Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 39, 2020

Учене на три скорости

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
24-09-2020
в Брой 39, 2020
A A
ОУ „Елин Пелин“
в Бургас разполага с изключителна образователна
и спортна
инфраструктура

Хора разни, родители – загрижени и отговорни, с различни виждания според интересите и потребностите на децата си. В това се е убедила директорът на ОУ „Елин Пелин“ – Бургас, Пепа Запрянова. Тя поема едно от най-големите училища в Бургас точно преди година като временно изпълняващ длъжността. Днес хоровият диригент вече е титуляр и в ръцете отново е диригентската палка, за да няма фалшиви нотки в многогласния хор от ученици, родители, учители, а да бъде хорът единен в целите си – образовани и мислещи деца, отговорни пред себе си, семейството и обществото.
Освен директорските задачи, които никак не са лесни, а тази година направо изглеждат като задача с много условия, подусловия и въобще условности, Пепа Запрянова ще преподава музика и испански език. ОУ „Елин Пелин“ дава своя принос в образованието на учениците с разнообразна палит-
ра от иновации в образованието в национален мащаб. По проекта „Граждани на света“ още от
I клас децата, или по-скоро техните родители, избират какъв език ще изучава ученикът факултативно – испански, френски, руски. Френското посолство и Анхел Сантамария Барнола – съветник по образованието към Посолството на Испания, са обещали пълна подкрепа на иновацията и осигуряване на подходящи учебни помагала за учениците.
Важна част от разнообразния училищен живот е и иновативният проект „Учене на три скорости“ – в обучението по математика и български език от V до VII клас, чието начало е положено преди две години. Крайната цел е по-висока успеваемост на децата, които заедно със своите преподаватели гонят постиженията на съучениците си и от години печелят медали по състезания, допринасяйки за престижа на училището. Най-трудно е било да се убедят родителите, че когато скоростите са три, и методите на работа са съобразени с тях. Вземайки предвид различната степен на усвояемост на учебния материал, много по-лесно се достига до онази отправна точка, наречена детски интерес, която, да си признаем, нерядко остава неразгадана и неразкрита. А после се чудим защо децата не обичат математиката, не са на „ти“ с литературата. И когато към детския интерес се прибави и мотивацията да успееш (а начините това да са случи, съвсем не са изморителни, изтощителни – с други думи, неприятни), то тогава иновацията е успешна. Проектът работи от две години, а учителите не си затварят очите и пред резултатите с минус отпред.
В случая, на преден план излиза значението на партньорството с родителите.
„Ние правим всичко по силите си, за да ги убедим и спечелим подкрепата им във всяко наше начинание“, коментира Пепа Запрянова. Връща лентата назад и си припомня родителски реакции след т.нар. входящ тест, на базата на който децата се разделят на три групи. Но изрично повтаря, че крайната цел е всички да достигнат високо ниво на подготовка. „Групите се „превъртат“ всеки срок според резултатите. А това е стимул за детето да полага труд и да се старае да върви нагоре и напред“, пояснява директорката. Но има и своите притеснения. Свързани са с неочакваната пандемична ситуация. Според насоките на МОН и препоръките на здравните власти смесването на деца от различни паралелки не е желателно. Каква ще бъде съдбата на „Учене на три скорости“, времето ще покаже.
На 15 септември за първи път училищния праг прекрачиха цели 6 паралелки първокласници. А петокласниците, които ще се обучават в седем паралелки в прогимназиален етап, се включиха с ентусиазъм в подготовката за откриване на учебната година. Ръководеното от Пепа Запрянова училище е готово за необикновена учебна година. Засега кабинетната система се „замразява“. „Даваме си сметка, че в този формат липсва ефективността. Няма как преподавателят по география да се разхожда от стая в стая с огромните географски карти, а учителят по музика – с пианото например. Но ще се справим, за да бъдат и учители, и ученици здрави.“
Училището разполага с изключително модерна образователна инфраструктура, която безспорно ще помогне да няма смесване на големи потоци от деца. Педагогическият съвет вече е решил, часовете ще започват постъпателно, междучасията – също. Ще се използват и най-малките възможности, за да се намали броят на учениците в една стая. Голямото междучасие ще е по различно време за отделните класове. „Обмислям възможните варианти, за да не се допусне струпване на деца на едно място, най-вече в затворени помещения. Идеята на Общината е храненето на най-малките да е на кетъринг“, пояснява директорката. И допълва, че сложната ситуация съвпада с решението на ръководството на училището да се премине на едносменен режим – налице е необходимата база, както деца и родители, които го предпочитат. Така учениците имат възможност да се включат в
богатата палитра от занимания по интереси – школи по природни науки, математика и информатика; по изкуствата; клубове по художествено писане; спортни секции, но задължително в по-малки групи.
Училище и училищно ръководство посрещат новата учебна година със специално разработен план за действие в различни ситуации. „Това е нещо ново за нас, но не ни попречи точно за 24 часа всички учители и ученици, на 100% да преминат в режим на обучение от разстояние“, уточнява директорката. И изрично благодари на великолепния екип от информатици, които са направили и невъзможното, за да не прекъснат учебните занимания. А децата, които не са разполагали с крайни устройства, са получили от училището таблети.
Как завършва учебната 2019/2020 г. „Направеният анализ на представянето на децата на Националното външно оценяване показва, че оценката от учителя в клас съответства на показаното на външното оценяване. Ако миналата година бяхме на 14 място в областта, тази година сме седми“, с право се гордее Пепа Запрянова.
Тя е направила истински екип от съмишленици от 89-те педагози, които работят с 1037 ученици. Сред тях са и осем деца със специални образователни потребности. За да успяват и те, училището се е погрижило с тях да работят назначени на щат ресурсен учител, логопед, психолог и педагогически съветник. Последните трима на практика са в помощ на всички деца и учители. „Откровено казано, се оказа, че немалко деца имат необходимост с тях да работи логопед. Затова колегата от тази учебна година ще работи на пълен щат, за да може да бъде полезен на всички.“ Директорката е категорична, че логопеди са необходими още в детските градини, за да не се задълбочават с възрастта проблемите. За щастие, това все повече се осъзнава от предучилищните институции.
И трите детски градини, с които работи ОУ „Елин Пелин“, своевременно подават информация за училищната готовност на новите първокласници, за необходимостта от работа със специалисти, включително и деца със СОП. Сред тазгодишните първокласници има едно такова дете. „Вероятно то ще се обучава в комбинирана форма, която в дадения случай се оказва възможно най-удачната. Заварих много добър екип от колеги, успешно работещи по приобщаващото образование.
Много четат, интересуват се. Мечтата ми е да направя сензорна класна стая, която ще облекчи работата им и ще я направи още по-успешна“, казва директорката. И това ще е една от важните задачи за новата учебна година.
Друга приоритетна задача е да продължи успешното партньорство с родителите. А това означава те да бъдат все по-често активна част в училищните инициативи. „Когато училище, учители, ученици, родители говорят и мислят в една посока, институцията е успешна“, убедена е Пепа Запрянова.

 

ОУ „Елин Пелин“ е с одобрен проект по Националната програма на МОН „Осигуряване на съвременна образователна среда“, модул „Библиотеките като образователна среда“. Дейностите по проекта ще дадат възможност на учениците да се докоснат до библиотеките и вълшебните страници на книгите. Те ще научат интересни истории за създаването на книгите, биографиите на писателите, каква е професията на библиотекаря и редът за подредба на книгите в библиотечния фонд.
В клубовете по творческо писане ще се обсъждат литературни творби, ще се организират срещи с известни писатели. Читателски клубове ще се организират по класове.

 

5 сребърни медала спечелиха учениците от ОУ „Елин Пелин“ – Бургас, на финала на турнира „Математика без граници“, който се проведе през август в Несебър. За поредна година училището изпрати отбор от 10 ученици от II до VI клас за участие във финалите. Те заслужено заеха призови места в индивидуалното класиране.
Второкласниците Любомир Янев с класен ръководител Богдана Воденичарска и Никола Стоев с класен ръководител Десислава Петрова завоюваха сребърни медали в своята възрастова група. Две сребърни отличия спечелиха третокласниците Мирела Стоянова с класен ръководител Соня Иванова и Моника Бекярова с класен ръководител Марияна Златева. Симеон Ангелов от IVв клас с класен ръководител Атанаска Грозданчева също взе сребърен медал в своята възрастова група.

Your Image Description

Свързани статии:

Как се обучава поколение Z Ангели в действие Дигиталното бъдеще изпревари епидемията Напишете „Олимпиометър“ в „Гугъл“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Поколение XXI

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

БАН и Община Смолян договориха сътрудничество

Следваща статия

Как се обучава поколение Z

Следваща статия
Как се обучава поколение Z

Как се обучава поколение Z

Парите следват качеството и иновативността

Парите следват качеството и иновативността

56% от европейците искат повече пари за борба с кризата

Европа – лидер в променящия се свят

Последни публикации

  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise
  • Application of computer modelling and simulation systems and intelligent decision support technologies in control systems
  • Budget-oriented control system for intelligent building automation modules with feedback
  • Artificial intelligence and biometric technologies in defense: algorithms and challenges
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Research on artificial neural networks as a regulator for an aviation DC generator
  • Вълшебство и интерпретация
  • За лидерството в образованието – с факти и аргументи
  • Две начала. Словашкият сюрреализъм и неговият европейски контекст
  • По стъпките на Ботев
  • Бакалавърските програми трябва да бъдат по-широко специализирани
  • STEM център и нов физкултурен салон за учениците в с. Скравена
  • Етнорелигиозната политическа субкултура в България – история на възникването ѝ, основни характеристики и предизвикателствата пред нея (1878 – 1934)
  • Постистината като езиков и културен феномен
  • Educational Gains of Digital Transformation in Academic Libraries: The Case of Istanbul University’s DijitalKütüpİST Project
  • Предизвикателства и предимства при внедряване на STEM/SТЕАМ проекти в училищното образование в България
  • Икономически университети организират единен приемен изпит по математика на 15 юни
  • Нелинейность новой реальности в РКИ
  • Прилагането на методи, базирани на дигитални инструменти, в чуждоезиковото обучение
  • Language Matters: Stability and/or Change of Personality Traits in Bilingual Sample

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"