Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025

Държавата с мерки за приема във висши училища

„Медицинска сестра“ и „Взривно дело“ стават защитени специалности

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
12-03-2025
в Новини 2025
A A

Министърът на образованието и науката да може да предлага за утвърждаване част от определения брой на приеманите за обучение студенти в професионалните направления „Администрация и управление“ и „Икономика“, при условие че резултатът от държавния зрелостен изпит по учебния предмет математика е с не по-малко от 60% тежест при формирането на бала за приемане по съответната специалност.

Това предвижда проект на Постановление на Министерския съвет за допълнение на нормативни актове на Министерския съвет, публикуван за обществено обсъждане.

С него се изменя и допълва Постановление 64 на Министерския съвет от 2016 г. за условията и реда за утвърждаване броя на приеманите за обучение студенти и докторанти в държавните висши училища. И за приемане Списък на приоритетните професионални направления и Списък на защитените специалности. Предложените изменения и допълнения имат за цел да направят образователния процес по-гъвкав и адаптивен към нуждите на пазара на труда и образователната система.

Идеята да се насърчи полагането на матура по математика

чрез обвързването на оценката от нея с прием в икономически специалности с трайно висок интерес, бе анонсирана преди дни от просветния министър Красимир Вълчев на форум в Пловдив.

В мотивите за промяната се посочва, че използването на резултати от държавния зрелостен изпит по математика за прием в тези специалности ще гарантира, че кандидатите имат задълбочени аналитични умения. По този начин ще бъдат подбирани студенти, които имат не само теоретични, но и практическо-аналитични умения, нужни в съвременната икономика.

Предвижда се промяната да влезе в сила за учебната 2026/2027 г. Като министърът на образованието и науката ще предлага по този начин

да бъдат приети не по-малко от 50% сто

от определения брой на новите студенти в професионалните направления „Администрация и управление“ и „Икономика“.

Измененията разписват още, че министърът на образованието и науката може да предлага за утвърждаване част от определения брой на приеманите за обучение студенти по специалност от регулираните професии „Медицина“ за студенти, които сключат договор с работодател по Закона за висшето образование.

В проектодокумента си посочва, че въвеждането на възможността за сключване на договори между студенти и работодатели за регулирани професии като „Медицина“

ще подобри свързаността между академичния свят и нуждите на пазара на труда.

Това ще даде възможност на студентите да започнат професионалната си кариера по време на обучението, което ще повиши тяхната конкурентоспособност и адаптивност, както и тяхното задържане в България. А за работодателите ще бъде възможност да формират бъдещите специалисти съобразно специфичните си нужди.

Измененията предвиждат още министърът на образованието и науката да може да предлага за утвърждаване и по-голям брой на приемани за обучение студенти в

защитената специалност „Хидростроителство“

в ПН „Архитектура, строителство и геодезия“.

По този начин ще се подкрепи разширяването на обучението в ключови инженерни области, като същевременно ще се подобри подготовката на специалисти, необходими за големи инфраструктурни проекти, включително в сферата на водните ресурси и устойчивото строителство.

Сред предлаганите промени е отпадането на цялото ПН

„Педагогика на обучението по…“

от Списъка на приоритетните професионални направления и от Списъка на професионалните направления и защитените специалности по Закона за висшето образование.

Вместо него се включват само специалностите „Педагогика на обучението по математика“, „Педагогика на обучението по информатика“, „Педагогика на обучението по информационни технологии“, „Педагогика на обучението по физика“, „Педагогика на обучението по химия“ и „Педагогика на обучението по природни науки“. А министърът на образованието и науката може да предлага за утвърждаване и

по-голям брой на приемани за обучение студенти

в тези специалности и комбинации от тях. Целта е осигуряването на квалифицирани преподаватели за областите с дефицит на специалисти, предвид това, че тези дисциплини са от критично значение за развитието на бъдещи поколения учени и инженери.

Във връзка с това се предлага посочените специалности да станат защитени и да бъдат освободени от такси по Постановление 283 на Министерския съвет от 2021 г. за приемане на Списък на професионални направления и защитени специалности по Закона за висшето образование.

Освен това към Списъка на защитените специалности на цитираното постановление се добавя нова защитена специалност – „Медицинска сестра“ от ПН „Здравни грижи“. По този начин се осигурява възможност студентите в тази специалност също да бъдат освободени от заплащане на такси в държавните висши училища.

В тази връзка се допълва и ПМС 283 от 2021 г. за приемане на Списък на професионални направления и защитени специалности по Закона за висшето образование. При запазване на утвърдения за учебната 2024/2025 г. прием по специалност „Медицинска сестра“ предложеният проект на постановление

ще обхване общо до 1000 студенти

редовна форма на обучение, които ще бъдат приети в I курс през учебната 2025/2026 г. в 10 държавни висши училища.

Предложеното допълнение е във връзка с Решение на Народното събрание за предприемане на мерки и действия за подобряване осигуреността на системата на здравеопазването на Република България с медицински сестри и акушерки от 2024 г. В мотивите за промяната се посочва, че

за последните 33 години броят на медицинските сестри е намалял почти 2 пъти

– от 53 810 през 1990 г. на 28 570 през 2023 г. по данни на Националния статистически институт. В същото време, при лекарите се наблюдава увеличение – от 28 497 през 1990 г., когато населението е било около 8,7 млн. души, до 29 911 през 2023 г., когато населението е намаляло на 6,4 млн. души.

С предлагания проект се предвижда още в Списъка на защитените специалности да бъде включена и специалността „Взривна техника и технологии“ от професионално направление „Проучване, добив и обработка на полезни изкопаеми“.

Предложената специалност в ОКС „бакалавър“ се изучава само в Минно-геоложкия университет „Св. Иван Рилски“. Подготовката по нея обхваща както фундаменталните, така и приложните аспекти на взривната техника в миннодобивната промишленост и в отбранителната индустрия и съчетава иновативни подходи за обучение, съобразени с изискванията на Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия и Правилника по безопасността на труда при взривните работи.

Завършилите специалността „Взривна техника и технологии“

получават професионална квалификация „инженер по взривна техника и технологии“ и се разглеждат като ключови фактори както в минералносуровинния отрасъл, така и за военната и отбранителната индустрия. Важна е ролята им и в проектирането, производството и безопасното използване на взривни материали и технологии в различни приложения, включително и в областта на националната сигурност.

Въпреки това към момента в специалността, която все още е нова,

се обучават само 7 студенти.

В същото време, са налице конкретни заявки от редица работодатели, които подчертават необходимостта от специалисти с висока квалификация в областта на взривната техника, особено в контекста на развиващите се индустриални и инфраструктурни проекти, както и в отбранителния сектор.

А писма в подкрепа на включването на специалност „Взривна техника и технологии“ в

Списъка на защитените специалности

са получени от ключови индустриални компании от добивната и отбранителната промишленост.

Последваща стъпка би било освобождаването на специалността от такси за обучение, което би допринесло за привличането на повече студенти, се посочва още в мотивите за промените.

Финансови измерения

Предложеният проект на акт води до въздействие върху държавния бюджет.

Средствата за компенсиране на разходите

за освобождаване от такси по специалност „Медицинска сестра“ за първия семестър на приетите в I курс студенти на учебната 2025/2026 г. е в размер на 782 702 лв.

Те не са планирани по бюджетите на училищата и следва да бъдат осигурени допълнително от централния бюджет за 2025 г.

За следващите учебни години предвид

освобождаването от такси

на още един курс на обучение за всяка година.  За учебната 2025/2026, 2026/2027 и 2027/2028 година броят на освободените от такси студенти ще бъде 2000, 3000 и 4000. А необходимите средства за 2026, 2027 и 2028 година ще бъдат съответно 2 925 286 лв., 7 268 386 лв. и 14 465 279 лв.

Към средствата за компенсиране на разходите за освобождаване от такси за следващите бюджетни години следва да се добави и

допълнителното финансиране

за бюджетна година в размер на 20 000 лв. Това е предвидено в ПМС 162 от 2001 г. за определяне на диференцирани нормативи за издръжка на обучението за един студент по професионални направления. Необходимите допълнителни средства през 2025 г. ще бъдат 920 000 лв., а за всяка от следващите години – по 1 840 000 лв.

Съгласно същото ПМС

за издръжката на обучението по защитените специалности

се предоставят и допълнителни средства, изчислени като произведение от положителната разлика между 25 и броя на приетите за обучение студенти в I курс. Общо необходимите средства за 2025, 2026, 2027 и 2028 година са съответно 1 702 702 лв., 6 600 000 лв., 10 943 100 лв. и 18 139 993 лв.

Средствата за 2025 г. не са планирани по бюджетите на училищата и следва да бъдат осигурени допълнително от централния бюджет за 2025 г. За следващите години необходимите средства ще бъдат планирани със Закона за държавния бюджет за съответната година по бюджетите на съответните държавни висши училища. 

Your Image Description

Свързани статии:

Гимназии разкриват нови специалности INSAIT ще подпомага внедряване на изкуствен интелект в сигурността на България Министър ГалинЦоков направи първа копка за изграждането на пристройка с 8 модерно оборудвани класни стаи на Софийската професионална гимназия „Княгиня Евдокия“Разширяват Софийската професионална гимназия „Княгиня Евдокия“ Кампания "Препоръчай ми книга"Препоръчай ми книга

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: висши училищаДенятспециалности

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Матурите по желание – от 27 май до 3 юни

Следваща статия

Две училища с общ проект срещу езика на омразата

Следваща статия
Две училища с общ проект срещу езика на омразата

Две училища с общ проект срещу езика на омразата

България е сред страните, в които ще се изградят нови европейски фабрики за изкуствен интелект, съобщи Еврокомисията

България ще изгради една от новите шест фабрики за изкуствен интелект на ЕС

Ученици

Обмислят пакети за езикова интеграция в училище

Последни публикации

  • Храни и пития – от Ориента до столовата
  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково
  • И аз уча там! И аз боядисвам там!
  • „Златна ябълка“ за героите на децата
  • Вълшебни години
  • Всички живи организми излъчват сияние
  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise
  • Application of computer modelling and simulation systems and intelligent decision support technologies in control systems
  • Budget-oriented control system for intelligent building automation modules with feedback
  • Artificial intelligence and biometric technologies in defense: algorithms and challenges
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Research on artificial neural networks as a regulator for an aviation DC generator
  • Вълшебство и интерпретация

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"