Новата ситуация отключи заинтересоваността на учениците и родителите им и таланта на учителите
Всичките 122 училища на територията на област Стара Загора са организирали обучението в електронна среда. 80 от тях са създали пълна организация, което означава, че всички ученици са се включили в този процес, разполагат с интернет устройства – персонален компютър, таблет, лаптоп или телефон. 42 са училищата, които частично са въвели обучението в електронна среда по различни причини. Една от тях е, че учениците не разполагат с устройства, нямат интернет или липсва подкрепата на родителите. За тези деца директорите на училищата продължават да търсят възможности. Много от мобилните оператори правят различни предложения, например за поставяне на допълнителни точки в населените места, където няма или е недостатъчен интернетът. Вариант е на ниво училище да се закупят таблети.
В 12. ОУ „Стефан Караджа“ не всички ученици разполагат с устройства, за да могат да ползват интернет. В този квартал, както и в по-малките села, които са населени с ученици от уязвими групи, чрез образователните медиатори се предоставят на родителите материали на хартиен носител. След това по обратния път стигат до училището, което ги предава на учителите. В някои от малките населени места директорите са потърсили подкрепата на кметовете. Материалите се изпращат в съответното кметство, откъдето се предоставят на децата. Понякога задачи се поставят по телефона, с какъвто разполагат почти всички семейства.
„Според мен новият подход в обучението тръгна добре, с ентусиазирани ученици и учители и подкрепящи родители – казва Татяна Димитрова, началник на РУО – Стара Загора. – На фона на над 33 000
ученици в област Стара Загора, 2600 нямат устройства, а 3000 – интернет. В момента се работи за разрешаване на този проблем.“
Във 2. ОУ „П.Р. Славейков“ – Стара Загора, обучението в електронна среда е в пълен ход. Потърсихме някои от преподавателите от начална степен, за да споделят впечатленията си от изминалия период досега.
Розалина Паскалева – начален учител, III клас:
Децата в моя клас са живи, любознателни, творчески и дейни. Имат прекрасни родители. Още на 11 март предупредих ученици и родители какво евентуално ни очаква, и успяхме да изпреварим събитията. Родителите самоинсталираха платформата, с която работим – See Saw, помагат си един на друг с много мили отношения. Пробвахме връзката още на 13 март вечерта и около 70% от децата се включиха. Започнахме с преговорен урок по „Човекът и природата“. И макар че беше петъчен ден, почти всички бяха на линия. Направихме урок и на 14 март вечерта, макар и в почивен ден, като голямо семейство. Децата питаха каква ще им бъде домашната работа, макар че събота е почивен ден. Още същата вечер ми върнаха домашни работи, имаха изследователска задача, записват се как разказват урока, защото това ги учи на подредена реч… Недостатък е, че връзката прекъсва на определени минути, но намерихме разрешение.
На 16 март, когато официално стартира обучението онлайн от 26 ученици в класа, видях пред себе си включени 24 устройства в конферентната жива връзка. Малко по-късно се сетих, че имаме в класа тризнаци и че всъщност никой не отсъства от урока.
Денка Иванова – начален учител, I клас:
За 2. ОУ „П.Р. Славейков“ ще голямото предимство е ползването на облачната технология от няколко години. За онлайн обучението аз ползвам комплек-
та на Google – Google class room. Всеки ученик има свой акаунт. Работи се в защитена среда. Координираме действията си във виртуалната класна стая. С мен заедно в обучението се включи и преподавателят от целодневното обучение Мария Горчева. Паралелката ми е с профил информационни технологии, имаме поща на класа, работим защитени в интернет. Още от началото на учебната година децата изпращат домашните си работи в пощата на класа. От 10-те първи награди в тази възрастова група на националното IT състезание „Знайко“ 5 са на ученици от нашия клас.
Препоръчвам дистанционната форма на обучение да продължи и когато преминем в реални условия. С нея се работи индивидуално, с обратна връзка, в която сме учител и ученик, и се избягва притеснението от останалите.
Соня Рачева – начален учител, I клас:
Първоначално работих в You Tube, но възникна проблем и уроците си преподавам във Facebook. Не е като живата връзка, но засега е интересно на децата, приятно и полезно. Много от родителите купиха таблети и лаптопи на децата. Така за нас остава и ще си имаме през 4-те години дигитална класна стая.
Родителите споделят, че им е много интересно да слушат и да гледат уроците. Така много бързо се ориентират как да помогнат на децата в подготовката. Самите те научават много нови неща. Така създаваме тристранен процес на обучение, мога да кажа, и това ме радва. Това сплотява родители и ученици.
А що се касае до самото дигитално обучение – правим го като телевизионно предаване. Уча се и аз как да се държа пред камера, сутрин се поздравяваме и си пожелаваме хубав ден.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg