Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2018 Брой 5, 2018

За първия и петия

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
01-02-2018
в Брой 5, 2018
A A

Най-често се чудим какво да остане след тиренцето, което в езикознанието се нарича дефис. Дори не се сещаме, че може да има и други начин, чрез които да сигнализираме, че използваме арабската цифра като числително редно.
Според нормативните правописни речници на българския език вариантите за изписване на числителни редни с арабски цифри са два: чрез комбинацията от арабска цифра, дефис и букви или чрез комбинацията от арабска цифра и точка.
В актуалния нормативен речник на българския език от 2012 г. – Официален правописен речник на българския език (ОПР), обаче комбинацията от арабска цифра, дефис и букви не е уговорена самостоятелно. Това е направено във връзка с употребата на дефиса, като са дадени само следните примери за разглеждания случай – 1-ви (първи), 5-и (пети), 5-ия (петия), 5-ият (петият), 5-ото (петото), 90-те (деветдесетте) (стр. 103). За разлика от него в нормативния речник от 2002 г. – Нов правописен речник на българския език (НПР), отново при правилото за употребата на дефиса, е посочено, че дефисът се използва при изписване на числителни редни с арабска цифра и букви от края на числителното редно, които не съвпадат със съответното числително бройно (стр. 115). Казано по друг начин – при изписването на числително редно чрез комбинация от цифри и букви при числителните от първи до четвърти след дефиса остават последните две букви (1-ви, 2-ри, 3-ти, 4-ти), а от пети нататък след дефиса се пише само последната буква (5-и, 6-и, 7-и, 8-и, 9-и, 10-и, 20-и, 30-и и т.н.).
И в двата нормативни речника обаче ясно е посочено, че непунктуационна употреба точката се използва за означаване на числително редно име (ОПР, стр. 100; НПР, стр. 108), например: Завърши успешно 1. клас (първи клас).

Гл. ас. д-р Атанаска Атанасова
работи в Секцията за българска лексикология и лексикография
на Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“.

Четете повече в бр. 5, 1 – 7 февруари 2018 г.

Your Image Description

Свързани статии:

Това е една интересна работа, която… буди интерес Няколко студенти или няколко студента Под ръка и подръка, но само на път За слоганите и езиковата мода

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Написаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Български език и литература, книжка 1, година LX, 2018

Следваща статия

Стратегии на образователната и научната политика, година XXVI, книжка 1, 2018

Следваща статия

Стратегии на образователната и научната политика, година XXVI, книжка 1, 2018

Педагогика, година XC, книжка 1, 2018

Чуждоезиково обучение, книжка 1, година XLV, 2018

Последни публикации

  • Софийският университет и Столичната община подписаха споразумение в сферата на образованието
  • Зам.-министър Емилия Лазарова откри STEM център в столичното 138. СУЗИЕ „Проф. Васил Златарски“
  • За термина амаксофобия
  • Министър Красимир Вълчев: Работата на медиаторите е изключително ценна за образованието и реализацията на децата
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2025, година XCVII
  • Perceptions of Social Networking through the Prism of Teacher Education Students
  • Зам.-министър Наталия Михалевска: Центровете за подкрепа са партньор на училищата във възпитанието на учениците и разгръщането на таланта им
  • Над 9000 ученици със специални потребности и с изявени дарби са подкрепени по проекта „Успех за теб“
  • Модернизацията на висшето образование изисква задълбочаване на партньорството между университетите
  • Модел за прилагане на подхода на игровизация във висшето образование
  • Ученици от ПГ „Велизар Пеев“ блестят с майсторство на международно изложение
  • Повишаване на говорната компетентност в обучението по английски език на студенти бакалаври: подход, основан на задачи, за подготовката на бъдещи учители
  • A Case Study on University Students’ Performance, Attitudes, and AI Use in Completing an Online Multi-stage EFL Writing Assignment
  • Законова защита при забавени или неплатени заплати
  • Въздействието на себеефективността върху благополучието на студентите в дигиталната ера
  • Генеративен изкуствен интелект в образованието: проблеми и решения
  • Естественият интелект за изкуствения интелект в дигиталното приобщаващо образование
  • Development of Democratic Culture through Contents about the Roma in Classroom Teaching – Students’ Perception
  • Екологично знание в образователната система – възможности за мултиплициране на ефектите
  • Европейската комисия обяви покана за проекти по „Еразъм+“ за 2026 г.
  • „Аз-буки“ се среща с младите таланти на България
  • Че какво без песен е светът

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"