Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025

Средствата за образование нарастват до 4,8% от БВП

В проектобюджета за 2025 г. за сектора са предвидени допълнителни 1,840 млрд.лв.

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
19-02-2025
в Новини 2025
A A

Средствата за образование през 2025 г. нарастват като процент от брутния вътрешен продукт на страната, като достигат 4,8 на сто от БВП при 4,1% за миналата година. Над 1,840 млрд.лв. повече за сектора са записани в законопроекта за държавния бюджет за 2025 г. и актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2025 – 2028 г., публикувани на 18 февруари от Министерството на финансите.

За 2025 г. са планирани 10,236 млрд.лв. при 8,396 млрд.лв. в програмата за настоящата година.

Обявената средносрочната бюджетна прогноза предвижда парите за образование да бъдат 10,205 млрд.лв. през 2026 г. (4,5% от БВП), а в следващите две години да са съответно 9,724 млрд.лв. (4,1%) и 9,718 млрд. лв. (3,9%). Прогнозираният брутен вътрешен продукт нараства от 201,470 млрд.лв. за 2024 г. до 215,231 млрд.лв. за настоящата. В периода от 2026 до 2028 г. той е прогнозиран съответно на 227,417 млрд.лв., 237,293 млрд.лв. и 247,004 млрд.лв.

И през 2025 г.

продължава политиката за увеличение на възнагражденията на педагогическия персонал

в средното образование, така че те да бъдат не по-малки от 125% от средната брутна работна заплата, която е 2284 лв. за 2024 г. За целта в проектобюджета са предвидени допълнителни разходи от 499 млн. лв. А целта е чрез ръста на учителските заплати да продължи да се стимулира навлизането на млади и квалифицирани педагози в системата на предучилищното и училищното образование.

Увеличението на учителските заплати през 2025 г. вече бе обсъдено в Отрасловия съвет за тристранно сътрудничество в областта на училищното и предучилищното образование. На заседанието социалните партньори се обединиха около това ръстът на възнагражденията да бъде с 15% от 1 март. Увеличението ще бъде изплатено със заплатата, която се получава през април.

В проектобюджета е планирано средствата за Българската академия на науките да нараснат през тази година до 240,292 млн. лв. (171,899 млн.лв. за 2024 г.). В периода от 2026 до 2028 г. са планирани съответно 240,666 млн.лв., 241,028 млн.лв. и 241,415 млн.лв. От бюджета на Министерството на околната среда и водите за БАН са заложени трансфери от по 675 хил.лв. в четирите години.

От бюджета на Министерството на земеделието и храните за 2025 г. се отделят 77,388 млн.лв. за Селскостопанската академия (53,909 млн.лв. в програмата за 2024 г.).

За държавните висши училища са записани малко над 1,210 мрд.лв.,

което е ръст от над 400 млн.лв. в сравнение с предходния бюджет. За следващите три години са планирани съответно почти 1,220 млрд.лв., 1,227 млрд.лв. и 1,235 млрд.лв. Това осигурява необходимите средства за увеличението на възнагражденията на академичния състав, предвид приетите през 2024 г. промени в Закона за висшето образование, които обвързват заплащането със средната брутна работна заплата за страната за последните 12 месеца, се посочва в документа.

Трансферите от бюджета на Министерството на отбраната за държавните висши военни училища са общо 85,800 млн.лв. за 2025 г. В следващите три години те нарастват на 92,015 млн.лв., 95,866 млн.лв. и 98,729 млн.лв.

В консолидираната фискална програма за периода до 2028 г. е посочено, че

средствата за наука ще нараснат до 855,9 млн.лв.

през 2025 г. (721,4 млн.лв. в програмата за 2024 г.). Прогнозата за периода от 2026 до 2028 г. предвижда те да бъдат съответно 865,1 млн.лв., 882 млн.лв. и 892,1 млн.лв., което е лек ръст в сравнение с предвиденото в проектобюджета на предходния служебен кабинет. През всички години те остават на равнище от 0,4% от БВП.

По бюджета на Министерството на младежта и спорта за политика в областта на спорта за учащи и спорта в свободното време са записани 36,103 млн.лв. За политика в областта на младите хора са предвидени 6,431 млн.лв.

В планираните бюджети е разчетено и заложеното увеличение на размера на минималната работна заплата от 1 януари 2025 г. – от 933 лв. на 1077 лв., пише в проекта. В него е предвидено и увеличение на максималния осигурителен доход от 3750 лв. на 4130 лв. от 1 април 2025 г. Той ще нараства съответно на 4430 лв. от 1 януари 2026 г., на 4730 лв. от 2027 г. и на 5030 от 2028 г.

В проектобюджета за 2025 г. е разчетено увеличение на разходите за персонал с 5% за структурите, за които не са предвидени други увеличения в изпълнение на приети нормативни актове и действащи политики, в това число и общинска администрация, като за целта са предвидени допълнителни 283,7 млн. лв. Предвидено е намаление на разходите за текуща издръжка (без самостоятелните бюджети и делегираните от държавата дейности) с 10%, което ще доведе до намаление в бюджетните разходи с 283,8 млн. лв.

Размерът на обезщетението за отглеждане на дете до двегодишна възраст се запазва на 780 лв. за целия период до 2028 г. включително.

Осигурени са и средства за продължаване на политиката за компенсиране на разходите за отглеждане и обучение на деца, които не са приети поради липса на места в държавни и общински детски градини и училища.

В Програмата за приоритетни стратегически инвестиционни проекти с национално финансиране за периода 2025 – 2028 г. за записани

3,8 млн.лв. за изграждане на изчислителен център за изкуствен интелект от Института за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT)

към Софийски университет „Св. Климент Охридски“. Разписани са и 2,4 млн.лв. за втори етап от разширение и реконструкция на сградата на Националната художествена академия.

Планирани са и 4,74 млн.лв. за основен ремонт, въвеждане на мерки за енергийна ефективност, реставрация, реконструкция и модернизация на 4 общински образователни институции в Пловдив – Хуманитарната гимназия „Св. Св. Кирил и Методий“, ОУ „Райна Княгиня“, ОУ „Димитър Талев“ и ОУ „Яне Сандански“.

В списъка от резервни стратегически инвестиционни проекти с национално финансиране за периода 2025 – 2028 г. са предвидени 31,2 млн.лв. за изграждане на изчислителен център за изкуствен интелект от Института INSAIT, както и 259 хил.лв. за основен ремонт, въвеждане на мерки за енергийна ефективност, реставрация, реконструкция и модернизация на 4 общински образователни институции в Пловдив.

Колко получават висшите училища

Традиционно най-висок остава трансферът към Софийския университет „Св. Климент Охридски“ – 192,366 млн.лв. (121,060 млн.лв. в програмата за настоящата година). Следват:

  • ТУ – София – 141,787 (83,447);
  • МУ – София – 85,007 (55,586);
  • Пловдивският университет – 70,799 (45,951);
  • УНСС – 59,824 (34,194);
  • МУ – Варна – 55,259 (40,932);
  • МУ – Пловдив – 54,382 (40,998);
  • Тракийският университет – 53,308 (36,047);
  • Русенският университет – 37,782 (28,759) – в тази сума са включени и 1,236 млн.лв. за осигуряване дейността на новооткритото поделение на висшето училище в Тараклия, Република Молдова;
  • ЮЗУ – Благоевград – 37,586 (27,695);
  • Великотърновският университет – 37,531(27,346);
  • УАСГ – 45,403 (26,470);
  • НСА – 35,461 (23,210);
  • ТУ – Варна – 30,801 (21,356);
  • Шуменският университет – 26,128 (19,427);
  • МУ – Плевен – 22,342 (17,564);
  • ХТМУ – 21,367 (14,451);
  • Лесотехническият университет – 21,340 (13,109);
  • Икономическият университет – Варна – 20,009(14,377);
  • Университет „Проф. д-р Асен Златаров“ – Бургас – 16,707 (12,357);
  • Аграрният университет – Пловдив – 15,557 (11,437);
  • УХТ – Пловдив – 14,537 (10,414);
  • НХА – 15,460 (10,273);
  • НМА – 15,182 (9,806);
  • ТУ – Габрово – 14,130 (10,118);
  • МГУ – София – 11,975 (8,804);
  • НАТФИЗ – 11,543 (8,959);
  • Стопанската академия – Свищов – 11,108 (7,795);
  • УниБИТ – 10,642 (7,422);
  • АМТИИ – Пловдив – 8,624 (6,177);
  • Висшето транспортно училище – София – 6,762 (4,920);
  • Висшето училище по телекомуникации и пощи – София – 6,646 (4,358);
  • Висшето строително училище – София – 3,261(2,346).

Националният военен университет „Васил Левски“ ще получи 36,033 млн.лв. (24,934), Военната академия “Г.С. Раковски“ – 19,009 млн.лв. (14,632), Висшето военноморско училище „Н.Й. Вапцаров“ – 18,353 млн.лв. (12,498), и Висшето военновъздушно училище „Георги Бенковски“ – 12,404 млн.лв. (6,976).

Your Image Description

Свързани статии:

Александра Петкова представя научна разработка на Нобеловите награди Служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков участва в честванетo на 190-годишнината от създаването на Априловската гимназия в ГабровоАприловската гимназия чества 190-годишнина Детска градинаКомпенсациите за неприетите деца в детска градина остават 510 лв. Проф. д-р инж. Красимир Кръстанов е избран за ректор на Висшето транспортно училище „Тодор Каблешков“Проф. Красимир Кръстанов е новият ректор на Висшето транспортно училище

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: бюджет за 2025 г.образованиеРепортер

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Повече пълнозърнести храни в ученическия стол

Следваща статия

Национален фокусен център ще подпомага работата на младежките центрове в страната

Следваща статия
Младежкият център в Добрич

Национален фокусен център ще подпомага работата на младежките центрове в страната

440 отбора продължават в олимпиадата по статистика

440 отбора продължават в олимпиадата по статистика

Образователната система трябва да направи децата не само знаещи, но и добри хора." Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на среща с Негово Светейшество Даниил, Патриарх Български и Митрополит Софийски

Цел на образователната система е да подготвя добри хора, заяви министър Красимир Вълчев на среща с Патриарх Даниил

Последни публикации

  • Бакалавърските програми трябва да бъдат по-широко специализирани
  • STEM център и нов физкултурен салон за учениците в с. Скравена
  • Етнорелигиозната политическа субкултура в България – история на възникването ѝ, основни характеристики и предизвикателствата пред нея (1878 – 1934)
  • Постистината като езиков и културен феномен
  • Educational Gains of Digital Transformation in Academic Libraries: The Case of Istanbul University’s DijitalKütüpİST Project
  • Предизвикателства и предимства при внедряване на STEM/SТЕАМ проекти в училищното образование в България
  • Икономически университети организират единен приемен изпит по математика на 15 юни
  • Нелинейность новой реальности в РКИ
  • Прилагането на методи, базирани на дигитални инструменти, в чуждоезиковото обучение
  • Language Matters: Stability and/or Change of Personality Traits in Bilingual Sample
  • Нова употреба на глагола споделям
  • The Language Issue in Ukraine: Legal and Educational Challenges in the Budjak Region
  • Трупа ли се осигурителен стаж по време на неплатен отпуск
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 21/2025 г.
  • Снимка на броя: Дядо вади ряпа
  • Държавата плаща за обучението на 1988 студенти с договори с работодател
  • Тервел Замфиров, световен шампион по сноуборд за младежи, студенти и мъже: Ден, в който не науча нещо ново, е безсмислен за мен
  • Министър Красимир Вълчев: Просперират страните, заложили на висшето образование
  • Мерки за пренастройване на образователната система
  • Връчиха първите Национални награди за приобщаващо образование
  • МОН ограничава максимално задължаването за закупуване на допълнителни учебни помагала от учебната 2025/2026 г.
  • Поскъпват процедурите, извършвани от Националната агенция за оценяване и акредитация 

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"