науча нещо ново, е безсмислен за мен
  • Министър Красимир Вълчев: Просперират страните, заложили на висшето образование
  • Мерки за пренастройване на образователната система
  • Връчиха първите Национални награди за приобщаващо образование
  • МОН ограничава максимално задължаването за закупуване на допълнителни учебни помагала от учебната 2025/2026 г.
  • Поскъпват процедурите, извършвани от Националната агенция за оценяване и акредитация 

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"