Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 1-2, 2020

СЪБИРАМ УМ КАК ДА ИМ СЪБЕРА УМА

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
08-01-2020
в Брой 1-2, 2020
A A

Мария ТОДОРОВА*

   Досещате се, че в това изречение не става въпрос за неуморен берач на екзотичния плод ум, а за игра на значения, постигната чрез два фразеологизъма. Загадката на тяхното въздействие се крие в специфичната връзка между формата и значението им. Нека опитаме да я разплетем.

Явно е, че словосъчетанията събирам ум и събера ума не се различават само по граматично значение, както е при събирам плодове и събирам плодовете, а и по смисъл.

Можем да преобразуваме изречението Събирам ум как да им събера ума, така че да запазим и смисъла, и формата, и ефекта му, като използваме други фразеологизми: Дайте ми акъл как да им взема акъла.  Виждаме, че събирам ум може да се замени с давам акъл, а събера ума — с взема акъла. Това, че са взаимно заменяеми, ни кара да предположим, че са синонимни. От друга страна, давам и вземам са антоними. Дали това означава, че събирам ум и събера ума също са антонимни? Тази хипотези отпадат, щом преобразуваме изречението с нефразеологични съответствия: Търся съвет как да ги впечатля. Оказва се, че при употреба на фразеологизми познатите ни правила за връзката между формата и значението придобиват нов смисъл.

Подобно на умната мома от приказката на Братя Грим, която отишла при царя ни гола, ни облечена, ни с кола, ни без кола, фразеологизмите хем са словосъчетания (комбинации от думи), хем не са, хем са думи (имат единно значение), хем не са. Както думите, така и фразеологизмите имат граматични форми, но техните граматични значения невинаги съответстват на граматичните значения на съставящите ги думи. В събирам ум (търся съвет) и да събера ума (му) (да впечатля) формата за определеност на съществителното загубва граматичната си стойност и става различител на значения.

Метаморфозите на фразеологичните форми често преплитат граматичните и смисловите правила и ни напомнят, че пределите в езика се простират до безграничността на представите и идеите.

 

  • Гл. ас. д-р Мария Тодорова работи в Секцията за компютърна лингвистика на Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ – БАН.

 

Your Image Description

Свързани статии:

Гражданство – България/BGR, българин или българско? За индийците и индианците (II част) Нова ли е думата новизъм? Екскурзия през Август

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Написаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

Споделяне4Tweet
Предишна статия

Над 600 млн. евро дава ERC за наука

Следваща статия

Сп. „Химия“, книжка 1/2020

Следваща статия

Сп. „Химия“, книжка 1/2020

Защо „мекането“ е толкова заразно?

Овче сирене, но овчи кашкавал

Център „София“

Тук всяко дете е добре дошло

Последни публикации

  • Училището в село Орешак с нов кабинет по български език и литература
  • Зам.-министър Наталия Михалевска: Без телефони в клас и с ограничаване на достъпа до социални мрежи предпазваме децата си
  • Софийският университет отбеляза патронния си празник
  • Близо 400 учители се включват в специализирани курсове за практически умения
  • Професионално образование в крак с времето: Как Габрово подготвя кадри за дрон индустрията
  • Български изследователи с принос към глобалното наблюдение на океаните
  • Министър Красимир Вълчев участва във форум на ОИСР за изкуствения интелект в образованието
  • „Аз-буки“ с премиера на „ТКЗС в българската литература“ във Варна
  • МОН организира дискусия за структурата на училищното образование и националните изпити
  • „Вълшебните обувки на Кая“ продължава своя път – от София и Пловдив до Разград и Варна
  • Синдикат „Образование“ срещу свободния достъп в училищни дворове
  • Белите мечки изхранват и други арктически видове
  • Споделянето на знания стимулира изследователската дейност
  • Формули, които дават резултати
  • Създадоха виртуален образ на мозък на мишка
  • Гвардейският отряд е школа по лидерство и добродетели
  • В „Автото“ в Бургас създават бъдещето
  • Откъде е блясъкът на амолитовите скъпоценни камъни?
  • Спорт ли е футболът?
  • Дигитално-медийната грамотност ще бъде застъпена по-широко в учебните програми
  • Асоциацията на частните училища обсъжда ролята на иновациите за качествено образование
  • Мерките дават ефект: сериозен ръст на студентите, които учат за медицински сестри, инженери, физици и химици

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"