Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2019 Брой 47, 2019

Формула за успех

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
21-11-2019
в Брой 47, 2019
A A

 

Снимка Наташа Манева„Акцент върху уменията за учене. Повече интердисциплинарност. По-малко предметност. Това ни е необходимо, когато подготвяме децата за пазара на труда, които ще бъдат активни в следващите 40 – 50 години.“ Това сподели министърът на образованието и науката с участниците в националната конференция „Компетентностно базирано образование и педагогиката на XXI век“. С нея се отбелязва 35-годишнината на катедра „Педагогика и управление на образованието“ на Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“. „Изборът на темата не е случаен. Акцентът е върху два основни проблема, които са взаимно свързани. Първият е т.нар. компетентностно базирано образование. То дава възможност да се модернизира образованието в световен мащаб – тенденция, разгръщаща се последните 10 – 15 години в различни образователни системи. Смисълът е в компетентностите като възможност и подготовка на поколенията, които ще работят в условията на информационното общество – коментира за „Аз-буки“ ръководителят на катедрата юбиляр проф. Галин Цоков. – От тази гледна точка за нас, като представители на педагогическата наука, е много важно да знаем как да променим подготовката на бъдещите учители, за да могат те да преподават успешно и да подготвят младото поколение да се реализира чрез своите компетентности, а не толкова да получава обем от знания в училище.“
Във форума взеха участие министърът на образованието и науката Красимир Вълчев, директорът на дирекция в МОН Наталия Михалевска, председателят на СБУ д-р ик.н. Янка Такева, д-р Ваня Кастрева – началник на РУО – София-град, колежката ѝ на РУО – Смолян, Мария Семерджиева, представители на РУО – Пловдив, представители на педагогически факултети в страната, учени, директори на училища. Целта на форума е да се изговорят политиките за промяна в базовата подготовка на бъдещите учители, чиято основна задача ще бъде да мотивират децата да учат, да трупат знания и да овладяват компетентности. С други думи, дискусията се фокусира върху философията на образованието на XXI век. Проф. Цоков е категоричен, че процесът на промяна в подготовката на бъдещите учители не може да бъде нито еднократен акт, нито да се случи изведнъж. „По-важно е, че процесът вече е факт в университетите с традиции в педагогическото образование. Затова е важно да се запознаем с опита на колегите, които вече работят със своите студенти в посока на компетентностно базираното образование“, уточнява проф. Цоков. Той е убеден, че форумът в Пловдив е и начало на промени в педагогическата наука и в модела на подготовка на бъдещите учители. А сред основните ѝ проблеми е практическата проверка на натрупаните в университета знания. Това означава не просто промяна на съдържанието на обучението на учители, но промяна и в модела. „Затова водещите образователни системи структурират подготовката на учителите в две основни части – университетско базирана и институционално базирана подготовка в т.нар. базови училища“, припомня проф. Цоков.
„Има промяна, но закъсняла и недостатъчна. Ние трябва да извървим пътя на промяната. Какво включваме в компетентностния подход – концентриране не само върху трупане на енциклопедични знания, не само върху пасивно обучение, но и върху активно учене, повече интердисциплинарност и по-малко предметност“, сподели с участниците във форума министър Вълчев. Разбира се, предметността ще остане, но днешните деца трябва да бъдат подготвени за пазара на труда, а това означава в по-голяма степен да се направи така, че образованието да свързва знания и умения. „Това се случва с повече интердисциплинарност“, категоричен е министър Вълчев. Той припомня, че поколение XXI изисква образование, подходящо за XXI век, а това означава мотивирани учители и мотивирани ученици. Затова заедно с достойното заплащане на учителския труд се предвижда още по-висок коефициент за финансиране на обучението на учители, както и стипендии за онези студенти, които са с високи резултати от държавния зрелостен изпит и са избрали педагогически специалности.

Експертите на МОН са готови да помогнат и за промяната на учебните програми на студентите – бъдещи учители, за да могат те впоследствие да преподават не само знания, но и да формират умения у новите поколения. Изключителна подкрепа ще получават и креативните учители и училищата с новаторски политики. „Учителите трябва да са по-свободни, да излязат от рамката, която убива съзидателната енергия“, категоричен е министър Вълчев. За него формулата за промяна в образованието е „мотивирани учители и мотивирани ученици“. За да бъдат децата увлечени от науката, учителят трябва да ги вдъхновява, те да имат повече практически занимания, уроците да са с интердисциплинарна насоченост, а една от задачите да бъде формиране на умения за учене.
Председателят на СБУ Янка Такева предлага да се направят промени в модула „Кариерно развитие на учителите“. „Не би трябвало да имаме само учител, старши учител и главен учител. Трябва да имаме и учители новатори и учители изследователи“, каза тя. И изрази убеждението си, че няма да мине много време, когато ще въведем стандарти за подготовката на учителите, каквато е практиката в европейските страни. „Против съм всеки, който е поискал да става учител, без да има педагогическа правоспособност. Това означава да позволим всеки да се упражнява в българската образователна система“, категорична е
д-р Такева.
По време на форума експерти, преподаватели, учители, родители и представители на синдикатите обсъждаха какви методи да се приложат, за да бъдат студентите по-добре подготвени за учителската професия, както и необходимостта още от първи курс да влизат в класните стаи.

Екип на „Аз-буки“

Your Image Description

Свързани статии:

44 млн.лв. за нови училищни автобуси 9,5 млн. лв. в подкрепа на образованието Нови инвестиции в образованието Бизнесът с приоритет при приема след VII клас

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: АКЦЕНТ на броя

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
Споделяне16Tweet
Предишна статия

Нова национална програма за наука

Следваща статия

Грамотни поколения, просперираща икономика

Следваща статия
Деница Сачева

Грамотни поколения, просперираща икономика

bgonair.bg

От чушките и бозата в плик – та чак до Марс

Владимир Риболовски

Училище за перспективни професии

Последни публикации

  • Министър Красимир Вълчев: Ще инициирам промяна, която да ограничи възможността кметовете да обявяват неучебни дни
  • The State of Inclusion in Adapted Basketball
  • Теоретичен модел за интердисциплинарност в обучението по баскетбол в професионалната подготовка по физическо възпитание и спорт
  • Изследване на болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната стойка след приложено въздействие със средствата на терапевтичното плуване
  • Състояние на някои двигателни способности при деца от предучилищна възраст
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Изображенията на птици в античните подови мозайки от България от орнитологичен аспект: видове, произход и търговски връзки (II – VI в. н.е.)
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия
  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък
  • Съветът на ректорите: Кадри на МВР да правят дискусии за зависимостите в университетите
  • Ученици от Търговище влязоха в ролята на зам.-министри на образованието
  • Вицепрезидентът Йотова стана „Доктор хонорис кауза“ на Великотърновския университет
  • Perspectives on Food Waste Management and the Green Food Movement
  • Дигитални ресурси за развитие на ключови компетентности при изучаване на характеристиките на химичните процеси в X клас
  • Приложение на метода на концептуалните карти при преподаване на разделите „Електромагнитни явления“ и „Светлина“ от съдържанието по физика и астрономия в Х клас за формиране на ученическите представи за природата на светлината
  • Проучване на подходите към ученето на студенти по химия и фармация
  • Зам.-министър Лазарова: Новият образ на учителя тръгва от университета
  • Студентка от Военноморското училище ще представя България на международен конкурс в ЦЕРН
  • От главния редактор

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"