Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 28, 2020

Проф. д.ф.н. Димитър Веселинов – директор на Департамента за информация и усъвършенстване на учители, СУ „Св. Климент Охридски“ : Когато има иновативно съдържание, има и добри резултати

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
08-07-2020
в Брой 28, 2020
A A
Проф. Димитър Веселинов
е преподавател
в СУ „Св. Климент Охридски“. Автор е на шесттомен „Речник на френските думи в българския език“, академичен „Френско-български речник“, „Учебен френско-български тематичен речник“, както
и на редица монографии.
Главен редактор е
на научното списание
„Чуждоезиково обучение“, издавано от Национално издателство „Аз-буки“.
Кавалер е на Ордена на академичните палми
на Френската република

Директор на Департамента за информация и усъвършенстване на учителите – това ново професионално предизвикателство ли е за Вас?
– Да, за мен това наистина е предизвикателство. Работата в Департамента за информация и усъвършенстване на учители (ДИУУ) ми позволява, като специалист по методика на обучението, да затворя цикъла между първоначалната академична подготовка на студенти за учители, организирана в бакалавърските и магистърските програми на Софийския университет „Св. Климент Охридски“, и продължаващата им квалификация – вече като професионалисти в българското училище. От друга страна, като ръководител на едно такова основно звено имам възможност да проявя и управленски умения, за да продължа важните дейности, които успешно изпълнява ДИУУ като вече утвърдила се авторитетна институция в българското образователно пространство.

– Каква би могла да бъде тази нова визия?
– Функциите на департаментите към университетите в страната са ясно очертани в нормативната уредба на Министерството на образованието и науката. Характерно за ДИУУ е, че работим в тясно взаимодействие с всички факултети на нашия университет, които подготвят учители. Само така може винаги професионално да отговорим на всички желания и потребности на педагогическите специалисти. В сложното време, в което живеем, се налага все по-често да се обръщаме към дистанционното обучение и електронните ресурси, за да реализираме нашата образователна и професионално-квалификационна мисия.
Софийският университет и ДИУУ, като авторитетни изследователски институции, вече почнаха работа в тази посока. Тук е мястото да уточня, че именно ДИУУ инициира и проведе първите дистанционни публични защити на учители още на 28 март 2020 г. Всъщност ДИУУ отдавна залага на електронните ресурси и на онлайн практики. Електронното списание „i-продължаващо образование“, създадено още през 2005 г. като научно-педагогическо издание на Департамента, дава възможност за публикуване на статии и иновативни практики, получили положителна оценка от двама анонимни рецензенти. Бих искал да обърна внимание, че на нашия сайт (www.diuu.bg) се съдържа важна информация за учителите, които са мотивирани да повишат своята квалификация. Разработената през миналата година система за обработка на документи непрекъснато се разширява и обновява. На електронната платформа за кандидатстване за ПКС (https://reg.diuu.bg/)
българските учители успешно подават заявления за кандидатстване и за петте (от пета до първа) ПКС.
И тази година крайният срок за приемане на документи на посочения адрес е до 24.00 ч.
на 31.07.2020 г. съгласно Наредба 15 на МОН.

– Какво предвижда планът на Департамента до края на календарната 2020 г.?
– Предстои ни тежка изпитна сесия от 15 септември до 15 ноември 2020 г., която е регламентирана в Наредба 15
на МОН. Казвам тежка, не само защото имаме много кандидати за присъждане на ПКС (от пета до първа) – това е нещо, което вече е обичайно за последните 2 – 3 години. Тежка е, защото ситуацията стана необичайна. За изпитите преподавателите от ДИУУ обикновено пътуват до различни селища в страната, за да не се налага учителите да идват до София и да губят време в път през учебната година. Това сега е невъзможно и естествено, работата по предварителната организация и провеждането на изпитите става по-сложна и по-тежка. Налага се прибягване към дистанционни и онлайн процедури, за които вече се готвим. В същото време, продължаваме да осъществяваме и обучения както в краткосрочни курсове, така и в едногодишните професионално-педагогически специализации.

– Получават ли учителите подкрепа и каква, за да се справят с предизвикателствата да се работи с Поколение XXI?
– Ако имате предвид, че това е дигитално поколение, ние предлагаме на учителите курсове, свързани с използване на най-новите технологии в обучението. Ако имате предвид, че това е поколение на комуникациите, ние предлагаме и такива курсове. Ако имате предвид, че това е поколението на виртуалната ера, мога да ви уверя, че именно извънредната пандемична ситуация даде възможност на университетските преподаватели и на българските учители да докажат на цялото общество, че за добре подготвените специалисти възрастта не е от значение. Българският учител по категоричен начин показа на своите критици, че е новатор и неизчерпаем творец на добри практики, които уверено прилага в новите образователни условия. С пръчка върху пясък, с калем върху пинакида, с бял тебешир върху черна дъска или с черен маркер върху бяла дъска, с курсор или дистанционно управ-
ление на интерактивни дъски и дигитални екрани се постигат добри резултати само тогава, когато има иновативно съдържание, за което преподавателят има професионално изградена система от компетентности да организира обучението, и е подготвен творчески да ги прилага във всеки присъствен или дистанционен урок.

– Дистанционно обучение, онлайн защити на дипломни работи, как неочакваната ситуация промени дневния ред на ДИУУ?
– Неочакваната ситуация бе предизвикателство за всички нас, но благодарение на професионализма на преподавателите в Департамента, бързо успяхме да преодолеем изненадата и да намерим дистанционен начин да продължим дейността си. Учителите, с които работим, също проявиха разбиране и много бързо, въпреки собствената си натовареност с онлайн обучение на учениците, успяха да отговорят адекватно на нашите дистанционни формати.

– Освен присъждане на професионалноквалификационни степени (ПКС) какви възможности за професионалното надграждане на учителя предлага ръководената от Вас институция?
– Освен програми за подготовка по всички професионалноквалификационни степени ДИУУ предлага на своите курсисти актуални тематични програми и различни професионално-педагогически специализации. Съгласно нормативната уредба курсовете за професионално-педагогически специализации може да бъдат присъствени и дистанционни.
Важно предимство на ДИУУ е, че разполага с висококвалифициран преподавателски състав от Софийския университет. От финансова гледна точка, обучителните курсове са на достъпни цени, като предлагаме обучение в сградата на ДИУУ и на място – по програмата „Близо до дома“. Провеждаме обучения в групи – минимум 10 души чрез прилагане на индивидуален подход към всеки курсист. Извършваме модерно и актуално обучение и квалификация чрез различни форми в областта на педагогическата теория и практика. Издаваме удостоверения с начислени кредити след успешно проведени обучения. Осъществяваме процедурите за придобиване на ПКС, като издаваме дипломи, признавани на територията на цялата страна, на успешно защитилите съответната степен.

– „Диалогът в образованието – съвременност и перспективи“ – десетото издание на научно-образователния форум единствената по рода си подобна инициатива ли е до края на календарната година?
– Вече стана традиция в ДИУУ през есента на всяка нова учебна година да си дават среща учени, университетски преподаватели, учители, директори на детски градини и училища, експерти в областта на образованието. Докладите и дискусиите обогатяват всички специалисти, дават отговори на редица въпроси, предлагат се и се обсъждат възможни решения. Представените изследвания в областта на образованието понякога дават повод за вземане на управленски решения. На този форум се обсъждат и резултатите от диагностични и иновативни разработки на учителите, които по време на изпитната сесия в ДИУУ са защитили пред авторитетна изпитна комисия свои нововъведения в образованието и са получили първа ПКС. Ежегодно издаваме и сборник, в който се публикуват изнесените по време на форума доклади.

– Говорим за изследователски университети, възможно ли е да имаме изследователски Департамент за квалификация на учителите?
– Да, защото ние постоянно изследваме ситуацията, свързана с потребностите на педагогическите специалисти. За да предложим на учителите адекватни обучителни курсове, ние проучваме техните нагласи за продължаваща квалификация, мотивацията им за професионално развитие и кариерно израстване. Същевременно обобщаваме новостите в теорията и практиката по всички дисциплини от курикулума на българското училище, проследявайки върховите научни изследвания и интегрирането на резултатите им в образователния процес. Именно това е силната страна на Департамента, защото нашите обучения са насочени към потребителите – българските учители, които безспорно заслужават да получат съвременна квалификация, която да ги превърне в конкурентоспособни специалисти не само в национален, но и в международен план.

Your Image Description

Свързани статии:

Проф. Красимира Стоянова, оперна певица и „Камерзенгерин“ на Щаатсопер Виена: Духът е защитна сила, която може да ни спаси Как да надраснем историче ските травми Доц. Христо Попов, директор на Националния археологически институт с музей при БАН: Археологията е колективно дело Васил Димитров, изпълнителен директор на „Фреш радио груп“ ЕООД: Без култура няма нация

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Интервю

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
Споделяне62Tweet
Предишна статия

Покажи какво си научил

Следваща статия

Изкуствен интелект срещу фалшиви новини

Следваща статия
Изкуствен интелект срещу фалшиви новини

Изкуствен интелект срещу фалшиви новини

В ход е дигиталното обучение

ЕС засилва борбата с дезинформацията

Родителят е дясната ръка на педагога

Родителят е дясната ръка на педагога

Последни публикации

  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"