Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Facebook
Wikipedia
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Научните списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Монографии, сборници
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Научните списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Монографии, сборници
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 5, 2023

Накъде да тръгна?

в Брой 5, 2023
Консултантите на ЦПЛР – КОК, София, помагат на учениците
в избора на бъдещо развитие

В края на 2022 г. в столичното 10. СУ „Теодор Траянов“ гостува лекторът Йоана Рударска от Центъра за кариерно ориентиране и консултиране – София. Целта на лекцията, провела се в час на класа на учениците от VII клас, е да направи избора им на гимназия по-лесен. След успешното завършване на VII клас много от подрастващите се нуждаят от допълнително разяснение и консултация със специалист относно предстоящата образователна ориентация. По време на часа седмокласниците от 10. СУ получават анкетни карти, в които, отговаряйки на въпроси, описват интересите си – с какво биха искали да се занимават, кои са силните им страни и в кои професии според тях биха могли да ги приложат.
„Упражнението се оказа изключително полезно за учениците. В края на занятието те се чувстваха по-подготвени за избора, който им предстои да направят след националното външно оценяване в VII клас“, споделят от училището.
Кариерното ориентиране на учениците в системата на средното образование е част от политиката на МОН. Според Закона за предучилищното и училищното образование и Наредбата за приобщаващото образование всяко училище залага теми по кариерно ориентиране за часа на класа. Учениците от I до XII клас могат да получат съвет и да участват в занимания, полезни за бъдещето им. Но вниманието на кариерните консултанти се фокусира върху учениците от VI – VII, X и XI – XII клас. Те са изправени пред избор на образование или професия, намират се в период на преход към следваща образователна степен или в преход от училището към пазара на труда.
Заниманията в часа на класа, посветени на кариерното ориентиране и консултиране, в никакъв случай не са скучни и обременяващи за децата. Напротив, в работата например с учениците от прогимназиален етап се използват сюжетно-ролеви игри, могат да се обсъждат казуси или филми, да се поставят задачи за развитие на социални умения. Набляга се на самопознанието и за да се подпомогне именно неговото развитие, се включват интерактивни упражнения, въпросници за самооценка и упражнения за самонаблюдение. Важно за учениците е да разберат, че ще направят правилен избор, ако разполагат с достатъчно информация за различните професии. Но и ако съумеят да изградят самооценка и обективна съпоставка между желания и възможности.
В процеса на индивидуалното консултиране се работи за установяването на конкретни интереси и умения, както и за изграждане на увереност и способност за точно формулиране на целите. Може да се направи и личен план за образователно и кариерно развитие.
10. СУ „Теодор Траянов“, като училище на територията на столицата, ползва услугите на Центъра за подкрепа за личностно развитие – кариерно ориентиране и консултиране – София (ЦПЛР – КОК, София) с ръководител Людмила Герданова. Центърът се съфинансира от МОН и Столичната община и продължава работата на добре познатите до 2017 г. центрове за кариерно ориентиране на София-град и София-регион. В момента това е единственият център, който осъществява обученията по кариерно ориентиране на територията на две административни области в България. В писмо до директорите на училищата Людмила Герданова акцентира върху значимостта на кариерното ориентиране и консултиране за личностната и социалната реализация на учениците и припомня възможностите за провеждане на съвместни дейности. Консултантите от Центъра предлагат групови обучения и индивидуално консултиране, които се правят присъствено или в електронна среда. Директорът на училището, съвместно със своя екип, решават какво и в каква форма ще бъде занятието.
Ако се проведе групово онлайн обучение, кариерният консултант може да се включи в часа на класа или да изпрати до педагогическия съветник или класния ръководител необходимите материали – презентации, упражнения, филми, тестове, актуална информация. Индивидуалното консултиране се извършва чрез попълване на онлайн кариерен тест. Може да се осъществи по телефона, с видеочат или по
е-mail. Темите и използваните инструменти са съобразени със специфичните нужди на учениците в отделните образователни етапи, а услугите за учениците и техните родители са безплатни.


Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ може да закупите и от следните места:

СОФИЯ
Национален природонаучен музей, бул. „Цар Освободител” 1 (работно време: понеделник — неделя от 10,00 до 18,00 ч.);

ПЛОВДИВ
Основно училище “Алеко Константинов” (библиотеката), ул. “Божидар Здравков” 3а, тел.: 032/62 56 73, 0887 073 478;
ПУ „Паисий Хилендарски“, Ректората, Пловдив, ул. „Цар Асен“ 24;

БЛАГОЕВГРАД
Университетска книжарница, ЮЗУ „Неофит Рилски”, ул. „Иван Михайлов” 66, тел.: 073/588 540; 0894 426 038.

Етикети: Региони
СподелянеTweetСподеляне
Предишна статия

Да вдъхновяваш с перото си

Следваща статия

Училището, което успява

Следваща статия
Училището, което успява

Училището, което успява

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Европейска диплома за висше образование след година

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Партньорство за синя икономика

Последни публикации

  • Сп. „Философия“, книжка 1/2023, година XXXII
  • Човекът като минало (реаллитератур и техники на забравата след смъртта на авангарда)
  • Толерантността на студентите в контекста на основни демократични ценности
  • Философия на храненето и идентичност
  • Отвъд примката на рефлексията: блогова теория и хиперверие
  • Послеслов към историята за човека в контекста на развитие на биотехнологиите
  • Политически практики и механизми на влияние върху обществените представи за наука
  • Домът и роботът: опит по онтотопология
  • Естетически бележки по края на романтизма
  • Цветовият модел на совите
  • Луис Кафарели с награда „Абел 2023“
  • Открит е кирилски надпис от времето на цар Симеон
  • Будители зад граница
  • Предлагат две нови национални програми
  • Георги Милков, журналист: Не мисля, че образоването някога приключва
  • Обединени за по-добро образование
  • Министър Сашо Пенов: Директорите работят с методическата помощ на МВР при сигнал за бомба
  • Празник на четящите
  • Предстоят промени в учебни програми
  • Софтуер срещу плагиатство сравнява 35 млн. научни източника
  • Не те чух
  • Шестима лауреати на националната олимпиада по химия
  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2019 Национално издателство "Аз-буки"

Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Научните списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Монографии, сборници
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт

© 2019 Национално издателство "Аз-буки"

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG