Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025

Премиерът Росен Желязков: Нито едно дете не трябва да бъде оставено извън образователната система

Много е важно преди новата учебна година да поставим фокуса върху предучилищната възраст и обхвата на децата, каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев

Зина Соколова от Зина Соколова
03-07-2025
в Новини 2025
A A
Снимки БТА

„Нито едно дете не трябва да бъде оставено извън образователната система. Незабавно възстановяваме ангажираността на най-високо ниво на централната държавна власт за справяне с този проблем и продължаваме устойчивото развитие, започнато през 2017 г.“ Това заяви министър-председателят Росен Желязков в началото на свиканата от него среща в Министерския съвет на Координационното звено по Механизма за съвместна работа на институциите за обхващане, включване и предотвратяване на отпадането на деца и ученици от образователната система.

В нея участваха също вицепремиерът Томислав Дончев, министърът на образованието и науката Красимир Вълчев, заместник-министри, областни управители, ръководители на агенции, представители на Националното сдружение на общините в България и на други институции.

Премиерът заяви, че се възстановяват редовните заседанията на Координационното звено

по Механизма за обхват, последното от които е било през 2023 г. И обяви пълна мобилизация на институциите по темата.

„Сега е моментът, за да започне работа Механизмът, когато учениците са във ваканция“, заяви Росен Желязков.

Той коментира, че министърът на вътрешните работи трябва да насрочи национално съвещание на областните директори на полицията по темата с конкретни задачи относно работата по Механизма за обхват и подкрепата за дейността на другите институции. Министерството на труда и социалната политика пък започва национална кампания за превенция на ранната раждаемост, която е основен фактор за липса на образователен процес в някои общности.

По думите на премиера

МОН трябва да засили мониторинга на реалната посещаемост на учениците в училище,

като бъде възстановен строгият контрол върху фиктивното записване.

Относно липсата на ключови данни като настоящия адрес на децата и децата, които пребивават в чужбина, Росен Желязков разпореди Министерството на регионалното развитие и благоустройството да осигури редовно обновяване на националната база данни за населението с много ясен обмен на надеждна и своевременна информация с общините,  регионалните управления по образованието и екипите за обхват.

По отношение на областните управители

министър-председателят каза, че честата им смяна е направила работата на регионално ниво хаотична. Сега всяка област ще има конкретен план за действие с ясни срокове и ще прави реален мониторинг.

„Още от днес трябва да започне изпълнението на мерките“, категоричен бе Росен Желязков.

За взаимодействието между институциите ще отговаря вицепремиерът Томислав Дончев.

Той  отбеляза, че Механизмът съществува вече осем години, което е доказателство, че не става дума за кампанийно мероприятие. По думите му, за да се постигне неговата максимална ефективност, трябва да има пълен синхрон в работата на различните институции, което означава във всички точки на страната с еднаква интензивност да се прилагат всички набелязани мерки.

„Брутно върнати или записани в клас са близо 116 хиляди деца, нетно – 75 хиляди, защото част от върнатите деца отпадат повторно“, коментира вицепремиерът Дончев. По думите му, ще бъде обсъдено доколко е ефективна информационната система по Механизма за обхват, доколко информацията в нея е актуална, тъй като имало случаи, в които държавните органи не разполагат с адекватни документи, като актове за раждане на децата например. Ще бъде обсъдено още адекватно ли се включват всички служби, които е предвидено да участват в мобилните екипи, като Агенцията за социално подпомагане, Министерството на вътрешните работи, местната власт, областната администрация.

Просветният министър Красимир Вълчев подчерта, че много е важно преди новата учебна година фокусът да бъде поставен върху предучилищната възраст и върху обхвата на децата, тъй като ранната образователна интеграция е ключова.

„Знаем кои са тези детски градини и райони с концентрация на деца от уязвими групи.

Ако погледнем образователните резултати след IV и след VII клас, виждаме училищата, в които са отишли тези деца, които не знаят български език. Слабите ни резултати по български език и литература са най-вече концентрирани в тези училища и населени места, като в много висока степен те са зависими от това дали децата са били обхванати в детска градина“, подчерта Красимир Вълчев.

Той припомни, че през години задължителната предучилищна подготовка последователно е обхванала шестгодишните, петгодишните и на четиригодишните деца.

„Всички изследвания показват, че за образователните възможности на децата, особено в семействата, в които не се говори български език и липсва отговорност към образованието, има значение дали са били обхванати рано в детска градина и дали това е станало на четири, пет или шест години. Такива деца са по-подготвени на входа за I клас, постигат по-добри резултати и достигат до по-горен клас“, отбеляза министърът на образованието.

По думите му,

резултатите от усилията за обхват на всички деца и ученици от 2017 г. насам са видими

и през миналата година „Евростат“ за първи път отчита за България, че е под средния процент на Европейския съюз за преждевременно отпаднали от образователната система. Но сега е важно тези усилия да продължат, за да се намали още този дял, тъй като 9,3%, колкото отчита ЕС, означава, че 5000 деца от всеки набор все още не завършват училищно образование.

„Цел на всяка образователна система е всички деца да завършват XII клас. Положителните процеси са, че се увеличи средният брой години, в които учат децата, основно от ромските общности. Ако преди отпадаха основно след VIII клас, сега отпадат средно в X клас. Това е и заради получаването на шофьорска книжка, но и заради промените в нагласите към образованието“, заяви образователният министър.

Красимир Вълчев подчерта, че образованието и за отделния индивид, и за обществото, е най-важният фактор за социално-икономическото развитие и за просперитета на всеки.

„Годишно 100 000 души се пенсионират, а 60 000 са младите хора, които ги заместват като работна сила. Това е 40 000 годишно недостиг. Образователната система не може да произведе повече деца, но може да направи така, че да има по-малко преждевременно отпаднали и непригодни за пазара на труда“, заяви министърът на образованието и науката.

В тази връзка той обяви, че

на дневен ред са законодателни промени, чрез които постепенно да се развие концепцията

за териториална отговорност на директорите на училища и детски градини за обхвата на децата в прилежащите им района, тъй като тя е по-ефективна.

Подчерта още, че за да работи ефективно Механизмът за обхват в детските градини, е много важно да бъдат ангажирани кметовете и областните управители, както и МВР и Министерството на труда и социалната политика да дадат ясни сигнали на своите структури по места, тъй като техни представители са включени в екипите за обхват.

Не на последно място, министър Вълчев отбеляза и ролята на образователните медиатори, финансирането на чиято дейност бе защитавано от МОН през последните години.


Your Image Description

Свързани статии:

С промени в учебните програми освобождават време за учителите и учениците По-малко места за студенти в държавна поръчка Родните таланти откриват сезона с 9 медала по математика Национално издателство „Аз-буки“ обявява конкурс за научна статия

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: връщане на деца в училищеДенятдеца от учзвими групизаконодателни промениМеханизъм за обхватМеханизъм за съвместна работа на институциитепосещаемост на учениците в училищесоциална политика

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Спекулирам или правя предположение

Следваща статия

Млади спасители в действие

Следваща статия
Млади спасители в действие

Млади спасители в действие

Лесотехническият университет обучи 110 горски служители

Лесотехническият университет обучи 110 горски служители

Три вълнуващи дни по лентата на късото кино

Три вълнуващи дни по лентата на късото кино

Последни публикации

  • Сп. „Философия“, книжка 2s/2025, година XXXIV
  • DUALISTIC AND TRADITIONAL RELIGIOUS VIEWS AND THEIR EFFECT ON THE SOCIAL FABRIC IN BULGARIA
  • МYTHOLOGIZING OF BOGOMILISM IN THE WORK OF BULGARIAN WRITER IVAN GROZEV
  • THE NEW BOGOMILISM AND THE CONCEPT OF ORIGINAL SIN – AN APPROACH TOWARDS A CONTEMPORARY DUALISM?
  • THE OCCULT-ESOTERIC NATURE OF SOME BRANCHES OF CONTEMPORARY BOGOMIL DOCTRINE
  • THE ROLE OF BOGOMILISM IN THE THEOLOGICAL DEBATE BETWEEN PIETISTS AND ORTHODOX LUTHERANS
  • DISCOURSES ON BOGOMILISM IN EARLY MODERN WESTERN CHRISTIANITY
  • ICONOCLASM IN DUALISTIC HERESIES ACCORDING TO ANTI-HERETICAL WRITINGS IN EASTERN THEOLOGY FROM 10TH TO THE BEGINNING OF 13TH CENTURY
  • THE FIGURATIVE REPRESENTATIONS IN THE DUALISTIC TEACHING OF THE BOGOMILS
  • BOGOMIL’S DEPICTIONS AND GRAVE SYMBOLISM IN BULGARIA PRELIMINARY COMMENTS
  • THE BOGOMIL RITUAL BEFORE THE CROSS AND ITS DOCTRINAL FOUNDATIONS
  • DUALISTIC PRINCIPLES AND FORMULATIONS IN THE TEACHING OF THE PAULICIANS AND BOGOMILS THROUGH THE EYES OF PRESBYTER COSMAS AND EUTHYMIUS ZIGABENUS
  • CATHOLICOS JOHN OF ŌDZUN’S POLEMIC AGAINST PAULICIANS AND THE ARMENIAN-SYRIAN COUNCIL OF MANTZIKERT, 726
  • TOWARDS THE QUESTION OF ARMENIAN ANTI-DUALISM OF THE 5TH – 6TH CENTURIES AND ITS PHILOSOPHIC AND THEOLOGICAL PREMISES
  • България стана пълноправен член на Eвропейската конференция по молекулярна биология
  • България приема най-голямата международна студентска математическа олимпиада
  • Как се засажда босилек
  • България спечели четири медала от Международната олимпиада по физика в Париж
  • Не е просто учител, а опора и вдъхновение
  • Обявиха конкурси за началници на четири Регионални управления на образованието
  • Нови възможности за магистри
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2025, година XLXII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"