Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 1-2, 2020

СЪБИРАМ УМ КАК ДА ИМ СЪБЕРА УМА

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
08-01-2020
в Брой 1-2, 2020
A A

Мария ТОДОРОВА*

   Досещате се, че в това изречение не става въпрос за неуморен берач на екзотичния плод ум, а за игра на значения, постигната чрез два фразеологизъма. Загадката на тяхното въздействие се крие в специфичната връзка между формата и значението им. Нека опитаме да я разплетем.

Явно е, че словосъчетанията събирам ум и събера ума не се различават само по граматично значение, както е при събирам плодове и събирам плодовете, а и по смисъл.

Можем да преобразуваме изречението Събирам ум как да им събера ума, така че да запазим и смисъла, и формата, и ефекта му, като използваме други фразеологизми: Дайте ми акъл как да им взема акъла.  Виждаме, че събирам ум може да се замени с давам акъл, а събера ума — с взема акъла. Това, че са взаимно заменяеми, ни кара да предположим, че са синонимни. От друга страна, давам и вземам са антоними. Дали това означава, че събирам ум и събера ума също са антонимни? Тази хипотези отпадат, щом преобразуваме изречението с нефразеологични съответствия: Търся съвет как да ги впечатля. Оказва се, че при употреба на фразеологизми познатите ни правила за връзката между формата и значението придобиват нов смисъл.

Подобно на умната мома от приказката на Братя Грим, която отишла при царя ни гола, ни облечена, ни с кола, ни без кола, фразеологизмите хем са словосъчетания (комбинации от думи), хем не са, хем са думи (имат единно значение), хем не са. Както думите, така и фразеологизмите имат граматични форми, но техните граматични значения невинаги съответстват на граматичните значения на съставящите ги думи. В събирам ум (търся съвет) и да събера ума (му) (да впечатля) формата за определеност на съществителното загубва граматичната си стойност и става различител на значения.

Метаморфозите на фразеологичните форми често преплитат граматичните и смисловите правила и ни напомнят, че пределите в езика се простират до безграничността на представите и идеите.

 

  • Гл. ас. д-р Мария Тодорова работи в Секцията за компютърна лингвистика на Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ – БАН.

 

Your Image Description

Свързани статии:

Гражданство – България/BGR, българин или българско? За индийците и индианците (II част) Нова ли е думата новизъм? Екскурзия през Август

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Написаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

Споделяне4Tweet
Предишна статия

Над 600 млн. евро дава ERC за наука

Следваща статия

Сп. „Химия“, книжка 1/2020

Следваща статия

Сп. „Химия“, книжка 1/2020

Защо „мекането“ е толкова заразно?

Овче сирене, но овчи кашкавал

Център „София“

Тук всяко дете е добре дошло

Последни публикации

  • В Министерския съвет
  • „Силен старт“ за още 58 детски градини
  • Задържаха ученик за стрелба с газов пистолет в Спортното училище в Хасково
  • Близо 700 проекта за училищни STEM центрове се финализират
  • УНСС откри 105-ата академична година
  • „Литературата не е музей“ преобразява уроците по литература
  • 21 университета и едно лечебно заведение с договори за антиплагиатски софтуер
  • Над 716 000 ученици влизат в класните стаи
  • Министър Красимир Вълчев: Колкото по-рано включим децата в образователната система, толкова по-успешно ще бъде приобщаването им
  • Изданието „Написаното остава! Пиши правилно! 101 езикови бележки“ с премиера в БТА
  • Столичното 51. СУ откри новата учебна година с тържествен водосвет
  • Началникът на кабинета Таня Михайлова откри нов STEM център в НУ „Иван Вазов“ във Враца
  • Учебната година в ОУ „Неофит Рилски“ в Габрово започва с нов физкултурен салон и STEM център
  • ТУЕС с нов корпус в „София Тех парк“
  • Министър Красимир Вълчев в първия учебен ден: Учителите имат нужда от подкрепата ни
  • Ресурсен учител учи децата как да общуват с „различните“ от тях
  • Приветствие на министъра на образованието и науката Красимир Вълчев за първия учебен ден
  • Най-новото училище в Германия е „Алеко“
  • Министър Красимир Вълчев открива учебната година в две училища
  • Литературен клуб „БългарЧЕТА“ към БУ „Звънче“ на Острова учи на любов към книгите
  • Децата от НУ в Стрелча учат миналото на региона в неформална среда
  • Връчиха рекордните 145 Национални дипломи

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"