Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 14, 2020

Попитай двама-трима

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
01-04-2020
в Брой 14, 2020
A A
В плевенското училище „Отец Паисий“ е силно желанието за формиране на общност на класа

Слънчица срещу делфини, таралежи срещу тигри, динозаври срещу пчели… Ако вече виждате във въображението си битка между небето, земята и водата – не сте прави. Отделните „армии“ наистина се сражават, но не на бойното поле, а на територията на игрите и знанието.
Защото става дума за имената, които са измислили за своите класове децата от начално училище „Отец Паисий“ в Плевен. На стените до вратите на класните стаи всеки отбор е показан със снимки на участниците си – и всички фотографии са на усмихнати деца. Оказва се, че има защо – учениците тук активно участват в организацията на училищната среда, като част от стремежа да стоят в центъра на учебно-възпитателния процес. „При нас отдавна няма чинове. Целта е децата да бъдат в естествена среда и да работят по интереси“, обяснява директорът Иван Вълков. Вместо това в класните стаи има масички, които лесно се групират по основни дейности. Това е в тон и с прилагания тук интердисциплинарен подход.

„В I клас учениците идват в „гола“ класна стая. След това започват да я подреждат така, както искат да изглежда– с материали, изображения по стените, собствен „жив кът“, илюстрации и табла“, разказва Вълков. Освен любим герой за патрон децата избират знаме и химн на класа, които ги представляват до завършването на IV клас.

Тук учениците избират и какво да работят по тематични единици. Казано иначе, в зависимост от това кой предмет най-много ги влече, те могат да използват уменията си за извършване на разнообразни задачи. Така оформят „центрове“ по различни науки в класната стая. Например в час по български език център „Математика“ може да се занимава с преразказа,… изчислявайки броя на думите например. А център „Изобразително изкуство“ – да нарисуват главния герой на повестта. Ако се чудите каква е ползата от това, ще кажем, че за да преброят глаголите или да нарисуват правилно герой, децата неминуемо трябва да прочетат и разберат текста. Но го правят по забавен за тях начин.
Попадането в определен център не става случайно или по желание – зад това стои сериозна оценъчна работа. С помощта на психологически тестове за установяване на нагласи и множествени компетентности се определят заложбите на всеки от класа.

И периодично се препроверяват – все пак интересите се менят с времето. На тази база учениците се насочват към съответната група, за да работят заедно по определена тема. „Ако няма подобен подход, се получава ситуацията на група деца в пясъчник – всеки си играе, понякога дори се засипват едни други с кофичката, но не им идва наум, че ако се обединят, могат заедно да направят замък“, обясняват психолози.
Как обаче един учител успява да работи с няколко различни групи в час? Оказва се – лесно. Когато прекрачиш класната стая, виждаш няколко зони, обособени с помощта на многофункционални масички.
Групи от по 4 – 5 деца седят заедно и решават обща задача. Самите групи са определени предварително – и обозначени чрез „закачане“ на имената на членовете им на специални табла. Така учителят предварително знае предпочитанията на децата и е имал възможност да се подготви за часа – както със задачата за работа, така и за начина, по който ще става оценяването на всеки от отбора.
Друга интересна инициатива е наречена „Попитай двама-трима“. Идеята е при възникнал казус или затруднение децата първо да попитат съучениците си и заедно да обсъдят и да потърсят решение, вместо да тичат при преподавателя. Така се сформират групи, които излизат с общо решение, а след това някой от учениците обяснява резултата – в множествено число, от името на всички нейни членове.
Оказва се, това не са единствените „странности“ на учениците в „Отец Паисий“. Тук е много силно желанието за формиране на общност на класа. Всеки ден започва със среща – на нея децата споделят какво са правили вчера, или съобщават на останалите нещо, направило им впечатление. Винаги има любопитна тема – новина, разказ или занимателен елемент.

В общност, екипност и с позитивно начало – така уроците са много по-лесни и интересни. Всички от класа
имат и свое портфолио. Една папка „разказва“ за успехите им в задължителната подготовка, втора – за направената самооценка, интереси, допълнителни занимания, артистични заложби и придобити социални умения. Информацията е на разположение и на родителите, както и на бъдещите учители на детето.
Има ли полза от всичко това? Можете да си отговорите сами на базата на няколко факта.
В началното училище в момента учат 340 деца – и то при положение че са обхванати само в етапа от I до IV клас. От целия град – въпреки че „Отец Паисий“
се намира в покрайнините на Плевен. А след това, когато отидат в V клас в кварталното училище, правят всичко възможно да въведат доброто, научено досега, и в новата си паралелка. Като успяват да увлекат за идеята новите си учители, съученици и дори техните родители – заедно идват в НУ „Отец Паисий“, за да видят всички с очите си това, за което са чули, да намерят начин да създадат подобна позитивна среда и в новото школо.

Законът за предучилищното и училищното образование е добър. Не е формален, насочен е към практическото прилагане на правилата, смятат в плевенското училище. И се усъвършенства непрекъснато, включително взимайки предвид идеите и практическия опит на училищата. Изцяло позитивни са нагласите тук и към инициативата за обхващане и на четиригодишните в задължителния подготвителен етап. И виждат в идеята възможност както за социализация и приобщаване на малчуганите, така и за ранно включване в приобщаващото и гражданското образование.
Мисленето в определена социална среда е особено важна част от обучението на децата в плевенското училище. През последните години за целта е въведен инструментариум за оценка на тези умения. Вярването на екипа на „Отец Паисий“ е, че придобитото знание, ако е трайно, ще се изразява чрез уменията. „Всеки родител обича детето си, затова трябва да им покажем, че тук е най-добре за техните деца“, обясняват педагозите. Затова има и специална стая на родителя.
В нея всеки може да изчака своя ученик, да сподели, да говори с другите родители. По този начин се създава общност, готова да помага на класния ръководител или да се включи в училищните дейности.
А що се отнася до децата – те не само работят заедно по групи и интереси в клас или в часовете за самостоятелна подготовка след занятия. По-важното е, че са заедно и в игрите, и в преодоляването на предизвикателства. Изграждат отборен дух и умения да решават заедно всички възникнали казуси. Казано иначе – да се радват и истински да се забавляват във времето, прекарвано в контролираната училищна среда. За радост и удовлетворение на учителите, родителите и на самите себе си.

 

Важен е синхронът

„Нещата са успешни и работят добре. На децата им липсва общуването, но на преден план сега е здравето на учениците и учителите. Използваме електронните ресурси на издателствата и платформата, предоставена от МОН. Създали сме виртуални класни стаи, всички паралелки работят и с помощта на електронния дневник. Вървим по материала, постепенно включихме в процеса и възпитателите.“ Това обяснява директорът Иван Вълков за създадената организация за дистанционно обучение.
Според него особено важен е синхронът между преподавателите – да няма претоварване и на учениците, и на системата за дистанционно обучение. Чисто психологически, обстановката не предполага извършване на някои от дейностите. Децата обаче вече са си създали свои затворени групи, в които общуват, разменят игри и различни идеи.

Your Image Description

Свързани статии:

Bett 2020Технологии и игра = обучение Злато за България от олимпиадата по астрономия в Санкт Петербург Всички училища в област Стара Загора вече са онлайн Нов програмен период с нова програма

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Иновации в действие

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
Споделяне46Tweet
Предишна статия

ЕС с решителни мерки за справянето с COVID

Следваща статия

Възпитание в годините на началното

Следваща статия
Възпитание в годините на началното

Възпитание в годините на началното

В ход е дигиталното обучение

Започна се от различни нива на подготовка

Всички училища в област Стара Загора вече са онлайн

Всички училища в област Стара Загора вече са онлайн

Последни публикации

  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • 2260 паралелки за приема в VIII клас за новата учебна година
  • 95 талантливи ученици на финала на Националната олимпиада по астрономия
  • Кабинетът определи държавната гаранция за кредитиране на студенти и докторанти
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • Детска градина „Деница“ с плакет на МОН за 50-годишнина
  • Enhancing Fundamental Movement Skills in Early Childhood: a Collaborative Multi-Sport Intervention Programme in Slovenian Kindergartens
  • Плуване за студенти като физическа активност в свободното време
  • Министър Вълчев: Ще предложа законодателни промени, с които кметовете да могат да обявяват неучебни дни само след съгласуване с МОН (ОБНОВЕНА)
  • The State of Inclusion in Adapted Basketball
  • Теоретичен модел за интердисциплинарност в обучението по баскетбол в професионалната подготовка по физическо възпитание и спорт
  • Изследване на болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната стойка след приложено въздействие със средствата на терапевтичното плуване
  • Състояние на някои двигателни способности при деца от предучилищна възраст
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Изображенията на птици в античните подови мозайки от България от орнитологичен аспект: видове, произход и търговски връзки (II – VI в. н.е.)
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия
  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък
  • Съветът на ректорите: Кадри на МВР да правят дискусии за зависимостите в университетите
  • Ученици от Търговище влязоха в ролята на зам.-министри на образованието

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"