Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2019 Брой 26, 2019

Днешният човек е хомо медиатус

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
27-06-2019
в Брой 26, 2019
A A

– Проф. Вартанова, кое според вас трябва да е най-важното в обучението на студентите по журналистика? Съществуват мнения, че е по-добре журналистите да са завършили други специалности.

– Журналистиката  е много интересна професия. Тя е отворена и може да се практикува от хора, завършили различни специалности. Но като декан на най-големия факултет по журналистика в Русия, имаме 3500 студенти, съм убедена, че обучението по журналистика е много важно за бъдещите професионалисти.  То трябва да обхваща три важни компонента. Първият е общото образование – журналистите трябва да знаят много неща за света, както от хуманитаристиката, така и от природните науки. Те трябва да бъдат имат широк поглед върху всички области на живота – да познават обществото, културата, да знаят базови неща за организацията на света и на природата. Така че първият компонент на журналистическото образование са познанията за света. Това обяснява защо в професията идват много хора, завършили различни специалности, които успешно се развиват като журналисти.

Вторият компонент са специализираните познанията за журналистиката, масовата комуникация и медиите. Медийната сфера става все по-важна за обществото. В много страни хората днес прекарват с медиите повече от 10 часа, в САЩ – повече от 11 часа, в Русия – около 9 ч. Нараства консумацията на медийни продукти. Това означава, че журналистите трябва да познават добре тази сфера. Дори да работят във вестник, те много лесно могат да се преместят в телевизия, YouTube, социални мрежи, онлайн платформи. Затова е важно да се познават и пазарът на труда, структурата и ефектът на медиите върху хората. Журналистите имат отговорност и професионална етика, която е резултат от все по-засилващата се роля на медиите, от все по-засилващата се  медиатизация на обществото. Затова те трябва да са наясно какво правят, какъв е ефектът от тяхната работа, какви са нормите и етичните стандарти.

Третият компонент е практиката. Много студенти бъркат, когато започват да работят още през първата или втората година на своето следване. Това са златните години на кариерата, когато се поставя основата. Журналистическата професия е много интересна и студентите искат колкото се може по-скоро да почнат работа в някоя медия. Но най-добрата работа се върши от професионалисти.  А за да станат добри професионалисти, на журналистите им трябват много познания. И известна практика, разбира се. Факултетите по журналистика трябва да имат студентски медии, тъй като това е важна част от  образователния процес. През последните десет години инвестирахме много, за да  осъвременим производствената база във Факултета и да дигитализираме  студентските медии. Сега имаме уебсайт за студентския вестник, имаме тв канал в YouTube за нашите телевизионни новини и програми.

Това са трите стълба на образованието по журналистика – общо образование за професионалисти, теоретично образование и развиване на професионални умения в практиката. Професионалистите в медиите, които не са от нашите факултети,  се опират на два стълба – общо образование и практика. На тях обикновено им липсва онова разбиране за социалната отговорност на журналистите и необходимостта от спазване на етичните стандарти в порфесията.

– С участниците във форума, организиран от Факултета по журналистика и масова комуникация, споделихте за етичните принципи, въведени още от Ломоносов.

– Той пише статия за правата на журналистите около 1765 г. Мисля, че пръв формулира принципите за отговорността на журналистите, на авторите към аудиторията. Изключително негативно настроен е към плагиатите. Критикува много онези журналисти, които излагат собственото си мнение, без да вземат предвид различните гледни точки към даден проблем и без да се опитват да бъдат по-обективни. Ломоносов е категоричен, че в статиите трябва да има факти, новини, а не лични мнения. Много важно според него е и доброто познаване на езика. Това са били изключително модерни за времето си възгледи, които не губят своята актуалност и днес.

– Напоследък се засилва ролята на социалните меди, но те нямат професионална отговорност за разпространяваните от тях новини.

– Социалните медии изкривяват концепцията за новини. Не става дума само за етичните норми, но и за обществената стойност на новините. Информацията, която циркулира, е огромна, а хората са заети. Задача на журналистите е да подреждат новините според тяхната значимост за обществото, а не просто да съобщават това, което виждат. Те трябва да познават обществените приоритети, а това е трудна задача и  изисква добро образование. Много хора могат да съобщават горещи новини – всички имат мобилни телефони, но това не е журналистика.

Журналистите имат за задача не само да рапортуват, но и да проверяват фактите, което е много важно и крие подводни камъни. В интернет може да се намери всякаква информация, но журналистите трябва да се осланят на информация от сигурни източници, на които може да се има доверие. Ако са добре образование и със солидна практика – те вече развиват и интуиция за това.

– Знае се, че едни от най-трудните изследвания са тези, свързани с аудиторията.

– Преди живеехме в общество с масова аудитория – предполагаше се, че това е група хора с  еднакви или подобни интереси и медиите им предлагат новини и забавления. Днес аудиторията е много по-пъстра. Това дойде и от възможността да се гледат най-различни телевизионни канали, хората се разделиха по интереси. С появата на интернет и социалните мрежи тази фрагментация стана изключително голяма. От друга страна –  новите технологии дават възможност аудиторията също да оказва влияние. Днес хората искат различни неща и медиите трябва да се съобразяват с това. Журналистите вече не са монополисти в производството на новини. Самите хора създават новини, на които някои понякога се доверяват повече, отколкото на журналистите.

Аудиторията става все по-комплицирана и трудна за комуникация. Тя вече е технически много грамотна и затова журналистите трябва да я познават. Навремето главните редактори „знаеха“ какво иска аудиторията и обявяваха това на журналистите – но това е старата школа. Новата изисква журналистите да имат по-тесни връзки с аудиторията. Днес много руски медийни компании наемат на работа журналисти, ако те имат много последователи в социалните мрежи. За да имат добра заплата, трябва да имат повече от 10 000 абонати и повече. Това е изискване. Главният редактор казва на журналистите: не знам какво иска аудиторията, вие трябва да знаете. Вие трябва да си създадете собствена аудитория и да я привлечете към моята компания.

– Какво  е значението на медийните изследвания днес?

– То нараства по много причини. Увеличава се сегментирането на пазара на труда и  нуждата от добри журналисти. От друга страна, днес комуникацията с дигиталните медии изисква специалисти, които могат да работят в социални медии, да създават дигитално съдържание, да работят за различни платформа. Много компании искат да присъстват в интернет. Техни представители идват във Факултета и казват – дайте ни нови специалисти, не искаме традиционни журналисти. Затова разширяваме образованието за журналисти, за да обхванем и тази нова област на медийната комуникация.

Медийните проучвания изследват  връзката на медиите с икономиката, ролята им в културния процес, в изграждането на идентичност – и по отношение на нацията, и на отделния индивид. Днешният човек е хомо медиатус, който конструира своя опит чрез медийната среда. Така че медийните изследвания обхващат както традиционни, така и нови теми.

– Как оценявате работата на конференцията за комуникация, в която участвахте?

– Това беше интересна конференция, защото основната група бяхме учени от постсоциалистическите страни. Ние преживяхме радикални промени в много области. Медиите бяха полето на дебати, както и движеща сила на политическите промени. Затова е важно да знаем повече за тях. Конференцията поставя интересен фокус – мениджмънт на  комуникационния процес – теория и практика през XXI век. Добре е да се обединят тези различни области – как преходните общества в Източна Европа и Русия се справят с тази нова дигитална реалност, как реконструират медийните си сфери и журналистиката. Преживяваме двойна трансформация – и икономическа, и дигитална. Това прави нашия опит много важен. Необходими са ни аналитични инструменти, за да изследваме как се променя практиката в тази нова комуникационна среда.

 

Четете в бр. 26, 27 юни – 3 юли 2019 г.    

Your Image Description

Свързани статии:

Хаос в класната стая? Защо не? Проф. д.фз.н. Леандър Литов, член на Съвета на ЦЕРН: Студенти от Неапол редят глаголица на пергамент Проф. д-р Димитър Димитров – ректор на Университета за национално и световно стопанство, пред в. „Аз-буки“: Европейските мрежи са еърбъс в образованието

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Интервю

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Бургаският „Баткомобил“ отива в Лондон

Следваща статия

За фразеологизмите първа цигулка и свиря първа цигулка

Следваща статия
Защо „мекането“ е толкова заразно?

За фразеологизмите първа цигулка и свиря първа цигулка

Първото цялостно научно изследване на морфологичната система на китайския език в България

Международна конференция ,,Българистични езиковедски четения“

Последни публикации

  • За обидните думи
  • Издателство „Аз-буки“ търси студенти за практика
  • Нова структура на училищното образование най-рано след две години
  • 13 отбора от столични училища се включиха в интердисциплинарен турнир „Деца на науката“
  • INSAIT и ETH Цюрих представят най-мащабното проучване на математически доказателства, генерирани от изкуствен интелект
  • Връчиха отличията на лауреатите от XVIII национален конкурс „Морско конче“
  • Над 120 ученици от Видин се запознават със съдебната система
  • Снимка на броя: Огнено шоу
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 25/2025 г.
  • Издателство „Аз-буки“ с ново дигитално присъствие
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2025, година XXXIII
  • Сп. „Български език и литература“, книжка 3/2025, година LXVII
  • Излъчиха царици на буквите
  • Атестирането на учителите се отлага за учебната 2026/2027 г.
  • Държавата подкрепя 2500 деца с таланти
  • Отличия за млади благотворители
  • Международният младежки медиен фестивал „Арлекин 2025“ събра над 150 ученици
  • Емоции от първата ученическа екскурзия
  • Открий своята професия, избери своето бъдеще
  • Фестивалът „Ало, Космос! Говори България!“ се завръща с пето издание
  • Над 2000 занимания за деца в лятната ваканционна програма на МОН
  • Психоаналитикът проф. Моника Богданова: Ученето е усилие, а в последните години се сведе до забавление

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"