Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 19, 15-21.05.2025 г.

Таланти в езиковите задачи (обновена)

Наградиха призьорите в VII състезание по компютърна лингвистика, организирано от едноименната секция към Института за български език

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
02-05-2025
в Брой 19, 15-21.05.2025 г., Новини 2025
A A
Призьорите в VII състезание по компютърна лингвистика получават наградите си на церемония в БАН Снимка БАН

Наградиха призьорите в Седмото състезание по компютърна лингвистика, организирано от Секцията по компютърна лингвистика към Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ към Българската академия на науките. Надпреварата е съвместна инициатива на учени от Секцията и от Института по математика и информатика – БАН,  както и членове на Националната комисия за организиране и провеждане на Ученическата олимпиада и Националното състезание по лингвистика.

Състезанието по компютърна лингвистика е част от проекта „Написаното остава. Пиши правилно!“,

както и от Националния календар за изяви по интереси на децата и учениците на МОН.

Тази година в него се включват 67 участници от 35 училища от 20 населени места в страната, както и двама участници от чужбина. Най-многобройни са състезателите от областите Варна (12), София и Пловдив (по 9), Бургас (8), Добрич и Ловеч (по 6) и др. През 2024 г. се включиха рекорден брой състезатели – 100 участници от България от 44 училища от 24 населени места, както и двама участници от чужбина.

Организаторите отчитат, че за поредна година Състезанието е изключително оспорвано и с минимална разлика между класираните на челните места. Освен ученици от V до XII клас в него се включват и петима състезатели, завършили училище. Те решават онлайн три задачи чрез Образователната платформа на Института за български език към БАН.

Първо място във възрастовата група V – VIII клас

печели Сияна Димитрова (VIII клас, Профилирана природо-математическа гимназия „Нанчо Попович“, Шумен), която постига от трите задачи 106 от максималните 120 точки. Нейни подгласници стават Теодор Мейер (VIII клас, 9. френска езикова гимназия „Алфонс дьо Ламартин“, София) със 103 точки и Радостина Борисова (VII клас, Национална гимназия за древни езици и култури „Константин-Кирил Философ“, София) с 88 точки.

Поощрителни награди за участници с над 65 точки са присъдени на Калоян Димитров (VII клас, НГДЕК „Константин-Кирил Философ“, София, 85 точки), Александър Вълчев (VI клас, ППМГ „Нанчо Попович“, Шумен, 79 точки), Киара Кръстева (VI клас, МГ „Акад. Кирил Попов“, Пловдив, 79 точки), Ралица Иванова (VII клас, ППМГ „Добри Чинтулов“, Сливен, 76 точки), Никол Николова (VIII клас, МГ „Акад. Кирил Попов“, Пловдив, 71 точки) и Марина Маринова (VIII клас, МГ „Баба Тонка“, Русе, 69 точки).

В групата IX – XII клас

победител със 110 точки е Стефан Ступак (IX клас, Училище „Жана д’Арк“, Нанси, Франция). След него се нареждат Сияна Павлова (XI клас, Първа частна математическа гимназия, София) „ 107 точки, и Марина Кънева (XI клас, ПМГ „Атанас Радев“, Ямбол) – 104 точки.

Поощрителни награди за участници с над 90 точки заслужават Калина Иванова (XI клас, НПМГ „Акад. Любомир Чакалов“, София, 102 точки), Александра Атанасова (XI клас, ЕГ „Проф. д-р Асен Златаров“, Хасково, 100 точки), Велислав Джелепов (XI клас, МГ „Акад. Кирил Попов“, Пловдив, 99 точки), Преслава Добрева (XI клас, ППМГ „Добри Чинтулов“, Сливен, 98 точки) и Румяна Сивова (XII клас, МГ „Акад. Кирил Попов“, Пловдив, 96 точки).

Задачите и решенията са публикувани на 12 май 2025 г.,

без състезателен характер, съобщават още организаторите.

Те отчитат и някои интересни статистики: 57% от участниците са момичета и 43% – момчета. А средният резултат от състезанието при момичетата и момчетата е напълно равен – около 50%. Преобладават участниците от природо-математически (28%) и от математически гимназии (26%), следвани от тези от езикови гимназии (17%), като останалите 29% участници са от други училища.

Най-добре са се представили учениците от математически гимназии със среден резултат 57%, следвани от учениците от природо-математически гимназии – 55%, от езиковите гимназии – 51%, и от останалите училища – 46%.

Разликите са малки, което показва, че състезанието не изисква специализирана подготовка и е подходящо за ученици от училища с различни профили, коментират от Института за български език.

Най-трудна за участниците се оказва първа задача,

която е свързана с многозначност при разпознаване на реч. На нея средният резултат е около 37%. За сравнение при втората задача, свързана с разлика между последователност от символи, изчислена като брой операции, и на трета – свързана със синтактичен анализ, резултатите са значително по-високи, като са съответно 59% и 63%.

Резултатите на двете възрастови групи също са близки. При тези от V – VIII клас средното постижение е 52%, а на по-големите от IX – XII клас – 57%. Завършилите училище отбелязват среден резултат от 40%.

Отличените в VII състезание по компютърна лингвистика получават наградите си

в зала „Акад. Иван Евстратиев Гешов“ на Българската академия на науките. Те са връчени от заместник-председателя на БАН проф. Щелиян Щерионов.

„Тази церемония е не само празник на знанието, но и доказателство, че в България расте изключително умно и упорито младо поколение, което със знанията си ще може да се изправи пред всички предизвикателства на новата епоха“, отбелязва той в приветствието си.

По време на церемонията са връчени и поощрителни награди от спонсорите на състезанието. Награждаването на победителите се организира с подкрепата на ГД „Писмени преводи“ на Европейската комисия, фондация ЛЕРАИ, „Ай Би Ем“ България и Националния дворец на децата.

Your Image Description

Свързани статии:

Имат ли езикознанието и математиката допирни точки Фолклорни ритми край морето Дигитални създатели в двубои край морето Родните таланти откриват сезона с 9 медала по математика

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: VII състезание по компютърна лингвистикаДенятИнститут за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ – БАНкомпютърна лингвистикапобедители

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Родните таланти откриват сезона с 9 медала по математика

Следваща статия

Рекорд в състезание на „Книговище“

Следваща статия
Рекорд в състезание на „Книговище“

Рекорд в състезание на „Книговище“

Развитието на благодарността в средното общообразователно училище

Връзки между профилиращ предмет география и икономика в гимназиите и специалност „Pегионално развитие“ в университетите: анализ на възможностите за взаимодействие

Последни публикации

  • България с трима медалисти от Space Camp
  • Сп. „История“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • ПОКАНА ЗА ИСТОРИЯ. Няколко критични бележки по повод първия опит за историческо изследване на телевизията в България
  • Dynamics of Cultural and Religious Processes in Areas of Depopulation
  • EUGENICS AND EUTHANASIA IN CZECHOSLOVAKIA (1914 – 1945): HISTORICAL, SOCIAL, AND EDUCATIONAL CONTEXTS
  • САРДИНСКИЯТ ВОЕННОПЛЕННИК ОТ АТАКАТА НА ЛЕКАТА БРИГАДА: ПРЕМЕЖДИЯТА НА ЛЕЙТЕНАНТ ДЖУЗЕПЕ ЛАНДРИАНИ ПО ВРЕМЕ НА КРИМСКАТА ВОЙНА
  • ИЗЧЕЗНАЛИ СОФИЙСКИ СГРАДИ И ПАМЕТТА ЗА СТОЛИЧНИЯ БЛАГОДЕТЕЛ ИВАН ДЕНКОГЛУ
  • НЮФУС ДЕФТЕРИТЕ КАТО ИЗВОР ЗА РЕГИОНАЛНИТЕ ИЗСЛЕДВАНИЯ
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • SOCIAL INCLUSION AND EDUCATION WORK WITH INMATES DURING AND AFTER IMPRISONMENT. REVIEW OF THE INTERNATIONAL CONFERENCE ON SCIENTIFIC RESEARCH AND GOOD PRACTICES AND ITS PUBLISHED COLLECTION OF PAPERS
  • Европейската седмица на спорта #BeActive провокира към активност за десета година
  • ЕКОСИСТЕМНИ ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНТЕГРИРАНИТЕ ПОЛИТИКИ И ПРАКТИКИ ЗА ПОДКРЕПА НА ЛИЧНОСТНОТО РАЗВИТИЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ОПИТ И НАГЛАСИ НА БЪЛГАРСКИТЕ БИБЛИОТЕКИ КАТО ПАРТНЬОРИ В ОБЛАСТТА НА ДОСТЪПНИЯ ТУРИЗЪМ
  • COLLABORATION BETWEEN SOCIAL WORKERS (CASE MANAGERS) AND SOCIAL PEDAGOGUES IN THE APPLICATION OF THE FAMILY CASE MANAGEMENT MODEL
  • PARADIGMAL FOUNDATIONS OF ACADEMIC INTERACTION BETWEEN SCIENTIFIC INNOVATIONS AND THE PRESERVATION OF CULTURAL IDENTITY
  • ПРЕОБЛАДАВАЩИ НАСТРОЕНИЯ СРЕД БЪЛГАРСКИТЕ УЧИТЕЛИ И УНИВЕРСИТЕТСКИ ПРЕПОДАВАТЕЛИ ОТНОСНО РОЛЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ИНТЕЛЕКТ (ИИ) В ОБРАЗОВАНИЕТО
  • НЕОБХОДИМОСТ ОТ ИЗУЧАВАНЕ НА „ЗЕЛЕНО ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО“ В УНИВЕРСИТЕТИТЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ТРАНСФОРМАЦИИ НА ПАЗАРА НА ТРУДА И НУЖДАТА ОТ ОБРАЗОВАТЕЛНИ РЕФОРМИ
  • Олег Попов, член на журито на Националния фотоконкурс „В моето училище е най-хубаво“ : Нищо не е толкова лесно, колкото изглежда през обектива
  • Отличиха медалистите от международните олимпиади по природни науки за 2025 г.
  • Как да поискам извлечение от ведомост за заплата?
  • Модерно е да се рефлектира вместо да се размишлява

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"