Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 19, 15-21.05.2025 г.

Таланти в езиковите задачи (обновена)

Наградиха призьорите в VII състезание по компютърна лингвистика, организирано от едноименната секция към Института за български език

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
02-05-2025
в Брой 19, 15-21.05.2025 г., Новини 2025
A A
Призьорите в VII състезание по компютърна лингвистика получават наградите си на церемония в БАН Снимка БАН

Наградиха призьорите в Седмото състезание по компютърна лингвистика, организирано от Секцията по компютърна лингвистика към Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ към Българската академия на науките. Надпреварата е съвместна инициатива на учени от Секцията и от Института по математика и информатика – БАН,  както и членове на Националната комисия за организиране и провеждане на Ученическата олимпиада и Националното състезание по лингвистика.

Състезанието по компютърна лингвистика е част от проекта „Написаното остава. Пиши правилно!“,

както и от Националния календар за изяви по интереси на децата и учениците на МОН.

Тази година в него се включват 67 участници от 35 училища от 20 населени места в страната, както и двама участници от чужбина. Най-многобройни са състезателите от областите Варна (12), София и Пловдив (по 9), Бургас (8), Добрич и Ловеч (по 6) и др. През 2024 г. се включиха рекорден брой състезатели – 100 участници от България от 44 училища от 24 населени места, както и двама участници от чужбина.

Организаторите отчитат, че за поредна година Състезанието е изключително оспорвано и с минимална разлика между класираните на челните места. Освен ученици от V до XII клас в него се включват и петима състезатели, завършили училище. Те решават онлайн три задачи чрез Образователната платформа на Института за български език към БАН.

Първо място във възрастовата група V – VIII клас

печели Сияна Димитрова (VIII клас, Профилирана природо-математическа гимназия „Нанчо Попович“, Шумен), която постига от трите задачи 106 от максималните 120 точки. Нейни подгласници стават Теодор Мейер (VIII клас, 9. френска езикова гимназия „Алфонс дьо Ламартин“, София) със 103 точки и Радостина Борисова (VII клас, Национална гимназия за древни езици и култури „Константин-Кирил Философ“, София) с 88 точки.

Поощрителни награди за участници с над 65 точки са присъдени на Калоян Димитров (VII клас, НГДЕК „Константин-Кирил Философ“, София, 85 точки), Александър Вълчев (VI клас, ППМГ „Нанчо Попович“, Шумен, 79 точки), Киара Кръстева (VI клас, МГ „Акад. Кирил Попов“, Пловдив, 79 точки), Ралица Иванова (VII клас, ППМГ „Добри Чинтулов“, Сливен, 76 точки), Никол Николова (VIII клас, МГ „Акад. Кирил Попов“, Пловдив, 71 точки) и Марина Маринова (VIII клас, МГ „Баба Тонка“, Русе, 69 точки).

В групата IX – XII клас

победител със 110 точки е Стефан Ступак (IX клас, Училище „Жана д’Арк“, Нанси, Франция). След него се нареждат Сияна Павлова (XI клас, Първа частна математическа гимназия, София) „ 107 точки, и Марина Кънева (XI клас, ПМГ „Атанас Радев“, Ямбол) – 104 точки.

Поощрителни награди за участници с над 90 точки заслужават Калина Иванова (XI клас, НПМГ „Акад. Любомир Чакалов“, София, 102 точки), Александра Атанасова (XI клас, ЕГ „Проф. д-р Асен Златаров“, Хасково, 100 точки), Велислав Джелепов (XI клас, МГ „Акад. Кирил Попов“, Пловдив, 99 точки), Преслава Добрева (XI клас, ППМГ „Добри Чинтулов“, Сливен, 98 точки) и Румяна Сивова (XII клас, МГ „Акад. Кирил Попов“, Пловдив, 96 точки).

Задачите и решенията са публикувани на 12 май 2025 г.,

без състезателен характер, съобщават още организаторите.

Те отчитат и някои интересни статистики: 57% от участниците са момичета и 43% – момчета. А средният резултат от състезанието при момичетата и момчетата е напълно равен – около 50%. Преобладават участниците от природо-математически (28%) и от математически гимназии (26%), следвани от тези от езикови гимназии (17%), като останалите 29% участници са от други училища.

Най-добре са се представили учениците от математически гимназии със среден резултат 57%, следвани от учениците от природо-математически гимназии – 55%, от езиковите гимназии – 51%, и от останалите училища – 46%.

Разликите са малки, което показва, че състезанието не изисква специализирана подготовка и е подходящо за ученици от училища с различни профили, коментират от Института за български език.

Най-трудна за участниците се оказва първа задача,

която е свързана с многозначност при разпознаване на реч. На нея средният резултат е около 37%. За сравнение при втората задача, свързана с разлика между последователност от символи, изчислена като брой операции, и на трета – свързана със синтактичен анализ, резултатите са значително по-високи, като са съответно 59% и 63%.

Резултатите на двете възрастови групи също са близки. При тези от V – VIII клас средното постижение е 52%, а на по-големите от IX – XII клас – 57%. Завършилите училище отбелязват среден резултат от 40%.

Отличените в VII състезание по компютърна лингвистика получават наградите си

в зала „Акад. Иван Евстратиев Гешов“ на Българската академия на науките. Те са връчени от заместник-председателя на БАН проф. Щелиян Щерионов.

„Тази церемония е не само празник на знанието, но и доказателство, че в България расте изключително умно и упорито младо поколение, което със знанията си ще може да се изправи пред всички предизвикателства на новата епоха“, отбелязва той в приветствието си.

По време на церемонията са връчени и поощрителни награди от спонсорите на състезанието. Награждаването на победителите се организира с подкрепата на ГД „Писмени преводи“ на Европейската комисия, фондация ЛЕРАИ, „Ай Би Ем“ България и Националния дворец на децата.

Your Image Description

Свързани статии:

Имат ли езикознанието и математиката допирни точки Фолклорни ритми край морето Дигитални създатели в двубои край морето Родните таланти откриват сезона с 9 медала по математика

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: VII състезание по компютърна лингвистикаДенятИнститут за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ – БАНкомпютърна лингвистикапобедители

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Родните таланти откриват сезона с 9 медала по математика

Следваща статия

Рекорд в състезание на „Книговище“

Следваща статия
Рекорд в състезание на „Книговище“

Рекорд в състезание на „Книговище“

Развитието на благодарността в средното общообразователно училище

Връзки между профилиращ предмет география и икономика в гимназиите и специалност „Pегионално развитие“ в университетите: анализ на възможностите за взаимодействие

Последни публикации

  • Димитър Маринов ще представи книгите си в София
  • Жените, които променят света
  • Българското неделно училище „Св. Св. Кирил и Методий“ в Египет възстановява работа
  • Премиерът Росен Желязков: 24 май е празник, върху чиито основи да градим нашето общо европейско бъдеще
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Mathematical Modelling of the Transmission Dynamics of Pneumonia and Meningitis Coinfection with Vaccination
  • Най-добрите математици сред студентите
  • Games in Function of Development of Multiplication Skills
  • A Pedagogical Method of Teaching Nested Loops in Introductory Programming Courses
  • Българските азбуки и чатджипити
  • Предизвикателства на дигиталната трансформация в обучението за комуникация при кризи
  • Дигиталното рисуване в обучението по рисуване на студенти от педагогическите специалности
  • Трансконтиненталният трансфер на Фрьобеловата педагогика – американският контекст
  • Българската литературна класика за деца. Образованието и образователните институции. Идейно-естетически, педагогически, етично-културологични аспекти
  • Изграждане на компетенции и компетентности за моделиране в обучението по математика в детската градина и началното училище при студенти бъдещи учители
  • Сп. „История“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • „Аз-буки“ проведе семинар за публикуване на научни изследвания във ВТУ „Тодор Каблешков“
  • Снимка на броя: За глаголицата с обич
  • Над 48 000 зрелостници на матура по профилиращ предмет или по професия
  • Български учени привлякоха вниманието на Би Би Си
  • Български принос в космическо откритие
  • Премиера на книгата „Написаното остава. Пиши правилно! 101 езикови бележки“

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"