Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 11 2020

Коронавирусът е опасен, но паниката е още по-опасна

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
11-03-2020
в Брой 11 2020
A A
Панголините са вид мравояди. Смята се, че те са посредник на вируса между прилепите и човека

Зина СОКОЛОВА

Според акад. Гълъбов паниката около коронавируса е много голяма, но от това няма никаква полза. Заболяването при огромната част от хората протича леко, както при грип. За сравнение, годишно в България от грип в зависимост от щама си отиват 2000 души: някои развиват пневмонии, а върлуващият в момента грип B например поразява деца. Ентеровирусите, причиняващи т.нар. летни грипове, са по-коварни от коронавируса – те водят и до диабет, тъй като поразяват задстомашната жлеза, а също и сърцето и мозъка.
„В някои медии се разпространяват много страшни неща и хората се плашат – подчертава академикът. – Но профилактиката е ясна – трябва да се мият много добре ръцете, а със спиртни разтвори да се бършат плотовете и предметите, с които работим. Категорично трябва да се завиши личната хигиена. Маските са за хора с дихателни инфекции, за да не заразяват другите. Не е ясно докога ще продължат извънредните мерки, но в Китай пикът на болестта преминава. Предшественикът на този вирус е SARS 1,
сегашният е SARS 2. Въпреки взетите мерки, включително и на сухоземните граници, вирусът успя да проникне в страната ни. Но хората не бива да се плашат, а да спазват указанията. Хубавото е, че китайците сега, за разлика от 2002 г., са напълно отворени информационно. Тогава доста време прикриваха информация за SARS 1, която тръгна от Хонконг и оттам заразата се прехвърли към Канада. Важно е да се знае, че тогава заболяването беше ликвидирано само с карантинни мерки, въпреки че причиняваше 10% смъртност. Смъртността при коронавируса е 3,5%, което също не е малко, но и оздравелите са вече над 60 000 души.“

Разпространението на вируса е трудно за овладяване, единственото, което е възможно, е то да се ограничи, категоричен е ученият. Засега у нас няма разширение на кръга на поразените. Това означава, че местните щабове са си свършили работата, но не се знае какво става в останалите 26 области. Въпреки характерната за този вирус голяма способност да се разпространява от човек на човек. Проблемът е, че инфекцията протича безсимптомно и при дълъг инкубационен период от 14 дни. Освен това коронавирусите атакуват рецептори дълбоко в белите дробове и поразяват алвеолите, където се извършва газовият обмен. А това е много опасно. Ако имунната система не може да го спре, изходът е фатален, категоричен е академикът.

Според най-песимистични прогнози е неизбежно 40% до 70% от хората по света да бъдат инфектирани с коронавирус. Други твърдения отиват още по-далеч и обявяват, че това било най-страшната епидемия, която човечеството познава в ново време. Но ученият е категоричен, че това не е така.
Най-страшна е вариолата (едрата шарка) – главното биологично оръжие.
През 70-те години тя е изкоренена заради ваксините, иначе смъртността от тази инфекция е стигала 70% и лесно се е предавала при контакт.
„Важното е, че спрямо коронавирусната инфекция има терапия – казва акад. Гълъбов. – Тя включва четири пункта. Първо се прилага антивирал – антивирусен препарат, който потиска размножаването на вируса. По-коректният термин е химиотерапевтик, но хората свързват химиотерапията само с онкологичните заболявания, а това не е така. Химиотерапията на инфекциозните заболявания предхожда с 20 години тази за онкологичните заболявания. Вирусната химиотерапия е по-нова – от 60 – 70 години. Има химиотерапия на грипа, даже на вариолата.

Следващият етап е механичната вентилация, т.е. терапия с кислород. До всяко легло на болен е осигурен достъп на кислород, защото при заболяването се засягат белите дробове. Третото е прилагането на противовъзпалителни средства, но тук има спорни моменти. Единият вариант е да се предписва кортизон, който се прилагаше за облегчаване на боледуването при SARS 1. Но кортизонът е забранен при вирусни инфекции, защото е антагонист на интерферона – противовирусно вещество, което всяка клетка произвежда. Но има и друго вещество, което облекчава възпалението – барицитиниб. Четвъртият метод е серотерапията, която се прилага при ухапване от бясно куче – особено ако е близко до главата и няма време третирането с ваксината на Пастьор да предпази заразения. Но при коронавируса това се оказва по-сложно. Обяснението е следното. При грипа вирусът не навлиза в кръвта, там навлизат само прекисни радикали, които причиняват през първия ден стресово състояние на целия организъм. Но няма белодробни симптоми – кашлицата се явява на 2-рия и 3-тия ден. При коронавируса има засилваща се кашлица като начална симптоматика. Освен това
коронавирусът навлиза в кръвта и не може да се използват серуми от преболедували.
Но китайците са намерили начин да активират вируса в серума и да останат само антителата и такъв серум има лечебен ефект.“

Ученият е категоричен, че въп­росът с ваксината е много напреднал. Само 42 дни след изолирането на вируса вече има ваксина, която от април ще бъде изпитвана върху хора и преди лятото може да почне нейното производство. Тя е дело на американска технологична компания. Във ваксината се използва технология за получаване на вирусна РНК, която кодира коронавирусните белтъци. После тези белтъци се инжектират в хора и се създават антитела.

Досега химиопрепаратът ремдезивир е показал положителни резултати при изпитване върху животни, заразени с два други коронавируси – SARS 1 и MERS.
Относно произхода на вируса има различни предположения. Според едни той е дошъл от прилепи, които са преносители, без да боледуват. Но за да стане годен да атакува хората, вирусът трябва да мине през посредник. Има хипотези, според които такива посредници са едни симпатични люспести животни, наречени панголини, които са от рода на мравоядите. Те са четири вида и масово се търгуват като домашни любимци. Според друга хипотеза посредник са змии, които се използват в Азия за приготвяне на храна.

 

Акад. Ангел Гълъбов е един от най-известните български вирусолози. Той е експерт по вирусни инфекции към Световната здравна организация. Член е на Международната организация за изследване на клетката, Международната организация за антивирусни изследвания, Американската асоциация по микробиология, Румънската академия на медицинските науки, Изпълнителното бюро на институтите „Пастьор“. Обърнахме се към него за коментар на актуалната обстановка у нас след регистрирането на случаи на болни от коронавирус. Има ли паника и оправдана ли е тя?

Your Image Description

Свързани статии:

CEEOL: интересът към „Аз-буки“ расте Започва оценката на проекти за 350 млн. лв. Седмокласниците с по-високи резултати по математика Възможност за по-голям прием в „Национална сигурност“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: АКЦЕНТ на броя

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
Споделяне22Tweet
Предишна статия

Родители влизат в обувките на учителя

Следваща статия

Пловдив в облака

Следваща статия
Пловдив в облака

Пловдив в облака

Сп. „Педагогика“, книжка 2/2020, година XCII

Сп. „Философия“, книжка 1/2020, година XXIX

Последни публикации

  • Министър Красимир Вълчев: България отбелязва своя цивилизационен принос чрез писмеността и духовността
  • Ученици изследваха историите на българите в Северна Америка от началото на XX век
  • МОН отличи четирима директори с наградата „Св. Иван Рилски“
  • Селфи с холограми в ПГТМ „Христо Ботев“– Ботевград
  • Тайната на дълголетието
  • Детството не е състезание
  • Няма кой да те чуе, ако не си онлайн
  • Студентите бягат с УАСГ
  • Прародителят на всички рози е бил малко жълто цвете
  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"