Празнично и не съвсем за новата учебна година
Повече доверие между училище, родители, общество. Това ще е необходимо на системата в предстоящата, с възможни неизвестности, нова учебна година. Тя ще започне присъствено, а своя празник ще имат учениците в I, V и VIII (трите класа са в началото на отделните образователни етапи). Това стана ясно на съвещанието на началниците на регионалните управления на образованието с министъра на образованието и науката Красимир Вълчев и екипа му. Традиционната работна среща се състоя в навечерието на учебната година. И пак по традиция се обсъдиха нейните акценти. Министър Вълчев е категоричен – необходима ни е образователна система, която мотивира младите хора да учат, и именно към създаването на условия за това ще бъдат фокусирани усилията.
А мотивацията идва, когато малкият човек се убеди, че е важен и значим, че неговата индивидуалност се уважава.
Ясно е, че все още не сме наваксали с нови учебни сгради и детски градини, за да се осигури по-малкият брой ученици в групи и паралелки. Няма и учители за това. Но върху тях пада още една отговорност – да оправдаят доверието на тези над 85% родители, които са категорични – децата трябва да бъдат в клас, трябва да има нормален учебен процес, а училището да продължи с една от най-важните си мисии – не само да дава качествено образование, но и да възпитава.
Министър Вълчев и образователните специалисти се обединиха около модела за невзаимодействие между паралелките. Учениците няма да обикалят по кабинетите, а учителите ще влизат в класните стаи на отделните паралелки. Децата от един клас и група ще общуват помежду си, но не и в рамките на училището. В клас маските ще бъдат свалени, остава да убедим децата, че те са необходими в общите помещения. Затова пък учителите ще бъдат с маски и предпазни шлемове, особено ако влизат в различни класове. Изключение ще правят учителите в начален етап, където визуалният контакт с госпожата носи спокойс-
твие на малчуганите. Сериозно предизвикателство е и училищният транспорт и осигуряването на максимално възможни мерки за дезинфекция и невзаимодействие между пътуващите деца.
„Предложихме немалко решения, но всяко училище ще избере кои от тях са работещите за него“, коментира министър Вълчев. Той е категоричен, че при влошена епидемична обстановка системата вече е готова и е доказала на практика, че може за часове да превключи на обучение от разстояние – синхронно и асинхронно. В страната ще бъдат подбрани и петнайсетина училища, които имат възможност да предлагат дистанционно онлайн обучение. Виртуално в „клас“ ще влизат и ученици от различни училища, които по здравословни причини няма да могат да посещават реалните часове.
При тази сложна и пълна с неизвестности учебна година на преден план излиза и необходимостта от компенсаторна система за наваксване на учебния материал, за затвърждаването му и за повече часове в подходящо време за развитие на таланта на детето, следователно за укрепване на неговия интерес към овладяване на знанията. Точно тук на „помощ“ идват иновациите, които вече 504 училища предлагат.
На рестарт подлежи и Националният механизъм за обхват. Проблемът е не само в обхвата в предучилищна и начална училищна възраст, но и в преждевременното отпадане от образователната система. Към
1 август около 9000 ученици така и не са се записали в първия гимназиален клас. 23% не са се явили на НВО след VII клас. Абсурдът е в това, че немалка част от тях не са се явили на изпитите по семейни причини, за да гледат по-малките си братя и сестри например. А иначе външното оценяване показва, че близо 2/3 от училищата не са пос-
тигнали заложените индикатори, а някои дори са намалили успеваемостта на учениците. Голяма работа очаква онези 20 училища, които са с най-големи отклонения на изпитите по български език и литература. Те минават и на особен режим на наблюдение и методическа помощ, за да се компенсират пропуските.
На прага сме на 2020/2021 учебна година. Тя идва с промени в Закона за предучилищното и училищното образование, както и в редица държавни образователни стандарти. Препоръката е да се следва учебният план, като програмите са ориентирът към това какво децата трябва да знаят. Плановете винаги могат да претърпят промени. Но е изключително важно родителите своевременно да бъдат осведомявани за случващото се.
Доверието към системата е това, което ще гарантира успешната работа.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg