Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 37, 2020

Мястото на детето е сред връстниците му

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
09-09-2020
в Брой 37, 2020
A A

Единствената защитена средищна детска градина в община Вършец се казва „Слънце“. Нейната основна сграда е в града, но има и две допълнителни бази – едната е в квартал „Заножене“ на Вършец, където има 12 деца, а другата е в село Долно Озирово, където също има 12 малчугани.

Най-полезна е забавачката за децата, чийто майчин език не е българският, защото се научават да контролират речта си

Раждаемостта намалява и броят на децата в Долно Озирово вече е на санитарния минимум. Ако продължава да няма нови попълнения, вероятно ще се наложи да я закрием и децата да се извозват в основната сграда“, разказва Диана Георгиева – директор на ДГ „Слънце“ във Вършец. Забавачката разполага с шофьор и училищен автобус – собственост на общината, с който се извозват децата от околните села на възраст за задължителна предучилищна подготовка.
В допълнителните бази в кв. „Заножене“ и в село Долно Озирово има само по една смесена група за деца от всички възрасти, докато в основната сграда те са 130 и са разделени в 5 групи – една яслена, първа група „Калинки“, втора – „Смехоранчета“, и двете подготвителни –„Сладурчета“ ( 5 г.) и „Палавници“ ( 6 г.). „Обезпечени сме с 12 души педагогически, както и с непедагогически персонал. Но нямаме възможност да назначим психолог, ресурсен учител или логопед. Затова ползваме специалисти от Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование в Монтана, които идват веднъж-два пъти седмично – обяснява Диана Георгиева. – През миналата година имахме пет деца със специални образователни потребности, а сега са три. Имаме и няколко деца с хронични заболявания. Забелязва се тенденция за увеличаване на децата, които имат нужда от работа с логопед,
но понеже не всички имат медицински документи – епикриза или становище на специалист, удостоверяващи това, не можем да им го осигурим.“
До голяма степен причината за тази негативна тенденция е следствие от факта, че вкъщи децата все повече и по-дълго седят пред различни видове екрани и никой не разговаря с тях. „В практиката си съм се натъквала на такива случаи, че е трудно да се повярва. Родителите споделят, че децата им проговарят на английски, а аз им обяснявам, че ако им пускат китайски канал, може и на китайски да проговорят – споделя директорката. – Нормално е за малките деца да звукоподражават, но не е нормално дете на 5 г.
да не може да каже на родния си език жаден съм, пие ми се вода и да ползва за това езика на жестовете. А в същото време да крещи на английски „Оупън дъ дор!“ („Отвори вратата“ – б.а.) по простата причина, че гледа такива филмчета. Много малко се говори с децата, докато при нас това непрекъснато се прави.“
Детето не е малък човек на бъдещето, а човек тук и сега, в този момент. И като всеки нормален човек, има чувства, емоции, нужда да общува и да се развива. Това са думи на полския лекар педиатър, писател и педагог Януш Корчак, с които Диана Георгиева е напълно съгласна.
„Ние, родителите, сме така устроени, че да се грижим цял живот за децата си, но за съжаление, нямаме достатъчно време. Майките и татковците на нашите деца работят понякога на две-три места и като се върнат вкъщи, са толкова уморени, че нямат време за качествено общуване с децата си. А ако нямаме време да общуваме с тях, е по-добре да ги дадем на детска ясла или градина, където да го получат“, категорична е директорката на ДГ „Слънце“.
За формирането на вербалната интелигентност у детето са необходими качествени дискусии – с родителите, с учителите, но най-вече с други деца на неговата възраст. Задоволяването на потребността на детето от общуване и себеизразяване става най-добре в колектива, в групата с другите деца. И ако това не се случи, родителите, без да искат, нанасят вреда на детето си. Пак Януш Корчак казва, че мястото на детето е сред връстниците му, а не у дома. И Диана Георгиева застава зад тези думи на 1000% – като педагог с дългогодишен стаж, като психолог и като майка на две вече пораснали деца. Според нея родителите са напълно достатъчни на децата до един момент, който е много кратък.
Доказателството за това е, че когато се наложи детската градина да бъде затворена за по-дълго време заради грип, ваканция или по друга причина, като COVID карантината, след това децата не могат да се нарадват при срещата си с другарчетата. „Не мога да ви опиша какви емоции имаше, когато се завърнаха при нас – прегръщаха се и направо подскачаха от радост, че се виждат отново“, споделя директорката. Другият минус е, че след такива дълги престои у дома децата се връщат безпомощни, отвикнали са да се обуват и събуват, да се обличат и събличат сами, трудно се приспособяват отново към режима и правилата. И трудът, усилията и постиженията на учителите в това отношение се загубват.
„Искам да успокоя родителите, които се притесняват, че ще караме децата им да учат още на 4 години – при нас уменията на децата се развиват най-вече чрез игра – твърди Диана Георгиева. – Основната дейност е играта, а ученето е в кавички. Целта ни е не само да гледаме щастливи деца с блеснали очички, а да ги направим самостоятелни, да се запознават с реалния живот, да придобият реални умения, да се справят с ежедневието. Това е, с което трябва да се запознаят в детската градина. А четенето, писането и смятането ги има в забавен игров вариант. След това ще отидат в училището, където основната дейност е ученето.
Предучилищната педагогика, като всяка наука, има характерни понятия и термини и затова престоят на децата в детска градина се нарича предучилищно образование. Но в него се включват възпитанието на децата и обучението им чрез игра. Едва в четвърта група са по-засилени дидактичните игри, за да подготвим детето за новата му социална роля на ученик. Как ще се чувства в новата училищна среда и как ще се адаптира, зависи изцяло от неговата самооценка до момента и от отношението му към ученето. Ако е научено да пита и разпитва, да му е интересно да научава нови неща, да знае как да намери информация, значи е подготвено. Но това не става за два месеца, нито за година-две. Това се случва от първия ден на постъпването му в градината, защото при нас има правила и детето се научава да адаптира поведението си спрямо тях. Освен това качествената и пос-
тоянна работа на педагозите е насочена към развиване на детското любопитство и децата свикват да очакват и изискват от учителите си нови и нови знания. Но за да се постигне, е необходимо да се получи натрупване – на знания, умения и отношения.
Това дава самочувствие на децата, че знаят и могат да се справят с още по-сложни задачи. И тогава те имат позитивно отношение и очаквания от училището.
Крайната цел е да научим децата да бъдат любопитни, да свикнат да учат, да израснат умни и интелигентни – твърди директорката. – Една от нашите цели е да насърчаваме тази естествена любознателност у децата и те да задават възможно най-много въпроси. За съжаление, сега те прекарват повече време пред святкащите, мигащи и пиукащи екрани, които не могат да бъдат питани. Докато в детската градина непрекъснато общуват, коментират и обменят информация, задават си въпроси. И ако родителите често казват – остави ме сега нямам време, бързам, изморен съм, боли ме главата, то другарчето в детската градина му отговаря веднага и това е елементарен пример за задоволяване на любопитството.
В яслата и в детската градина се създава дневен режим на детето и така му остава достатъчно време за по-важните задачи. Ако едно дете тръгне на ясла още на 2 години, 5 години по-късно то ще бъде напълно подготвено за училище. И ще излезе от детската градина със самочувствие, мотивация и самоувереност, че знае и може. Още повече че в малкия град децата продължават да са заедно със своите другарчета и в училище.“
Във Вършец има едно средно училище – „Иван Вазов“, и едно начално училище – „Васил Левски“ в кв. „Изток“, с концентрация на деца от уязвимите групи. В началното училище също има по две подготвителни групи за 5- и 6-годишните деца, но там заниманията са полудневни. Затова родителите на десетина деца от квартала са предпочели да ги водят в ДГ „Слънце“ още от яслената група. Още повече че след IV клас децата от началното училище, така или иначе, също продължават да учат в СУ „Иван Вазов“.
„Това е много полезно за децата от квартал „Изток“, защото се научават да контролират речта си, говорят само на български език и даже правят забележки на родителите си как по-правилно да се изразяват. Затова и участваме в проекта на МОН „Активно приобщаване в системата на предучилищното образование“ по Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ – казва Диана Георгиева. – По основната дейност са сформирани 3 групи за допълнителни занимания по български език и литература за децата, за които това не е майчин език или пък имат сериозни проблеми с него, а им предстои да тръгнат на училище. Колегите педагози работят с тях много интензивно и проектът е много полезен. По друга дейност на проекта се заплащат таксите за детска градина на част от децата, чиито родители са безработни или социално слаби.
ДГ „Слънце“ не затваря през лятото, а работи на стъпаловиден график, за да могат всички хора от персонала да ползват годишния си отпуск. Тогава желаещите родители могат да водят децата си в базата в кв. „Заножене“ или в село Долно Озирово, а когато те почиват, децата се извозват до основната сграда с училищния автобус.
„От години работим на този режим и нямаме проблем с родителите. Не трябва да ги убеждаваме, че е полезно да водят децата си в детската градина, защото сами виждат резултатите им – твърди директорката. – Вероятно защото все повече родители от маргинализираните общности са завършили VIII клас, а някои – и средно образование. При тях също се забелязва тенденция за намаляване на раждаемостта и в момента нямаме семейства с повече от 3 деца. Те са образовани, имаме и медиатор в града, който е много полезен и нещата се подобряват.“

Your Image Description

Свързани статии:

Институция с млад дух Училище без бележници Турне на красотата По-близки и по-успешни

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Лилия Христова – директор „Образование и младежки дейности“ в Община Варна, пред в. „Аз-буки“: Разкриваме нови детски градини в центъра

Следваща статия

Лице в лице е най-добре

Следваща статия
Лице в лице е най-добре

Лице в лице е най-добре

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Търсят най-добрите млади преводачи

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Получени са над 4000 мнения за цифровото образование

Последни публикации

  • 190 години просветно дело в Якоруда
  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"