Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 10, 2023

Конструктор на детството

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
08-03-2023
в Брой 10, 2023
A A
Все повече детски градини у нас вплитат LEGO Education в педагогическите си ситуации, което помага на децата да развиват умения, докато играят

Kатерина КОВАЧЕВА

Танцуващи LEGO роботи, STEM работилница за логистични практики и транспортни умения, познания за енергията и съхранението ѝ – това са само част от активностите, които учителите успяват да внедрят на всички етапи на образованието чрез портфолиото от образователни решения на LEGO Education – от детската градина до гимназията. Те са специално разработени в партньорство с педагогически специалисти и се използват в много държави по света. У нас това става от края на 2019 г., когато Центърът за творческо обучение става официален партньор на LEGO® Education за България. Над 80 детски градини от цялата страна включват дейности с конструкторите в програмата си.
Да преподаваш с LEGO Education, е реалистична и постижима цел. Достатъчно е ръководството и екипът на градината да имат визия и план за включването му. А екипът на Центъра за творческо обучениe подкрепя детското заведение в изготвянето на плана и обучението на учителите.
„Голям брой детски градини в България вплетоха LEGO Education в педагогическите си ситуации. Обикновено, докато учителите трупат първоначален опит, комплектите влизат кaтo допълнителни дейности. Постепенно, с придобиването на увереност и практика, екипът на детската градина сам вижда ползите от подхода „учене чрез игра“ с ресурсите на LEGO. И започва да планира внедряването му в задължителната форма на обучение именно в педагогическите ситуации. Обикновено отнема около една учебна година решенията на LEGO Education да станат част от седмичните разпределения. Различните комплекти могат да бъдат използвани в обучението на повече от едно образователно направление“, споделя за в. „Аз-буки“ Валентина Венкова – мениджър „Внедряване LEGO® Education и STEM“ в Центъра за творческо обучение. Тя е дипломиран магистър по психология на развитието. Има професионален опит като психолог в детска градина и психомоторен специалист в център за деца със специални образователни потребности.

Заниманията с лего конструкторите развиват 24 умения, сред които
фина моторика, сензорно-двигателни умения, внимание, умствена
и пространствена визуализация

24 умения – точно толкова развива един лего конструктор: фина моторика, сензорно-двигателни умения, умствени визуализации, внимание и пространствена визуализация са само част от тях. Решенията се базират върху подходите „учене чрез игра“ и „учене чрез правене“ и са създадени да бъдат използвани предимно в образователна среда. Комплектите са съпроводени от образователни ресурси – ръководства за учителя, готови планове на педагогически ситуации (уроци), както и от обучителни програми за педагогически специалисти. Това подпомага ефективното внедряване на решенията в учебния процес.
LEGO е съкращение от leg godt, което на датски език означава „да играем добре“.
„Комплектите LEGO Education подпомагат холистичното развитие на децата, формирането на компетентности, знания, умения и нагласи в различни области на развитие.
Някои от образователните решения акцентират върху социално-емоционалните компетентности на децата, умението да разпознават и изразяват правилно емоциите си, да се поставят на мястото на другия, да разбират последствията от собствените си действия върху околните, да си сът-
рудничат и споделят или да разрешават конфликти по конструктивен начин – отбелязва Валентина Венкова. – Например с помощта на комплекта „Построй ми емоции“ децата се запознават с историите на различни герои и се опитват да разрешават възникнали конфликти в игра „наужким“, докато строят и се забавляват.“
Друга част от комплектите се фокусират върху развитието на езиковата култура, речника и грамотността на децата, както и върху познанията им за околния свят. В свят, доминиран от технологии, които са толкова напреднали, че дори ни подсказват продължението на изречението, което сме започнали да пишем, е много важно да умеем да се изразяваме правилно. Да имаме богат речник и въображение. Да мислим и говорим последователно и да умеем да се аргументираме. Всички тези умения се формират още в пред-
училищна възраст, а комплектите LEGO Education го правят по интуитивен начин под формата на игра.
„С комплектите „Моят XL свят“ и „Построй ми история“ децата изучават своята общност или населено място. Запознават се с различни професии. Научават се на толерантност към различните други. Конструират свой град на мечтите, позната детска приказка или си създават собствена“, допълва Валентина.
Изключително важни за XXI век са STEM уменията – ключови компетентности в сферата на природните науки, математиката, алгоритмичното мислене, инженерния дизайн и технологиите. Комплектите на конструктора с тази насоченост отварят света на децата към тези науки по забавен и интуитивен начин.
„Например с комплекта „STEM парк“ децата лесно разбират концепцията за верижна реакция и причинно-следствени връзки чрез наблюдение и експериментиране с различни функционални елементи: зъбчати колела, рампи или пружини. А комплектът „Коудинг експрес“ им помага по нагледен начин да усвоят концепции като „цикличност“ и „условност“. Да мислят аналитично, логично. Да създават различни влакови маршрути и да разиграват разнообразни сценарии от реалния живот с включените в комплекта елементи“, обяснява Валентина Венкова.
Портфолиото включва и животни и човечета, които обогатяват социалните взаимодействия между децата в основните дейности. Но което е по-важно – често влизат в индивидуалните и груповите дейности по допълнителна подкрепа, осъществявана от специалистите психолози, логопеди и ресурсни учители.
Най-голямата полза за развитието на децата е, че заниманията насърчават любопитството и любовта
към откривателство и изследване на света около тях, което стои в основата на желанието за ученето през целия живот. Освен това обучителните ресурси правят лесно изграждането на връзки между отделните образователни дисциплини. А както знаем, умението да трансферираш знания от една познавателна област в друга, е едно от най-важните за XXI век. Всичко това подготвя децата да преминат плавно и да се адаптират по-успешно в училище, където проектно базираното обучение е все по-застъпено в учебната програма.
Интересен е методът за „преподаване“ на програмиране чрез конструкторите в детските градини. На практика, реално не се учи програмиране. Вместо това децата се запознават с базови концепции, които подкрепят аналитичното и логическото мислене и стоят в основата на уменията за програмиране.
„Например с комплекта „Коудинг експрес“ децата нагледно разбират какво представляват последователността от действия,
цикличността и условното кодиране. Последното се случва чрез използването на специални цветни плочки, които се поставят върху релсите и променят „поведението“ на влакчето, когато то преминава върху тях. Формата на самата релсова композиция пък нагледно представя концепцията за цикличност – затворен кръг или овал, или за условност при използването на стрелка за раздвояване на маршрута. Всичко това се поставя в контекста на конструктивна игра и някаква история, в която децата неусетно се идентифицират с героите. Така интуитивно развиват базовите си умения за логично и алгоритмично мислене заедно със социално-емоционалните си умения и езиковата си грамотност“, допълва Венкова.
Центърът за творческо обучение предоставя две обучителни програми с решенията на LEGO Education за детски градини – „Социално-емоционално развитие и езикова култура“ и „STEM, роботика и програмиране“. Те са подходящи както за учители, така и за ръководния екип на образователната институция. Значителен превес в обученията имат участници от държавни и общински детски градини. Обхванати са малки и големи населени места в цялата страна. Само за 2022 г. са обучени над 500 учители. Това е в унисон с работата на Центъра за подобряване на цялостната образователна среда в България чрез смисленото внедряване на иновативни образователни технологии и методики.

Your Image Description

Свързани статии:

От София към звездите Управлението на езиковото разнообразие е възможно Децата искат да бъдат изслушвани Кой най-бързо реди пъзел „Темида“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Компас

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

От София към звездите

Следваща статия

Да възпиташ стопани на българската гора

Следваща статия
Да възпиташ стопани  на българската гора

Да възпиташ стопани на българската гора

Бургаски училища пазят родните традиции

Бургаски училища пазят родните традиции

Желаното школо

Желаното школо

Последни публикации

  • Зрелостници анализираха на втората матура лидерството в клас и привличането на инвестиции
  • „Написаното остава. Пиши правилно! 101 езикови бележки“ с премиера по БНР
  • Повече обучаващи се в професионални програми
  • Полетът на фантазията
  • МОН публикува за обществено обсъждане промени в Закона за предучилищното и училищното образование
  • Българската наука излиза на световната сцена в роботиката
  • Първото училище в Кюстендил празнува с приятели
  • Димитър Маринов ще представи книгите си в София
  • Жените, които променят света
  • Българското неделно училище „Св. Св. Кирил и Методий“ в Египет възстановява работа
  • Премиерът Росен Желязков: 24 май е празник, върху чиито основи да градим нашето общо европейско бъдеще
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Mathematical Modelling of the Transmission Dynamics of Pneumonia and Meningitis Coinfection with Vaccination
  • Най-добрите математици сред студентите
  • Games in Function of Development of Multiplication Skills
  • A Pedagogical Method of Teaching Nested Loops in Introductory Programming Courses
  • Българските азбуки и чатджипити
  • Предизвикателства на дигиталната трансформация в обучението за комуникация при кризи
  • Дигиталното рисуване в обучението по рисуване на студенти от педагогическите специалности
  • Трансконтиненталният трансфер на Фрьобеловата педагогика – американският контекст
  • Българската литературна класика за деца. Образованието и образователните институции. Идейно-естетически, педагогически, етично-културологични аспекти
  • Изграждане на компетенции и компетентности за моделиране в обучението по математика в детската градина и началното училище при студенти бъдещи учители

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"