"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Аз-букиAz-buki National Publishing House for Education and Science
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About us
    • About us
    • Who we are
    • Team
    • Ethics
    • Documents
  • Az-buki Weekly
  • Journals
    • Strategies for Policy in Science and Education
    • Bulgarian Language and Literature
    • Pedagogika-Pedagogy
    • Mathematics and Informatics
    • Natural Science and Advanced Technology Education
    • Vocational Education
    • Istoriya-History journal
    • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
    • Filosofiya-Philosophy
  • Editions
  • Projects
  • Advertising
  • Subscribe now
  • Contact
  • en_US
  • bg_BG
  • Main Page
  • About us
    • About us
    • Who we are
    • Team
    • Ethics
    • Documents
  • Az-buki Weekly
  • Journals
    • Strategies for Policy in Science and Education
    • Bulgarian Language and Literature
    • Pedagogika-Pedagogy
    • Mathematics and Informatics
    • Natural Science and Advanced Technology Education
    • Vocational Education
    • Istoriya-History journal
    • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
    • Filosofiya-Philosophy
  • Editions
  • Projects
  • Advertising
  • Subscribe now
  • Contact
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Az-buki National Publishing House for Education and Science
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Uncategorized

On Bulgarian Dali-Questions and the Relation to the Subjunctive Mood

v.genkov@azbuki.bg by v.genkov@azbuki.bg
13-10-2022
in Uncategorized
A A

Margarita Dimitrova
Center of Linguistics of the University of Lisbon

https://doi.org/10.53656/bel2022-5-3MD

Abstract. The subjunctive mood has been widely discussed from the perspective its selection in complements of volitional, directive and emotive-factive predicates (Picallo 1984, Raposo 1985, Ambar 1988, a.o.). Subjunctive questions and other type of subjunctive main clauses, on the other hand, have not been subject to much systematic research. Some works (Ambar 2016, Giannakidou 2016) suggest that, in main clauses, the selection of the subjunctive mood codifies the expression of the speaker’s evaluations. In line with this view, we discuss the syntactic expression of the Bulgarian dali-questions which do not consist in true requests for information but rather display a flavour of wondering encoded in the occurrence of dali and its morphological make up combining the subjunctive particle da and the interrogative particle li. Considering the properties of the Balkan subjunctive particles, we discuss the syntactic expression of Bulgarian dali-questions building on previous analyses of Bulgarian yes-no questions (Dimitrova 2020).
Keywords: Subjunctive mood; dali-questions; Balkan subjunctive particles

Log in to read the full text Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailKantian Hesitations around the Proper Philosophical Method Default ThumbnailTactics and Strategy of Translating Terms into Bulgarian (in Comparrison with Russian and Serbian) Default ThumbnailThe Theme of Janusz Korczak and the Rights of the Child in the Training of Future Teachers Default ThumbnailBulgarian Political Elite in XIX Century – Evolution in the Ottoman Context: Dimitraki Bey Teodorov’s Case

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Language Note as a Linguistic Genre

Next article

Bulgarian Language Curricula in School Education – Current State and Prospects

Next article

Bulgarian Language Curricula in School Education – Current State and Prospects

Linguistic and Methodological Problems when Working in Profi led Preparation Classes

Explanation, Narration and Lecture as Teaching Methods – Signifi cant Characteristics of Language and Style

Последни публикации

  • По-добре програмист, отколкото танцьор
  • Училищата в Златоград и Неделино вече имат нови STEM центрове
  • Шест ученически поректа бяха отличени на Националното състезание по природни науки и екология
  • Експерти от България и Румъния обсъждат социалните измерения на висшето образование
  • Пътни полицаи разговарят с ученици за рисковете на пътя в Пловдив
  • 115 учители споделят добри практики от обучения по религия
  • Националният музей на образованието с обучения за иновативни и алтернативни подходи в образованието
  • 78. СУ „Христо Смирненски“ издаде книга с приказки на деца със специални потребности
  • 76 майсторски класове надграждат квалификацията на учителите
  • Третият салон на съвременната българска литература за деца и юноши събра в Италия над 40 участници
  • Диабетът не се развива от днес за утре
  • Разкриват „Оперни тайни“ на децата във Варна
  • „Монтесори“ педагогиката създава морален компас у детето
  • Учим от природата за природата
  • Връчиха наградите в конкурса „Родолюбие“
  • Таня Михайлова проведе среща за повече информираност за диабета в училищата
  • Откриха в пещера претендент за най-голяма паяжина
  • Софийският университет и Столичната община подписаха споразумение в сферата на образованието
  • Зам.-министър Емилия Лазарова откри STEM център в столичното 138. СУЗИЕ „Проф. Васил Златарски“
  • За термина амаксофобия
  • Министър Красимир Вълчев: Работата на медиаторите е изключително ценна за образованието и реализацията на децата
  • Pedagogy, Number 9/2025, Volume 97

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About us
    • About us
    • Who we are
    • Team
    • Ethics
    • Documents
  • Az-buki Weekly
  • Journals
    • Strategies for Policy in Science and Education
    • Bulgarian Language and Literature
    • Pedagogika-Pedagogy
    • Mathematics and Informatics
    • Natural Science and Advanced Technology Education
    • Vocational Education
    • Istoriya-History journal
    • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
    • Filosofiya-Philosophy
  • Editions
  • Projects
  • Advertising
  • Subscribe now
  • Contact
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"