Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 42, 2021

Можело било

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
20-10-2021
в Брой 42, 2021
A A

Стоян Стоянов

Във време на дигитализация във всички сфери на публичния и икономическия живот се оказва, че една българска институция може да се похвали, че е сред водещите в света по предоставянето на електронни услуги. Става дума за Националния център за информация и документация (НАЦИД) към МОН. На неговия сайт са достъпни над 30 административни услуги. А сред най-новите и най-успешните е e-APP – програма за поставянето на електронен апостил на образователни документи.
„Представихме нашия опит в издаването на електронен апостил (e-apostille) по време на XII форум относно приложението на e-APP – Пилотната програма за електронен апостил на Постоянната комисия за прилагане на Хагската конвенция за премахване на изискването за легализация на чуждестранни публични актове. Форумът се проведе онлайн в началото на октомври 2021 г. И на него се установи, че сме първите с пълна дигитализация на тази услуга – от подаването на заявката, през заплащането на услугата до получаването на заверените документи“, коментира за „Аз-буки“ Величка Лозанова – директор на дирекция „Информационни дейности и удостоверяване на образователни документи“ в НАЦИД.
Екипът на Центъра успява да реализира за половин година проекта за разработване и пускане в действие на първата по рода си у нас услуга, финансиран по
ОП „Добро управление“. Тя е достъпна от 15 юни 2020 г. А в периода до юни 2021 г. вече са издадени над 1800 електронни апостила – както за заверка на образователни документи за кандидатстване на български граждани в чужди висши училища, така и за легализиране на дипломите на чужди граждани, завършили образованието си в България.
Но какво ни поставя на челните места в света? „Всяка подобна програма за електронен апостил има два компонента. Единият е електронен регистър на издадените апостили, който има три нива на усъвършенстване. Базовото е система, която позволява търсене по номер на издаден апостил в регистъра и чрез код за достъп дава информация, че този апостил е издаден на дадена дата и всичко с него е наред. Следващото ниво на функционалност е възможността да се види и документът, за който е издаден този апостил. И много държави са стигнали дотук.
А третото ниво е система, която позволява не само да се провери кога е издаден даден апостил, но да се провери и електронният подпис, с който той е издаден. Тоест дали даденото длъжностно лице е било оторизирано от съответната институция да подписва подобни документи към момента на издаването им. И внедрената от НАЦИД система дава подобна възможност“, обяснява Величка Лозанова, която реализира електронния апостил у нас.
Изградената система в НАЦИД позволява да се провери и дали е правена манипулация на целия подписан документ след неговото създаване. Всичко това гарантира високо ниво на сигурност на издаваните eлектронни апостили от НАЦИД. „Ние сме напред и в друго отношение – пакетът на този електронен документ може да бъде проверен и на интернет страницата на Държавната агенция „Електронно
управление“ (ДАЕУ)“, допълва Лозанова.
За улеснение на клиентите изградената система дава възможност и за електронно заявяване на услугата електронен апостил от всяка точка на света, заплащането ѝ по електронен път чрез портала на НАЦИД поради осъществена интеграция със средата за електронни плащания на ДАЕУ и получаването на документите на посочен имейл адрес. Електронният апостил е напълно равностоен на хартиения документ и форматът му не е повод да бъде отказано признаването му от която и да е държава, страна по конвенцията, независимо дали тя го е въвела. Засега в НАЦИД нямат информация издаден от тях електронен апостил да не е бил признат в друга държава. Към момента официално 130 държави са ратифицирали Хагската конвенция и са страни по нея. Още 27 са със статут на наблюдатели и кандидатстващи.
За легализирането на какви документи може да се използва услугата за електронен апостил в НАЦИД? На практика, за всички образователни документи – от такива от предучилищното образование в детските градини, през дипломите за средно и професионално образование и обучение до защитата на докторска степен във висши училища и научни институции. А времето за заверка е сведено до минимум и електронният апостил може да се направи буквално за секунди след проверка в регистрите.
Но тук има и една особеност – изцяло електронна може да бъде заявката само за документи, които се намират в официалните регистри на МОН, някои от които поддържа НАЦИД. Така изцяло електронна може да е услугата за поставяне на електронен апостил на документи, включени в регистъра на издадените дипломи и свидетелства от институциите от системата на предучилищното, училищното и професионалното образование и обучение от 2008 г.
насам. За дипломите от висшите училища подобен регистър се поддържа в електронен вид от 1 февруари 2012 г.
Всеки с диплома или свидетелство отпреди тези дати трябва да подаде документите по стандартния ред, като ги приложи в заявката си до НАЦИД в оригинал. Но накрая и за такъв документ може да се получи електронен апостил.
„От най-доброто наистина направихме най-доброто. Може би сме единствената държавна администрация, която има пълна електронизация на всички административни услуги.
Имаме изключително голям практически опит в дигитализацията и интеграцията между различни информационни системи“, коментира Вержиния Цанкова – главен секретар на НАЦИД. По думите ѝ е осигурена и висока степен на защита на поддържаните бази данни и информационни системи. Както и на изградените връзки с други институции, необходими за извършването на електронни услуги.
„Работим по регистрите за висшите училища, на действащи и прекъснали студенти и докторанти и на завършилите. В момента връзка между последните два няма. Целта е да имаме обединен регистър, за да може в реално време да се проследява актуалният статут на даден студент или докторант от записването и движението му до края на неговото обучение“, отбелязва още Цанкова.

Your Image Description

Свързани статии:

Подаръче за мама Международно младежко биенале „Българските следи по света – с палитра, камера и слово“ Как банкоматът ни дава пари Великият нов свят

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Компас

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Подаръче за мама

Следваща статия

Лесовъдството е изкуство

Следваща статия
Лесовъдството е изкуство

Лесовъдството е изкуство

Фестивал на изкуствата

Фестивал на изкуствата

Нормативни промени  за задочниците по право

Нормативни промени за задочниците по право

Последни публикации

  • Министър Красимир Вълчев връчи наградите на „Неофит Рилски“
  • Министър Вълчев: Вложените в образование и наука средства са с най-висока обществена възвръщаемост
  • Откриха поделението на Русенския университет „Ангел Кънчев“ в молдовския град Тараклия
  • Премиера на Издателство „Аз-буки“: Книга със 101 езикови бележки ни учи на важните правила в българския език
  • Президентът Румен Радев участва в изпращането на абитуриентите от Националната гимназия в Благоевград
  • Празнично шествие в столицата по случай 24 май
  • Заместник-министър акад. Витанов призова за запазване на Рамковата програма за научни изследвания и иновации след 2027 г.
  • Министър Вълчев ще препоръча на училищата по-късно начало на учебния ден
  • Приветствие на министър Красимир Вълчев по случай 24 май
  • Зрелостници анализираха на втората матура лидерството в клас и привличането на инвестиции
  • „Написаното остава. Пиши правилно! 101 езикови бележки“ с премиера по БНР
  • Повече обучаващи се в професионални програми
  • Полетът на фантазията
  • МОН публикува за обществено обсъждане промени в Закона за предучилищното и училищното образование
  • Българската наука излиза на световната сцена в роботиката
  • Първото училище в Кюстендил празнува с приятели
  • Димитър Маринов ще представи книгите си в София
  • Жените, които променят света
  • Българското неделно училище „Св. Св. Кирил и Методий“ в Египет възстановява работа
  • Премиерът Росен Желязков: 24 май е празник, върху чиито основи да градим нашето общо европейско бъдеще
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Mathematical Modelling of the Transmission Dynamics of Pneumonia and Meningitis Coinfection with Vaccination

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"