Специалните училища работят да развият потенциала на възпитаниците си. „Министерството на образованието полага огромни усилия да промени обществените нагласи към децата с проблеми и необходимостта от интеграцията им в системата на образованието.
Обществото трудно приема нуждата от интегрираното им образование. Въпреки това подкрепа за тях ще бъде осигурена, както предвижда Законът за предучилищното и училищното образование.“ Това коментира зам.-министърът на образованието и науката Диян Стаматов по време на работна среща на тема „Образователните възможности за зрително затруднените деца и младежи с допълнителни увреждания – тяхното издирване, качествено обучение, подпомагане на родителите, преходът им към възрастни и интегрирането им в обществото“ в столичното Средно училище за деца с нарушено зрение „Луи Брайл“. Зам.-министър Стаматов представи проекта на Наредба за държавните изисквания за придобиване на квалификация „учител“, в която за първи път се залага обучение и по приобщаващо образование. Предвижда се студентите в педагогическите специалности да получават знания и умения за работа с деца и ученици със специални образователни потребности или от уязвими общности, както и да имат повече часове за практическа подготовка с тях. „Целта на тази работна среща с новия директор на училище „Пъркинс“ Майкъл Дилейни е дългогодишните ни американски партньори да представят пред МОН и Министерството на труда и социалната политика своята дейност и да споделят опит в ранното издирване на деца със зрителни и допълнителни увреждания и своевременното им обхващане в образователната мрежа. Те искаха да се запознаят и с опита на българските институции в оказването на социална подкрепа за развитието и интегрирането на тези деца в училище и в професионално отношение“, обясни за „Аз-буки“ директорът на училище „Луи Брайл“ Елка Белокапова. Заедно с МОН от „Пъркинс“ подкрепят през годините оборудването на специализирани кабинети в двете училища за деца със сензорни проблеми във Варна и в София. Жулиета Петкова – директор на СУ за деца с нарушено зрение „Д-р Иван Шишманов“ – Варна, сподели, че е необходимо при формиране на единните разходни стандарти за издръжка да се има предвид степента на увреждания на децата. „Нашите ученици имат нужда от много по-висок стандарт за издръжка, за да си вършим работата както трябва. Защото с децата с множество увреждания трябва да работят различни специалисти, които да използват и допълнителни технически средства. Ние не искаме децата да постигнат някакъв резултат, а своя максимум“, категорична бе Петкова.
Четете повече в бр. 40, 6 – 12 октомври 2016 г.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg