Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 20, 22-28.05.2025 г.

Повече обучаващи се в професионални програми

Нараства и броят на студентите във висшите училища

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
23-05-2025
в Брой 20, 22-28.05.2025 г.
A A
Витомир Георгиев, Професионална гимназия по аграрно стопанство – Добрич Снимката е участник в деветото издание на националния конкурс „В моето училище е най-хубаво“, организиран от Национално издателство „Аз-буки“

Нараства броят на обучаващите се в професионални програми, като в тях през учебната 2024/2025 г. са записани 169,4 хил. ученици. Година по-рано общият брой на учащите в професионални програми е 166 хиляди. Традиционно в професионалното образование преобладават момчетата и те са 58,4% от общия брой. Това показват данните от годишното изследване „Образованието в Република България през учебната 2024/2025 г.“, проведено от Националния статистически институт (НСИ).

Увеличение се регистрира и в обучаващите се в програми за професионално обучение срещу заплащане за придобиване на степен на професионална квалификация, като в центрове за професионално обучение и професионални гимназии през 2024 г. са били записани 12,1 хил. лица на възраст 16 и повече години. Година по-рано техният брой е 8,8 хиляди.

По степени на професионална квалификация разпределението им е следното: първа степен – 3,7 хил., втора степен – 2,9 хил., и трета степен – 5,5 хил. души.

Към 31 декември 2024 г. в страната функционират общо 2329 училища,

от които 129 начални, 1110 основни, 70 обединени, 114 гимназии, 505 средни училища, 21 училища по изкуствата, 25 спортни и 355 професионални гимназии. В сравнение с предходната година общият брой на училищата е намалял с 12.

Броят на учениците, записани във всички видове училища, е 713,5 хиляди. От тях 15,3 хил. са записани в частни училища. Средно на една паралелка в държавните училища се падат по 21 ученици, а в частните – по 14.

През учебната 2024/2025 г. учителите (включително директори и заместник-директори с преподавателска заетост) във всички видове училища са 69,2 хил. (68,6 година по-рано), от които 69,6% са със завършена образователно-квалификационна степен „магистър“. В учителската професия преобладават жените – 82,1% от общия брой, като близо една трета от всички педагози са на възраст 55 или повече години. Разпределението по възраст показва, че в групата на 29 години и по-млади попадат 5178 учители, в тази от 30 до 34 години – 4966, при 35 – 39-годишните – 6733, в групата 40 – 44 години – 7331, в 45 – 49 – 10 298, в 50 – 54 – 11 659, в 55 – 59 – 12 428, и на 60 и повече години са 10 631 преподаватели.

В края на миналата година у нас са функционирали и 1830 самостоятелни детски градини, или с три повече от предходната година.

От тях 125 са частни, с две повече от края на 2023 г. В предучилищно образование, провеждано в детските градини и подготвителните групи в училищата, са записани 217,2 хил. деца, от които 51,4% са момчета. Година по-рано те са били 216,9 хил.

Обхватът на децата в това образователно ниво, изчислен чрез груповия нетен коефициент на записване за учебната 2024/2025 г., е 88,6%. Този показател е най-висок в област Смолян (98,7%), а най-нисък – в област Сливен (72,7%).

Средният брой деца в една самостоятелна детска градина за страната е 119, като в градовете е значително по-голям – 152, отколкото е в селата – 62.

През учебната 2024/2025 г. в частни образователни институции са записани 6596 деца, или 3% от всички записани в предучилищно образование.

Педагогическият персонал, зает в предучилищно образование, нараства до 20,9 хиляди. Година преди той е 20 000. Детските учители са 86,2% от педагогическия персонал.

Данните на НСИ показват още, че обхватът на училищното образование, изчислен чрез груповия нетен коефициент на записване за учебната 2024/2025 г., е 92,7% за началния етап на образование, 89,6% за прогимназиалния етап и 84,7% за гимназиалния етап.

Коефициентът за гимназиалния етап възлиза на 85,8% за момчетата и 83,5% за момичетата, като по области варира от 93,1% в столицата до 57,2% в Сливен.

Основно образование през 2024 г. са завършили 59,8 хил. ученици, а средно – 43,4 хиляди.

Първа степен на професионална квалификация е придобита от 481 ученици, втора – от 2,5 хил., и трета – 18,7 хил. ученици при 17,3 хил. година по-рано.

При завършилите програми за придобиване на трета степен професионална квалификация най-висок е относителният дял на учениците, изучавали специалности в област „Техника“ – 24,1%, „Информатика“ и „Услуги за личността“ – по 16,8%), „Стопанско управление и администрация“ – 13,2%, и „Изкуства“ – 11%.

За придобиване на IV степен професионална квалификация в професионалните колежи са се обучавали 787 курсисти, от които най-многобройни са били изучаващите специалности в областите „Обществена сигурност и безопасност“ (272 курсисти) и „Услуги за личността“ (251).

През учебната 2024/2025 г. студентите в България, записани в четирите образователно-квалификационни степени „професионален бакалавър“, „бакалавър“, „магистър“ и „доктор“, са 208,5 хиляди.

За придобиване на ОКС „бакалавър“ и „магистър“ в университетите и специализираните висши училища се обучават 197,1 хил. студенти при 184,2 хиляди през предходната година, показват данните на Статистическия институт. От тях в частни висши училища са записани 21,9 хил., или 11,1%. Година по-рано в частни университети са се обучавали 20,7 хил. студенти.

Български граждани са 180,9 хил., или 91,8% от всички студенти в университети и специализирани висши училища у нас. Преди година техният брой е бил 169,1 хиляди и отново 91,8% от всички. Чуждите граждани, които са студенти  през тази учебна година са 16 157 и също нарастват в сравнение с предходната, когато са били 15 093.

Традиционно най-голям е броят на чуждестранните студенти от Гърция – 20%, следват тези от Обединеното кралство – 13,7%, Украйна – 10,7%, Германия – 9,5%, и Италия – 6,3%, от общия брой чуждестранни студенти.

Студентите чужди граждани у нас избират да учат специалности предимно в областта на здравеопазването, като 61,5% от тях се обучават в тази област, а 45,8% от всички чуждестранни студенти изучават специалност „Медицина“. Преди година тези проценти са съответно 63,3 и 49,5 на сто.


За придобиване на образователно-квалификационна степен „професионален бакалавър“ в колежите се обучават 6422 студенти,

от които 89,2% са български граждани. От общия брой студенти в тази ОКС 1130 души са записани в частни колежи.

През 2024 г. ОКС „професионален бакалавър“ са придобили 1601 студенти, от които 66,2% са жени. Най-голям е броят на дипломираните по специалности в областите „Здравеопазване“ – 832 души (52%), „Технически науки и технически професии“ – 229 души (14,3%), „Бизнес и администрация“ – 174 души (10,9%), „Персонални услуги“ – 117 души (7,3%), и „Образование“ – 108 души (6,7%).

В университетите и специализираните висши училища в страната през миналата година са се дипломирали 46,2 хил. души, от които придобилите ОКС „Бакалавър“ са 23 хил., а ОКС „Магистър“ – 23,2 хиляди. За сравнение, през 2023 г. са се дипломирали 42,5 хил. души, от които придобилите ОКС „Бакалавър“ са 22,1 хил., а ОКС „Магистър“ – 20,4 хиляди.

Броят на дипломираните тази година е най-висок в областите на образование „Бизнес и администрация“ (22,9%), „Образование“ (16,8%), „Здравеопазване“ (10,2%), „Технически науки и технически професии“ и „Науки за обществото и човешкото поведение“ (по 8,3%). Броят на дипломираните преди 12 месеца е следният – „Бизнес и администрация“ (21,4%), „Образование“ (17,2%), „Науки за обществото и човешкото поведение“ (10,9%), „Здравеопазване“ (9,7%) и „Технически науки и технически професии“ (8,9%).

Към края на 2024 г. у нас се обучават общо 5029 докторанти, като от тях 52% са жени. За сравнение, в предходните години техният брой е съответно 5184 през 2023 г., 6548 през 2022 г., 6542 през 2021 г. и 6570 през 2020 г., сочи изследването на НСИ.

В редовна форма на обучение са зачислени 3063 души, или 60,9% от докторантите. Най-голям дял от докторантите се обучават в област София (столица) –57%, следвана от областите Пловдив (11,3%), Варна (9,2%) и Велико Търново (7,1%).

Статистиката отчита лек ръст на новоприетите докторанти, които са 1840.

През 2023 г. те са били 1728, а през 2022 г. – 1710. В сравнение с предходната година нараства и броят на дипломиралите се докторанти, като достига 1159 души при 955-има година по-рано.

От тях 640, или 55,2%, са жени. Най-голям е делът на дипломираните в следните области на образование: „Здравеопазване“ – 166 души (14,3%), „Науки за обществото и човешкото поведение“ – 162 души (14%), „Бизнес и администрация“ – 103 души (8,9%), „Образование“ – 101 души (8,7%), „Технически науки и технически професии“ – 88 души (7,6%), и „Изкуства“ – 81 души (7%). Подредбата и процентното разпределение са подобни на тези от 2023 г.

Чуждестранните докторанти са 574, или 11,4% от общия брой. Най-висок остава делът на тези от Китай, който достига 34,1% при 22,6 година преди това, следвани от докторантите от Гърция (14,3%), Израел (7,3%) и Република Северна Македония (6,1%).

В частни институции се обучават 3,7% от докторантите, като 84 души от тях, или 14,6%, са чужди граждани.

Your Image Description

Свързани статии:

Средствата за научноизследователска и развойна дейност продължават да нарастват ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма Подкрепа за развитие на дуалното обучение Подобряват система от санкции в училище

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: годишно изследванеДенятНационалния статистически институтпрофесионално обучение

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Полетът на фантазията

Следваща статия

„Написаното остава. Пиши правилно! 101 езикови бележки“ с премиера по БНР

Следваща статия
Директорът на Национално издателство за образование и наука "Аз-буки" Емил Спахийски представи книгата "Написаното остава. Пиши правилно! 101 езикови бележки" в ефира на предаването "Нашият ден" по БНР

„Написаното остава. Пиши правилно! 101 езикови бележки“ с премиера по БНР

Зрелостници анализираха на втората матура лидерството в клас и привличането на инвестиции

Зрелостници анализираха на втората матура лидерството в клас и привличането на инвестиции

Приветствие на министър Красимир Вълчев по случай 24 май

Приветствие на министър Красимир Вълчев по случай 24 май

Последни публикации

  • Сп. „Философия“, книжка 2s/2025, година XXXIV
  • DUALISTIC AND TRADITIONAL RELIGIOUS VIEWS AND THEIR EFFECT ON THE SOCIAL FABRIC IN BULGARIA
  • МYTHOLOGIZING OF BOGOMILISM IN THE WORK OF BULGARIAN WRITER IVAN GROZEV
  • THE NEW BOGOMILISM AND THE CONCEPT OF ORIGINAL SIN – AN APPROACH TOWARDS A CONTEMPORARY DUALISM?
  • THE OCCULT-ESOTERIC NATURE OF SOME BRANCHES OF CONTEMPORARY BOGOMIL DOCTRINE
  • THE ROLE OF BOGOMILISM IN THE THEOLOGICAL DEBATE BETWEEN PIETISTS AND ORTHODOX LUTHERANS
  • DISCOURSES ON BOGOMILISM IN EARLY MODERN WESTERN CHRISTIANITY
  • ICONOCLASM IN DUALISTIC HERESIES ACCORDING TO ANTI-HERETICAL WRITINGS IN EASTERN THEOLOGY FROM 10TH TO THE BEGINNING OF 13TH CENTURY
  • THE FIGURATIVE REPRESENTATIONS IN THE DUALISTIC TEACHING OF THE BOGOMILS
  • BOGOMIL’S DEPICTIONS AND GRAVE SYMBOLISM IN BULGARIA PRELIMINARY COMMENTS
  • THE BOGOMIL RITUAL BEFORE THE CROSS AND ITS DOCTRINAL FOUNDATIONS
  • DUALISTIC PRINCIPLES AND FORMULATIONS IN THE TEACHING OF THE PAULICIANS AND BOGOMILS THROUGH THE EYES OF PRESBYTER COSMAS AND EUTHYMIUS ZIGABENUS
  • CATHOLICOS JOHN OF ŌDZUN’S POLEMIC AGAINST PAULICIANS AND THE ARMENIAN-SYRIAN COUNCIL OF MANTZIKERT, 726
  • TOWARDS THE QUESTION OF ARMENIAN ANTI-DUALISM OF THE 5TH – 6TH CENTURIES AND ITS PHILOSOPHIC AND THEOLOGICAL PREMISES
  • България стана пълноправен член на Eвропейската конференция по молекулярна биология
  • България приема най-голямата международна студентска математическа олимпиада
  • Как се засажда босилек
  • България спечели четири медала от Международната олимпиада по физика в Париж
  • Не е просто учител, а опора и вдъхновение
  • Обявиха конкурси за началници на четири Регионални управления на образованието
  • Нови възможности за магистри
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2025, година XLXII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"