Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 37, 2020

Лице в лице е най-добре

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
09-09-2020
в Брой 37, 2020
A A
През лятото физкултурният салон на НУ „Васил Левски“ се отдава
под наем
и там тренира отборът
по баскетбол, начело
с учителя Виктор Крушев

От 2018 учебна година габровското НУ „Васил Левски“ се помещава в нова и модерна сграда. Преди школото се е намирало в самия център на града, но с времето броят на учениците намалява. В района има повече административни, отколкото жилищни сгради, а и раждаемостта спада от година на година, което води и до застаряване на населението, а попълването на паралелките с деца става все по-трудно. След като школото се премества в ремонтираната и осъвременена сграда на вече закритото ОУ „Цанко Дюстабанов“, броят на желаещите да постъпят в I клас, нараства. Сега там учат 157 ученици.
„Средата в началното училище е различна. При нас преходът от детската градина към училище е много по-плавен. По-близо сме до семейната среда, преподавателите не са много на брой – общо 17, а и възрастовата разлика между децата е по-малка. Атмосферата е коренно различна от едно основно или средно училище“, казва директорката на единственото начално училище в община Габрово Валентина Венкова. Спомня си как, разбирайки, че училището се премества в новата сграда, още в първия ден на приема записват 45 ученици за първи клас, а преди им е било трудно да намерят достатъчно деца, за да запълнят минималната бройка. Тази година двете паралелки в I клас пак са запълнени – 47 деца ще престъпят прага на началното училище за първи път.
Реновираната сграда е изключително модерна и снабдена с всички удобства. Всяко дете има собствено шкафче, а класните стаи са с интерактивни дъски и нови мебели. В училището има и логопедичен, медицински, ресурсен и готварски кабинет.
„Много деца посещават логопедичния кабинет и с всяка година стават все повече“, отбелязва директорката. По думите , причината се корени в това, че вкъщи никой не им обръща внимание на това как говорят. Малчуганите изпитват трудност не само при изговарянето на звуковете на буквите, най-често „л“ и „р“, но и срещат затруднения в опита си да изразят с думи това, което мислят.
Сред любимите места в училището за най-малките е кабинетът по готварство. В часовете по технологии и предприемачество или в следобедните занимания по интереси те се учат да правят сандвичи, да белят и режат зеленчуци и плодове, да ги подредят в чиния и как да боравят с копчетата на готварската печка. А след като приготвят ястието, следва най-хубавата част – опитването му. „Часовете в кабинета по готварство са първата стъпка към кариерното ориентиране на децата“, казва Венкова. Допълва, че работата на учителя е да научи децата да мислят, а не да зубрят факти. Като педагог с дългогодишен стаж, се стреми да изгради от най-ранна възраст у децата умения, които да им послужат занапред в живота. Затова и в учебния план на училището са заложили на факултативни часове по информационни технологии и разширено изучаване на английски език.
От миналата учебна година НУ „Васил Левски“ е в списъка на иновативните училища на МОН. Нововъведенията му са в областта на въвеждането на новаторски форми и методи в целодневната организация на учебния ден. Опитват се да съвместяват учебната програма с новите методи на преподаване. Технологиите са част от всеки урок. Въвеждат и мис-
ловните карти в учебния час. „По този начин детето много лесно визуализира и запомня новия урок“, категорична е Венкова. Провеждат се часове на открито – най-често в близкия до училището парк. В двора на училището, в малка градинка учениците засаждат и отглеждат цветя и зеленчуци.
Във факултативните часове по английски език работят с програма „National geographic по света“. За целта училището е купило специален софтуер – предимството му е, че с него се работи само в електронен вариант. „Часовете са предназначени за факултативен предмет, а не за избираем, но всички деца си го избират“, казва Даниела Костадинова, която преподава английски език и информационни технологии. Предимствата на програмата се крият в това, че в рамките на тези часове учениците не използват учебници и тетрадки, нито пък е необходимо да седят мирно на чина. Без стрес и страх от изпитване, на фона на песни, танци и игри малчуганите бързо и лесно усвояват новата информация. Костадинова разказва, че в опита си да предложат на учениците нещо по-различно, решават да се свържат с представителите на National geographic. Първоначално купуват софтуер за IV клас, но интересът е толкова голям, че не след дълго взимат и за по-малките ученици от I, II и III клас. „Децата с нетърпение очакват часа ми. Случвало се е да бие звънецът, а учениците да не искат да си тръгват“, допълва още учителката.
Разказва, че при нея се работи с натрупване, затова колкото повече децата отсъстват от училище, толкова по-трудно ще наваксат след това. „Ако не му хвана ръчичката и не му покажа кое бутонче да натисне в часа по компютърно моделиране, как ще се научи“, реторично пита тя.
Всички в габровското начално училище с нетърпение очакват началото на новата учебна година. „Целият ни педагогически екип се надява в тази особена обстановка часовете да започнат нормално“, отбелязва директорката. За разлика от някои други училища в
НУ „Васил Левски“ има достатъчно класни стаи, където децата могат да бъдат разпределени в по-малки групи. Налице е и нужният брой учители, които да работят с тях. Създали са различни варианти за организация на часовете и осигуряването на максимална дистанция между учениците. Важното е децата отново да се върнат в клас, защото, както отбелязва Венкова – лице в лице е най-добре.
В рамките на дистанционното обучение учениците са се справили с усвояването на учебния материал. Децата от I и II клас са работили заедно с родителите си, а тези в III и IV клас – в по-голяма степен самостоятелно. „Лошото в тази необичайна среда е, че ние, учителите, трудно можем да преценим какво точно е научило детето и до каква степен помага родителят“, казва още тя. Посочва, че обучението от разстояние е подходящ вариант в случаите, когато детето е болно и се налага да остане у дома, но не и за постоянно.
„В I клас електронното обучение е невъзможно. Не става въпрос за четенето – всеки ще се научи да чете. Но няма как да научиш някого да пише от разстояние“, допълва още тя. Точно затова през лятото са работили по програмата „Подкрепа за успех“ с ученици от
I и II клас. Разказва, че в рамките на извънредното положение е имало родители, които категорично са отказали децата им да учат онлайн. Причината не е била в липса на устройство или достъп до интернет, а страх от облъчване.
С учениците от социално уязвимите групи са работили както онлайн, така и на хартия.
За всички е имало виртуална класна стая. През цялото време са срещали и подкрепата на родителите, за което екипът на училището е много благодарен.

Your Image Description

Свързани статии:

Академичният дух задължава Да дадеш повече от знания Тайните на Туида Тук се подготвят победители

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Маршрути

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Мястото на детето е сред връстниците му

Следваща статия

Търсят най-добрите млади преводачи

Следваща статия
1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Търсят най-добрите млади преводачи

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Получени са над 4000 мнения за цифровото образование

Защо „мекането“ е толкова заразно?

Без лична и не кадърна

Последни публикации

  • Зам.-министър Емилия Лазарова: Външните инспектори на НИО са мотиватор и коректив за развитие на детски градини и училища
  • В Созопол се проведе конференция за автоматизация на дискретното производство
  • Еврокомисията с нова стратегия за превръщане на Европа в световен лидер в науките за живота
  • Голяма филмова награда за Емил Спахийски
  • Подкрепа за 578 училища
  • Открива се филиал на НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“ в Бургас
  • Над 18,6 млн. лева за образователна инфраструктура
  • Родни учени и студенти ще работят в MIT
  • Варна отбелязва 120 години детски морски санаториум
  • Отличия за младите ни огнеборци от турнир в Чехия
  • ОУ „Никола Й. Вапцаров“ в Ботевград с нови кабинети по STEM и по хуманитарни науки
  • Дуалното обучение ще подкрепя социалното включване
  • Мис България Симона Петрова даде начало на кампания за закупуването на дефибрилатори за всяко училище
  • Приключения в Абритус
  • Министър-председателят връчи националния флаг на олимпийските отбори по природни науки
  • Кутия за тревожни мисли
  • Започва конкурсът за президентската награда „Джон Атанасов“
  • Литературата в последните български банкноти
  • Как да избереш професия
  • Кучето и първият принцип на механиката
  • Зам.-министър Михайлова представи мерките на България за разширяване на обхвата на професионалното образование на форум на страните от Г-7
  • Дървото носи топлина

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"