Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 19, 15-21.05.2025 г.

Таланти в езиковите задачи (обновена)

Наградиха призьорите в VII състезание по компютърна лингвистика, организирано от едноименната секция към Института за български език

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
02-05-2025
в Брой 19, 15-21.05.2025 г., Новини 2025
A A
Призьорите в VII състезание по компютърна лингвистика получават наградите си на церемония в БАН Снимка БАН

Наградиха призьорите в Седмото състезание по компютърна лингвистика, организирано от Секцията по компютърна лингвистика към Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ към Българската академия на науките. Надпреварата е съвместна инициатива на учени от Секцията и от Института по математика и информатика – БАН,  както и членове на Националната комисия за организиране и провеждане на Ученическата олимпиада и Националното състезание по лингвистика.

Състезанието по компютърна лингвистика е част от проекта „Написаното остава. Пиши правилно!“,

както и от Националния календар за изяви по интереси на децата и учениците на МОН.

Тази година в него се включват 67 участници от 35 училища от 20 населени места в страната, както и двама участници от чужбина. Най-многобройни са състезателите от областите Варна (12), София и Пловдив (по 9), Бургас (8), Добрич и Ловеч (по 6) и др. През 2024 г. се включиха рекорден брой състезатели – 100 участници от България от 44 училища от 24 населени места, както и двама участници от чужбина.

Организаторите отчитат, че за поредна година Състезанието е изключително оспорвано и с минимална разлика между класираните на челните места. Освен ученици от V до XII клас в него се включват и петима състезатели, завършили училище. Те решават онлайн три задачи чрез Образователната платформа на Института за български език към БАН.

Първо място във възрастовата група V – VIII клас

печели Сияна Димитрова (VIII клас, Профилирана природо-математическа гимназия „Нанчо Попович“, Шумен), която постига от трите задачи 106 от максималните 120 точки. Нейни подгласници стават Теодор Мейер (VIII клас, 9. френска езикова гимназия „Алфонс дьо Ламартин“, София) със 103 точки и Радостина Борисова (VII клас, Национална гимназия за древни езици и култури „Константин-Кирил Философ“, София) с 88 точки.

Поощрителни награди за участници с над 65 точки са присъдени на Калоян Димитров (VII клас, НГДЕК „Константин-Кирил Философ“, София, 85 точки), Александър Вълчев (VI клас, ППМГ „Нанчо Попович“, Шумен, 79 точки), Киара Кръстева (VI клас, МГ „Акад. Кирил Попов“, Пловдив, 79 точки), Ралица Иванова (VII клас, ППМГ „Добри Чинтулов“, Сливен, 76 точки), Никол Николова (VIII клас, МГ „Акад. Кирил Попов“, Пловдив, 71 точки) и Марина Маринова (VIII клас, МГ „Баба Тонка“, Русе, 69 точки).

В групата IX – XII клас

победител със 110 точки е Стефан Ступак (IX клас, Училище „Жана д’Арк“, Нанси, Франция). След него се нареждат Сияна Павлова (XI клас, Първа частна математическа гимназия, София) „ 107 точки, и Марина Кънева (XI клас, ПМГ „Атанас Радев“, Ямбол) – 104 точки.

Поощрителни награди за участници с над 90 точки заслужават Калина Иванова (XI клас, НПМГ „Акад. Любомир Чакалов“, София, 102 точки), Александра Атанасова (XI клас, ЕГ „Проф. д-р Асен Златаров“, Хасково, 100 точки), Велислав Джелепов (XI клас, МГ „Акад. Кирил Попов“, Пловдив, 99 точки), Преслава Добрева (XI клас, ППМГ „Добри Чинтулов“, Сливен, 98 точки) и Румяна Сивова (XII клас, МГ „Акад. Кирил Попов“, Пловдив, 96 точки).

Задачите и решенията са публикувани на 12 май 2025 г.,

без състезателен характер, съобщават още организаторите.

Те отчитат и някои интересни статистики: 57% от участниците са момичета и 43% – момчета. А средният резултат от състезанието при момичетата и момчетата е напълно равен – около 50%. Преобладават участниците от природо-математически (28%) и от математически гимназии (26%), следвани от тези от езикови гимназии (17%), като останалите 29% участници са от други училища.

Най-добре са се представили учениците от математически гимназии със среден резултат 57%, следвани от учениците от природо-математически гимназии – 55%, от езиковите гимназии – 51%, и от останалите училища – 46%.

Разликите са малки, което показва, че състезанието не изисква специализирана подготовка и е подходящо за ученици от училища с различни профили, коментират от Института за български език.

Най-трудна за участниците се оказва първа задача,

която е свързана с многозначност при разпознаване на реч. На нея средният резултат е около 37%. За сравнение при втората задача, свързана с разлика между последователност от символи, изчислена като брой операции, и на трета – свързана със синтактичен анализ, резултатите са значително по-високи, като са съответно 59% и 63%.

Резултатите на двете възрастови групи също са близки. При тези от V – VIII клас средното постижение е 52%, а на по-големите от IX – XII клас – 57%. Завършилите училище отбелязват среден резултат от 40%.

Отличените в VII състезание по компютърна лингвистика получават наградите си

в зала „Акад. Иван Евстратиев Гешов“ на Българската академия на науките. Те са връчени от заместник-председателя на БАН проф. Щелиян Щерионов.

„Тази церемония е не само празник на знанието, но и доказателство, че в България расте изключително умно и упорито младо поколение, което със знанията си ще може да се изправи пред всички предизвикателства на новата епоха“, отбелязва той в приветствието си.

По време на церемонията са връчени и поощрителни награди от спонсорите на състезанието. Награждаването на победителите се организира с подкрепата на ГД „Писмени преводи“ на Европейската комисия, фондация ЛЕРАИ, „Ай Би Ем“ България и Националния дворец на децата.

Your Image Description

Свързани статии:

Имат ли езикознанието и математиката допирни точки Фолклорни ритми край морето Дигитални създатели в двубои край морето Родните таланти откриват сезона с 9 медала по математика

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: VII състезание по компютърна лингвистикаДенятИнститут за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ – БАНкомпютърна лингвистикапобедители

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Родните таланти откриват сезона с 9 медала по математика

Следваща статия

Рекорд в състезание на „Книговище“

Следваща статия
Рекорд в състезание на „Книговище“

Рекорд в състезание на „Книговище“

Развитието на благодарността в средното общообразователно училище

Връзки между профилиращ предмет география и икономика в гимназиите и специалност „Pегионално развитие“ в университетите: анализ на възможностите за взаимодействие

Последни публикации

  • Сп. „Философия“, книжка 2s/2025, година XXXIV
  • DUALISTIC AND TRADITIONAL RELIGIOUS VIEWS AND THEIR EFFECT ON THE SOCIAL FABRIC IN BULGARIA
  • МYTHOLOGIZING OF BOGOMILISM IN THE WORK OF BULGARIAN WRITER IVAN GROZEV
  • THE NEW BOGOMILISM AND THE CONCEPT OF ORIGINAL SIN – AN APPROACH TOWARDS A CONTEMPORARY DUALISM?
  • THE OCCULT-ESOTERIC NATURE OF SOME BRANCHES OF CONTEMPORARY BOGOMIL DOCTRINE
  • THE ROLE OF BOGOMILISM IN THE THEOLOGICAL DEBATE BETWEEN PIETISTS AND ORTHODOX LUTHERANS
  • DISCOURSES ON BOGOMILISM IN EARLY MODERN WESTERN CHRISTIANITY
  • ICONOCLASM IN DUALISTIC HERESIES ACCORDING TO ANTI-HERETICAL WRITINGS IN EASTERN THEOLOGY FROM 10TH TO THE BEGINNING OF 13TH CENTURY
  • THE FIGURATIVE REPRESENTATIONS IN THE DUALISTIC TEACHING OF THE BOGOMILS
  • BOGOMIL’S DEPICTIONS AND GRAVE SYMBOLISM IN BULGARIA PRELIMINARY COMMENTS
  • THE BOGOMIL RITUAL BEFORE THE CROSS AND ITS DOCTRINAL FOUNDATIONS
  • DUALISTIC PRINCIPLES AND FORMULATIONS IN THE TEACHING OF THE PAULICIANS AND BOGOMILS THROUGH THE EYES OF PRESBYTER COSMAS AND EUTHYMIUS ZIGABENUS
  • CATHOLICOS JOHN OF ŌDZUN’S POLEMIC AGAINST PAULICIANS AND THE ARMENIAN-SYRIAN COUNCIL OF MANTZIKERT, 726
  • TOWARDS THE QUESTION OF ARMENIAN ANTI-DUALISM OF THE 5TH – 6TH CENTURIES AND ITS PHILOSOPHIC AND THEOLOGICAL PREMISES
  • България стана пълноправен член на Eвропейската конференция по молекулярна биология
  • България приема най-голямата международна студентска математическа олимпиада
  • Как се засажда босилек
  • България спечели четири медала от Международната олимпиада по физика в Париж
  • Не е просто учител, а опора и вдъхновение
  • Обявиха конкурси за началници на четири Регионални управления на образованието
  • Нови възможности за магистри
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2025, година XLXII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"