Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 4, 2020

Само учителят може да „зарази“ учениците с наука

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
22-01-2020
в Брой 4, 2020
A A
Доц. Албена Йорданова е преподавател по биохимия в катедра „Химия и биохимия, физиология и патофизиология“ на Медицинския факултет на СУ „Св. Климент Охридски“. Завършила е Софийския университет. Има над 80 публикации в научни издания, от които 32 са в списания с импакт-фактор.
От 2011 г. е председател на Националната комисия за организиране и провеждане на Националната олимпиада по „Биология и здравно образование“ и ръководител на националния отбор на България за участие в международни олимпиади по биология за средношколци.

Зина СОКОЛОВА

Първата международна олимпиада на доц. Албена Йорданова е през 2010 г. в Южна Корея, където отборът печели два бронзови медала. На следващата година, в Тайван, равносметката е
1 сребърно и 2 бронзови отличия. После няколко години поред ежегодно се печелят по 1 – 2 бронзови медала, до повратната 2016 г., когато учениците се представят блестящо и завоюват 1 сребърен и 2 бронзови медала в далечен Виетнам. През 2017 г. във Великобритания участниците се представят изключително добре и си тръгват с 1 златен,
1 сребърен и 1 бронзов медал. През 2019 г., на 30-ата Международна олимпиада по биология в гр. Сегед, Унгария, и четиримата ни участници печелят – 2 сребърни и 2 бронзови медала!
„Мога да изтъкна няколко положителни момента в работата с олимпийския отбор – казва доц. Албена Йорданова. – Единият е, че в последните години започнахме да издаваме книжки с тестовете и практическите задачи от областни и национални кръгове на проведени олимпиади. По този начин новите участници имат възможност да се запознаят с форма́та и да се подготвят по-добре. Имаме страница във „Фейсбук“, където се отразяват всички планирани и вече протекли събития и лесно се осъществява контакт между биолозите олимпийци. Но най-важният момент, който отчитам като изключително ползотворен, е, че от 2014 г. в лабораториите на Биологическия факултет организираме летни и зимни школи по биология.
На тези школи, които са два пъти годишно по пет дни, идват по около 50 ученици от по-горните класове от цяла България, които са участвали на предишната национална олимпиада по биология. В лабораторията на Биологическия факултет те овладяват основно важни практически умения, усвояват различни лабораторни техники за изолиране и пречистване на различни вещества, определяне на неизвестни концентрации, дисектират животни, работят с определители в катедрите по ботаника и по зоология, решават генетични задачи и др. Повечето от участниците в школите след завършването си се насочват към професионална кариера главно в областта на медицината и биологията.
Това им дава реални практически знания и умения, както и много голям шанс да заемат призови места на международните олимпиади. Недобрата новина е, че тези школи изискват сериозно финансиране, тъй като уникалните апарати, реактивите и химикалите, с които се провеждат експериментите, са скъпи. Едно училище не може да си позволи апаратурата, с която разполагаме в Университета, и затова е важно жадните за знания младежи да се докоснат до магията на науката, което се осъществява в школите.“
Без тези допълнителни занимания учениците ни практически няма как да се подготвят на ниво за едно международно състезание, категорична е доц. Йорданова. Когато един ученик ходи на такава школа от IX клас, за няколко години натрупва минимума от умения. Всъщност основният проблем е, че от години съществуващите някога в училищата лаборатории са занемарени напълно и едва сега започват да се възстановяват, но само в няколко училища. А лабораторната работа, усвояването на практически методи, техники, работата с апаратура са много важни. По време на международните олимпиади 50% от задачите са теоретични, останалите са практически, като се набляга на дисекции на животински организми, определяне на филогенетични връзки, ензимна кинетика, изолиране и пречистване на биомолекули, микроскопски техники и др. А кое е решаващо за мотивиране на учениците да се занимават с биология – учителят или една добре оборудвана лаборатория.
„Комбинацията от двете би била идеалният вариант – подчертава доц. Йорданова. – Но на този етап водещата причина е вдъхновяващият учител. Имаме такива в София, Силистра, Казанлък, Плевен, Бургас, Враца, Благоевград, които работят много добре с учениците. И благодарение на тях успяваме да съхраним традициите си – България участва на тези олимпиади от самото начало и е сред учредителите на олимпиадата по биология през далечната 1989 г.“
На предстояща конференция с учители и ученици, посветена на образованието по природни науки, доц. Йорданова ще изнесе лекция за бързи методи за ранна диагностика на белодробна зрялост при новородени деца.
С нея ще покаже на подрастващите какви конкретни приложения може да имат научните знания.
„От дълги години нашият колектив под ръководството на проф. Здравко Лалчев и проф. Емилия Христова – първия неонатолог у нас, въвел екзогенната сърфактант-терапия, изследва белодробна зрялост при различни пациенти, както преждевременно новородени, така и хора с различни белодробни патологии. При тях можем да оценим доколко е увреден белият дроб в резултат на механична травма, излив на стомашни сокове, ракови заболявания или наличие на алвеоларна протеиноза – как тези състояния увреждат състава и структурата на белия дроб.“
Темата вълнува доц. Йорданова от студентските ѝ години – нейната дипломна работа е посветена на оценка на състава на алвеоларния сърфактант. Дългогодишните ѝ проучвания водят до там, че чрез тестване на клинични проби от новородени деца или техните майки може да се определя белодробната зрялост при недоносените новородени. При преждевременно раждане има много голям риск бебето да развие неонатален респираторен дистрес синдром – заболяване, което се характеризира с липса или недостатъчност на специфичен за белия дроб липопротеинен комплекс, водещо и до висока смъртност. За нормалното постнатално развитие на недоносеното дете е важно да му се направи бърза и адекватна биохимична и биофизична оценка за състоянието на белия дроб на базата на клинични изследвания.
Преди три години екипът на доц. Йорданова печели проект, финансиран от Фонд „Научни изследвания“, на тема „Разработване на съвременни методи за ранна и бърза диагностика на неонатален респираторен дистрес синдром при рискови новородени деца“. Известно е, че относителният дял на рисковите новородени деца в България прогресивно нараства. При тези деца рискът от смъртност е многократно по-висок поради възникване на респираторни нарушения, като в резултат на развитие на неонатален респираторен дистрес синдром се регистрира до 50% смъртност при преждевременно родените деца у нас. Затова и учените се надяват резултатите от проекта да променят тази негативна статистика и да бъдат от полза за подобряване на качеството на живот на недоносените деца, както и на техните родители, което е безценно.
„В лабораторни условия чрез подходящи биохимични и биофизични методи тествахме клинични проби трахеални аспирати, околоплодни води, назо-гастрални аспирати и др., които от дълго време се получават по инвазивен и доста болезнен начин – подчертава доц. Йорданова. – В последните години се оказа, че може да изследваме със същия успех стомашното съдържимо на новороденото – т.нар. гастрален аспират, който се взима веднага след раждането с неинвазивна и лесна процедура. Установихме, че след анализ на пробите специфични повърхностни характеристики, както и специфични маркерни протеини дават информация за белодробната зрялост на детето. Приносът на нашия колектив е, че гастралните аспирати могат да се използват като подходяща клинична проба за анализ и оценка на белодробната зрялост на новородените деца. Резултатите от изследванията показват дали е необходимо на бебето да се приложи т.нар. екзогенна сърфактант-терапия , която е животоспасяваща при преждевременно родените деца. При тази терапия в белия дроб на новороденото се вливат синтетични или естествени (изолирани от различни животни – крави, телета, прасета) сърфактантни препарати, които са изключително скъпи.
Цената на единичната доза е над 1000 лв., а за едно дете са необходими три дози. В България има практика на всяко недоносено дете превантивно да се вливат екзогенни сърфактанти, което е голямо разхищение на средства. Прилагането на нашите лабораторни анализи в клиничната практика би довело до по-точна преценка за необходимостта от сърфактант-терапия и би спестило средства за закупуване на препаратите.“

Your Image Description

Свързани статии:

Невръстните родилки Default ThumbnailИнститут на БАН изважда на пазара екозеленчуци Софийският апел за цифрово образование Делото на Светите братя отстоява правото на знание

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Наука

Последвайте ни в социалните мрежи

Споделяне38Tweet
Предишна статия

Алтернативното професионално образование

Следваща статия

Промени, но не революционни, а еволюционни

Следваща статия
СА – Свищов

Промени, но не революционни, а еволюционни

ЦПЛР – ОДК, Велинград

Деца помагат на деца

Българската хуманитаристика  е в Web of Science

За качество се плаща повече

Последни публикации

  • Шест медала за българските ученици от Международната олимпиада по лингвистика
  • „Избирам да следвам в България“: Нова програма на МОН предлага безплатно обучение и стипендии за родни таланти
  • За училището, което винаги намира място под слънцето
  • Сп. „Философия“, книжка 2s/2025, година XXXIV
  • DUALISTIC AND TRADITIONAL RELIGIOUS VIEWS AND THEIR EFFECT ON THE SOCIAL FABRIC IN BULGARIA
  • МYTHOLOGIZING OF BOGOMILISM IN THE WORK OF BULGARIAN WRITER IVAN GROZEV
  • THE NEW BOGOMILISM AND THE CONCEPT OF ORIGINAL SIN – AN APPROACH TOWARDS A CONTEMPORARY DUALISM?
  • THE OCCULT-ESOTERIC NATURE OF SOME BRANCHES OF CONTEMPORARY BOGOMIL DOCTRINE
  • THE ROLE OF BOGOMILISM IN THE THEOLOGICAL DEBATE BETWEEN PIETISTS AND ORTHODOX LUTHERANS
  • DISCOURSES ON BOGOMILISM IN EARLY MODERN WESTERN CHRISTIANITY
  • ICONOCLASM IN DUALISTIC HERESIES ACCORDING TO ANTI-HERETICAL WRITINGS IN EASTERN THEOLOGY FROM 10TH TO THE BEGINNING OF 13TH CENTURY
  • THE FIGURATIVE REPRESENTATIONS IN THE DUALISTIC TEACHING OF THE BOGOMILS
  • BOGOMIL’S DEPICTIONS AND GRAVE SYMBOLISM IN BULGARIA PRELIMINARY COMMENTS
  • THE BOGOMIL RITUAL BEFORE THE CROSS AND ITS DOCTRINAL FOUNDATIONS
  • DUALISTIC PRINCIPLES AND FORMULATIONS IN THE TEACHING OF THE PAULICIANS AND BOGOMILS THROUGH THE EYES OF PRESBYTER COSMAS AND EUTHYMIUS ZIGABENUS
  • CATHOLICOS JOHN OF ŌDZUN’S POLEMIC AGAINST PAULICIANS AND THE ARMENIAN-SYRIAN COUNCIL OF MANTZIKERT, 726
  • TOWARDS THE QUESTION OF ARMENIAN ANTI-DUALISM OF THE 5TH – 6TH CENTURIES AND ITS PHILOSOPHIC AND THEOLOGICAL PREMISES
  • България стана пълноправен член на Eвропейската конференция по молекулярна биология
  • България приема най-голямата международна студентска математическа олимпиада
  • Как се засажда босилек
  • България спечели четири медала от Международната олимпиада по физика в Париж
  • Не е просто учител, а опора и вдъхновение

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"