Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2015 Брой 45, 2015

Трилиони сензори плетат нервната система на Земята

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
05-11-2015
в Брой 45, 2015
A A

Микросистемите в комбинация с електроника представляват сензорни системи, които могат да приемат информация и да въздействат на тяхната околна среда – естествения свят. Механичните елементи са изградени непосредствено до транзисторите и електрониката, ползвайки същите процеси и производствени технологии. Едно от главните предимства на МЕМС системите е, че те разчитат на същото масово производство като микроелектрониката, която ги прави икономически достъпни. Те започват да се произвеждат през 60-те години. Едно от приложенията им днес е в автомобилостроенето. Някои от най-новите модели са оборудвани с около 95 МЕМС сензора – в гумите, двигателя, купето и на други места. Te измерват налягане, произвежданите газове, ускорение и други параметри. Един интересен пример е датчикът, който подава сигнала за отваряне на въздушната възглавница, без който най-вероятно тези съоръжения за безопастност биха били прекалено скъпи, за да се използват масово. В момента в Гугъл се разработва и леща за очи, с която постоянно да се наблюдава глюкозата при хора с диабет. Нивото на глюкозата се отразява в сълзотворната течност и чрез лещата може да се препраща информация към смартфон или друг уред. Това е вид МЕМС устройство за медицината – изцяло автономна безжична микросистема. „В смартфоните също има много МЕМС сензори. Повечето сензори в смартфоните са механични – казва д-р Галчев. – Докато идващата генерация от телефони със сигурност ще имат и газови, и химични сензори в тях. Те ще могат да се използват за различни цели – за опазване на околната среда, да се следи въздухът, който дишаме. По-следващата вълна ще бъдат биосензорите – технологии, които ще се интегрират по-тясно с човека и биологичния свят.“ „Моделът на безжичните технологии днес се променя – казва д-р Цено Галчев. – Интернет и достъпът до него в днешно време се променят. Вече го наричаме облака, а достъп до облака се постига чрез традиционни методи като рутери, но и чрез други агрегатори на информация, като телефони и таблети. Те, от своя страна, са свързани с редица информационни източници във формата на многото безжични устройства, които навлизат в нашия бит, като фитнес гривни, смартчасовници, дрехи, чрез които се получават биометрични данни от човека. В къщата може да има смартхладилник, който напомня, че млякото е свършило. Очакванията са да стигнем трилион сензора, монтирани в света, и да се изгради нещо като „централна нервна система на земята“. Сензорите са първичният елемент във всяка смартсистема и те позволяват на компютъра да комуникира с естествения свят.“

Четете повече в бр. 45, 5 – 11 ноември 2015 г.

Your Image Description

Свързани статии:

Само на един телескоп разстояние Световна марка инвестира у нас в наука (Не)спокойната Вселена Строят хотел в Космоса до 2025-а

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Наука

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

„Математика и информатика“, книжка 6, година LVIII, 2015

Следваща статия

Стратегии на образователната и научната политика, година XXIII, книжка 6, 2015

Следваща статия

Стратегии на образователната и научната политика, година XXIII, книжка 6, 2015

Сп. „Химия“, книжка 6/2015

сп. "История", книжка 6, година XXIII, 2015

Последни публикации

  • Петима кандидати за началник на РУО – София-град, са допуснати до тест
  • Ученичка от Математическата в Пловдив в топ 5 на най-престижната международна изследователска програма
  • Всяко дете е личност, която заслужава уважение и подкрепа
  • Един учебен час… по дантела
  • Учени отгледаха модел на човешки мозък
  • Социални техники и изкуства на личността
  • Децата на Родопите – пазители на традициите
  • Българските ученици с 3 медала от Международната олимпиада по изкуствен интелект
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2025, година XXXIV
  • NEW TECHNOLOGIES TO INVESTIGATE THE BEHAVIOUR OF SILICA GELS IN POROUS MEDIA
  • ЕМОЦИОНАЛНАТА ИНТЕЛИГЕНТНОСТ КАТО ФАКТОР ЗА УСПЕШНА РЕАЛИЗАЦИЯ НА ПЕДАГОЗИ – БЪДЕЩИ УЧИТЕЛИ ПО БИОЛОГИЯ
  • Проблемно и проектно базирано обучение в рамките на извънкласна дейност „Светлината, без която не можем – проблеми и решения“
  • „ОТКРИВАНЕТО НА НОВИ НЕЩА Е ВАЖНО“: ВЛИЯНИЕ НА САМОСТОЯТЕЛНАТА ДЕЙНОСТ В КЛАС ВЪРХУ НАГЛАСИТЕ ЗА УЧЕНЕ ПО ХИМИЯ В ГИМНАЗИЯТА
  • Byte-size Chemistry of the Future Learning in Higher Education Settings
  • A CONCEPT MAP DESIGN FOR IDENTIFICATION AND CORRECTION OF STUDENTS’ MISCONCEPTIONS ABOUT WAVE-PARTICLE DUALITY OF LIGHT   
  • Училище на радостта
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2025, година LXVIII
  • THE IMPACT OF TEACHERS’ GENDER, EDUCATION, AND EXPERIENCE ON FOSTERING MATHEMATICAL CREATIVITY: A QUANTITATIVE STUDY
  • Комбинаторни задачи върху квадратни и триъгълни мрежи със „СтруниМа“ и Geogebra
  • ПРИМЕРЕН ПОДХОД ЗА ПРИЛОЖЕНИЕ НА ИЗКУСТВЕН ИНТЕЛЕКТ И ПРОЕКТНА ДЕЙНОСТ В ОБУЧЕНИЕТО ПО МАТЕМАТИКА
  • STATISTICAL ANALYSIS OF ACADEMIC ACHIEVEMENT AND INTRINSIC MOTIVATION IN STEM STUDENTS EDUCATED THROUGH A COMPETENCY-BASED APPROACH
  • МОДЕЛИ НА ВЕРОЯТНОСТНИ ПРОСТРАНСТВА В ОЛИМПИАДНИ ЗАДАЧИ

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"