Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025

Първи дебати по проекта за модернизация на учебните програми в V – VII клас

В приема за гимназиите за следващата учебна година ще има малко повече професионални паралелки и ръст на тези в областта на природните науки, заяви министър Красимир Вълчев

Зина Соколова от Зина Соколова
07-03-2025
в Новини 2025
A A
Снимки „Аз-буки“

Започва първият етап от международния проект за модернизация на учебните програми в V – VII клас с участието на България и Румъния и с подкрепата на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие. В рамките на тази фаза експерти от МОН, синдикални и работодателски организации, директори и учители ще набележат основните приоритети в разработването, прилагането, мониторинга и оценката на учебните програми.

„Публикували сме Концепция за промяна на учебните програми и имаме ясна визия за тяхното количествено изменение, но по-важна е качествената промяна“, заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев при откриване на дискусията с участието с заинтересовани страни по проекта.

Той се изпълнява от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие чрез инструмента за техническа подкрепа на Европейския съюз и в партньорство с Главна дирекция „Реформа“ на Европейската комисия. Обявен бе в края на 2024 г., като има продължителност от 30 месеца. По него двете страни получават техническа подкрепа за създаването на по-компетентностно ориентирани учебни програми.

По думите на министър Вълчев, правилният подход е да се започне с широко обсъждане на концепцията. „Ако постигнем консенсус, можем да имаме по-големи гаранции, че тя ще се реализира“, подчерта просветният министър.

„Поздравявам ви за тази решителна стъпка – да направите заедно с Румъния реформа в учебните програми“ заяви в своето приветствие до форума Натали Берже – директор за подкрепа на реформите на държавите членки, Дирекция за техническа подкрепа в работната група за реформи и инвестиции към ЕК.

Тя подчерта, че това са ключови промени за бъдещето, които ще подобрят обучението на учениците. Натали Берже изрази

подкрепа и за възприемането на компетентностния модел,

който е в основната на личния, социалния и професионалния  успех.

„С нашия инструмент за техническа помощ можем да подпомогнем България и Румъния в различни проекти и сме убедени, че това партньорство ще бъде много успешно“, каза още Натали Берже.

Според Паоло Сантяго – ръководител на отдела за консултации и прилагане на политиката в Дирекция „Образование и умения“ в ОИСР,

новият дизайн на учебните програми в България и Румъния е насочен към това всички ученици да развият знанията и уменията, от които се нуждаят.

Експертът открои значението на интегрираното знание и връзките между отделните дисциплини. Тази реалност трябва да бъде отразена в учебните програми, за да се справят образователните системи с предизвикателствата в променящия се и дигитализиращ се свят.

По думите на Богдан Кристеску, заместник-министър на образованието на Румъния, двете държави се срещат с еднакви предизвикателства и имат шанс да обменят опит. Според него образователната среда се променя постоянно и благодарение на реформите, които се предприемат, ще бъдат постигнати много добри резултати.

В рамките на първия етап на проекта представители ОИСР, МОН, синдикални и работодателски организации, директори и учители ще набележат основните приоритети в разработването, прилагането, мониторинга и оценката на учебните програми. Целта е те да станат компетентностно ориентирани и да дадат рамките на уменията, които трябва да овладеят учениците по съответния учебен предмет.

Друга важна задача е изграждането на мрежи от учители, които използват нови методи, подходи и ресурси,

свързани със структурираните по нов начин учебни програми. Освен на реформата в учебните програми Проектът залага и на разработването на ресурси за преподавателите и нови подходи за оценяване.

Проведеният в София форум е част от консултациите на екипа на ОИСР с ключови заинтересовани страни, свързани с образованието. В рамките на няколко дни са проведени и други работни срещи с директори на училища в София, експерти, преподаватели и представители на институции.

Във форума се включиха и заместник-министрите на образованието и науката Наталия Митева и д-р Емилия Лазарова, директори на дирекции в МОН, директори на училища, учители, представители на граждански организации и др.

По време на форума министър Вълчев заяви, че професиите на бъдещето ще изискват повече адаптивност, повече и по-комплексни умения.

„Ако досега парадигмата е била повече специализирани знания, ние намаляваме амбицията за специализация в системата и правим така, че да получат една по-широка основа от знания, която след това да им позволи да надграждат“, заяви просветният министър.

Той отново отбеляза, че разгръщането на хибридни профили в гимназиален етап ще позволи развиването на по-широка база от комплексни умения. Това пък ще даде възможност на учениците след това да се развиват, тъй като голяма част от тях не приключват с училищното образование, а продължават и завършват висши училища.

„В момента има 9 профила, между които избират учениците. Хибридните профили ще позволят съчетание между тях. Всеки профил може да се разширява с чуждоезиков“, обясни министър Вълчев.

Той обясни, че се

връщаме към традиционната парадигма с широката хуманитарна основа, с ученето на математика и природни науки.

Пред журналисти министър Вълчев коментира и идеята част от математическите и природо-математическите гимназии да станат специализирани училища, дискутирана по време на негова среща в НПМГ „Акад. Любомир Чакалов“ с директори и учители от подобни училища в страната. Това би дало възможност на учениците, които са приети след IV клас, да продължат обучението си в тях до завършване на гимназиалния етап. Училищата ще продължат да осъществяват прием и след VII клас и да разкриват допълнителни паралелки, ако е необходимо.

По думите му, при сегашната система част от учениците с високи математически способности, които от V до VII клас учат в математически и природо-математически гимназии, не успяват да продължат в тях, тъй като могат да бъдат изпреварени от техни връстници с по-високи резултати по български език.

„Колкото и да се увеличи тежестта на математиката в балообразуващата оценка, има риск някои математически таланти да отпаднат от тези гимназии, което е нежелано“, коментира той.

Промени относно статута на математическите и природо-математическите гимназии

може да се направят чрез изменение в Закона за предучилищното и училищното образование. Амбицията на МОН е да предложи промени в Закона през май – юни тази година.

„Надяваме се, че до есента те ще бъдат приети, ако имаме политическа воля и стабилност“, отбеляза просветният министър.

Той коментира и държавния план-прием в гимназиите за следващата учебна година. По думите му, в него ще има малко повече професионални паралелки, тъй като вследствие на провежданата в последните години политика в повечето области на страната вече е достигнат предел на ръста на професионално образование.

„Ще има и повече паралелки в областта на природните науки. За съжаление обаче, не можем да разширим математическия профил заради липсата най-вече на учители. Но няма и желание у учениците“, заяви още министър Вълчев.



Your Image Description

Свързани статии:

Едно от предложенията, които ще направим в Закона за предучилищното и училищното образование, е да развиваме хибридните профили.“ Това заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев пред БНТМинистър Вълчев: Пред системата има предизвикателства и тя трябва да се променя Ще инициирам промяна в Закона за предучилищното и училищното образование, която да ограничи възможността кметовете на общини да обявяват еднолично неучебни дни, написа министърът на образованието и науката Красимир ВълчевМинистър Красимир Вълчев: Новите учебни програми трябва да дадат умения за професиите на бъдещето Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев обсъди приоритетите във висшето образование на среща с ректорите, синдикатите в сектора и представители на студентските съветиМинистър Красимир Вълчев обсъди с ректорите приоритетите във висшето образование Имаме несъответствие между търсенето на образование и потребностите на обществото, заяви в Народното събрание министърът на образованието и науката Красимир ВълчевМинистър Красимир Вълчев: Приемът след VII клас трябва да продължи да се преструктурира

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: ДебатикомпетентностиМинистър Красимир ВълчевОИСРпромянаРепортерРумънияучебни програми

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

ARTIFICIAL INTELLIGENCE AS A RISK TREATMENT TOOL IN THE CIRCULAR ECONOMY

Следваща статия

Еврокомисар Екатерина Захариева: Изкуственият интелект е инструмент на човека

Следваща статия
Еврокомисар Екатерина Захариева: Изкуственият интелект е инструмент на човека

Еврокомисар Екатерина Захариева: Изкуственият интелект е инструмент на човека

ANALYSIS OF THE TERRITORIAL DISTRIBUTION OF THE COMPANIES IN THE RECYCLING INDUSTRY IN THE SOUTH-CENTRAL REGION OF BULGARIA

Тайните на произхода на човешкия език

Тайните на произхода на човешкия език

Последни публикации

  • Сп. „Философия“, книжка 2s/2025, година XXXIV
  • DUALISTIC AND TRADITIONAL RELIGIOUS VIEWS AND THEIR EFFECT ON THE SOCIAL FABRIC IN BULGARIA
  • МYTHOLOGIZING OF BOGOMILISM IN THE WORK OF BULGARIAN WRITER IVAN GROZEV
  • THE NEW BOGOMILISM AND THE CONCEPT OF ORIGINAL SIN – AN APPROACH TOWARDS A CONTEMPORARY DUALISM?
  • THE OCCULT-ESOTERIC NATURE OF SOME BRANCHES OF CONTEMPORARY BOGOMIL DOCTRINE
  • THE ROLE OF BOGOMILISM IN THE THEOLOGICAL DEBATE BETWEEN PIETISTS AND ORTHODOX LUTHERANS
  • DISCOURSES ON BOGOMILISM IN EARLY MODERN WESTERN CHRISTIANITY
  • ICONOCLASM IN DUALISTIC HERESIES ACCORDING TO ANTI-HERETICAL WRITINGS IN EASTERN THEOLOGY FROM 10TH TO THE BEGINNING OF 13TH CENTURY
  • THE FIGURATIVE REPRESENTATIONS IN THE DUALISTIC TEACHING OF THE BOGOMILS
  • BOGOMIL’S DEPICTIONS AND GRAVE SYMBOLISM IN BULGARIA PRELIMINARY COMMENTS
  • THE BOGOMIL RITUAL BEFORE THE CROSS AND ITS DOCTRINAL FOUNDATIONS
  • DUALISTIC PRINCIPLES AND FORMULATIONS IN THE TEACHING OF THE PAULICIANS AND BOGOMILS THROUGH THE EYES OF PRESBYTER COSMAS AND EUTHYMIUS ZIGABENUS
  • CATHOLICOS JOHN OF ŌDZUN’S POLEMIC AGAINST PAULICIANS AND THE ARMENIAN-SYRIAN COUNCIL OF MANTZIKERT, 726
  • TOWARDS THE QUESTION OF ARMENIAN ANTI-DUALISM OF THE 5TH – 6TH CENTURIES AND ITS PHILOSOPHIC AND THEOLOGICAL PREMISES
  • България стана пълноправен член на Eвропейската конференция по молекулярна биология
  • България приема най-голямата международна студентска математическа олимпиада
  • Как се засажда босилек
  • България спечели четири медала от Международната олимпиада по физика в Париж
  • Не е просто учител, а опора и вдъхновение
  • Обявиха конкурси за началници на четири Регионални управления на образованието
  • Нови възможности за магистри
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2025, година XLXII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"