Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025

Ресорната комисия в Народното събрание подкрепи проектобюджета за образование и наука за 2025 г.

Реалният ръст на средствата за сектора е близо 1,180 млрд. лв., отчете министър Красимир Вълчев

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
26-02-2025
в Новини 2025
A A
Парламентарната комисия по образованието и науката прие на първо гласуване предложения законопроект за държавния бюджет на страната за 2025 г.
Снимка Благой Кирилов/БТА

Парламентарната комисия по образованието и науката прие на първо гласуване предложения законопроект за държавния бюджет на страната за 2025 г. Разчетените средства за образование са в размер на 10,236 млрд. лв., което представлява 4,8% от брутния вътрешен продукт, заяви пред народните представители министърът на образованието и науката Красимир Вълчев.

Увеличението е в размер на 1,84 млрд.лв. В тях са заложени и условно разчетени средства, сред които са средства от Европейския съюз, собствени приходи на висшите училища, от националните програми за саниране и ремонт на студентски общежития, за строеж и ремонти на физкултурни салони и спортни площадки и за строеж и дострояване на училища, детски градини и ясли, които от тази година са функционално класифицирани към бюджета за образование, както и от местни дейности на общините.

„Като се извадят всички тези средства, получаваме реален ръст от близо 1,180 млрд. лв. за образование“, посочи министърът.

Трансферите към висшите училища ще бъдат близо 400 млн. лв. повече, които са основно за увеличение на възнагражденията на академичния състав. Има и средства за ръст на стипендиите на докторантите. Останалата част от сумата – близо 770 млн. лв., е за предучилищно и училищно образование.

Близо 5 млрд. лв. от средствата, заложени в проектобюджета, са заложени за делегирани дейности.

С тях ще бъдат обезпечени възнагражденията на близо 92 000 педагогически специалисти.

„Те се увеличават като сума и ще стигнат близо 4,4 млрд. лв. Общо 499 млн. лв. са предвидени за увеличение на възнагражденията на педагогическите специалисти“, посочи Вълчев.

Той припомни, че на Отраслов съвет е взето решение увеличението на учителските заплати да  влезе в сила от 1 март и да бъде 15%.

Министърът изброи и още пера, по които се разпределят средствата. Близо 440 млн. лв. се предоставят годишно за целодневната организация на учебния ден, около 43 млн. лв. – за ученическите общежития, 36 млн. лв. – за занимания по интереси, почти 31 млн. лв. – за центровете за подкрепа на личностното развитие, 15 млн. лв. – за компенсации за неприетите в детски градини и ясли, 76 млн. лв. – за транспорт на учениците, 40 млн. лв. – за ученически стипендии, 13,5 млн. лв. – за неделните училища в чужбина.

За наука в проектобюджета за 2025 г. са разчетени 853,6 млн. лв., или 0,4 % от БВП

при 721,4 млн. лв. (0,35% от БВП) за 2024 г. Разходите за наука се увеличават спрямо 2024 г. със 132,2 млн. лв.

„Увеличението се дължи най-вече на промените в Закона за висшето образование, които засегнаха и Българската академия на науките, и Селскостопанската академия. Те имат увеличени трансфери заради ръста на възнагражденията“, каза Вълчев.

Министърът обърна внимание, че в проектобюджета не са разчетени допълнителни 30,2 млн. лв., които бяха изразходвани в края на миналата година за подкрепа на земеделските производители. Така в края на годината те ще трябва да се осигурят, за могат да бъдат насочени за реализиране на обекти от Националната пътна карта за научна инфраструктура и националните научни програми.

В хода на дискусията стана ясно още, че само 125,5 млн. лв. от предвидените 223,7 млн. лв. за изпълнение на национални програми за развитие на образованието ще бъдат по бюджета на МОН.

„Министерството на финансите е решило да запази част от средствата в централния бюджет. Ние не смятаме това за добра практика“, каза министър Вълчев.

Той посочи, че практиката да се залагат средства в централния бюджет, води до забавяне на редица дейности, на конкурсите на Фонд „Научни изследвания“. Затова от МОН искат тези средства да бъдат заложени в бюджета му.

Вълчев посочи още, че за тази година са разчетени по-малко средства за Националната програма „Оптимизиране на вътрешната структура на персонала“ – 80 млн. лв., докато за изминалата бяха 135 млн. лв. Министърът разясни, че през 2024 г. с тях са се изплащали най-често обезщетения на директори за пенсионирането им и за неизползвани отпуски.

„Тази година ще се предложи да не се изплащат в пълен размер обезщетенията за неизползвани отпуски, защото това създава стимули те да не бъдат изчиствани“, заяви Вълчев.

И допълни, че спестените средства ще позволят създаването на три нови национални програми.

Социалните партньори изразиха подкрепата си към така предложения проектобюджет.

Your Image Description

Свързани статии:

Министър Красимир Вълчев проведе онлайн среща с началниците на регионалните управления на обраозваниетоМинистър Красимир Вълчев очерта приоритетите в средното образование В Българската академия на науките се състоя заключителното събитие по Националната научна програма „Опазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“Родни учени с мащабно изследване на заплахите за жизнената среда в България Ще инициирам промяна в Закона за предучилищното и училищното образование, която да ограничи възможността кметовете на общини да обявяват еднолично неучебни дни, написа министърът на образованието и науката Красимир ВълчевМинистър Красимир Вълчев: Новите учебни програми трябва да дадат умения за професиите на бъдещето Образование и наука с хоризонт 2029 г.

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Министър Красимир ВълчевНаукаобразованиеПарламентарна комисия по образованието и наукатапроектобюджетРепортер

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Русенският университет избра зам.-ректори и ръководители на центрове

Следваща статия

Обучения по киберсигурност в над 100 училища

Следваща статия
Обученията по киберсигурност на ученици, учители и ръководни екипи в училищата в цялата страна ще се провеждат всяка година по Националната програма на МОН за информационни и комуникационни технологии в системата на предучилищното и училищното образование

Обучения по киберсигурност в над 100 училища

Предсрочно пенсиониране – мит или реална възможност?

Предсрочно пенсиониране – мит или реална възможност?

Снимка на броя: В очакване на Баба Марта

Снимка на броя: В очакване на Баба Марта

Последни публикации

  • Бакалавърските програми трябва да бъдат по-широко специализирани
  • STEM център и нов физкултурен салон за учениците в с. Скравена
  • Етнорелигиозната политическа субкултура в България – история на възникването ѝ, основни характеристики и предизвикателствата пред нея (1878 – 1934)
  • Постистината като езиков и културен феномен
  • Educational Gains of Digital Transformation in Academic Libraries: The Case of Istanbul University’s DijitalKütüpİST Project
  • Предизвикателства и предимства при внедряване на STEM/SТЕАМ проекти в училищното образование в България
  • Икономически университети организират единен приемен изпит по математика на 15 юни
  • Нелинейность новой реальности в РКИ
  • Прилагането на методи, базирани на дигитални инструменти, в чуждоезиковото обучение
  • Language Matters: Stability and/or Change of Personality Traits in Bilingual Sample
  • Нова употреба на глагола споделям
  • The Language Issue in Ukraine: Legal and Educational Challenges in the Budjak Region
  • Трупа ли се осигурителен стаж по време на неплатен отпуск
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 21/2025 г.
  • Снимка на броя: Дядо вади ряпа
  • Държавата плаща за обучението на 1988 студенти с договори с работодател
  • Тервел Замфиров, световен шампион по сноуборд за младежи, студенти и мъже: Ден, в който не науча нещо ново, е безсмислен за мен
  • Министър Красимир Вълчев: Просперират страните, заложили на висшето образование
  • Мерки за пренастройване на образователната система
  • Връчиха първите Национални награди за приобщаващо образование
  • МОН ограничава максимално задължаването за закупуване на допълнителни учебни помагала от учебната 2025/2026 г.
  • Поскъпват процедурите, извършвани от Националната агенция за оценяване и акредитация 

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"