Аз-букиНационално издателство за образование и наука
  • Структура
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Структура
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025

Първи дебати по проекта за модернизация на учебните програми в V – VII клас

В приема за гимназиите за следващата учебна година ще има малко повече професионални паралелки и ръст на тези в областта на природните науки, заяви министър Красимир Вълчев

Зина Соколова от Зина Соколова
07/03/2025
в Новини 2025
0
Започва първият етап от международния проект за модернизация на учебните програми в V - VII клас с участието на България и Румъния и с подкрепата на ОИСР
0
Споделяния
0
Прегледи
Share on FacebookShare on Twitter
Снимки „Аз-буки“

Започва първият етап от международния проект за модернизация на учебните програми в V – VII клас с участието на България и Румъния и с подкрепата на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие. В рамките на тази фаза експерти от МОН, синдикални и работодателски организации, директори и учители ще набележат основните приоритети в разработването, прилагането, мониторинга и оценката на учебните програми.

„Публикували сме Концепция за промяна на учебните програми и имаме ясна визия за тяхното количествено изменение, но по-важна е качествената промяна“, заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев при откриване на дискусията с участието с заинтересовани страни по проекта.

Той се изпълнява от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие чрез инструмента за техническа подкрепа на Европейския съюз и в партньорство с Главна дирекция „Реформа“ на Европейската комисия. Обявен бе в края на 2024 г., като има продължителност от 30 месеца. По него двете страни получават техническа подкрепа за създаването на по-компетентностно ориентирани учебни програми.

По думите на министър Вълчев, правилният подход е да се започне с широко обсъждане на концепцията. „Ако постигнем консенсус, можем да имаме по-големи гаранции, че тя ще се реализира“, подчерта просветният министър.

„Поздравявам ви за тази решителна стъпка – да направите заедно с Румъния реформа в учебните програми“ заяви в своето приветствие до форума Натали Берже – директор за подкрепа на реформите на държавите членки, Дирекция за техническа подкрепа в работната група за реформи и инвестиции към ЕК.

Тя подчерта, че това са ключови промени за бъдещето, които ще подобрят обучението на учениците. Натали Берже изрази

подкрепа и за възприемането на компетентностния модел,

който е в основната на личния, социалния и професионалния  успех.

„С нашия инструмент за техническа помощ можем да подпомогнем България и Румъния в различни проекти и сме убедени, че това партньорство ще бъде много успешно“, каза още Натали Берже.

Според Паоло Сантяго – ръководител на отдела за консултации и прилагане на политиката в Дирекция „Образование и умения“ в ОИСР,

новият дизайн на учебните програми в България и Румъния е насочен към това всички ученици да развият знанията и уменията, от които се нуждаят.

Експертът открои значението на интегрираното знание и връзките между отделните дисциплини. Тази реалност трябва да бъде отразена в учебните програми, за да се справят образователните системи с предизвикателствата в променящия се и дигитализиращ се свят.

По думите на Богдан Кристеску, заместник-министър на образованието на Румъния, двете държави се срещат с еднакви предизвикателства и имат шанс да обменят опит. Според него образователната среда се променя постоянно и благодарение на реформите, които се предприемат, ще бъдат постигнати много добри резултати.

В рамките на първия етап на проекта представители ОИСР, МОН, синдикални и работодателски организации, директори и учители ще набележат основните приоритети в разработването, прилагането, мониторинга и оценката на учебните програми. Целта е те да станат компетентностно ориентирани и да дадат рамките на уменията, които трябва да овладеят учениците по съответния учебен предмет.

Друга важна задача е изграждането на мрежи от учители, които използват нови методи, подходи и ресурси,

свързани със структурираните по нов начин учебни програми. Освен на реформата в учебните програми Проектът залага и на разработването на ресурси за преподавателите и нови подходи за оценяване.

Проведеният в София форум е част от консултациите на екипа на ОИСР с ключови заинтересовани страни, свързани с образованието. В рамките на няколко дни са проведени и други работни срещи с директори на училища в София, експерти, преподаватели и представители на институции.

Във форума се включиха и заместник-министрите на образованието и науката Наталия Митева и д-р Емилия Лазарова, директори на дирекции в МОН, директори на училища, учители, представители на граждански организации и др.

По време на форума министър Вълчев заяви, че професиите на бъдещето ще изискват повече адаптивност, повече и по-комплексни умения.

„Ако досега парадигмата е била повече специализирани знания, ние намаляваме амбицията за специализация в системата и правим така, че да получат една по-широка основа от знания, която след това да им позволи да надграждат“, заяви просветният министър.

Той отново отбеляза, че разгръщането на хибридни профили в гимназиален етап ще позволи развиването на по-широка база от комплексни умения. Това пък ще даде възможност на учениците след това да се развиват, тъй като голяма част от тях не приключват с училищното образование, а продължават и завършват висши училища.

„В момента има 9 профила, между които избират учениците. Хибридните профили ще позволят съчетание между тях. Всеки профил може да се разширява с чуждоезиков“, обясни министър Вълчев.

Той обясни, че се

връщаме към традиционната парадигма с широката хуманитарна основа, с ученето на математика и природни науки.

Пред журналисти министър Вълчев коментира и идеята част от математическите и природо-математическите гимназии да станат специализирани училища, дискутирана по време на негова среща в НПМГ „Акад. Любомир Чакалов“ с директори и учители от подобни училища в страната. Това би дало възможност на учениците, които са приети след IV клас, да продължат обучението си в тях до завършване на гимназиалния етап. Училищата ще продължат да осъществяват прием и след VII клас и да разкриват допълнителни паралелки, ако е необходимо.

По думите му, при сегашната система част от учениците с високи математически способности, които от V до VII клас учат в математически и природо-математически гимназии, не успяват да продължат в тях, тъй като могат да бъдат изпреварени от техни връстници с по-високи резултати по български език.

„Колкото и да се увеличи тежестта на математиката в балообразуващата оценка, има риск някои математически таланти да отпаднат от тези гимназии, което е нежелано“, коментира той.

Промени относно статута на математическите и природо-математическите гимназии

може да се направят чрез изменение в Закона за предучилищното и училищното образование. Амбицията на МОН е да предложи промени в Закона през май – юни тази година.

„Надяваме се, че до есента те ще бъдат приети, ако имаме политическа воля и стабилност“, отбеляза просветният министър.

Той коментира и държавния план-прием в гимназиите за следващата учебна година. По думите му, в него ще има малко повече професионални паралелки, тъй като вследствие на провежданата в последните години политика в повечето области на страната вече е достигнат предел на ръста на професионално образование.

„Ще има и повече паралелки в областта на природните науки. За съжаление обаче, не можем да разширим математическия профил заради липсата най-вече на учители. Но няма и желание у учениците“, заяви още министър Вълчев.



Your Image Description

Свързани статии:

Едно от предложенията, които ще направим в Закона за предучилищното и училищното образование, е да развиваме хибридните профили.“ Това заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев пред БНТМинистър Вълчев: Пред системата има предизвикателства и тя трябва да се променя Ще инициирам промяна в Закона за предучилищното и училищното образование, която да ограничи възможността кметовете на общини да обявяват еднолично неучебни дни, написа министърът на образованието и науката Красимир ВълчевМинистър Красимир Вълчев: Новите учебни програми трябва да дадат умения за професиите на бъдещето Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев обсъди приоритетите във висшето образование на среща с ректорите, синдикатите в сектора и представители на студентските съветиМинистър Красимир Вълчев обсъди с ректорите приоритетите във висшето образование Имаме несъответствие между търсенето на образование и потребностите на обществото, заяви в Народното събрание министърът на образованието и науката Красимир ВълчевМинистър Красимир Вълчев: Приемът след VII клас трябва да продължи да се преструктурира

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: ДебатикомпетентностиМинистър Красимир ВълчевОИСРпромянаРепортерРумънияучебни програми

Последвайте ни в социалните мрежи

Предишна статия

ARTIFICIAL INTELLIGENCE AS A RISK TREATMENT TOOL IN THE CIRCULAR ECONOMY

Следваща статия

Еврокомисар Екатерина Захариева: Изкуственият интелект е инструмент на човека

Следваща статия
Еврокомисар Екатерина Захариева: Изкуственият интелект е инструмент на човека

Еврокомисар Екатерина Захариева: Изкуственият интелект е инструмент на човека

Последни публикации

  • 15% от възрастните в Eвропа участват в обучения и квалификации
  • Фантастичните умове на България
  • Младежки идеи за зеления преход
  • Обновяват столичното 35. СЕУ „Добри Войников“
  • Две столични училища са наградени със знак за качество от Националния инспекторат по образованието
  • Професионалната гимназия по транспорт в Бургас отново обучава водачи категория „C“
  • Антарктиците потеглят за Ледения континент за 34-ти път
  • Близо 579 млн. евро повече за образование в проектобюджета за догодина
  • Националният музей на образованието с изложба за българското светско училище
  • Заместник-министър Наталия Михалевска откри обучение за учители, свързано с темата за Холокоста
  • Заместник-министър Витанов представи пет ключови приоритета в образованието на Генералната конференция на ЮНЕСКО
  • Таня Михайлова и младите гвардейци на България представиха страната ни в Кипър и Италия
  • Училището в с. Търнава откри нов физкултурен салон, изграден с финансиране от МОН
  • Връчиха 4 първи награди в IX национално изложение „Младежко техническо творчество“
  • На 10 години ДВГ „Палави ноти“ има два албума, видеоканал и детско предаване
  • НПСС с плакет на МОН за своята 25-годишнина
  • Управляемият ядрен синтез може да реши проблема с производството на енергия
  • Просветният министър разговаря с учителите от с. Градец 
  • Президентът Румен Радев отличи млади следовници на будителите
  • Премиерът Росен Желязков: Будителите с техния добър пример са това, което ни обединява
  • Министър Красимир Вълчев откри първия паметник на Стоян Омарчевски в България
  • Ученичка от Бургаската математическа гимназия изуми журито в риалити формат

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

bg_BG
en_US bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Структура
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.