Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 27, 2020

Мотивационната функция на оценяването

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
02-07-2020
в Брой 27, 2020
A A

Ивайло Старибратов, Маня Манева, Росен Вълчев

Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“

Учителят се сблъсква непрекъснато с малки и големи препятствия в своята работа, но една от най-сериозните конфликтни точки е оценяването. Има различни аспекти на този процес, като някои са позитивни, други негативни. Много от преподавателите споделят усещането си на безсилие и недостатъчно справяне с работата именно от тази конфронтация с ученика при процеса на оценяване.
В нередки случаи чувстват безсилие, което и води до понижаване на личната мотивация за работа. Подготвеността на преподавателя за решаване на този проблем не е голяма. Всеки се справя самостоятелно и доколкото може. Новият Закон за пред-
училищно и училищно образование в България постави и новото предизвикателство да се оценяват не само знанията, което се прави и до момента, а да се научим да оценяваме уменията и колкото е възможно компетентностите на учениците. Съществен момент е възможността да се оценява развитието на ученика и самият процес на учене. Но за всичко това е необходима много по-добра система за оценяване и съответно подходяща квалификация на учителите за самостоятелна подготовка на материали за качествено оценяване.
Справедливостта при оценяване е ръководен принцип в отношенията учител – ученик.
С течение на времето от проверка на знания (дори в методически план), преминахме към контрол на знания. От оценяването с неговите функции – към учене заради оценката. За промяна на тази диалектика са необходими нови компетентности у учителите, които да рефлектират съответно и към учениците и родителите.

Какви са функциите на оценяването?
В научната литература са идентифицирани различни функциите на оценяването: мотивираща, контролна, регистрираща, ранжираща, селективна, прогностична, ориентираща, подкрепяща ученето, рефлексивна. Основната му функция безспорно е измерването. Измерване на знанията, измерване на умения, ако е възможно, да измерваме и компетентности, но компетентностите в контекста на трайност на знания и умението те да се прилагат. Има и една не толкова видима, но безспорно много важна функция, и това е мотивиращата.
В някои източници се използва и понятието конструкт, психологическо свойство на индивида и неговата нагласа за възприемане на знания и в известна степен и на умения. Не се намират изследвания за това състояние, насочени към компетентностите. Важността на един конструкт за даден човек, в случая това са учениците, може да бъде определена, само като се наблюдава и се оценява пряко поведението и възприемането на даденото действие, в случая – оценяването.

Какво е необходимо да наблюдаваме:
– каква корелация е нивото на ученическите пос-
тижения с оценката, която те получават;
– мотивиращите фактори – външни и вътрешни, и развитието на тези фактори;
– ефекта от оценяването – физически и психологически.
Необходимо е разнообразие от форми на оценяване, които предлагаме, така че обхватът им и възможностите да предоставят анализ на резултатите – статистически, поведенчески и динамични данни. Като се следи именно динамиката на развитие според оценяване на резултатите, но и емоционалното развитие на обучавания. Важно е как учениците „прие-
мат“ оценяването, а това много зависи от техните преподаватели. Постигнатото от учениците позволява да се проверяват и оценяват не едностранни знания, а в единство с възможността те да бъдат прилагани. Това не е празна фраза, а цел в обучението, а това означава и в оценяването. И принципът „малко, но много“, т.е. малко на брой знания, но с голяма приложна полза.
Конструирането на нов образователен модел предполага реформа в съдържателната и процесуалната среда на обучението. Това не може да се види в нормативните документи. От тях не става ясно коя е единицата за сравнение, защото е предоставена свобода на преподавателите да я осъществят. От което идва и субективността на оценяването.
При всички видове оценявания, които са залегнали в новия Закон за предучилищното и училищното образование, водещият в подготовката на материалите, провеждането и оценяването е учителят. Което поставя веднага въпроса той къде и кога се подготвя за тази си дейност. При професионалната подготовка в университети липсва или е минимално засегната тази тема.
При оценяването всеки подготвящ материала е необходимо да си постави някои въпроси: Какво измерваме?, Как го измерваме? Защо го измерваме? Каква е обратната информация, която ни е необходима? Каква информация ще достигне до оценявания и променя ли нещо в неговата нагласа и мотивация?

Основните цели на оценяването според Закона за предучилищното и училищното образование са:
1. диагностика на индивидуалните постижения и потребността му от учене;
2. мониторинг на образователната система;
3. вход за средните профилирани и професионални училища и висшите училища.
Какво става в действителност и какво се оценява с всеки вид оценяване.
Колкото и както и да анализираме, на практика все се достига до това, че учениците учат не за да могат да правят нещо, а за да получат оценка. В провежданите „външни“ оценявания тестовете се конструират така, че да са максимално правилно съставени и да дават добра обратна информация на управляващите образованието. Но дали резултатите от тях имат мотивиращ ефект върху ученика. Знае ли ученикът кое не е научил и кои знания и умения трябва да се усвоят още по-добре. Осъществяването на достатъчно пълна и добра обратна връзка е в основата на де/мотивиращия ефект от този вид оценяване. Осъществява ли се последващ контрол дали има попълване на празнотите в знанията и уменията. Оценяването трябва да създава усещане не само за количествена оценка, а и за качествена, но и в достатъчна степен да диференцира и нивото на всеки ученик.

 

* Пълния текст на статията четете в научното списание „Педагогика“, кн. 9, издание
на НИОН „Аз-буки“

Your Image Description

Свързани статии:

Австрийски музикални седмици – онлайн Колко дни се учи в Европа Нов план за цифрово образование Иновативните проекти под лупа

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Експерт

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Лечебните растения – богатството на България

Следваща статия

Изучават корейския опит в икономиката

Следваща статия
Изучават корейския опит в икономиката

Изучават корейския опит в икономиката

Планетата, на която вали дъжд от… метал

Планетата, на която вали дъжд от… метал

Кои са тазгодишните „Млади одитори“

Кои са тазгодишните „Млади одитори“

Последни публикации

  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • 2260 паралелки за приема в VIII клас за новата учебна година
  • 95 талантливи ученици на финала на Националната олимпиада по астрономия
  • Кабинетът определи държавната гаранция за кредитиране на студенти и докторанти
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • Детска градина „Деница“ с плакет на МОН за 50-годишнина
  • Enhancing Fundamental Movement Skills in Early Childhood: a Collaborative Multi-Sport Intervention Programme in Slovenian Kindergartens
  • Плуване за студенти като физическа активност в свободното време
  • Министър Вълчев: Ще предложа законодателни промени, с които кметовете да могат да обявяват неучебни дни само след съгласуване с МОН (ОБНОВЕНА)
  • The State of Inclusion in Adapted Basketball
  • Теоретичен модел за интердисциплинарност в обучението по баскетбол в професионалната подготовка по физическо възпитание и спорт
  • Изследване на болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната стойка след приложено въздействие със средствата на терапевтичното плуване
  • Състояние на някои двигателни способности при деца от предучилищна възраст
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Изображенията на птици в античните подови мозайки от България от орнитологичен аспект: видове, произход и търговски връзки (II – VI в. н.е.)
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия
  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък
  • Съветът на ректорите: Кадри на МВР да правят дискусии за зависимостите в университетите
  • Ученици от Търговище влязоха в ролята на зам.-министри на образованието

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"